"Ihastunut" pirinistiin
Noniin elikkäs mulla on tämmönen tilanne. Oon tutustunu tuollaseen henkilöön joka käyttää anfetamiiniä eli piriä, hän on itsekin myöntänyt olevansa täysi narkkari. Välillä puhuu sosiaalisairaalaan ja katkolle menosta, mut seuraavana päivänä saattaakin olla aivan toisin ja sama meno jatkuu eli pirin rännittäminen suoneen. Eilen puhuin ekaa kertaa hänen kanssaan puhelimessa ja vaikka hän kertoi mulle tänä aamuna vetäneensä vähän ennen sitä puhelua töötit niin ihmeen normaali järkiseltä ihmiseltä hän kuulosti! puhe ei ollut yhtään sekavaa tai mitään. Jutut oli kyllä koko ajan sitä tasoa mikä liittyi päihteisiin ja örveltämiseen, pari kertaa puhuttiin muistakin asioista mutta siinä se. Hän yritti saada minut tajuamaan vaikka hän narkkaa että hän ei paha ihminen ole, ei esim ryöstele mummoja tuolla kadulla tai muutenkaan ole mikään kovin väkivaltainen tyyppi tms. Hän käy töissä ja rahoittaa käyttöään tekemällä töitä, joten rikosrekisteriäkään ei löydy tai ole ollut vankilassa. Eikä hän itse diilaa, vaan hällä on diileri. Entiset tyttöystävät eivät ole myöskään käyttäneet, mutta hänellä kun on tapana ostella mielitietyilleen paljon kaikkea kivaa niin ero on tullu sitten sen takia että ne naiset ovat olleet hänen kanssaan enemmän rahasta kuin rakkaudesta.
En ole sinisilmäinen tyyppi, olen pitänyt varani. Mulla ei oo itselläni takana mitään päihdeongelmallista tai rikollista taustaa ja päihteistäkin sen verran että joskus saatan sillon tällön käyttää alkoholia mutta mulle päihteet ei oo mikään tärkeä juttu. Pidän enemmän ihmisen terveyttä ylläpitävistä asioista ja kaveeraan sitten nistin kanssa, niin hauskalta kun se kuulostaakin...
Tää tyyppi on kuitenkin tosi mukava, ainakin minua kohtaan. Muistahan en sit tosissaan tiiä, mutta vakuttaa ettei ole mikään väkivaltanen tyyppi ja yrittää aina rauhanomaisesti puhumalla selvitellä asioita. Tosin häneen on käyty väkivaltaisesti käsiksi, häntä on kerran puukotettu niin että on meinannut henki lähteä ja hän itse on meinannut myös useamman kerran kuolla, tuon kaman käytön takia mutta selvinnyt joka kerta. muutenhan mekään ei puhuttaisi tässä...
Sanoin sitten hänelle että kerta sulla on niin v*tusti sitä rahaa mitä väität olevan, mikset vaan nosta kytkintä, muuta muualle asumaan ja katkase välejä siihen kaveripiiriin joka siellä käyttää ja mene uudestaan hoitoon, että jos menet ja näin teet niin kyllä mie yritän sun tukena olla.
Sit se vaan rupes sanoo et hän on kiinni vielä jossain bisneksissä. Velanperinnässä yms. et ei siitä näin heti voi vaan erota. Sit kysyin et jos hän eroais, oisko hänelle uhkaa siitä itelleen...? sanoo et eii, ei se sellanen sopimus ole. Tiedä sitten, kai mun on uskottava häntä tuossa asiassa kun noin ite sanoo, mutta ite oon saanu noista jutuista aina sellasen kuvan et se eroominen ei välttämättä olekkaan niin yksinkertasta. Mutta jospa hän ei ole sitten kiinni niin isossa mafiosossa että toi on vaan tollasta "pienempää" perus perseilyä ja käyttöä, ei mitään et haetaan ulkomailta lasteja suomeen tms. Sellaseenhan hän ei ole sotkeutunut koska rikollinen hän ei ole ja tuomioita ei ole, sakkoja korkeintaan muutama.
