Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua raivostuttaa se HS:n yhteiskuntaluokkatestin tulos! Vanhempien ammateista

Vierailija
06.01.2014 |

Typerää että asia häiritsee, mutta häiritsee. Tulokseni keikkuivat asiantuntijan ja eliitin välillä painottuen asiantuntijaan, jota pidän oikeana jo ammattinimikkeenikin perusteella, mutta kun syötin vanhempieni (jo eläkkeellä) ammatit, putosin kipuajiin!! Mitä, miksi? Ymmärrän, että olen "menestynyt" paremmin kuin vanhempani, mutta silti ammateiksini veikattiin tuloksissa vaikkapa insinööriä tai lastentarhanopettajaa, kun ennen vanhempien ikivanhojen ammattien mainintaa jopa ammattinimike täsmäsi.

Ja mitä se minusta kertoo, että asia ärsyttää? Haluaisin kai ajatella, että olen mitä olen omilla ansioillani ja on väärin, että edes joku typerä testi väittää, että olen vähemmän siksi mitä vanhempani ovat tai eivät ole. Näinkö todella se menee vielä nyky-Suomessa, että ihmisen vanhempien ammattinimike määrittää ihmisen statuksen eikä se,  mitä itse tekee??

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:48"]

Minua ärsytti ihan sama asia. Vanhempieni ammatit tekivät minusta ensin nousijan ja kulttuurisesti duunarin. Kun vanhempieni ammatteja muuttaa paljon, nousenkin sitten asiantuntijaksi ja kulttuurisesti eliittiin. Heh siinä testi. Mutta mielestänikin surkeaa jos nykyajassa vanhemmilla tuollainen vaikutus. Testi on mielestäni monessa muussakin aika kehno. Mutta tulipa tehtyä :)

[/quote]

Juuri tätä tarkoitin! Mielestäni kertoo asenteista kuitenkin, että vanhempien ammatit vaikuttavat siihen, mihin "luokka-asteeseen" ihminen luetaan. Olen toki kipuaja siinä mielessä, että olen kivunnut hyvätuloisesta duunariperheetä vakavaraiseen koulutettuun keskiluokkaan, MUTTA se ärsytti testissä, että kipuajien oletusammatit olivat "huonommat" kuin esim. asiantuntjatason, johon todellisuudessa katson kuuluvani.

Ilmaisin itseäni varmasti huonosti - en niinkään ärtynyt vain testistä, vaan siitä ajatuksesta, että ainakin osa ihmisistä (jokin ajatusmalli tuonkin jaottelun taustalla lienee ja perustuu kuitenkin jonkinlaiseen otantaan) on sitä mieltä, että vanmpien varallisuus ja koulutustausta vaikuttaa ihmisen yhteiskunnalliseen asemaan yhä nykyäänkin. Suutari pysyköön lestissään myös vuonna 2014!

Yleisellä tasolla toivon tästä keskustelua, en kehoituksia olemaan uskomatta nettitesteihin ;)

ap

Vierailija
22/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:09"]

Näistä reaktioista huomaa kyllä, että Suomi ei ole samassa määrin luokkayhteiskunta kuin esimerkiksi Britannia. Luokkajakoon kuuluu olennaisesti syntyperän vaikutus. Useimmissa yhteiskunnissa on mahdollista kuitenkin siirtyä luokasta toiseen, mutta esimerkiksi Britanniassa ylimpään eliittiin on todella vaikea tulla sen ulkopuolelta. Syntyperä määrittää niin paljon. 

[/quote]

Tämä oli kyllä oivaltava ja sivistynyt kommentti, kiitos. Avasi silmäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassakin on kyllä monenlaisia eliittejä nykyään, ei pelkästään aatelistoa. Mutta minut testi luokitteli vähäosaiseksi, mikä on aika huvittavaa, sillä minulla on akateeminen loppututkinto, akateeminen puoliso, omistusasunto, akateemisesti koulutetut vanhemmat, luen paljon kaikkea mahdollista jne. Kaikki ilmeisesti sen vuoksi, että olen ollut nyt pari kuukautta työttömänä. Olen testin mukaan syrjäytynyt työelämästä ja luen iltapäivälehtiä. Jepjep.

