Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että vuokranantajani käy asunnossai poissaollessani

Vierailija
06.01.2014 |

Kerran, kun oli vähän lunta, tänne oli selvät jalanjäljet, vaikutti siltä, että oli käyty sisällä asti. Olen paljon reissussa ja työnantaja on esimieheni, joka järkkäsi minulle tilapäisen asunnon, oma etsinnässä. Tämä ei ole provo, olen ihan tosissani. Nyt tulin joululomalta päivää aikaisemmin ja tuli täältä päin vastaan. Ei varmaan tunnistanut, koska meillä on vaihtunut auto enkä tiedä tietääkö millainen nykyään on. Olen myös asettanut ansoja - joo vainoharhaisuutta - ja niiden paikka on siirtynyt. Kerran näin unta, että tänne tui joku omilla avaimillaan, kun olin paikalla, vaikka minun piti olla viikonloppu pois. Olin tullut kipeäksi ja mennyt aikaisin nukkumaan. Olen jälkeenpäin miettinyt, että ehkä se ei ollutkaan unta.

Tietysti voi olla sekin vaihtoehto, että että joku aiempi asukas ei ole ihan "terve". Joka tapauksessa, kun kerran sanoin tälle vuokranantajalle käyneeni täällä loman aikana tsekkaamassa että kaikki on ok ja olleeni yön, hän säpsähti (valehtelin, en oikeasti ollut yön yli, käväisin kyllä). Siksi epäilen häntä. Kesäloman siis olin kokonaan pois. Mulla ollut tämä asunto n. vuoden. En tiedä motivaatioita. Ei mulla mitään varastettavaa ole eikä vuokranantaja sellainen ole, että mitään veisi. Ihan asiallinen muuten. Luulenkin, että hän käy salaa tarkistamassa, pidänkö asunnon kunnossa. 

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levittele jotain mainoksia tai muita tavaroita ympäriinsä lattioille,jätä pyykkiteline johonkin oven eteen ja katso tuleeko kommenttia. Perinteinen tietysti on valvontakamera johonkin. Tai virität jonkun maalikipon oven päälle.

Vierailija
2/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvatonta silti.Levitäppä koko eteisen matto täyteen soodajauhetta pois lähtiessä,jää jäljet,jos siinä on joku talsinut.Ja sehän ei vastoin lakia ole levittää soodaa matolle,koska sitä voi oikeasti käyttää lian imeyttämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä jotakin perversiolta, ei mene ihan asunnon tarkastuksen piikkiin, sellaisen kun voi laillisestikin tehdä. Voitko vaihtaa lukot omalla kustannuksellasi? Tai laittaa turvalukon? Näin olen tiennyt yhden vuokralaisen vastaavassa tilanteessa tehneen. Vuokranantajalle selitti vaihdon, että epäili että vanhat avaimet ovat jollakin asiattomalla (vanhalla asukkaalla tms.), kun vaikutti ja oli todisteitakin että joku oli käynyt sisällä. Uusia avaimia ei antanut vuokranantajalle, mutta sanoi että on tervetullut tarkastamaan asuntoa ilmoittamalla, kun hän on itsekin paikalla. Tai hälytyslaite, jos asunton on sen arvoinen? 

Yrittäisin myös saada vuokranantajan itseteossa kiikkiin, jos hermot sen kärsii. Sitten asiasta voi keskustella vakavasti, kun toinen ei pääse kiistämään. 

Vierailija
4/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muroja lattialle - huomaat kyllä jos ne on jauhautuneet murusiksi askelten alla.

Vierailija
5/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kerran kerrostalossa jossa taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja jäi kiinni siitä että kävi vara-avaimilla toisten asunnoissa. 

Vierailija
6/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.

Vierailija
7/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että vuokranantaja on ihan hyvä esimies ja työkaveri, mutta välillä hänellä on vähän erikoisia tapoja. En siis halua polttaa siltoja. Toinen mahdollinen epäilty on hallituksen jäsen, joka asuu samassa talossa ja jolla on myös yleisavain. Pj asuu kauempana. Ansat ovat olleet sellaisia, että langanpätkä tai nenäliina jossain tietyssä kohdassa, jotka siirtyvä ilmavirrasta. Tai olen jättänyt kengät ulko-oven eteen. Mutta sitten olen ajatellut, että ehkä olen kuitenkin siirtänyt niitä itse. 

Vierailija
8/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että nuo kaksi tietävät milloin olen pois. Toinen siitä, että auto ei ole paikalla ja toinen työn kautta. Kysyy aina olenko viikonlopun paikalla ja tuo yksi viikonloppu oli tosiaan, että olin vaikka en aikonutkaan. 