Kertonu ite et on tosi kyllästyny tohon yli 10v huumesekoiluunsa ja tahtois lopettaa ja oikee nainen vois siinä olla avuks, samoin rakastuminen, vaikka sen homman tuleekin lähteä itestään. Eilen mietti jopa itsemurhaa ja miettinyt useammankin kerran, koska on niin kyllästynyt tuohon paskaan.
C-hepatiitti hällä on ja on kertonut sen avoimesti itse ja muutenkin miten huumeiden käyttö on vaikuttanut häneen yms. Mm. että jos ei käytä piriä niin hänestä tulee aivan vammainen. Ei osaa kunnolla puhua enää, puhe takkuilee ja ei oikein tajua mistään mitään.
Jääkö hänestä koko loppuiäks sit tuollanen jos hän lopettaa? ikää kuitenkin vasta alle 30v. Tiedän että vierotusoireita tulee ja yks niistä voi olla vahva masennus, siksi toivonkin et hän lopettais ihan ammattilaishoidossa... ja oon lukenu tuosta piristä, mm. agressiivisuutta aiheuttaa, siksi ihmettelenkin et miten tää mies ei ole yhtään agressiivisen oloinen..? eikö ne sitten vaikuta kaikkiin samalla tavalla, et se vaikutusmekanismi on yksilöllinen?... senkin takia haluan et hän lopettaa hoidossa, ettei ole esim agressiivinen mua kohtaan tms. Mut millanen ihminen on niinku pirin käytön jälkeen? onks hän ihan arvaamaton ja hullu vai tuleeks hänestä ihan normaali ihminen niin kun meistä muistakin? mukaan lukematta sitä että on ehkä pientä hitautta puheessa tms.
Tavallaan mua käy sääliksi koska hän alotti aineiden käytön kuulemma 15-vuotiaana mielenterveysongelmien takia. 15veehän on ihan lapsi!
Nyt hänen perheensä on hylännyt hänet jne. Äiti ei halua olla missään tekemisissä ja vähän aikaa sitten hän yritti pyytää äidiltään anteeksi, mutta äiti hankki lähestymiskiellon. Sitten sisko pelkää ja veli on lusimassa muista rikoksista. Isän kanssa kuulemma on kuitenkin ihan hyvät välit ja on niitäkin kavereita, jotka ei käytä ollenkaan. Miten tämä ihminen pystyy selviämään ja lopettamaan jos ei oo lähimmäisiä tukena? ei mitenkään. Kai nekin yrittäny sit jotenkin auttaa tuota miestä, kun laittaneet välit poikki et jos se auttais lopettamaan mut tarviihan sitä ihminen myös sitä lähimmäisten henkistä tukea. Ei sitä käyttöö pidä mitenkään mahdollistaa et antaa siihen rahaa tai tulla oman katon alle asumaan kamapäissään ja vetämään kamaa sinne tms. Mut ei henkisesti jättää kuitenkaan yksin, jos toinen haluaa selvitä jossain vaiheessa oikeasti! uskon et on rankkaa sille perheellekin... mut ei oo kuulemma tehny heille mitään, ollu väkivaltanen esim heitä kohtaan.
On ollut kyseisellä miehellä ongelmia myös alkoholin kanssa, mut ei enää pahemmin sitä käytä. Nuorempana meni enemmän, kunnes rupes rykimään verta ja lopetti.
Ja olen korostanut hänelle että ennen kaikkea hänen täytyy lopettaa itsensä takia! mut se rakastuminen voi olla sivu motiivina ja tsemppaajana siinä ja siksi heittomerkeissä tuo ihastuminen koska tämä on niin varhasta vasta, että ei vois sanoo et mulla kunnon tunteita tuota henkilöö kohtaan on, mut niin kauan kun hän narkkaa ja pyörii niissä piireissä niin ei tuu olemaankaan. Enkä edes soittanut omalla numerolla vaan tuntemattomalla.
Mut mitäs mä teen, huomenna hän on menossa lääkäriin tarkastuttamaan sisuskalujen kuntoansa, yritän tsempata samalla et lähtis nyt sitä apuu hakemaan ja sit annanko tietyn verran aikaa hänelle tehdä muutoksia, mut jos ei tee niin lähen menee ite? en haluu nimittäin seurata vierestä sitä päivää kun hän kuolee tohon...
Toivoisin hänelle vähän erillaista tulevaisuutta. Perhettä, tervettä elämää, parisuhdetta jne.
Kommentit (96)
Jokainen narkki rypee tossa tossa itsesäälissään ja haluaa muuttua ja jokaisen narkin voi pelastaa vain narkki itse.
Älä sotkeudu siihen.
Tekstisi perusteella olet tyypillinen "ymmärtäjä" joita löytyy jokaiselta nistiltä. Tosiasiassa vain tuet hänen kaman käyttöään.
Tulet tämän 100% huomaamaan siinä vaiheessa kun oma elämäsi on tyypin takia viturallaan.
Kukapa nuori ihminen ei hekumoisi ajatuksella, että saa rakkaudellaan jonkun elämän "pelastettua". Tervettä ja tasapainoista parisuhdetta noista aineksista ei tule rakentumaan. Kannattaa miettiä mikä tuossa ihmisessä oikeasti kiehtoo: vaaran, haasteen ja jonkinlaisen seikkailun elementit, tarve olla tarpeellinen vai molemmat.
Huumeriippuvuus ei tee ihmisestä huonompaa kuin muistakaan. Parisuhteeseen tarvittavat psyykkiset valmiudet vain aktiivisen käytön aikana ja monesti sen jälkeenkin, eivät ole aikuiselta vaadittavalla tasolla. Jos sellaista odotat, älä astu syvemmälle.
Kiitos päivän nauruista :D. Jokainen narkkari sanoo vetävänsä, koska on vain silloin oma itsensä, muutoin ei muka kykene mihinkään, jokainen narkkari antaa urpolle tuntemattomalle ymmärtää että rahaa on ja ollaan jossain jännässä velanperintakuviossa ja diilerikuviossa mukana, jokainen narkkari sanoo, että lopettaisi jos löytäisi oikeanlaisen, raittiin naisen, jokainen narkkari sanoo, ettei ole väkivaltainen eikä tee rikoksia, muut vaan tekee ja muut ajattelee vain omaa persettään, hän on poikkeus jne jne.
Noi on ihan normijuttuja. Oikeasti narkkari vetää koska haluaa vetää, siinä elämässä ei ole mitään hohdokasta eikä hienoa, kaikki pyörii kaman ympärillä, eikä siinä lasketa mikä on rikos ja mikä ei, eikä mietitä mitään diilereitä, eikä moraaleja, kaikki ostaa ja myy vaikka mummonsa kamasta.
Kaikki nistit sanoo että lopettaisi jos saisi syyn eli selväpäisen naisen, jotkut löytääkin sinisilmäisen hölmön, ja lopputuloksia on aina tasan kaksi: Nainen päätyy hankkimaan lähestymiskiellon tai alkaa itsekin vetää piriä/kamaa miehen kanssa.
Narkkarin kanssa ei voi seurustella, koska narkkari seurustelee vain kaman kanssa, ja on täysin ok, että uusi parisuhdekin alkaa seurustella kaman kanssa, koska se on paljon helpompaa niin, voi molemmat sitten pyöriä sen kaman ympärillä.
Tottakai narkkareissa on älykkäitä ja hetkittäin mukavia ihmisiä, ei tuo nettituttusi ole mikään poikkeus. Se älykkyys ja mukavuus vaan jää taka-alalle ihmisessä, joka on täysin arvaamaton säätäjä ja sekopää, jonka ainoa rakkaus on kama.
Kun ihminen on raitistuu, hänestä tulee vuosien aikana täysin normaali, josta ei päällepäin ikinä uskoisi, että on entinen narkkari. Toki on olemassa sanonta, että entistä pirinistiä ei olekaan. Se riippuvuus kulkee mukana aina, ja menee monia vuosia, ennen kuin narkkari voi oikeasti sanoa olevansa kuivilla. Kaikki katkot on pelkkää pelleilyä.
Tuttusi siis on täysin tyypåillinen nisti tyypillisine juttuineen, ja oikeasti hän on samanlainen kuin kaikki muutkin nistit, arvaamaton ja moraaliton sekopää, jolla on ne lähestymiskiellot ja puukotusselkkaukset ihan syystä. Se on kovaa elämää, mieti tarkasti, kiehtooko se sinua niin paljon, että otat riskin alkaa itsekin narkkariksi tai vaikka muutat paikkakuntaa, kun nistiexäsi käy kavereiden kanssa ovellasi vaikka et enää haluaisi. Toki ovat sen verran lyhytjännitteisiä, että voit unohtua nopeastikin.
Narkkari on ihan kiva ihminen, mutta ei mun elämässäni.
T:Entinen pirinisti.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 11:31"]
Nyt hänen perheensä on hylännyt hänet jne. Äiti ei halua olla missään tekemisissä ja vähän aikaa sitten hän yritti pyytää äidiltään anteeksi, mutta äiti hankki lähestymiskiellon. Sitten sisko pelkää ja veli on lusimassa muista rikoksista.
[/quote]
No miksi lähestymiskielto ja miksi pelkää kun hän ei kerran ole aggressiivinen???
Täysin tyylipuhdas paskaa suoltava itsetuhoinen kriminaali.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 12:28"]
Nyt hänen perheensä on hylännyt hänet jne. Äiti ei halua olla missään tekemisissä ja vähän aikaa sitten hän yritti pyytää äidiltään anteeksi, mutta äiti hankki lähestymiskiellon. Sitten sisko pelkää ja veli on lusimassa muista rikoksista.
[/quote]
No miksi lähestymiskielto ja miksi pelkää kun hän ei kerran ole aggressiivinen???
[/quote]
Niimpä ja lähestymiskiellolle pitää olla painavat syyt. Jos ei ole aggressiivinen, niin sitten pitää olla todella häiriöksi käytöksellään. Kukaan ei saa lähestymiskieltoa vain siksi että on nisti.
Jos ihminen haluaa lopettaa käyttämisen tulee päätöksen lähteä hänestä itsestään, ei onnistu muuten. Tietty voit kannustaa ja olla tukena, mutta jos keksii jatkuvasti syitä miksi ei juuri nyt voi lopettaa on aika selvä ettei siihen ole valmis. Nuo bisnes asiat voi olla juurikin sitä että mies rahoittaa oman käyttönsä myymällä huumeita muille, sillon se on vai tekosyy muiden joukossa, mene ja tiedä..
Jos mies on käyttänyt piriä noin kauan se luultavasti vain piristää ja tasaa hänen olonsa normaaliksi, poistaa vieroitusoireet. Tuskin ikinä täysin normaalille tasolle palautuu vaikka lopettaisi. 15-vuotiaana jos alkanut käyttämään niin ei ole aivot edes ehtinyt kehittyä loppuun asti rauhassa.
Onko hän saanut tuo skitsofrenian päihteiden käytön takia? Sehän on todella vakava sairaus jo itsessään, tarvii lääkityksen, joskus laitoshoitoa. Ellei se sitten ole vieroitusoireisiin liittyvää vainoharhaisuutta?
Itse seurustelen sekakäyttäjän kanssa ja ehkäpä kamalinta on juurikin se että päihteet menevät minun edelle eikä minulla ole mitään sananvaltaa asiaan. "Jos ei kelpaa niin ovi löytyy tuolta." Jatkuva päihteiden käytön salailu ja omat bisnekset tuottaa välillä myös harmaita hiuksia.. Ei siinä sitten oikein osaa enää luottaa ihmiseen millään tasolla.
