Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmiset repii niin paljon lomaa?

Vierailija
05.01.2014 |

Ihmettelen tätä, kun tuntuu että olen AINA koko tuttavapiirin ainoa joka on esim. Joulun välipäivinä töissä. Kun minulla nyt vaan sattuu olemaan duuni, jossa kertyy lomaa se 4 viiikkoa kesälle ja 1 talvelle. Toki tarvittaessa saa palkatonta vapaata muutaman päivän mutta tuntuu että muilla on ihan huikeita määriä lomaa. Kesällä täydet lomat, joskus jopa 5-6 viikkoa, kotona sekä koululaisten syys- että talvilomaviikko, joululoma alkaa ennen aatonaattoa ja töihin palataan loppiaisen jälkeen.

MITEN teille kertyy noin paljon lomaa? Onko teillä joku palvelusvuosien mukaan kertaantuva lomasysteemi, vai pidättekö vaan etukäteen tyyliin 10 vuoden lomat? En vaan tajua, kun tuntuu että olen ainoa joka pakertaa aina töissä :(

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa firmoissa on työaikapankit tai mahdollisuus tehdä ylitöitä ja ottaa ne vapaana. Sitten mennään töihin vaikka varttia ennen varsinaista työajan alkua. Ylitöitä kerääntyy ihan kivasti vuoden mittaan. Lomarahat voi ottaa vapaana myös. Jotkut ottaa myös saikkua. Omalla työpaikallani yleisimmät saikun ajankohdat ovat ennen ja jälkeen vapaiden.

Vierailija
22/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Meillä on tasan tarkkaan 4vkoa kesälomaa ja yksi talvilomaviikko. Lomarahoja ei saa vaihtaa vapaaksi eikä palkatonta anneta. Ainoa tapa saada vapaata on tehdä tunnit etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen valtiolla töissä, ja lomaa on 38 päivää, 5 päivää kuluu viikossa. Kun vielä sijoittelee sopivasti juhannusviikolle ja joulun yhteyteen, niin saa lomaa reippaasti yli 8 viikkoa vuodessa.

Vierailija
24/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:17"]

Samaa miettinyt. Ja ihmetellyt juuri tuota ylityöhommaa, eli ymmärtäisihän sen että pitää ylimääräiset tunnit vapaana, mutta kun samat ihmiset jotka pitää megalomia on joka päivä kotona ennen neljää, missä välissä ne muka tekee ylitöitä jos työaika on 8-16?

[/quote]

Oletko varma että 8-16? Esim. minun mieheni (ohjelmoija) menee töihin usein kuuteen tai seitsemään. Silloin kun saa olla rauhassa puhelimelta. Kotiin sitten yleensä n. klo 16. Reissussa ollessaan tekee niin paljon kuin laki sallii. 

Vierailija
25/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis...mutta ketuttaa kuin oravaa, jolla käpy on, muttei hampaita..:/ Juurikin nuo jonkun mainitsemat perusvapaat 4vko kesällä ja 1vko talvella. Ylitöitä kertyy joka kuuden viikon jaksolla vähintään 2-3pv verran. Näitä ei saa "kerätä" tai säästää vapaiksi, vaan kaikki on ehdottomasti pidettävä niiden 6vkon aikana pois. No, käytännössähän tämä ei ole mitenkään mahdollista: liian vähän henkilökuntaa/asiakkaita kohden. Joten maksetaan rahana...muutamia "kymppejä" kuussa extraa. Palkattomia vapaita ei saa pitää kuin max5pv/vuosi, ettei päättäjät luule, että pärjätään vielä pienemmällä porukalla kuin nyt jo tehdään....Ihan perseestä sanon minä...lomarahojen pitäminen vapaina: aivan utopiaa meidän alalla. Koita siinä sitten järjestää vapaita muksujen koulun lomien mukaan...kun ei riitä niin ei riitä....mur

Vierailija
26/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on valtiolla ja kun on täydet lomat ja ottaa lomarahat vapaana, on käytännössä yhtä paljon lomaa kuin lapsilla. Itse olen ope, joten minullakin on paljon vapaita päiviä.

Vierailija
27/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä viikkoa kesälomaa vuodessa. Sen lisäksi saan lomarahat ja palkatonta silloin kun on tarvis. Muuten minäkin oon töissä kaikki normaalit työpäivät. En saa ylitöistä mitään erillistä korvausta, vaan peruspalkan, eikä mulla ole pekkaspäiviä tai mitään lyhennyksiä. Enkä tiedä, että kuinka laillista tällainen on, mutta enpä ole jaksanut selvittää.

Ja aika usein tulee oltua kateellinen niille, joilla näitä on. Mutta itsepä olen työni valinnut. Jos hieman vanhempana työedutkin olisi parempia ja sitten niitä osaisi arvostaa enemmän. ;)

Vierailija
28/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:14"]

5 viikosta vuosilomaa saa 2,5 viikkoa lisää, jos ottaa lomarahat vapaana eli siinä on 7,5 viikkoa lomaa.

[/quote]

Ovatko nämä sellaisia aloja, joissa itse kuitenkin joutuu tekemään ne työt silloin kun on töissä? Tarkoitan nyt sitä, että ihan kaikissa paikoissa ei pystytä ottamaan sijaista niille päiville, kun vakituiset lomailee.

Vierailija
29/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lomapäiviä 28. Pidän kesällä neljä viikkoa, syksyllä viikon ja keväälle jää melkein viikko, siihen kun toivoo pari vapaapäivää, niin kevätlomakin on viikon. Lisäksi pystyy vielä kikkailemaan yövuoroilla ja vapailla, kun 3-vuorotyötä tehdään. Nytkin jouluna oli kuuden vapaan putki, eikä kulunut yhtään lomapäiviä. Kaupungilla oon töissä, eli lomapäiviä kuluu 5/vko.

Vierailija
30/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopistolla töissä ja mulla on nk. pitkä loma ( saa kun on olut 15 v. töissä). On 38 arkipäivää eli 7 viikkoa ja muutama päivä yli. LIsäksi vaihdan  yleensä 10 päivä lomarahasta lomaksi eli 2 viikkoa. Yhteensä siis hieman vajaa 10 viikkoa. Siitä 5 -6 viikkoa kesällä ja muille ajoilla jää vielä runsaasti. Ja nythän esim. neljällä lomapäivällä sai yli 2 viikkoa lomaa joulun aikaan.

Vierailija
31/118 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on voinut valita mitä ja missä tekee työkseen. Ja onneksi on työntekijöitä.

Olen yksityisyrittäjä. Olen ollut jo vuosia. Alkuun sai lomista vain haaveilla. Nyt on tilanne toisenlainen. Hyvä niin.  Vuodessa pidän lomaa keskimäärin 4kk.

Vierailija
32/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, ja juuri näin Joulun aikaan erityisesti. Jopa ne kaverit, jotka on vuosi sitten vaihtaneet työpaikkaa hehkuttaa nyt että lomalle lomps, seuraavaksi sitten loppiaisen jälkeen sorvin ääreen. Siis MITEN?

Naapurikin ilmoitti pitävänsä "ylityötunteja" pois ja menee vasta 5.1 töihin. Ihme vaan kun lähtee samaan aikaan aamulla mun kanssa ja on AINA kotona ennen mua (työmatka about sama), missä välissä se tekee niitä ylityötunteja?!?

Ei voi mitään, ärsyttää!!

Vierailija
33/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen noin 40 tuntista viikkoa vaikka työaikani on 37,5h/vko. Tuosta kertyy noin 2,5 viikkoa ylimääräistä vapaata 5 vuosilomaviikon lisäksi. Joulun ja pääsiäisen ympärille vapaita sijoittamalla saa pari viikon-kahden lomapätkää hiihtoloman, kesä- ja syysloman lisäksi.

Vierailija
34/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:55"]Samaa ihmettelen, ja juuri näin Joulun aikaan erityisesti. Jopa ne kaverit, jotka on vuosi sitten vaihtaneet työpaikkaa hehkuttaa nyt että lomalle lomps, seuraavaksi sitten loppiaisen jälkeen sorvin ääreen. Siis MITEN?

Naapurikin ilmoitti pitävänsä "ylityötunteja" pois ja menee vasta 5.1 töihin. Ihme vaan kun lähtee samaan aikaan aamulla mun kanssa ja on AINA kotona ennen mua (työmatka about sama), missä välissä se tekee niitä ylityötunteja?!?

[/quote]
Itse teen noin 5-10h kotona iltaisin ja viikonloppuisin.

