Minua raivostuttaa se HS:n yhteiskuntaluokkatestin tulos! Vanhempien ammateista
Typerää että asia häiritsee, mutta häiritsee. Tulokseni keikkuivat asiantuntijan ja eliitin välillä painottuen asiantuntijaan, jota pidän oikeana jo ammattinimikkeenikin perusteella, mutta kun syötin vanhempieni (jo eläkkeellä) ammatit, putosin kipuajiin!! Mitä, miksi? Ymmärrän, että olen "menestynyt" paremmin kuin vanhempani, mutta silti ammateiksini veikattiin tuloksissa vaikkapa insinööriä tai lastentarhanopettajaa, kun ennen vanhempien ikivanhojen ammattien mainintaa jopa ammattinimike täsmäsi.
Ja mitä se minusta kertoo, että asia ärsyttää? Haluaisin kai ajatella, että olen mitä olen omilla ansioillani ja on väärin, että edes joku typerä testi väittää, että olen vähemmän siksi mitä vanhempani ovat tai eivät ole. Näinkö todella se menee vielä nyky-Suomessa, että ihmisen vanhempien ammattinimike määrittää ihmisen statuksen eikä se, mitä itse tekee??
Kommentit (59)
Mjoo. Asiasta ei kannata nyt ottaa hetulaa, ap. Fakta kumminkin on, että MYÖS Suomessa vanhempien sosioekonominen asema ennustaa pitkälle sen, mikä on lasten sosioekonominen asema.
Toisin sanoen: vaikka se ei sitä määrää sataprosenttisesti, se korreloi suuressa määrin.
Ja silloinhan se on tuollaisessa kyselyssä ihan relevantti tieto, siinä missä vaikkapa asuinmuoto, tulotaso tai ammattinimike tai kulutustottumukset. Yksi tekijä muiden mukana.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:36"]
No eikös se ole ihan selvää, että tilastollisesti vanhempien yhteiskunnallinen asema VAIKUTTAA lapsen tulevaan yhteiskunnalliseen asemaan? Eikö olisi vähän naiivia väittää, että Suomessa kaikki ovat _aivan_ samalla viivalla perhetaustastaan riippumatta, vaikkei nyt mikään luokkayhteiskunta ollakaan? 0_0
[/quote]
Niin, vaikuttaako? Minusta ei (pitäisi vaikuttaa). Tutkimusten mukaan koulutustausta periytyy, mutta entä silloin kun pojasta polvi paranee, ja lapset kouluttautuvat vanhempiaan pidemmälle? Onko sihteerin tytär, joka opiskelee lääkäriksi ja menestyy elämässään mukavasti kuitenkin alempaa sosiaaliluokkaa 45-vuotiaana kuin saman urapolun käynyt juristin poika? Minusta ei (pitäisi olla).
Kuten sanottua, oma tulokseni testissä oli asiantuntija (ja aika pitkä palkki myös eliittisarakkeessa), mutta tulos keikahti siinä vaiheessa, kun syötin vanhempieni ammatit. Oliko tulos sinusta siis oikea?
Minusta nämä ovat ihan mielenkiintoisia spekulaatioita, vaikka pelkkä (huono) nettitesti ne nostattikin.
ap
[/quote]
Yritän nyt vääntää rautalangasta...
Sinun tai kenenkään muun luokka-asema ei ole mikään absoluuttinen fakta. Sellaisia on yhteiskuntatieteissä muutenkin erittäin vähän.
Luokka-asemasi on arvio, joka tehdään tuossa testissä todella vähäisellä määrällä muuttujia. Harrastukset, median käyttö jne.
Vanhempien sosioekonominen asema on muuttujista yksi, ja halusit tai et, se kuvaa hyvin monen lapsenkin luokka-asemaa. Paitsi koulutustaso, vanhempien varallisuus, kulttuuriharrastuksen aste, median käyttö yms. tuppaavat periytymään. Sen, mitä lapsena oppii arvostamaan, sitä usein aikuisenakin arvostaa.
Näin ollen VAIKKA yksilötasolla onkin sivistyneitä ja eliittiin kuuluvia duunarien lapsia olemassa, KESKIMÄÄRIN duunarien lapset eivät ole kauas luokka-asemassaan siirtyneet.
Ihan samoin kuin on laajalti sivistyneitä ja erittäin selkeästi eliittiin kuuluvia ihmisiä, joiden koulutus on jäänyt ihan perusteisiin ja ammattina hallituksen henkilötiedoissa on pelkkä "kirvesmies" - työministeri Lauri Ihalainen. Tai entä kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki, joka ei ole saanut edes alempaa korkeakoulututkintoa kasaan...
Eli mikään YKSITTÄINEN tekijä ei muutenkaan määritä luokka-astetta, mutta yhdessä ne kertovat ihmisen luokka-asteesta arvion. Huom - siis arvion.
Ai sorry, siis 52=51, joka on testin mukaan asiantuntija, kultturiasemaltaan eliittiin kuuluva YTM/toimittaja.