Mitenkäs työttömyys mitätöi välittömästi kaiken muun?

Vierailija
24/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:09"]

Näistä reaktioista huomaa kyllä, että Suomi ei ole samassa määrin luokkayhteiskunta kuin esimerkiksi Britannia. Luokkajakoon kuuluu olennaisesti syntyperän vaikutus. Useimmissa yhteiskunnissa on mahdollista kuitenkin siirtyä luokasta toiseen, mutta esimerkiksi Britanniassa ylimpään eliittiin on todella vaikea tulla sen ulkopuolelta. Syntyperä määrittää niin paljon. 

[/quote]

Tämä oli kyllä oivaltava ja sivistynyt kommentti, kiitos. Avasi silmäni. 

[/quote]

Kyllä, näin on. Suomi ei ole luokkayhteiskunta, ja siksi olin ällistynyt että testiin oli valittu muuttujaksi vanhempien ammatit. Jopa niin voimakkaasti, että oletusammatit kipuajille ovat vähäisempiä kuin vauraiden perillisille ehdotetut.

ap

Vierailija
25/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei taasen vanhempien ammatit (kummallakaan ei ammattikoulua kummoisempaa koulutusta) pudottaneet eliitistä pois, vaikka oletin näin.

Mitä esim. harrastat? Vuositulosi? Puolisosi työ?

Vierailija
26/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon opiskelija voi osallistua...Mitähän me sitten ollaan?

Vierailija
27/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testistä puuttuvat täysin luokkatunnusmerkit, kuten kulutustottumukset, syömätottumukset ja perheen varallisuuden. Rikkaan miehen kotiäitipuoliso on tämän testin mukaan vähäosainen, mikä ei taatusti pidä paikkansa ainakaan missään brittiläisessä luokkatestissä.

Vierailija
28/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin asiantuntija. Ei kai vanhempien ammatit niin vaikuta, minun vanhemmat oli maanviljelijöitä. Maatalouskoulu ja tpisella vuosi kansanopistossa...

Vierailija
29/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:40"]

Mä olin asiantuntija. Ei kai vanhempien ammatit niin vaikuta, minun vanhemmat oli maanviljelijöitä. Maatalouskoulu ja tpisella vuosi kansanopistossa...

[/quote]

Minulla vaikutti. Siinä oikealla menee ne janat, jotka muuttuvat jokaisen vastauksen myötä. Vanhempien ammatit pudottivat minut asiantuntijasta kipuajiin.

ap

Vierailija
30/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein muuten tuon BBC:kin testin aikoinaan. Siinä sijoitukseni taisi olla parempi ja aika lailla oikeaa vastaava. Muistaakseni testissä kysyttiin jossain kohdassa koko perheen tuloja, mitä tässä testissä ei tehdä, joten eliitti-miehellä voi olla köyhälistö-puoliso. Tämä lienee testin perusvirheitä, muitakin löytyy. Mutta ehkä tyypillisillä tapauksilla, jossa jatkaa suvun samoja polkuja ja samaistuu niihin, niin testi toimii. Jos vähän poikkeat kuviosta, tuloksena voi olla mitä sattuu.

13

Vierailija
31/59 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:35"]

Mua ei taasen vanhempien ammatit (kummallakaan ei ammattikoulua kummoisempaa koulutusta) pudottaneet eliitistä pois, vaikka oletin näin.

[/quote]

Kulttuurisesti olin testin mukaan eliittiä, joten harrastukset yms. eivät vaikuttaneet alentavasti.

ap

Vierailija
32/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:37"]

Minäkin huomasin että isän ammattina yrittäjä pudotti minut yhdellä pykälällä siitä arviosta, jonka sain kun laitoin samaan kohtaan poliisi. Eli jopa poliisi on kulttuurisesti ylempänä kuin yrittäjä ;)

[/quote]

Hyvin mielenkiintoista. Tuo selittää tulokseni kaikin puolin. Minulla tulos oli muistaakseni "vähäosainen", vaikka valittu koulutus oli väitellyt. Tulokseen vaikutti yrittäjyys, parhaan kaverin yrittäjyys ja toisaalta tulokseen ei vaikuttanut varallisuuteni lainkaan. Kaiken kaikkiaan erittäin heppoinen tekele joka antaa naurettavia tuloksia enkä osaa loukkaantua lainkaan siitä mitä tuo ohjelmanpätkä ulos suolsi.

Minulle tyypillisiksi harrastuksiksi listattiin harrastuksia joista ainoatakaan en ollut ruksinut, ja joita ainuttakaan en harrasta tai ole kiinnostunut. Kerrassaan tarkkanäköinen monivalinta. Sanoisin että testin laatijan kannattaa pysyä leipätyössään eikä vaihtaa alaa psykologiseen testaamiseen.

Vierailija
33/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:53"]

[/quote]

Kulttuurisesti olin testin mukaan eliittiä, joten harrastukset yms. eivät vaikuttaneet alentavasti.

ap

[/quote]

Oliko se sinulle henkilökohtaisesti tärkeää? Siis se, mitä testi antaa sinulle vastaukseksi? Oikeasti, eihän tuo kovin tarkka tai hyvä testi ole, joten tekee se virheen mihin tahansa suuntaan tai osuu vahingossa kohdalleen jonkun kohdalla, ei se tulos silti muutu totuudeksi. Se on nettitestin testitulos, eikä kovin sofistikoituneen nettitestin sittenkään. Relax.

Jonkun laadukkaan persoonallisuustestin tuloksista jaksan kohkata kuin sinä nyt tästä HS:n tekeleestä, mutta että tästä? Relax, tosiaan:-)

Sinä määrittelet itsesi, ei viallinen testi. Ainoa mistä voi loukkaantua on, että HS laittaa noin kamalan tekeleen verkkoon. Onko tarkoitus presentoida kyvyttömyyttä vai piittaamattomuutta? Inkompetenssi on jotekin lohdullisempi ja ymmärrettävämpi, modernissa ajassa se vaan tuntuu sekoittuvan liian usein täydelliseen piittaamattomuuteen. Kunhan klikkauksia tulee ja mainosraha kilisee. Keskustelua herää enemmän jos testissä on vikaa, joten tehdään nopeasti kännipäissä paska testi, saadaan virmalle klikkaukset himaan.

33

Vierailija
34/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:11"]

[/quote]

ap

[/quote]

Oliko se sinulle henkilökohtaisesti tärkeää? Siis se, mitä testi antaa sinulle vastaukseksi? Oikeasti, eihän tuo kovin tarkka tai hyvä testi ole, joten tekee se virheen mihin tahansa suuntaan tai osuu vahingossa kohdalleen jonkun kohdalla, ei se tulos silti muutu totuudeksi. Se on nettitestin testitulos, eikä kovin sofistikoituneen nettitestin sittenkään. Relax.

Jonkun laadukkaan persoonallisuustestin tuloksista jaksan kohkata kuin sinä nyt tästä HS:n tekeleestä, mutta että tästä? Relax, tosiaan:-)

Sinä määrittelet itsesi, ei viallinen testi. Ainoa mistä voi loukkaantua on, että HS laittaa noin kamalan tekeleen verkkoon. Onko tarkoitus presentoida kyvyttömyyttä vai piittaamattomuutta? Inkompetenssi on jotekin lohdullisempi ja ymmärrettävämpi, modernissa ajassa se vaan tuntuu sekoittuvan liian usein täydelliseen piittaamattomuuteen. Kunhan klikkauksia tulee ja mainosraha kilisee. Keskustelua herää enemmän jos testissä on vikaa, joten tehdään nopeasti kännipäissä paska testi, saadaan virmalle klikkaukset himaan.

33

[/quote]

Kyllä testi vaikuttaa olevan kelvoton muidenkin vastausten perusteella, mutta lähinnä minua kiinnostaa se, että Suomessa, joka ei ole luokkayhteiskunta, vanhempien taustan ajatellaan vaikuttavan ihmisen elämään näinkin voimakkaasti kuin testin laatijat ovat ajatelleet.

ap

Vierailija
35/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, olen asiantuntija. Kukaan perheestäni ei ole untakaan nähnyt akateemisista tai korkeakoulutusta vaativista ammateista, itseni mukaanlukien. Olen keskituloinen, luen tietokirjallisuutta, mutta myös iltapäivälehtiä. En käsitä mistä tuon tulokseni nappasivat, ehkä teatteriharrastuksesta ja dokumenttien katselusta.

Vierailija
36/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:11"]

[/quote]

ap

[/quote]

33

[/quote]

Kyllä testi vaikuttaa olevan kelvoton muidenkin vastausten perusteella, mutta lähinnä minua kiinnostaa se, että Suomessa, joka ei ole luokkayhteiskunta, vanhempien taustan ajatellaan vaikuttavan ihmisen elämään näinkin voimakkaasti kuin testin laatijat ovat ajatelleet.

ap

[/quote]

Aivopieruja on monenlaisia, tämä nettitesti oli siihen värikkääseen perheeseen vain yksi uusi jäsen. Tai sitten tosiaan klikkauksia saa enemmän kun testi herättä keskustelua ja siihen pääsee paremmin kun se antaa typeriä ja ehkä loukkaaviakin tuloksia.

Vierailija
37/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se ole ihan selvää, että tilastollisesti vanhempien yhteiskunnallinen asema VAIKUTTAA lapsen tulevaan yhteiskunnalliseen asemaan? Eikö olisi vähän naiivia väittää, että Suomessa kaikki ovat _aivan_ samalla viivalla perhetaustastaan riippumatta, vaikkei nyt mikään luokkayhteiskunta ollakaan? 0_0

Vierailija
38/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:53"]

No minä taas merkkasin siihen käyneeni amk:n, mutta silti tuloksissa oli jotain siitä, miten on pelkkä toisen asteen tutkinto jne. Eli ihan turha testi kun ei edes suoria vastauksia osaa tulkita.

[/quo

ei, testi tulkitsi niknkuin asia oikeasti on: amk=amis.

[/quote]

Amk eli ammattikorkeakoulu on alempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
39/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:36"]

No eikös se ole ihan selvää, että tilastollisesti vanhempien yhteiskunnallinen asema VAIKUTTAA lapsen tulevaan yhteiskunnalliseen asemaan? Eikö olisi vähän naiivia väittää, että Suomessa kaikki ovat _aivan_ samalla viivalla perhetaustastaan riippumatta, vaikkei nyt mikään luokkayhteiskunta ollakaan? 0_0

[/quote]

Niin, vaikuttaako? Minusta ei (pitäisi vaikuttaa). Tutkimusten mukaan koulutustausta periytyy, mutta entä silloin kun pojasta polvi paranee, ja lapset kouluttautuvat vanhempiaan pidemmälle? Onko sihteerin tytär, joka opiskelee lääkäriksi ja menestyy elämässään mukavasti kuitenkin alempaa sosiaaliluokkaa 45-vuotiaana kuin saman urapolun käynyt juristin poika? Minusta ei (pitäisi olla).

Kuten sanottua, oma tulokseni testissä oli asiantuntija (ja aika pitkä palkki myös eliittisarakkeessa), mutta tulos keikahti siinä vaiheessa, kun syötin vanhempieni ammatit. Oliko tulos sinusta siis oikea?

Minusta nämä ovat ihan mielenkiintoisia spekulaatioita, vaikka pelkkä (huono) nettitesti ne nostattikin.

ap

Vierailija
40/59 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkatesti oli aivan luokaton tekele.

Alkaen siitä, että nimikkeiksi oli valittu loukkaavia ilmaisuja kuten "leipätyöläinen" (vrt. leipäpappi) ja "kipuaja" (vrt. kiipijä, nousija olisi ollut neutraalimpi).

Mutta se olikin tehty Turussa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi