Millä kriteereillä lääkäriltä saa apua makeanhimoon ja ylipainoon?
Alan olemaan melko epätoivoinen. Olen koko ikäni ollut sokerihiiri, voisin elää pelkällä sokerilla. Ongelma vaan on siinä, että vaikka söisin kuinka hyvin ja terveellisesti, mieliteot ottavat aina vallan. Olen työstänyt ongelman mentaalipuolta ammatilaisen kanssa sekä yksinäni. Enkä enää syökään tunteisiini. Mutta ne mieliteot... Aivan kamalaa. BMI on tällä hetkellä 32.
Olen nyt lukenut paljon noista suolistohormoneista (ylläri, aihe on kokoajan tapetilla) ja olen melko varma siitä, että olen tällä kolmevuosikymmentä kestäneellä sokerin mättämisellä sekoittanut omat suolistohormonini aivan täysin. Minua myös pelottaa, että sairastun esimerkiksi diabetekseen.
Kommentit (60)
Mikä edes on mieliteko.
Mitä kysyt, millä saisit ozempicia, vai?
Ala juomaan kahvia ja alkoholia, niistäkin saa mielihyvää. Molemmat myös vähentävät ruokahalua.
Ihan yleislääkäriltä. Onko verikokeet otettu? Paastosokeri ok? Jos diabetes tai alkava diabetes niin moni lääke auttaa myös painonpudotukseen. Voisit varmaankin saada jonkin laihdutusta edistävän lääkityksen. Mutta pitää vaatia.
Kannattaa muistaa että kaikki hiilihydraatti on sokeria. Pääset makeanhimostasi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja tietysti laihdut myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään. Ala syömään lihaa ja eläinrasvaa niin makeanhimokin talttuu parissa viikossa.
Ja liikkumaan monipuolisesti ja keskittymään johinkin uuteen kiinnostavaan.
Pistät energiasi ja mielenkiintosi uusiin asioihin. Etsi. Ole utelias.
Tällä hetkellä keskitys sokeriin ja kiloihin ja BMI:hin. Entäs jos jättäisitte ne vaan jonnekin, antaisit olka?
Laittaisit isommat paukut muihin asioihin?
Kyllä saat tuolla painoindeksillä. Lääkäristä riippuen voi määrätä "off label" käyttöön Ozempicia joka on siis tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Halvin vaihtoehto tällä hetkellä, Kela-korvausta et saa, joten hinta on noin 115€/kk
Mounjaro on lihavuuden hoitoon tarkoitettu ja tehokkaampi kuin Ozempic. Mutta huomattavan kallis.
Muitakin vaihtoehtoja on, niihin en ole itse tutustunut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että kaikki hiilihydraatti on sokeria. Pääset makeanhimostasi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja tietysti laihdut myös.
Juurikin näin. Kolme päivää kun alkuun kärvistelee niin alkaa olo helpottaa ja parissa viikossa lähtee makeanhimo lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on mieliteko.
Ala juomaan kahvia ja alkoholia, niistäkin saa mielihyvää. Molemmat myös vähentävät ruokahalua.
Ozempic ei ole ensimmäinen eikä ainoa vaihtoehto. Ensin kannattaa kokeilla esim. metformiinia. Se auttaa myös joitain painonhallinnassa mutta ei ole yhtä tehokas kuin Ozempic mutta ei ole juuri riskejäkään. Käytetään diabeteksen hoitoon sekä esim. pcos:n (johon liittyy myös painonhallinnan vaikeus) hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on mieliteko.
Ozempic ei ole ensimmäinen eikä ainoa vaihtoehto. Ensin kannattaa kokeilla esim. metformiinia. Se auttaa myös joitain painonhallinnassa mutta ei ole yhtä tehokas kuin Ozempic mutta ei ole juuri riskejäkään. Käytetään diabeteksen hoitoon sekä esim. pcos:n (johon liittyy myös painonhallinnan vaikeus) hoitoon.
Ensimmäisenä kannattaa kokeilla ruokavaliota ja elintapojen muutosta. Lääkkeet ovat se viimeinen asia mihin kannattaa sortua.
Lääkäriltä? Se muutos pitää lähteä sinusta itsestään, ei kukaan lääkäri mahda sille mitään jos mätät sokeripaskaa turvan täyteen kielloista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on mieliteko.
Ja metformiinin hinta tosiaan reilu 10€ /100 tablettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on mieliteko.
Ensimmäisenä kannattaa kokeilla ruokavaliota ja elintapojen muutosta. Lääkkeet ovat se viimeinen asia mihin kannattaa sortua.
Eiköhän sitä ole jokainen kokeillut joka lääkitystä harkitsee.
Tiedän niin tuon tunteen! Ei minulla ole mitään hyviä vinkkejä antaa, eikä huonojakaan. Itse sairastuin vakavasti, osittain juuri huonojen elintapojeni takia. En kuunnellut kehoani, joka yritti kohteliaasti kertoa kärsivänsä. Kunnes lopulta tuli äkkipysähdys. Ymmärrän jälkikäteen, miten paljon hälyttäviä merkkejä oli ilmassa, mutta suljin silmäni ja korvani niiltä kaikilta ja porskutin menemään vanhaan malliin. Nyt, puoli vuotta sairastumisesta, olen jo voiton puolella. Pysyviä vaurioita ei jäänyt, ja olen yli 20 kiloa kevyempi. Enää ei tee mieli syödä rasvaisia ja raskaita aterioita, sokerinhimo on kadonnut ja olo on kevyt ja pirteä.