Testistä kyllä huomasi, että sen laatijat eivät ole ihan kartalla nykypäivän nuorehkojen tai nuorten aikuisten elämästä ja kaikista muuttuvista tekijöistä. Esimerkiksi yhteiskunnallista aktiivisuutta ei taidettu huomioida lainkaan, vaihtoehtoaktivismia. Sain tulokseksi asiantuntijan ja siitä toisesta eliitin. Omasta mielestäni raja vähäosaisen ja eliitin välillä on joskus hyvin häilyvä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 16:48"]
Testistä kyllä huomasi, että sen laatijat eivät ole ihan kartalla nykypäivän nuorehkojen tai nuorten aikuisten elämästä ja kaikista muuttuvista tekijöistä. Esimerkiksi yhteiskunnallista aktiivisuutta ei taidettu huomioida lainkaan, vaihtoehtoaktivismia. Sain tulokseksi asiantuntijan ja siitä toisesta eliitin. Omasta mielestäni raja vähäosaisen ja eliitin välillä on joskus hyvin häilyvä.
[/quote]
Totta, esim. puolueaktiivisuus pitäisi huomioida. Sen sijaan tuskinpa vaihtoehtoaktivismista kukaan eliittiin nousee...
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:58"]
Niin, vaikuttaako? Minusta ei (pitäisi vaikuttaa). Tutkimusten mukaan koulutustausta periytyy, mutta entä silloin kun pojasta polvi paranee, ja lapset kouluttautuvat vanhempiaan pidemmälle? Onko sihteerin tytär, joka opiskelee lääkäriksi ja menestyy elämässään mukavasti kuitenkin alempaa sosiaaliluokkaa 45-vuotiaana kuin saman urapolun käynyt juristin poika? Minusta ei (pitäisi olla).
[/quote]
Myönnät sitä tai et, niin kyllä johtajan pojan ja duunarin pojan tyyli, status, "luokka" on eri vaikka heillä olisi sama duuni ja sama palkka 45-vuotiaina. Kaikkea ei ehdi yhdessä sukupolvessa oppia.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:11"]
Kunhan klikkauksia tulee ja mainosraha kilisee. Keskustelua herää enemmän jos testissä on vikaa, joten tehdään nopeasti kännipäissä paska testi, saadaan virmalle klikkaukset himaan.
33
[/quote]
Yllättävän moni on ottanut tämän testin tosissaan, vaikka se on ihan samaa tasoa kuin iltapäivälehtien "testit", joita ovat laatineet koulunkäyntinsä keskeyttäneet toimitusharjoittelijat.
Mua hämmensi myös oma tulokseni. Olin sitä "alinta" luokkaa (psykologina), mutta kulttuurinen taustani eliitti???Kuhtuullisen hyvä ristiriita. Olen tietoisesti valinnut työpaikan siitä huonompipalkkaisesta päästä (työmatka, työaikajoustot jne vaikuttimenani), vanhempani ovat lehtori ja tehdastyöläinen, mutta ilmeisesti suurin vaikuttaja oli puolisoni ammatti; yrittäjä.
Näköjään. Minäkin putosin vähäosaisiin vanhempieni ja mieheni ammattien takia, vaikka olen valmistunut itse ammattikorkeasta :D Monestihan se kyllä menee niin, että puolison, vanhempien ja parhaan ystävän kanssa on suht' samanlainen koulutustaso, niin kai tuossa haetaan vähän sitä. Huomasitko muuten kuinka suuri merkitys tuloillakin oli tulokseen? Eli mitä suuremmat tulotkin, niin sitä korkeammalle jalustalle nouset.
Tottakai myös vanhempiesi asema vaikuttaa tulokseen! Vanhemmilla on hyvin keskeinen vaikutus siihen, millaiset arvot ja asenteet sinulla on. Työläiakodista voi ponnistaa vaikkapa tohtoriksi mutta ei se kodin arvomaailma mihinkään tuosta vaan poistu. arvot taas vaikuttavat esim. siihen, oletko sitä eliittiä vai jotan muuta. Ei menneisyyttään voi pois pyyhkiä.
Mutta silti, relaa vähän.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:20"]
Typerää että asia häiritsee, mutta häiritsee. Tulokseni keikkuivat asiantuntijan ja eliitin välillä painottuen asiantuntijaan, jota pidän oikeana jo ammattinimikkeenikin perusteella, mutta kun syötin vanhempieni (jo eläkkeellä) ammatit, putosin kipuajiin!! Mitä, miksi? Ymmärrän, että olen "menestynyt" paremmin kuin vanhempani, mutta silti ammateiksini veikattiin tuloksissa vaikkapa insinööriä tai lastentarhanopettajaa, kun ennen vanhempien ikivanhojen ammattien mainintaa jopa ammattinimike täsmäsi.
Ja mitä se minusta kertoo, että asia ärsyttää? Haluaisin kai ajatella, että olen mitä olen omilla ansioillani ja on väärin, että edes joku typerä testi väittää, että olen vähemmän siksi mitä vanhempani ovat tai eivät ole. Näinkö todella se menee vielä nyky-Suomessa, että ihmisen vanhempien ammattinimike määrittää ihmisen statuksen eikä se, mitä itse tekee??
[/quote]
Heh, jos tuohon testiin laittaa että työtön, niin tulos on automaattisesti vähäosainen. Kokeilin piruuttani vaihtaa työttömyyskohdan oman alani työhön eli henkilöstöhallintoon ja palkaksi jätin koneen ehdottoman 3000e ja pomps, olisinkin asiantuntija :D Mitään muita tietoja en vaihtanut.
Hieno testi :P
Onko kukaan saanut vastaukseksi leipätyöläistä?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:20"]
[/quote]
Näin se tosi-elämässä ja lähellä eliittiä menee. Vai luuletko että Von Rettigit, Starckjohannit ja Herlinit ovat just nyt kolmen vuoden aikana kivunneet elittisuvuiksi?
Yhteiskuntaluokan ei pitäisi vaihdella tuosta vaan, miten työttömyys siirtää ihmisen automaattisesti vähäosaiseksi? Muuttuuko yhteiskuntaluokka tosiaan niin nopeasti, että yksien yt-neuvottelujen jälkeen luokka-asema romahtaa?
Suomi on lievästi luokkayhteiskunta. mutta onneksi meillä on maksuton koulutus ja verorahoilla maksetaan muutakin kuin poliittisen eliitin luksusasuntoja joten ns kiipeäminen on mahdollista!
testi on outo mutta minusta hyödyllinen siinä mielessä että antaa ajattelemisen aihetta! mitä JOS vanhemmillasi ei olisi varaa kustantaa koulujasi. olisit jumissa, lapsesi, lapsenlapsesi, samassa yhteiskuntaluokassa.. ja NYT, mitä merkitystä asialla on? ei juuri mitään! jipii hyvä me!
Kätilöystäväni teki testin ja sai vastaukseksi leipätyöläinen. Kun vaihtoi vastauksistaan ammatikseen insinöörin (muut vastaukset siis ennallaan), tulos olikin asiantuntija. Insinööreillä kuitenkin samantasoinen (amk-)koulutus, itse asiassa vuoden lyhyempi kuin kätilöillä. Näinkö paljon vaikuttaa nais-/miesvaltaisuus?!
Mä mistään testeistä välitä. Kumpikaan vanhemmistani ei ole kansakoulun jälkeen muuta opiskelleet ja mulla on jo periaatteessa 3 tutkinto menossa (lukiosta amikseen, amiksesta amk:un). Oon periaatteessa saanut siitä paljon tsemppiä kun oon nähnyt kuin vaikeaa ja stressaavaa elämä voi olla kun ei ole tutkintoa taikka ei saa vakkarityöpaikkaa. Se on potkinut perseelle. Ja vanhemmat eivät ole ikinä painostaneet mua opiskelemaan, se on perustunut täysin omaan tahtoon ja päättäväisyyteen. En tuomitse heidän päätöksiään, mutta olen ja aion tehdä monia asioita eri tavalla kuin he.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:54"]
Heh, jos tuohon testiin laittaa että työtön, niin tulos on automaattisesti vähäosainen. Kokeilin piruuttani vaihtaa työttömyyskohdan oman alani työhön eli henkilöstöhallintoon ja palkaksi jätin koneen ehdottoman 3000e ja pomps, olisinkin asiantuntija :D Mitään muita tietoja en vaihtanut.
Hieno testi :P
Onko kukaan saanut vastaukseksi leipätyöläistä?
[/quote]
Ma sain leipatyolaisen. :-D Mulla on kaksi maisterintutkintoa, olen tietyn alan projektikoordinaattori ja mies johtavan tason lakimies. Vanhemmat tavallisia duunareita. En kylla silti itseani ihan leipatyolaiseksi - jota kuvattiin peruskoulun ja / tai lukion kayneeksi - laskisi. :-D
Minä myös olen vähäosainen. Työtön, siis vähäosainen. Vähääkään ei ole merkitystä sillä, että koko suku on ollut korkeastikoulutettua, ei sillä, mitä teen työttömyyteni aikana (tai työssä ollessanikaan), ei sillä, missä piireissä liikun... Olen vähäosainen ja luen seiskaa ;-)
Kulttuuriseksi luokakseni sain leipätyöläisen. Vähäosainen kun olen ja täten varmaankin hieman vähä-älyinenkin, en ihan ymmärrä, miten leipätyö sitten määrittäisi kulttuurista sidonnaisuuttani, kun en itse edes leipääni työllä ansaitse...
Enkä muutenkaan panisi paljoa painoa testille, jonka laatijoiden mielestä "freelanceri" on ammatti. (Kaiken muun moskan ohella...)