Epäilen, että vuokranantajani käy asunnossai poissaollessani
Kerran, kun oli vähän lunta, tänne oli selvät jalanjäljet, vaikutti siltä, että oli käyty sisällä asti. Olen paljon reissussa ja työnantaja on esimieheni, joka järkkäsi minulle tilapäisen asunnon, oma etsinnässä. Tämä ei ole provo, olen ihan tosissani. Nyt tulin joululomalta päivää aikaisemmin ja tuli täältä päin vastaan. Ei varmaan tunnistanut, koska meillä on vaihtunut auto enkä tiedä tietääkö millainen nykyään on. Olen myös asettanut ansoja - joo vainoharhaisuutta - ja niiden paikka on siirtynyt. Kerran näin unta, että tänne tui joku omilla avaimillaan, kun olin paikalla, vaikka minun piti olla viikonloppu pois. Olin tullut kipeäksi ja mennyt aikaisin nukkumaan. Olen jälkeenpäin miettinyt, että ehkä se ei ollutkaan unta.
Tietysti voi olla sekin vaihtoehto, että että joku aiempi asukas ei ole ihan "terve". Joka tapauksessa, kun kerran sanoin tälle vuokranantajalle käyneeni täällä loman aikana tsekkaamassa että kaikki on ok ja olleeni yön, hän säpsähti (valehtelin, en oikeasti ollut yön yli, käväisin kyllä). Siksi epäilen häntä. Kesäloman siis olin kokonaan pois. Mulla ollut tämä asunto n. vuoden. En tiedä motivaatioita. Ei mulla mitään varastettavaa ole eikä vuokranantaja sellainen ole, että mitään veisi. Ihan asiallinen muuten. Luulenkin, että hän käy salaa tarkistamassa, pidänkö asunnon kunnossa.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.
[/quote]
Kai nyt omassa kotona saa kuvata mitä tykkää, ei kai se mitään salakuvaamista ole.
Kun olin nuorena muuttanut ensimmäiseen vuokra-asuntoon, niin vuokranantajani kävi asunnossa ilman lupaa. Mistä tiesin? No soitti minulle, että kävi asunnossa ja siellä oli aika sotkuista. Lisäksi kerran aamulla joku soitti ovikelloa kun olin nukkumassa. Ehdin juuri eteiseen kun tuli omilla avaimillaan sisään. Katsottiin siinä hetki hölmistyneenä toisiamme, olin aika pienessä vaatetuksessa vielä.
Vuokranantaja oli erittäin vanha ukko, joka ei tajunnut että se oli laitonta. Muutin pois aika äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:43"]
Tosta kamera ja muistikortti edullisesti.
http://www.dealextreme.com/p/720p-hd-ip-wireless-camera-ir-310049?r=34774240
Ottaa hyvää HD-tason kuvaa.
[/quote]
Tilattu. Visa vinkuu.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 00:34"]Höh. Täähän on aloitettu jo yli vuosi sitten, emme taida saada koskaan tietää mitä ap:lle tapahtui asian suhteen :(
[/quote] niinpä, kurjuus! :(
Asentaisin webbikameran/riistakameran/liiketunnistuskameran tms. mistä saisin todisteet kuka vierailija on. Näkyvälle paikalle teippi "kameravalvonta". Ehkä sellainen teippi ulkoovessa estäisi jo itsessään vierailut.
Isot karhunraudat kynnykselle? Tai semmoinen syvä havuilla peitetty kuoppa siihen etuoven eteen. Siirrä kuitenkin mahdollinen postilaatikko ensin portinpieleen jos ei ole jo.
Miedompia vaihtoehtoja olisi salainen kamera kotiin joka lähettää kuvan esim. ovelta heti kun liikettä näkyy. Kuvan toki pitää mennä jonnekin nettiin tai sähköpostiin koska muutenhan salahiippailija voisi vain ryöstää sen kameran :) Valvonnasta toki pitäisi ilmoittaa ovella mutta suurempi rikos on käydä toisten ihmisten asunnolla salaa.
Hanki riistakamera, niitä saa tosi halvalla ja ne tallentaa aina kun tulee liikettä. saat ainakin selvän kuka käy tai että kukaan ei käy.
Sen jälkeen voit ottaa asian esille kyseisen ihmisen kanssa, miten nyt sitten haluatkin. eikä tarvitse kertoa tallenteesta mitään, voithan vaan sanoa että et pidä siitä että käy asunnossasi ja että toivot että lopettaa. Jos toinen on pikkasenkin tolkun ihminen tajuaa lopettaa tuosta jo. Ja jos ei ole niin viet asian poliiisille.
Tuskin tarvitset muuta kuin virallisen näköisen tarran ulko-oveen: "Asunnossa tallentava turvakamera"
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.
[/quote]
Kai nyt omassa kotona saa kuvata mitä tykkää, ei kai se mitään salakuvaamista ole.
[/quote]
Tallentavasta järjestelmästä pitää olla ilmoitus, ja kemara täytyy asentaa siten, ettei se missään tilanteessa kuvaa esim naapuriasuntoa sisältä. Konotaan ei muuten saa kuvata ilman lupaa esim puolisoa tai lapsiaan, on kotirauhan piirissä oleva asia. Nämä kuvaamisjutut on ripoteltu laissa sinne tänne joten hallinta on äkkinäiselle vaikeaa.
