Epäilen, että vuokranantajani käy asunnossai poissaollessani
Kerran, kun oli vähän lunta, tänne oli selvät jalanjäljet, vaikutti siltä, että oli käyty sisällä asti. Olen paljon reissussa ja työnantaja on esimieheni, joka järkkäsi minulle tilapäisen asunnon, oma etsinnässä. Tämä ei ole provo, olen ihan tosissani. Nyt tulin joululomalta päivää aikaisemmin ja tuli täältä päin vastaan. Ei varmaan tunnistanut, koska meillä on vaihtunut auto enkä tiedä tietääkö millainen nykyään on. Olen myös asettanut ansoja - joo vainoharhaisuutta - ja niiden paikka on siirtynyt. Kerran näin unta, että tänne tui joku omilla avaimillaan, kun olin paikalla, vaikka minun piti olla viikonloppu pois. Olin tullut kipeäksi ja mennyt aikaisin nukkumaan. Olen jälkeenpäin miettinyt, että ehkä se ei ollutkaan unta.
Tietysti voi olla sekin vaihtoehto, että että joku aiempi asukas ei ole ihan "terve". Joka tapauksessa, kun kerran sanoin tälle vuokranantajalle käyneeni täällä loman aikana tsekkaamassa että kaikki on ok ja olleeni yön, hän säpsähti (valehtelin, en oikeasti ollut yön yli, käväisin kyllä). Siksi epäilen häntä. Kesäloman siis olin kokonaan pois. Mulla ollut tämä asunto n. vuoden. En tiedä motivaatioita. Ei mulla mitään varastettavaa ole eikä vuokranantaja sellainen ole, että mitään veisi. Ihan asiallinen muuten. Luulenkin, että hän käy salaa tarkistamassa, pidänkö asunnon kunnossa.
Kommentit (98)
Hyyyyi että miten creepyltä kuulostaa! Kerrothan sitten miten kävi, olen huolissani :/ Voithan kokeilla niin, että sanot lähteväsi viikonlopuksi pois, mutta jäätkin kotiin ja odotat pimeässä milloin lukko alkaa rapista. Meikä ainakin narauttas tommosen hyypiön itse teossa!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]
Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.
[/quote]
Kamerasta on oltava varoitus oven ulkopuolella, jopa oman kodin kuvaaminen tuolla tavalla on laitonta.
[/quote]
Ihanko totta? Entäs jos kuvaan kotona videokameralla esim. Lastani ja joku sattuu tulemaan kylään, onko sekin jotenkin laitonta? Vai koskeeko se vain kiinteitä valvontakameroita? Onko tästä joku laki jossain? Ihan vain uteliaisuuttani tässä tiedustelen kun en voi käsittää ettei omassa kotonaan saa kuvata miten huvittaa.
Viihdytkö duunissa vai tekeekö kämpän lisäksi mieli vaihtaa myös työnantajaa ja onnistuuko se? Jos haluat molemmista päästä niin asia pöydälle todisteiden kera eli otat kiinni itse teossa tai kuvaamalla ilman lupaa, tuskin se siitä kuitenkaan alkaa venkoilemaan.
Jos haluat pitää duunin niin sitten se turvalukko ja tosiaan selityksenä että et tiedä kuka se on, mutta olet ansoittanut kämpän ja varmistanut että siellä on käyty luvatta ja et luota kehenkään muuhun kuin hyvään ystävättäreesi Niemisen Susannaan, jolla on vara-avain ja kenen yhteystiedot saa kysymällä sulta jos tulee joku täysin poikkeustilanne. Oikeasti on tietysti ihan se ja sama onko neiti Niemistä olemassa tai annatko avaimia kellekään muulle, mutta tarina kuulostaa paremmalta.
Kysy lupaa asentaa sellainen turvalukko johon ei ole avainta kuin sinulla itselläsi, siis sellainen jonka saa lukkoon kun lähdet pois. Minulla olis sellainen. t. se jolla taloyhtiön hallituksen pj hiippaili
Lainaus ei näköjään halua toimia, mutta siis vuokranantaja on esimieheni piti tuohon aloitukseen kirjoittaa. Laitan ensi kerralla maalarinteippiä, se on selvempi kuin nuo langanpätkät.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]
Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.
[/quote]
Jos kamera on asunnossa sisällä, sillä kuvaaminen ei ole "salaista" tai laitonta. Jokainen saa kuvata omassa kodissaan niin paljon kuin haluaa. Sen sijaan luvatta tunkeutuminen toisen kotiin on hyvinkin laitonta. Jos siis ap haluaa kameran asentaa, hän voi sen aivan hyvin tehdä ja jopa käyttää materiaaliaan todistusaineistona ilman että hänen täytyisi kuvaamistaan jotenkin perustella tai selitellä.
[/quote]
Olet väärässä. Edes omassa kodissa ei saa olla kameraa, joka kuvaa salaa. Ja jos on, ei ko. tallenne ole todistusaineistona mistään muusta kuin siitä, että on kuvattu salaa. Siksi siinä ovenkarmissa tms. on oltava tarra, joka kertoo kameroista. Sen sijaan ei ole laitonta laittaa pelkkää tarraa, vaikka kameraa ei ole.
