Mistä ihmiset repii niin paljon lomaa?
Ihmettelen tätä, kun tuntuu että olen AINA koko tuttavapiirin ainoa joka on esim. Joulun välipäivinä töissä. Kun minulla nyt vaan sattuu olemaan duuni, jossa kertyy lomaa se 4 viiikkoa kesälle ja 1 talvelle. Toki tarvittaessa saa palkatonta vapaata muutaman päivän mutta tuntuu että muilla on ihan huikeita määriä lomaa. Kesällä täydet lomat, joskus jopa 5-6 viikkoa, kotona sekä koululaisten syys- että talvilomaviikko, joululoma alkaa ennen aatonaattoa ja töihin palataan loppiaisen jälkeen.
MITEN teille kertyy noin paljon lomaa? Onko teillä joku palvelusvuosien mukaan kertaantuva lomasysteemi, vai pidättekö vaan etukäteen tyyliin 10 vuoden lomat? En vaan tajua, kun tuntuu että olen ainoa joka pakertaa aina töissä :(
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:09"]
Ihmettelen tätä, kun tuntuu että olen AINA koko tuttavapiirin ainoa joka on esim. Joulun välipäivinä töissä. Kun minulla nyt vaan sattuu olemaan duuni, jossa kertyy lomaa se 4 viiikkoa kesälle ja 1 talvelle. Toki tarvittaessa saa palkatonta vapaata muutaman päivän mutta tuntuu että muilla on ihan huikeita määriä lomaa. Kesällä täydet lomat, joskus jopa 5-6 viikkoa, kotona sekä koululaisten syys- että talvilomaviikko, joululoma alkaa ennen aatonaattoa ja töihin palataan loppiaisen jälkeen.
MITEN teille kertyy noin paljon lomaa? Onko teillä joku palvelusvuosien mukaan kertaantuva lomasysteemi, vai pidättekö vaan etukäteen tyyliin 10 vuoden lomat? En vaan tajua, kun tuntuu että olen ainoa joka pakertaa aina töissä :(
[/quote]
Mieheni on alalla, jossa tehdään öidennettyä työviikkoa. Hänelle kertyy kesälomia kuusi viikkoa ja talvilomia kaksi viikkoa. Myös mulla on kesälomia 6 viikkoa (alalla 15 vuotta jo), mutta talvilomaa vaan viikko. Nyt jouluna olen 6pvää putkeen lomilla, mutta yhtään lomapäivää ei mene, koska ovat pyhiä ja viikonloppu.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:12"]
Julkishallinnon ja etenki kunta sektori rasittaa yhteiskuntaa kaikkein eniten. Ylikapasiteettia ja aivan liian suuret edut työmäärään nähden. Vieläpä kuntoutuslomat, töissäjaksamis-tapahtumat, työyhteisön yhteiset retket, Aslak (joka on todettu aivan huuhaaksi), ym. ym. Vieläpä kaiken lisäksi ylisuuri henkilöstö ei tuota mitään. Yksityisellä voi ainoastaan haaveilla näistä kaikista luontaiseduista.
Jos on mahdollista pitää näitä 8 vkn/v lomia, ei työkään kovin tärkeätä ole. Siis n. 2kk /joka vuosi lomalla? Miten yhteiskunnalla on varaa tähän elättijoukkoon?
[/quote]
Niinpä, eikun kenkää vaan kaikille hoitajille, lääkäreille, opettajille palomiehille yms eläteille.
Itse olen valtiolla töissä, joten loma oikeus on 38 arkipäivää vuosi. Lomarahat voi vaihtaa lomiin ja pari päiväa voi vuodessa tehdä (töiden sallisessa ja pomon suostuessa) sisään. Lisäksi juuri koskaan ole pois yksittäisiä päiviä, vaan useamman viikon kerrallaan. 41vm
Julkishallinnon ja etenki kunta sektori rasittaa yhteiskuntaa kaikkein eniten. Ylikapasiteettia ja aivan liian suuret edut työmäärään nähden. Vieläpä kuntoutuslomat, töissäjaksamis-tapahtumat, työyhteisön yhteiset retket, Aslak (joka on todettu aivan huuhaaksi), ym. ym. Vieläpä kaiken lisäksi ylisuuri henkilöstö ei tuota mitään. Yksityisellä voi ainoastaan haaveilla näistä kaikista luontaiseduista.
Jos on mahdollista pitää näitä 8 vkn/v lomia, ei työkään kovin tärkeätä ole. Siis n. 2kk /joka vuosi lomalla? Miten yhteiskunnalla on varaa tähän elättijoukkoon?
[/quote]
Lomaoikeudet on valtiolla ihan hyvät, mutta....
