Epäilen, että vuokranantajani käy asunnossai poissaollessani
Kerran, kun oli vähän lunta, tänne oli selvät jalanjäljet, vaikutti siltä, että oli käyty sisällä asti. Olen paljon reissussa ja työnantaja on esimieheni, joka järkkäsi minulle tilapäisen asunnon, oma etsinnässä. Tämä ei ole provo, olen ihan tosissani. Nyt tulin joululomalta päivää aikaisemmin ja tuli täältä päin vastaan. Ei varmaan tunnistanut, koska meillä on vaihtunut auto enkä tiedä tietääkö millainen nykyään on. Olen myös asettanut ansoja - joo vainoharhaisuutta - ja niiden paikka on siirtynyt. Kerran näin unta, että tänne tui joku omilla avaimillaan, kun olin paikalla, vaikka minun piti olla viikonloppu pois. Olin tullut kipeäksi ja mennyt aikaisin nukkumaan. Olen jälkeenpäin miettinyt, että ehkä se ei ollutkaan unta.
Tietysti voi olla sekin vaihtoehto, että että joku aiempi asukas ei ole ihan "terve". Joka tapauksessa, kun kerran sanoin tälle vuokranantajalle käyneeni täällä loman aikana tsekkaamassa että kaikki on ok ja olleeni yön, hän säpsähti (valehtelin, en oikeasti ollut yön yli, käväisin kyllä). Siksi epäilen häntä. Kesäloman siis olin kokonaan pois. Mulla ollut tämä asunto n. vuoden. En tiedä motivaatioita. Ei mulla mitään varastettavaa ole eikä vuokranantaja sellainen ole, että mitään veisi. Ihan asiallinen muuten. Luulenkin, että hän käy salaa tarkistamassa, pidänkö asunnon kunnossa.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:48"]
Kuulostaa kyllä jotakin perversiolta, ei mene ihan asunnon tarkastuksen piikkiin, sellaisen kun voi laillisestikin tehdä. Voitko vaihtaa lukot omalla kustannuksellasi? Tai laittaa turvalukon? Näin olen tiennyt yhden vuokralaisen vastaavassa tilanteessa tehneen. Vuokranantajalle selitti vaihdon, että epäili että vanhat avaimet ovat jollakin asiattomalla (vanhalla asukkaalla tms.), kun vaikutti ja oli todisteitakin että joku oli käynyt sisällä. Uusia avaimia ei antanut vuokranantajalle, mutta sanoi että on tervetullut tarkastamaan asuntoa ilmoittamalla, kun hän on itsekin paikalla. Tai hälytyslaite, jos asunton on sen arvoinen?
Yrittäisin myös saada vuokranantajan itseteossa kiikkiin, jos hermot sen kärsii. Sitten asiasta voi keskustella vakavasti, kun toinen ei pääse kiistämään.
[/quote]
tämä vain ei ole laillista, asunnon omistajalle (=vuokranantaja) kuuluu antaa avain. Toisekseen lisälukkoja (reikiä oviin) ei saa asentaa ilman vuokranantajan lupaa.
[/quote]
Haista nyt pitkä paska :) Kenenkään ei tarvi luovuttaa kotinsa avainta kennellekkään, jos ei halua.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.
[/quote]
Kai nyt omassa kotona saa kuvata mitä tykkää, ei kai se mitään salakuvaamista ole.
[/quote]
Tyhjää kotia saa kuvata, mutta jos siellä on vaikka vieraita tai pyynnöstä kukkia kasteleva naapuri, niin niille pitää kertoa, mutten kuvaaminen on laitonta salakuvausta.
[/quote]
Jos ap:n tilanteessa asentaisi riistakameran, sehän olisi tyhjän kodin kuvaamista koska hän ei voisi tietää, että joku tunkeutuu laittomasti kotiinsa. Vai meinaatko tosiaan, että murtovarkailtakin pitää kysyä lupa valvontakameroille?
