Mistä ihmiset repii niin paljon lomaa?
Ihmettelen tätä, kun tuntuu että olen AINA koko tuttavapiirin ainoa joka on esim. Joulun välipäivinä töissä. Kun minulla nyt vaan sattuu olemaan duuni, jossa kertyy lomaa se 4 viiikkoa kesälle ja 1 talvelle. Toki tarvittaessa saa palkatonta vapaata muutaman päivän mutta tuntuu että muilla on ihan huikeita määriä lomaa. Kesällä täydet lomat, joskus jopa 5-6 viikkoa, kotona sekä koululaisten syys- että talvilomaviikko, joululoma alkaa ennen aatonaattoa ja töihin palataan loppiaisen jälkeen.
MITEN teille kertyy noin paljon lomaa? Onko teillä joku palvelusvuosien mukaan kertaantuva lomasysteemi, vai pidättekö vaan etukäteen tyyliin 10 vuoden lomat? En vaan tajua, kun tuntuu että olen ainoa joka pakertaa aina töissä :(
Kommentit (118)
Lomaa on 38 päivää eli kertyy kun työuraa yli 15 v. Tarkoittaa n . 7 viikkoa + lomarahat vaihdoin lomaksi eli lisää lomaa yli 2 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 21:15"]
Eli jälleen kerran, olet yksi näistä typeristä ihmisistä, joka ei osaa ottaa asioista selvää. Jos siis olet kuntapuolen palveluksessa, ja jos sinulla työhistoriaa yli 10. vuotta, niin silloin ansaitset 2,5 lomapäivää /palvelus kuukausi, eli täysi lomaoikeutesi on 38 arkipäivää. Ja lauantainta ei lasketa. MUTTA HUOM: esim kunnallisella puolella on peruspalkkaus huomattavasti pienempi verrattuna yksityiseen, joten tämä LOMAETU KOMPENSOI PIENEMPÄÄ PALKKAA, siis se ei ole mikään etu. ELI KAIKILLE IDIOOTEILLE JA TYHMILLE IHMISILLE, PITKÄ LOMA; ON PIIIITKÄ LOMA PIENELLÄ PALKALLA. Tuliko selväksi?
[/quote]
Ei tullut. Kyllä kunnalla/valtiollakin menee osalla aloista palkat suuremmiksi kuin yksityisellä. Varsinkin nyt taantuman aikaan yksityiset polkee äkkiä palkat alas, jos on sopimuspalkat, kun kunta/valtio noudattaa tiettyä taulukkoa, josta palkat katsotaan. Tuttavani on biologina valtiolla ja saa parempaa palkkaa kuin minä yksityisellä. Kovasti olen yrittänyt päästä myös valtion leipään kiinni lomineen, mutten vielä onnistunut.
Mä olen yksityisellä, mitkä helvetin pekkaset???
Ei meillä mitään pekkasia kerry..
Itselläni 4+1 ja näillä mennään. Saldoja voi pitää vapaana, mutta minä en juurikaan tee ylitöitä.
Pekkaset koko vuodelta sijoittuu kesään/ välipäiviin lomien lisäksi
Kertyy saldoja joita voi hyödyntää pitämällä vapaana. Muutaman etäpäivänkin voi pitää kuulaudessa. Toki töitä on tehtävä mutta kotona voi olla.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:22"]
Miten ihmeessä tällä maalla on varaa näin kalliiseen julkiseen sektoriin?
[/quote]
No ei olekaan. Mutta minkäs teet kun julkinen puoli on päässyt pöhöömään valtavaksi ja ne ihmiset on vielä valtuustoissa itse päättämässä asioistaan.
Ilman muuta pitäisi julkispuolen vapaat pistää normaaliin 4+1 vk tasolle aivan ensimmäiseksi.
[/quote]
Kuka sen päättää, että "normaali" lomamäärä olisi tuo 4+1 viikkoa? Miksi normaali ei voisi olla sama kuin julkisella sektorilla, eli 38 pv? Ei kai se ole julkisen puolella työskentelevien vika, että yksityissektorilla lomia kertyy kitsaammin?
[/quote]
Yksityinen puoli maksaa viulut, joten ilman muuta yksityinen puoli on se jonka mukaan normit asetetaan.
Yksityinen puoli on se mikä sopeuttaa ja sopeutuu ensimmäisenä vaikeina aikoina. Totta kai silloin pitää julkisen puolenkin tehdä sama. Muutenhan julkisen puolen rahoitusongelma kasvaa entisestään. Ilmeisesti teillä siellä julkispuolella on joku ihme harhakuva siitä, että te olette se joka pidätte maata jaloillaan.
[/quote]
No ei olekaan. Mutta minkäs teet kun julkinen puoli on päässyt pöhöömään valtavaksi ja ne ihmiset on vielä valtuustoissa itse päättämässä asioistaan.
Ilman muuta pitäisi julkispuolen vapaat pistää normaaliin 4+1 vk tasolle aivan ensimmäiseksi.
[/quote]
Kuka sen päättää, että "normaali" lomamäärä olisi tuo 4+1 viikkoa? Miksi normaali ei voisi olla sama kuin julkisella sektorilla, eli 38 pv? Ei kai se ole julkisen puolella työskentelevien vika, että yksityissektorilla lomia kertyy kitsaammin?
[/quote]
Yksityinen puoli maksaa viulut, joten ilman muuta yksityinen puoli on se jonka mukaan normit asetetaan.
Yksityinen puoli on se mikä sopeuttaa ja sopeutuu ensimmäisenä vaikeina aikoina. Totta kai silloin pitää julkisen puolenkin tehdä sama. Muutenhan julkisen puolen rahoitusongelma kasvaa entisestään. Ilmeisesti teillä siellä julkispuolella on joku ihme harhakuva siitä, että te olette se joka pidätte maata jaloillaan.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Johan tässä sopeudutaan matalampiin palkkoihin ja huonompiin työsuhde-etuihin, miksi pitäisi joustaa lomistakin? Ei julkiselle sektorille riitä työntekijöitä, jos yksityisellä on kaikki paremmin.
Se, joka päättää normaalin lomamäärän, on laki. Kaikilla aloilla ei ole työehtosopimusta, vaan mennään lain mukaan, joka on juuri tuo 4+1 ilman pekkaspäiviä. Ja julksella sektorilla palkat eivät todellakaan enää ole yksityistä puolta jäljessä. Varmasti joku viitseliäs löytääkin tästä tilastot esiin. Tarina valtion pitkästä ja kapeasta leivästä on kapeuden osalta tosiaan enää pelkkä tarina, koska yksityisen puolen palkat ovat suhteessa laskeneet. Itse en ole saanut viiteen vuoteen sentinkään palkankorotusta, joten reaalisesti tuloni ovat laskeneet. Setään olen saanut pitää työni.
Ei ole kuule pekkasia, tai muitakaan ylityö korvauksia. Nim. Huomenna töihin.
28 päivää lomaa on minulla, olen ollutkin vasta 9 vuotta kunnan hommissa. Sopivasti juhannuksen ja joulun yhteyteen sijoittelemalla olisi saanut 30 päivän kesäloman, 18 päivän joululoman ja pari päivää jäisi vielä vaikka hiihtolomaviikolle. Mutta ei meillä ainakaan saa lomailla silloin kun huvittaa, eikä työni mitenkään mahdollistaisi lomailua juuri vuodenvaihteessa. Lisäksi työkavereiden kanssa on pidettävä lomat eri aikoihin. Palkattomiakaan ei myönnetä eikä lomarahoja saa vaihtaa.
Vuosilomaa kuusi viikkoa ja pari pekkaspäivää. Lomarahat voisi vaihtaa vielä lomaksi eli tulisi vielä kolmatta viikkoa lisää. En ole vaihtanut vapaaksi, nuo riittävät hyvin.
Itse teen (johtotehtävissä) ihan niin paljon töitä kuin työt (=asiakkaat ja yli johto) vaatii. Hiljaisempina hetkinä ( kuten tämän vuoden viimeiset viikot) sitten joustetaan toiseen suuntaa, saatavilla 24/7 mutta vain tarvittaessa. Siis lähes lomaa.
Onhan se hienoa lomailla veronmaksajien rahoilla. Mehän ne lomailut viimekädessä maksetaan. Julkiselle sektorille riittäisivalan hyvin myös tuo 4+1 viikkoa lomaa sisältäen lauantait.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:12"]
Kaupungilla lauantaita ei lasketa lomapäiväksi eli 30 päivän loma on oikeasti kuusi viikkoa, ei viisi niin kuin muilla.
Ja ymmärtääkseni työvuosien mukaan lomatkin kasvavat. Vai onko tämä vaan työuransa kaupungilla ajat sitten aloittaneilla?
[/quote]
Meidän kaupunki työnantajana myös suosittelee lomarahojen vaihtamista vapaaksi, koska kaupunki haluaa säästää.
Normi on 4+1 viikkoa. Lomarahat voi vaihtaa 2,5 viikon lomaan. Meillä saa kuitenkin pitää max 7 viikkoa lomaa/vuosi, joten käytännössä ei onnistu.. Lisäksi voi pitää saldovapaata (se max 7 viikkoa vieläkin) ja palkatonta saa anoa. Etäpäiviä teen noin 1/viikko, toiset kaksikin. Nyt pidän pyhät vapaata ja helmikuussa taas seuraavan viikon :)
Työaikapankkiin kertyy ylitöistä vapaata, melkein joka päivä tulee 1-1,5 tuntia tai jopa enemmänkin. Onhan se luksusta lapsiperheellisellä, kun joskus on vain yksi työpäivä viikossa.
Minun esimieheni tuntuu olevan koko ajan lomalla. Minua vähän epäilyttää, miten hän oikein laskee ylityönsä. Tulee nimittäin usein töihin vasta keskipäivällä, joten vaikka hän sitten olisi kahdeksaan asti illalla paikalla (mitä en tiedä, koska itse lähden aiemmin), niin ihan normaalin pituinen työpäivä siitä tulee. Joskus epäilen, että hän laskee kaiken klo 16 jälkeen tehdyn työn ylityöksi ja ottaa ne tunnit sitten vapaana myöhemmin.
Pekkasia kertyy. Kaikki juhlapyhät vapaana. Meille työnnetään pekkasia ppyhien väliin niin tulee pitkiä vapaita.
Saa pekkasia muulloinkin pitää
[/quote]
[/quote]