Aina kun talous kasvaa, eli yksityispuolella on hyvä työllisyys, valtiolta siirtyy työntekijöitä yksityiselle... rahan perässä. 41vm
Tämä viikko pekkasia ja ensi viikko talvilomaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:12"]
Kaupungilla lauantaita ei lasketa lomapäiväksi eli 30 päivän loma on oikeasti kuusi viikkoa, ei viisi niin kuin muilla.
Ja ymmärtääkseni työvuosien mukaan lomatkin kasvavat. Vai onko tämä vaan työuransa kaupungilla ajat sitten aloittaneilla?
[/quote]
Kaupungilla 30 päivää lomaa ? Joo, meillä kanssa ei lasketa lauantaita, mutta meillä on lomapäiviä se 28 ei 30.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:55"]
Samaa ihmettelen, ja juuri näin Joulun aikaan erityisesti. Jopa ne kaverit, jotka on vuosi sitten vaihtaneet työpaikkaa hehkuttaa nyt että lomalle lomps, seuraavaksi sitten loppiaisen jälkeen sorvin ääreen. Siis MITEN?
Naapurikin ilmoitti pitävänsä "ylityötunteja" pois ja menee vasta 5.1 töihin. Ihme vaan kun lähtee samaan aikaan aamulla mun kanssa ja on AINA kotona ennen mua (työmatka about sama), missä välissä se tekee niitä ylityötunteja?!?
Ei voi mitään, ärsyttää!!
[/quote]
Mulla oikeata lomaa 28 päivää ja nytkin otan Joulun ja Uuden Vuoden väliin palkattomia päiviä.
[/quote]
Välillä mietin samaa. Kiva raapia päätä ja miettiä mihin saa lapset hoitoon kun päiväkodin on aina koulujen loma-ajat kiinni. Ei meidän yksityinen pulju kauaa pyörisi jos täällä olisi aina lappu luukulla kun henkilöstö haluaa "vähän" lomailla...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:12"]
[/quote]
Välillä mietin samaa. Kiva raapia päätä ja miettiä mihin saa lapset hoitoon kun päiväkodin on aina koulujen loma-ajat kiinni. Ei meidän yksityinen pulju kauaa pyörisi jos täällä olisi aina lappu luukulla kun henkilöstö haluaa "vähän" lomailla...
[/quote]
Milloin päiväkodin henkilökunta sitten pitäisi lomiaan jos sijaisia ei saa ottaa?
Meillä ala-astelaiset ja vaihdoin työpaikkaa, eli entiset 5 viikon kesäloma ja viikon talviloma vaihtui lomattomuudeksi ja tulevaisuudessakin se on lyhyempi. Arvostaisin työaikapankkia ja lomia suuresti, koska hoidon kanssa on erittäin hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:31"]
Olen yliopistolla töissä ja mulla on nk. pitkä loma ( saa kun on olut 15 v. töissä). On 38 arkipäivää eli 7 viikkoa ja muutama päivä yli. LIsäksi vaihdan yleensä 10 päivä lomarahasta lomaksi eli 2 viikkoa. Yhteensä siis hieman vajaa 10 viikkoa. Siitä 5 -6 viikkoa kesällä ja muille ajoilla jää vielä runsaasti. Ja nythän esim. neljällä lomapäivällä sai yli 2 viikkoa lomaa joulun aikaan.
[/quote]
ma 22.12.
ti 23.12.
ma 29.12.
ti 30.12.
ke 31.12.
pe 2.1.
ma 5.1.
Nuo ovat näiden koulun lomien arkipäivät eli neljällä päivälä ei saa yli kahta viikko lomaa....
Kyllä mä olen saanut venytettyä normi 4+1 viikon loma 6 viikoksi joka vuosi. Kun laskee sopivasti pyhät mukaan niin johan tulee lisäpäiviä. Joskus olen vaihtanut lomarahat lomiksi ja saanut max 4 vkoa lisää. Tai ylityöt vapaiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:21"]
No, olen valtiolla töissä, ja lomaa on 38 päivää, 5 päivää kuluu viikossa. Kun vielä sijoittelee sopivasti juhannusviikolle ja joulun yhteyteen, niin saa lomaa reippaasti yli 8 viikkoa vuodessa.
[/quote]
Tuokin on sitten muuttunut, kun mä olin valtiolla siellä oli 6pv/ viikon loma kuten muillakin tavallisilla duunareilla. Julkisella puolella aina lomaviikko 6pv mikä on todella väärin.