Haluan kuulla miten tässä kävikään lopulta!
"Konotaan" heh, pitää siis olla kotonaan
Virittelet kameroita vaan. Mitä sillä on väliä mitä laki sanoo.. Jos huomaat että ukko käy kämpässä niin irtisanot vuokrasuhteen. Tappelemaan ei varmaan tuollaisen asian kanssa kannata alkaa ja vuokrasuhde tulehtuu siinä jokatapauksessa niin paljon että kuka enää haluaisi olla missään tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa.
Tosta kamera ja muistikortti edullisesti.
http://www.dealextreme.com/p/720p-hd-ip-wireless-camera-ir-310049?r=34774240
Ottaa hyvää HD-tason kuvaa. Tollaselle muistikortille menee varmaankin ehkä pari vuorokautta.
Joten ei tarvitse kuin tökätä seinään.
Laita muistikorrtti eri tilaukseen (eivät veloita postikuluja), niin saat sen tullitta.
Kamerasta joutunet maksaan tullin (tarkkaan ottaen alvin 23%), jonka maksu käy helposti netissä, kun saat ilmoituksen tuetteen saapumisesta.
Jos kiinnostusta/intoa niin tota voi ohjata ja katsoa netistä, vaikka kissan seuraamiseen.
Kun kuvaat sisätiloissa omassa kodissasi et tarvitse mitään lappuja mihinkään nauhoittavasta videovalvonnasta.
Vessassa ei tietenkään saa kuvata, eikä naapurin pihaa tai ikkunoista sisälle.
Ja ton kameran saa viritettyä liikeestä lähettänn ne kuvat nettiin ja kaikki muut fiksut temput,
ja hyvällä kuvan laadulla, HD-laatua.
Mulle kävi niin, että vuokranantaja tuli ja meni miten halusi mun asunnossa. En tiedä, ymmärsikö se edes, että ei ollut oikein. Laitoin oveen erillisen munalukon ja hän alkoi vittuilemaan, että olet sitten laittanut lisälukkoja. Ei vuokranantajalla ole mitään oikeutta tulla mun kämppääni! Idiootti. Näitä on. Eikä hänkään mitään varastanut, mutta tuli olo, että hiippaili sairaalla tavalla nuuskimassa paikkoja. Muutinkin sitten pois hetimiten.
"Kameravalvonta ei ole oikeudetonta, kun siihen on saatu tarkkailtavan suostumus tai kun kotirauhan tai julkisrauhan suojaamassa paikassa teknisesti tarkkaillaan oikeudettomasti paikassa oleskelevaa. Siten salaisenkin valvontakameran käyttö on mahdollista em. tilanteissa"
"Avoimuus on tärkeä periaate arvioitaessa kameravalvonnan laillisuutta tiloissa, joissa katselun tulee tapahtua yksityisyyttä loukkaamatta. Valvonnan piirissä pitkään tai toistuvasti olevien tulisi tietää kameravalvonnasta"
Siinä teille vastaus kuvauskysymykseen. Lähteenä Turva-alan yrittäjien tietosuojaohjeistus. Eli teknisellä tarkkailulla tarkoitetaan sitä, ettet itse ole paikalla henkilökohtaisesti videokameran kanssa. Eikä satunnaisten vieraiden tarvitse tietää kuvaamisesta. Ja vuokranantajasihan ei sinun tietääkseni oleskele valvotussa tilassa pitkään tai toistuvasti.
Oi hyi hitto, tee nyt joku källi. Se soodaidea? Tai laita riistakamera sauhuamaan, kuvat suoraan s-postiin jos on sellainen mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:19"]
Laita lappu "tiedän sinun käyvän täällä". Ja sitten vaikka joku niistä jutuista joita et tässä kerro. Parempi jos kuvaat ensin ja tiedät, kuka asunnossasi käy. Voit sitten jättää hänelle viestin nimellä kun lähdet pois. Ehkä hän lopettaa kun tajuaa sinun tietävän. Tai voithan kirjoittaa pyynnön ettei kävisi. Näin sen kävijän ei tarvitse puhua mitään asiasta sinulle eikä sinun hänelle.
[/quote]
Niin, jos tekee ensin sen soodajutun josta näkee että varmasti joku on käynyt, sitten jättää näkyvälle paikalle heippalapun tyyliin "Moi Pentti/luvatta kävijä. Asennan huomenna jatkotoimenpiteitä varten asuntoon riistakameran joka taltioi asunnossa kaikki hetket kun olen poissa, ja lähettää mahdolliset kuvat suoraan sähköpostiini. >> tähän pätkä lakia, jossa kerrotaan ettei edes omistajalla ole lupaa lampsia sisälle ilmoittamatta >> Terveisin jo pitkään jatkuneeseen, toistuvaan yksityisyyden loukkaamiseen ja urkintaan kyllästynyt asukas" Ja sitten asentaa oikeasti sen kameran. Sitten ette puhu asiasta enää ikinä.
Käyköhän se haistelemassa jotain pikkuhousuja siellä... :S