Mutta toivon tosiaan että kaikki kääntyy teillä hyväksi
18, tuli tosta jos ei ole agressiivinen, pitää olla todella häiriöksi käytöksellään mieleen: Mä tiedän nistin, joka löysi sen haaveilemansa raittiin naisen, meni naimisiin ja muutti pikkukaupunkiin maalle. Avioliitto kesti alle vuoden, nyt sillä on lähestymiskielto koko siihen kaupunkiin :D
Itse olin vuosia on/off-suhteessa narkkariin ja voin kertoa, että tulet jäämään huumeille kakkoseksi aina. Ja hieman epäilen tuota työssäkäyntiä, jos perhe ja ystävät ovat laittaneet välit poikki, niin noi "oikeat työt" ei oikein sovi kuvioon. Hankkiudu eroon tuosta tyypistä äkkiä.
En ole sinisilmäinen tyyppi, olen pitänyt varani. Mulla ei oo itselläni takana mitään päihdeongelmallista tai rikollista taustaa ja päihteistäkin sen verran että joskus saatan sillon tällön käyttää alkoholia mutta mulle päihteet ei oo mikään tärkeä juttu. Pidän enemmän ihmisen terveyttä ylläpitävistä asioista ja kaveeraan sitten nistin kanssa, niin hauskalta kun se kuulostaakin...
...
Tavallaan mua käy sääliksi koska hän alotti aineiden käytön kuulemma 15-vuotiaana mielenterveysongelmien takia. 15veehän on ihan lapsi!
...
[/quote]
Kyllä todellakin olet sinisilmäinen. Surkeastikin kaltoinkohdellut ja juuri tuolla addiktin epätoivoisella luonteella varustetut pystyvät monesti viettämään ns. virheetöntä elämää kouluaikoina kiusatuksi joutumisestaankin huolimatta. Yliopistoihinkin monet sellaiset ovat menneet suoraan tai välivuoden kautta pakollisten koulujen jälkeen.
Tällä tyypillä ei viestisi perusteella ollut edes kertoa tarinoita siitä, kuinka häntä olisi esimerkiksi piesty kotona, vaan kerrotun mukaan hänen äitinsä on se, joka on hankkinut lähestymiskiellon.
Ihan puhtoisia ja oikeasti älykkäitä melankoolikkoja olisi tarjolla vaikka kuinka, ja täällä oltaisiin taas tieten tahtoen sekaantumassa tuollaiseen rähinähengen polkua jo pitkään talloneeseen...
Eikö tuo herätä sussa mitään tylsistymistä, että jutellessa tyypin lähes ainoa puheenaihe on kama ja siihen liittyvät asiat? Silloin se ei ole edes fiksu, mä olen tuntenut nistejä, joiden kanssa voi jutella tunteja venäläisestä kirjallisuudesta, taiteesta ja Almodovarin elokuvista, mutta niillä onkin ollut ELÄMÄ ennen kuin alkoivat vetää kamaa, ja ovat yrittäneet ylläpitää sitä myös narkatessaan.
15-vuotiaana aloittaneet ovat henkisesti 14 vuotiaita, eikä heillä ole ollut eikä ole mielenkiintoia mihinkään muuhun, aivot ovat rusinat, joihin ei mahdu muuta kuin kama. Muuta siellä ei ole koskaan ollut, koskaan ei ole ollut mitään kontaktia mihinkään muuhun. Eikä tule. 15 vuotiaana aloittanut on tyhmä kuin saapas, eikä tasan käy töissä. Narkkari on mestarivalehtelija.