Mutta suurin muutos on henkinen. Olen niin kiitollinen tästä elämästä, etten halua tuhlata hetkeäkään katuen valintojani tai huonosta olosta kärsien. Aion elää loppuelämäni itseäni kuunnellen, jos joku asia ei tunnu hyvältä ja oikealta henkisesti tai fyysisesti, jätän sen väliin.
Olin itsekin ennen sokerihiiri. Söin päivittäin karkkia tai muuta makeaa. Tänä päivänä en syö mitään karkkia eikä minun koskaan tee mieli vaikka nenän edessä olisi kulhokaupalla karkkia.
Miten muutos tapahtui? Lopetin kaiken sokerin käytön seinään. Vaati aluksi itsekuria. Ajan kanssa himot loppuivat ja nyt ei enä tee mieli vaikka kuin herkkuja olisi esillä. Ihminen ja suolistomikrobit kaipaa sitä mitä tottuvat saamaan. Toisaalta sieltä myös häviää ne mitä et ruoki enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on mieliteko.
Ja metformiinin hinta tosiaan reilu 10€ /100 tablettia.
Hinta voi olla halpa mutta sivuvaikutuksensa on silläkin. Pahimmillaan iskee tappava maitohappoasidoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilihydraattinen ruokavalio on tehokas, mutta ei sovi kaikille. Minä repsahtelin vaikka kuinka yritin. Lisäksi kun repsahdus tuli, olo ihan selvää, ettei insuliiniresistenssi ollut kadonnut mihinkään. Vaikka olin ketoosissa, aamusokeri oli nousujohteinen.
Toki kaikki keto-asiantuntijat olivat sitä mitä, että kohonnut kolesteroli ja tuo aamusokerien nousu on aivan normaalia. Minulle se on kuitenkin merkki, että se ei ole minulle paras vaihtoehto.
Ozempic on vaikuttanut siihen, että juusto ja voi maistuva pahalta. Olin joutunut käyttämään molempia verensokerin vaihteluja vähentämään. Ja pohjattoman nälän hillitsemiseen.
Mutta toiset todella hyötyvät kyseisestä dieetistä. Minäkin olin energisempi, mutta kaikki mittarit osoittivat, että elimistölleni se ei ollut oikea.
Lääkkeet on kalliita. Samalla rahalla saat ostettua itsellesi hyvää vähähiilihydraattista ruokaa viikoksi. Vaikutus on täsmälleen sama, bonuksena saat itsellesi pysyvän uuden elämäntavan, joka pitää sinut hoikkana.
Metformiini on painoneutraali, ei auta laihtumiseen.
Ozempic auttaa myös PCOS ongelmaan, kannattaa googlata.
Itse käytän nyt Mounjaroa ja BMI lähes 40. Olen silti, ihme kyllä, perusterve. Vielä. Lääkäri kirjoitti suoraan reseptin, kun pyysin. Onhan tuo tarve avulle ilmiselvä.
Suositan kyllä kokeilemaan lääkkeitä, jos muuten et saa hommaa kuriin. Meinaan seuraavaksi niitä kiloja on 10 enemmän jne. Ozympec on hiukan tehottomampi ja monilla on siinä pahat sivuoireet. Mounjarossa sivuoireet on olleet hyvin pienet ainakin itselläni ja vaste todella hyvä ekasta piikistä lähtien. Muutama tunti meni ja alkoi jo tuntua siltä kuin olisi syönyt itsensä pari tuntia aiemmin ähkyyn. Siksi menenkin pienellä annostuksella ja syöminen on todellakin kurissa.
Ja ennen kuin eka tulee sanomaan kertomaan, että lihavuuslääkettä käyttää ne, jotka haluaa jatkaa normisti sipsien ja pizzojen mässytystä, kun eivät suostu vähentämään syömistään ja liikkumaan.... tutustukaa asiaan oikeasti. Lihavuuden syistä on paljon tehty tutkimusta ja ennen kaikkea nämä lääkkeet eivät mahdollista sitä, että syöt sitä sipsia ja pizzaa, ja laihdut. Nämä perustuu siihen, että mieliteot vähenee, tulee pienestä kylläiseksi, ei ole nälkä jne. Itselläni tosiaan makeat jäivät samantein ja yksi pala suklaata riitti. Ei tullut sitä refleksiä, että pakko syödä kaikki suklaa, kun makuun pääsi. Eli loppujen lopuksi tämä on ihan sama kuin normidieetti, mutta vähempi syöminen on helpompaa ja ei tee mieli ruokaa. Ei tule kovia näläntunteita. Olen myös ajatellut, että käyttänen tätä lääkettä tai jotain uudempaa loppuikäni pienellä annostuksella. Nythän USA:ssa on tulossa pillerimuodossa lääke markkinoille ja sitä pohditaan myös jatkohoitoon eli nappaat sen pienen annoksen loppuikäsi, niin pysyy se ruokakontrolli.
Olen itseasiassa ihmetellyt jo 20 vuotta, miten ihmeessä jokaiseen psyykkiseen häiriöön on täsmälääkkeet. Oli sitten masennus, ahdistus, mania, nukahtamisvaikeus tmv, niin miten ihmeessä tuohon ruokapuoleen ei voida täsmänä vaikuttaa.
Ei millään. Ala syömään lihaa ja eläinrasvaa niin makeanhimokin talttuu parissa viikossa.