Jos asentaa ylimääräisen turvalukon tms., avain pitää antaa huoltoyhtiölle tai talonmiehelle hätätilanteita varten. Taloyhtiössä voi olla vaikka putkirikko. Avainta saa siis käyttää vain hötätilanteessa tai voidaan etukäteen sopia esim. jostain taloyhtiön kuntotarkastuksesta asukkaan poissa ollessa. Ennalta sopimattomat käynnit ja vuokranantajan yllätyskäynnit ovat kokonaan laittomia.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:14"]
Kysy lupaa asentaa sellainen turvalukko johon ei ole avainta kuin sinulla itselläsi, siis sellainen jonka saa lukkoon kun lähdet pois. Minulla olis sellainen. t. se jolla taloyhtiön hallituksen pj hiippaili
[/quote]
Turvalukon voi kieltää, muka siksi että ovi menee pilalle :) Mutta kun sarjoittaa sen olsemassa olevan lukon uudelle avaimelle, niin siihen ei ole vuokrantajalla nokan koputtamista, toki joutuu myös pois muuttaessa sarjoittamaan takaisin alkuperäiselle avaimelle. Jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin voi ostaa samalaisen lukkopesän eri avaimelle ja vaihtaa itse, pois muuttaessa vaihtaa takaisin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:02"]
Jos asentaa ylimääräisen turvalukon tms., avain pitää antaa huoltoyhtiölle tai talonmiehelle hätätilanteita varten. Taloyhtiössä voi olla vaikka putkirikko. Avainta saa siis käyttää vain hötätilanteessa tai voidaan etukäteen sopia esim. jostain taloyhtiön kuntotarkastuksesta asukkaan poissa ollessa. Ennalta sopimattomat käynnit ja vuokranantajan yllätyskäynnit ovat kokonaan laittomia.
[/quote]
Höpö höpö. Kennekään ei tarvitse luovuttaa oman kotinsa avainta yhtää mihinkään. Hätätilassa rikotaan ovi ja asukas maksaa. Siihen oven rikkomiseen on vaan aika paljon isompi kynnys kuin avaimella "tarkastuskäynnillä" käymiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.
[/quote]
Kai nyt omassa kotona saa kuvata mitä tykkää, ei kai se mitään salakuvaamista ole.
[/quote]
Tyhjää kotia saa kuvata, mutta jos siellä on vaikka vieraita tai pyynnöstä kukkia kasteleva naapuri, niin niille pitää kertoa, mutten kuvaaminen on laitonta salakuvausta.
Laitat riistakameran. Ja vaikka jonnekin lapun "kamera kuvaa" eli olet ilmoittanut ko ihmiselle asian (mutta siltihän tämä jää kiinni!). Ei laitonta.
Mulla oli aikanaan tällainen vuokranantaja. Vanha maalaismies. Pari kertaa tuli "kylään", eli soitti ovikelloa ja tuli sisäänja istui ppitkään vaikka mulla oli vieraita! Yhden kerran en mennyt heti avaamaan ovea ja kuulin miten jo rapisteli avainta lukossa kun avasin sisäoven. Hyväntahtoinen, ei varmaan edes tajunnut että laitonta tai ajatteli vaan että minun kämppä, minun säännöt.
Vuokranantajan se asunto on hän omistaa asunnon jonka on ostanut ja vuokralainen on "kortteeraamassa".Todellakin pitää antaa avain.Mutta kotirauhan häirinnästä kuten salakuvaamisesta tai nauhoittamisesta voi rapsahtaa kaks vuotta linnaa.Sellaisen joka tuollasta tekee huolimatta mahdollisesta linnareissusta kanssa ei kannata olla tekemisissä.Suomen vankiloissa on paljon kajahtaneita jotka ei vaan mahda ittelleen mitään.
Kappas, parin vuoden takainen ketju on pompsahtanut esille. En edes tajunnut aloitusta omakseni, kunnes luin koko jutun, ensin että ihan samanlaista kuin minulla silloin, mutta lopulta tajusin, että kirjoitushan on omani.
En tiedä tarkkaa ratkaisua vieläkään, mutta käynnit loppuivat kun sanoin ääneen epäilystäni ja ihmettelin, että onkohan jollekin entiselle asukkaalle voinut jäädä avain. Ei voinut, siinä oli vielä se suojajuttu siihen aikaan kun omani sain.
97: Kun on vuokrannut asumisoikeuden, en sinne luvatta ole mitään asiaa.
Nyt olen muuttanut muualle ja asunnossa asuu opiskelija, sukulaiseni, jonka menoista hän ei voi tietää mitenkään. Heillä kun päivät ovat mitä sattuu ja reissussa käyvät miten huvittaa.
Up