Ole kiltti ja ota selvää skitsofrniasta! Psykoosiin joutunut skitsofreenikko miltei tappoi lapseni kuristamalla. He kun saattavat kuulla ääniä, pitävät harhakuvitelmia tosina ja saattavat todella luulla, että heidän pitää oikeasti vaikkapa tappaa. En tahdo yleistää, tämä on ikävä kohdallemme osunut ääripää. Oikealla lääkityksellä ja tasaisella elämällä skitsofreenikko pystyy normaaliin elämään. Se mitä tulee aineiden käyttöön, tuttavaperheemme nuori jäi "matkalle" käyttyään jotakin, jonka piti viedä vain hetkeksi hyvään oloon, mutta jättikin ikuiseen sekavuuteen. Tämä henkilö on asunut laitoksessa jo yli 20 vuotta. Ennen tuota "matkaa" hän oli suloinen nuori. Aineiden käytöstä on vaikea päästä, riippuvuudesta kärsivälle kun ei merkitse muuta kuin seuraava annos mitään, vaikka hän itsekin haluaisi uskoa muuta. Aineet ja skitsofrenia eivät siis ole paras yhdistelmä sulhasehdokkaalle, varsinkin jos itselläsikin on ollut mielenterveyden kanssa ongelmia. Parasta mitä voit tämän nuoren miehen kohdalla tehdä, on rukoilla hänen puolestaan. Jumalalle on kaikki mahdollista, niin sairaan parantaminen kuin aineista vapauttaminenkin. Siunausta sinun ja ystäväsi elämään!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 13:00"]
Ole kiltti ja ota selvää skitsofrniasta!
[/quote]
Aloitusviestistä välittyvän vaikutelman perusteella tyypille olisi vain hyötyä valehdella paranoidi skitsofrenia, koska skitsofreenikot ovat tilastollisesti muuta väestöä vähemmän väkivaltaisia, ja kyseisen taudin kuvaan kuuluvalla vainoharhaisuudella on helppo selittää omia omituisia tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.
Skitsofreenikon vainoharhaisuutta lienee muusta syystä vainoharhaisen helppo näytellä aitoa skitsofreenikkoa kohtaamattomalle. Tietysti skitsofreniatarinalla saa myös lisättyä omaa uhristatustaan.
Skitsofreenikko miettii jotain ihan muuta kuin pirin vetämistä. Skitsofreniasta todellakin kannattaa ottaa selvää, puukkohippoihin osallistuvista pirinisteistä ei.
Haluat auttaa skitsofreenista narkkaria, jota et ole edes koskaan tavannut kasvotusten? MIKSI HELVETISSÄ?! Miten tiedät, onko hän väkivaltainen, jos ette ole edes tavanneet? Olet varmaan teini-ikäinen tai vähän päälle, niin lapsellista on tekstisi. Kuule maailma vilisee täyspäisiä ihania miehiä, joita ei tarvitsee pelastaa muulta kuin korkeintaan sinkkuudelta. Keskitä huomiosi heihin.
Toivoisin hänelle vähän erillaista tulevaisuutta. Perhettä, tervettä elämää, parisuhdetta jne.
[/quote]
Aina voit toivoa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että muutoksen on lähdettävä ihmisestä itsestään, sinä et voi ketään muuttaa millään keinolla vaikka kuinka haluaisit.
Hyvä tyttö. Älä pilaa elämääsi. Sinulla ei vaihtoehtoja ole kovin montaa.Helposti tuollaisenihmisen kanssa rupeaa itsekin käyttämään, jonka elämä pyörii noin vahvasti pirin ympärillä. Toinen vaihtoehto on, ettet itse käytä, mutta kovin luotettava kumppani ei pirinisti ole. Puhun omasta kokemuksestani katsoessani oman sukulaisen toimia. Pikkuhiljaa hän rappioituu koko ajan lisää eikä päässä pyöri kuin huumeet. Hän on ihana ihmisenä, mutta ei sopeudu enää tavalliseen elämään emmekä voi tavata enää kovin usein, koska lapsieni lähelle en häntä päästä päihteissä. Päihteet ovat muuttaneet hänet toiseksi. Siellä maailmassa on vain seuraava annos mielessä... =(