Laita lappu "tiedän sinun käyvän täällä". Ja sitten vaikka joku niistä jutuista joita et tässä kerro. Parempi jos kuvaat ensin ja tiedät, kuka asunnossasi käy. Voit sitten jättää hänelle viestin nimellä kun lähdet pois. Ehkä hän lopettaa kun tajuaa sinun tietävän. Tai voithan kirjoittaa pyynnön ettei kävisi. Näin sen kävijän ei tarvitse puhua mitään asiasta sinulle eikä sinun hänelle.
Työpaikkani on hyvä ja esimies esimiehenä ok, mutta joskus vähän erikoinen. Kiitos vinkeistä, lähden nyt pitkälle iltalenkille.
Vielä pikavastaus 27:lle, että kerran meinasin jo laittaa näkyvälle paikalle lapun, että tiedän että täällä käydään, mutta sitten tuli pupu pöksyyn enkä laittanutkaan. Kirjoitinkin sen jo valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:51"]
Asuin kerran kerrostalossa jossa taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja jäi kiinni siitä että kävi vara-avaimilla toisten asunnoissa.
[/quote]
Missä kaupungissa? Saatan tietää.
Laitat kameran. Saat sen niljakkeen kiikkiin. Sitten vaihdat lukot. Tuollainen tyyppi ei varmasti ole turvallisinta seuraa. Sitten marssit työnantajasi puheille mikäli on sama henkilö kuin tunkeutuja ja kiristät häneltä vuoden palkat ja otat loparit. Jos ei onnistu, teet rikosilmoituksen ja pidät huolen siitä, että työnantajasi asiakkaat saavat tietää millaisen hullun kanssa ovat tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:14"]
Kysy lupaa asentaa sellainen turvalukko johon ei ole avainta kuin sinulla itselläsi, siis sellainen jonka saa lukkoon kun lähdet pois. Minulla olis sellainen. t. se jolla taloyhtiön hallituksen pj hiippaili
[/quote]
Turvalukon ostaminen tuntemattomalta.. no, onhan siihen nykyiseenkin tietysti avaimia väärillä ihmisillä :).
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]
[/quote]
Jos kamera on asunnossa sisällä, sillä kuvaaminen ei ole "salaista" tai laitonta. Jokainen saa kuvata omassa kodissaan niin paljon kuin haluaa. Sen sijaan luvatta tunkeutuminen toisen kotiin on hyvinkin laitonta. Jos siis ap haluaa kameran asentaa, hän voi sen aivan hyvin tehdä ja jopa käyttää materiaaliaan todistusaineistona ilman että hänen täytyisi kuvaamistaan jotenkin perustella tai selitellä.
[/quote]
Olet väärässä. Edes omassa kodissa ei saa olla kameraa, joka kuvaa salaa. Ja jos on, ei ko. tallenne ole todistusaineistona mistään muusta kuin siitä, että on kuvattu salaa. Siksi siinä ovenkarmissa tms. on oltava tarra, joka kertoo kameroista. Sen sijaan ei ole laitonta laittaa pelkkää tarraa, vaikka kameraa ei ole.
[/quote]
Sulla on sitten varmaan antaa tälle väitteelles jotain todisteita? Jäädään odottelemaan...tosin odotellaan varmaan aika kauan. ;)
Laittakaapa linkki missä kerrotaan, ettei omassa kodissa saa kuvata.
Mitä ideaa missään varashälyttimissä tms sitten on. Ihmiset laittaa niitä mökeilleekin juuri siitä syystä, että jää sitä todistusaineistoa.
Ketään ei kuvata luvatta, ettei toisen kotiin mennä luvatta!!
Yksi tuttu pitää webbikameraa kotona, jotta näkee miten koira pärjäilee siellä yksin. Laitontako??
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:17"]
[/quote]
Olet väärässä. Suomessa ei ole erikseen laillisia ja laittomia todisteita ja jälkimmäiset jotenkin olisivat olematta todisteita.
Ilmoita lähteväsi viikonlopuksi pois, jätä auto jonnekin vähän kauemmas ja ole kotona kuitekin normaalisti. Ukkeli ällistyy kun oletkin kotona.
Palkankorotus heti seuraavana työpäivänä puheeksi jos hiippailija on esimies ;)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:03"]
Kyllähän asunnon omistaja saa käydä asunnossaan silloin kun huvittaa.
[/quote]
Ei saa käydä moittamatta. Se on kotirauhan rikkomista ja laki on asiassa erittäin selkeä. Löydät sen hetkessä. Ap.
En ole ihan koko aikaa etsinyt asuntoa, vaan vasta jonkun aikaa kun työsuhde on vakinaistettu. Ei löydy kovin helpolla, en minä mitä tahansa vastaantulevaa ota. Täällä on siis jälkiä käynneistä. Kerroin lievimmät jutut, kun en halua ihan kaikkea paljastaa.
[/quote]
Ei saa käydä ilmoittamatta. Tabletti ja ennakoiva....