Vierailija
9/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:48"]

Kuulostaa kyllä jotakin perversiolta, ei mene ihan asunnon tarkastuksen piikkiin, sellaisen kun voi laillisestikin tehdä. Voitko vaihtaa lukot omalla kustannuksellasi? Tai laittaa turvalukon? Näin olen tiennyt yhden vuokralaisen vastaavassa tilanteessa tehneen. Vuokranantajalle selitti vaihdon, että epäili että vanhat avaimet ovat jollakin asiattomalla (vanhalla asukkaalla tms.), kun vaikutti ja oli todisteitakin että joku oli käynyt sisällä. Uusia avaimia ei antanut vuokranantajalle, mutta sanoi että on tervetullut tarkastamaan asuntoa ilmoittamalla, kun hän on itsekin paikalla. Tai hälytyslaite, jos asunton on sen arvoinen? 

Yrittäisin myös saada vuokranantajan itseteossa kiikkiin, jos hermot sen kärsii. Sitten asiasta voi keskustella vakavasti, kun toinen ei pääse kiistämään. 

[/quote]

tämä vain ei ole laillista, asunnon omistajalle (=vuokranantaja) kuuluu antaa avain. Toisekseen lisälukkoja (reikiä oviin) ei saa asentaa ilman vuokranantajan lupaa.

Vierailija
10/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]

Meinasin ehdottaa myös ansojen virittämistä. Jos se on jo kokeiltu, niin sitten järeämmät konstit käyttöön. ITse varmaan hankkisin riistakameran ja virittäisin sen eteiseen niin, että mahdollinen sisääntulija yllä näkee kameran (jolloin ei ole kuvattu salaa), mutta vasta sitten kun on itse jo jäänyt kiinni.

[/quote]

Kamerasta on oltava varoitus oven ulkopuolella, jopa oman kodin kuvaaminen tuolla tavalla on laitonta.

Vierailija
11/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankipa tällainen ja laita liiketunnistin päälle: http://elisa.fi/vahtilive/?gclid=CK-x8bKD6rsCFQZf3godi0EAbw

saat viestin, jos joku hiippailee kotonasi, kun talon pitäisi olla tyhjä.

Vierailija
12/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän asunnon omistaja saa käydä asunnossaan silloin kun huvittaa.

Vierailija
13/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto vuoden etsinnässä ja vuokranantaja käy omilla avaimilla sisällä... Kuka mahtaa olla vainoharhainen?

Hyvin yksinkertaisesti laita poislähtiessäsi teipinpala oven yläreunaan ja karmiin. Jos se on irronnut palatessasi kotiin, joku on käynyt kodissasi. Ei siihen mitään ansoja jne. erikseen tarvita.

Vierailija
14/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"työnantaja on esimieheni"

Tämä liittyy asiaan miten?

Vierailija
15/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kameran. 

Vierailija
16/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

viritä seuraavalla kerralla piilokamerat kotiisi niin pääset selvyyteen asiasta

Vierailija
17/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:03"]

[/quote]

Ei saa.

Vierailija
18/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:52"]

[/quote]

Jos kamera on asunnossa sisällä, sillä kuvaaminen ei ole "salaista" tai laitonta. Jokainen saa kuvata omassa kodissaan niin paljon kuin haluaa. Sen sijaan luvatta tunkeutuminen toisen kotiin on hyvinkin laitonta. Jos siis ap haluaa kameran asentaa, hän voi sen aivan hyvin tehdä ja jopa käyttää materiaaliaan todistusaineistona ilman että hänen täytyisi kuvaamistaan jotenkin perustella tai selitellä.

Vierailija
19/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei saa jos asunto on vuokrattu. Toisen kotiin ei ole ilmoittamatta mitään asiaa. Laittaisin tuollaisen vahti-videopalvelun tai jonkun muun hälyttimen jos olisin samassa tilanteessa. Ja tietysti sen uuden asunnon etsiminen on varmaan ajankohtaista. Maalipurkki oven takana voisi olla hyvä käytännön pila  :D

Vierailija
20/98 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei saa käydä moittamatta. Se on kotirauhan rikkomista ja laki on asiassa erittäin selkeä. Löydät sen hetkessä.  Ap. 

En ole ihan koko aikaa etsinyt asuntoa, vaan vasta jonkun aikaa kun työsuhde on vakinaistettu. Ei löydy kovin helpolla, en minä mitä tahansa vastaantulevaa ota. Täällä on siis jälkiä käynneistä. Kerroin lievimmät jutut, kun en halua ihan kaikkea paljastaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan