Lapsen kaverilla neljäs isi menossa... nykyajan maailma
Olen varmaan vanhanaikainen. Lapsen kaverilla on nyt neljäs isi menossa, sisaruksia on 12 ja joulua vietetään kolmeen kertaan että kaikki kokoonpanot saavat perhejoulun.
Tyttö (11v) itse on hyväkäytöksinen, hyvä koulussa, siisti, kiva ja huumorintajuinen, kuten myös ne sisaruksensa jotka olen tavannut. Kaiken kaikkiaan, klaani vaikuttaa onnelliselta eikä kellään ole ihmeempiä ongelmia. Tyttökin sujuvasti puhuu "ei siis tämä isä vaan se kolmas" jne...
Onko tämä nyt sitten se ydinperheestä seuraava askel? Klaani?
Yllättävää kyllä, tämä exien hyvin toimeentuleva verkosto alkaa olla normi täällä Englannissa. Naapurilla voi hyvin olla samanaikaisesti kylässä muutama ex- anoppi ja liuta lapsia- teinejä vaihtelevista suhteista ja kaikilla tuntuu olevan ihan mukavaa keskenään.
Mielenkiintoista...
Kommentit (8)
Omituista.. Onko ne jotain alempaa työväenluokkaa? Ei millään pahalla mutta haiskahtaa hiukan oudolle.
Tunnen monta uusperhettä mutta en kyllä tuollaista (niin, mekin olemme uusperhe). Täytyy olla tosi harvinaista.
Mutta noin muutoin kuvio tuntuu tosi ikävältä lapsia ajatellen.
Joillain se on tätä nykyaikaa..onneksi ei kaikilla! Jotenkin aika surullista.
Voi kuinka hirveetä, että eronneet ja niitten lapset tulee toimeen keskenään! Olis parempi olla tukkanuottasilla koko ajan!
T: ydinperheen äiti, riitaisten aikuisten erolapsi
Samanlaisen klaanin naapurina olimme lomailemassa vuosi sitten talvella Kanarialla. Muistaakseni heitä oli n. 8 lasta, 1 äiti näille kaikille, kolme isää (neljäskin oli muttei päässyt paikalle) ja neljät isovanhemmat. Ihan hauskanoloista menoa muta jotenkin kinkyä, Giniä joivat aamusta iltaan kaikki muut paitsi nuorimmat lapset (iät n. 4-20v)
Kuulostaa juuri sellaiselta brittimeininkiltä... Mä olen ollut siellä vain vaihto-oppilaana, eli pidempiaikaista kokemusta ei ole, mutta niin uskon, että tuo voi toimia siellä. Enkä todellakaan tarkoita tällä, että kaikki siellä eläisivät tai haluaisivat elää klaanissa.
Onnellisiltahan sanoit tytön ja sisarustensa vaikuttavan, eiköhän heidän perhekuvio ole sitten ihan toimiva. Maailmassa on hyvin erilaisia perheitä, ei länsimaissakaan melko uusi ydinperhemalli ole se ainoa oikea tai välttämättä paras vain siksi että me olemme sattuneet syntymään aikaan ja kulttuuriin jossa sitä pidetään normina vaikka ydinperheistäkin puolet hajoaa. Kyllä menneisyyden maailmassa jossa useampi sukupolvi asui yhdessä, joillain myös palvelijoita, piikoja, renkiä ym olisivat ihmiset päivitelleet ydinperhemallia jossa isä, äiti ja lapsi/lapset vain keskenään asuvat ja vanhukset asuvat laitoksissa tai yksin. Voi tätä nykyaikaa.
Mielipiteitä?