Eli 38 pv olisi vain 6 vkoa 2 pv lomaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:31"]
Olen yliopistolla töissä ja mulla on nk. pitkä loma ( saa kun on olut 15 v. töissä). On 38 arkipäivää eli 7 viikkoa ja muutama päivä yli. LIsäksi vaihdan yleensä 10 päivä lomarahasta lomaksi eli 2 viikkoa. Yhteensä siis hieman vajaa 10 viikkoa. Siitä 5 -6 viikkoa kesällä ja muille ajoilla jää vielä runsaasti. Ja nythän esim. neljällä lomapäivällä sai yli 2 viikkoa lomaa joulun aikaan.
[/quote]
ma 22.12.
ti 23.12.
ma 29.12.
ti 30.12.
ke 31.12.
pe 2.1.
ma 5.1.
Nuo ovat näiden koulun lomien arkipäivät eli neljällä päivälä ei saa yli kahta viikko lomaa....
[/quote]
Aika helppo tuosta laskea. 7 päivällä saa loman ajalle 22.12.-6.1. ja viidellä lomapäivällä niin, että loma alkaa vasta jouluaatosta. Kaksi viikkoa tulee, jos on lomalla 23.12.-6.1.
It-alalla saan ylimääräisiä vapaita kun olen vastaillut meileihin ym. sairaana ja lomilta, tehnyt ylitöitä joskus jopa öisin yliheittojen takia jne.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:12"] Julkishallinnon ja etenki kunta sektori rasittaa yhteiskuntaa kaikkein eniten. Ylikapasiteettia ja aivan liian suuret edut työmäärään nähden. Vieläpä kuntoutuslomat, töissäjaksamis-tapahtumat, työyhteisön yhteiset retket, Aslak (joka on todettu aivan huuhaaksi), ym. ym. Vieläpä kaiken lisäksi ylisuuri henkilöstö ei tuota mitään. Yksityisellä voi ainoastaan haaveilla näistä kaikista luontaiseduista. Jos on mahdollista pitää näitä 8 vkn/v lomia, ei työkään kovin tärkeätä ole. Siis n. 2kk /joka vuosi lomalla? Miten yhteiskunnalla on varaa tähän elättijoukkoon? [/quote] Välillä mietin samaa. Kiva raapia päätä ja miettiä mihin saa lapset hoitoon kun päiväkodin on aina koulujen loma-ajat kiinni. Ei meidän yksityinen pulju kauaa pyörisi jos täällä olisi aina lappu luukulla kun henkilöstö haluaa "vähän" lomailla... [/quote] Milloin päiväkodin henkilökunta sitten pitäisi lomiaan jos sijaisia ei saa ottaa?
[/quote]
No toki tuo on ymmärrettävää, jos sijaisia ei saa. Mutta kun ei minun työpaikoista yksikään ole toiminut niin että ollaan laitettu välipäiviksi lappu luukulle, ja silti kaikki lomia kerryttäneet on lomansa saaneet pitää. Sama tyyli ei vään toimi yksityisellä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:12"]
Kaupungilla lauantaita ei lasketa lomapäiväksi eli 30 päivän loma on oikeasti kuusi viikkoa, ei viisi niin kuin muilla.
Ja ymmärtääkseni työvuosien mukaan lomatkin kasvavat. Vai onko tämä vaan työuransa kaupungilla ajat sitten aloittaneilla?
[/quote]
Koskee koko julkista sektoria eli valtion palveluksessa olevia myös. Tästä saa melkein viikon pidemmän kesäloman kuin yksityissektorilla. Huomattava etu, mikä unohtuu monissa julkinen vrs. yksityinen -keskusteluissa.
[/quote]
Lomaa toki saa enemmän, mutta moni on julkisella puolella lomalla töissä, koska ei ole sijaisia.
Minulla on tasan 7 päivää vuodessa vapaata ja sen pidän jouluna. Viikonloput mukaanluettuna. Olkaa tyytyväisiä te, joilla on sentään normaalin rajoihin mahtuvat vapaat.
T. Pienyrittäjä (jolla palkkakaan ei kompensoi vähiä lomia)
Lomautuksista. Ei ole juhlaa sekään.
Melko itsenäinen työ valtiolla (talous), Lomaa kertyy 3 pvää/kk. Valtiolla ei lauantaita enää lasketa lomapäiväksi, joten lomaa kertyy 36+1 pv. Jos hyödyntää liukumaa, niin 7,5 tunnin kertymästä saa päivän vapaaksi. Tällä hetkellä +32 tuntia ja lisää kertyy tilinpäätösajan vuoksi.....Meidän puljussa tosin maksetaan ylitöistäkin rahana, mutta kaikkialla ei, vaan ne saa ainoastaan vapaana. Ne sitten pitää, jos pystyy. Elokuussa leikataan "liika"saldot 40 tuntiin. Minä olen mielelläni kesällä lyhyttä päivää töissä ja liu'un tunteja. Lomailen ehkä 3 vkoa. Pidän useita viikon pätkälomia syksyllä ja keväällä.