Vierailija
35/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin pitää pitkiä vapaita juuri siksi että olen aina töissä. Työmantkojen matkatunnit ja konttorilla tehdyt lisätyöt menee työaikapankkiin, josta niitä voi sittän käyttää pois. Nyt olen vapaalla loppiaiseen.

Vierailija
36/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:02"]

Teen noin 40 tuntista viikkoa vaikka työaikani on 37,5h/vko. Tuosta kertyy noin 2,5 viikkoa ylimääräistä vapaata 5 vuosilomaviikon lisäksi. Joulun ja pääsiäisen ympärille vapaita sijoittamalla saa pari viikon-kahden lomapätkää hiihtoloman, kesä- ja syysloman lisäksi.

[/quote]

Mä teen kanssa ihan säännöllisesti 40 h työviikkoa mutta ei siitä tollasta lomasatsia saa vaikka kuinka laskisi. Liukumat paukkuu joo, mutta ei meillä voi pitää pitkiä ylimääräisiä vapaita. Päivä silloin tällöin :/

Vierailija
37/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun töissä isolla osalla vanhempia työntekijöitä on lomapäiviä 38, siitä kertyy työviikkoina 7 viikkoa ja 2 päivää. Joillain on tämän lisäksi vielä ves-päiviä. Jos kesällä pitää 5 viikkoa lomaa, jää talveksi vielä reilut 2 viikkoa, jonka voi sitten jakaa syys- ja talvilomalle sekä joulun välipäiviksi. Tänä jouluna viidellä lomapäivällä saa loman, joka kestää jouluaatosta loppiaiseen, seitsemällä päivällä loman saa alkamaan jo tästä päivästä. Osalla on vielä lomarahavapaita sekä ylitöitä. 

Itse olen välipäivät töissä, koska olen vastikään vaihtanut kuntaa. Aikaisempina jouluina lomailin minäkin ainakin osan välipäivistä. Koululaisten lomat ei mua kiinnosta, kun ei ole koululaista mulla. Silloin on matkustelu tuplahinnoissa, joten ei kannata aina kadehtia niitä opettajiakaan eikä koululaisten vapaiden mukaan lomailevia. 

Vierailija
38/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkishallinnon ja etenki kunta sektori rasittaa yhteiskuntaa kaikkein eniten. Ylikapasiteettia ja aivan liian suuret edut työmäärään nähden. Vieläpä kuntoutuslomat, töissäjaksamis-tapahtumat, työyhteisön yhteiset retket, Aslak (joka on todettu aivan huuhaaksi), ym. ym.   Vieläpä kaiken lisäksi ylisuuri henkilöstö ei tuota mitään.  Yksityisellä voi ainoastaan haaveilla näistä kaikista luontaiseduista.

Jos on mahdollista pitää näitä 8 vkn/v lomia, ei työkään kovin tärkeätä ole. Siis n. 2kk /joka vuosi lomalla? Miten yhteiskunnalla on varaa tähän elättijoukkoon?

Vierailija
39/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:55"]

Samaa ihmettelen, ja juuri näin Joulun aikaan erityisesti. Jopa ne kaverit, jotka on vuosi sitten vaihtaneet työpaikkaa hehkuttaa nyt että lomalle lomps, seuraavaksi sitten loppiaisen jälkeen sorvin ääreen. Siis MITEN?

[/quote]

Vaikee uskoo, et jollain ois 5-6 päivää ylityötunteja, jos ei koskaan mene aikaisemmin työmaalle tai jää sinne muiden lähdettyä. Ehkä jotkut raaskii ottaa palkattomiakin. Jos ensin kerryttää itselleen huimat veronpalautukset, on "varaa" pitää joulu-tammikuussa palkatonta. Tai sitten köyhäillään tammikuu, kun joululahjatkin pitää ostaa. 

Osa sluibailee ihan varppina, ei siis oikeasti ole oikeutettu ihan niin moneen lomapäivään, mutta jos palkattomalla on, niin omasta pussistahan se lomailu pitää sitten maksaa. 

Vierailija
40/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöistä kertynyt jo 6 viikkoa lomaa. Töissä ollut melkoinen haipakka kesästä asti, niin oon tehnyt todella paljon ylimääräisiä viikonloppuja (välillä 3 viikkoa putkeren ilman yhtään vapaapäivää) ja ollut joka viikko useamman lähes tuplasti oman vuoroni. Nyt mun piti aloittaa loma 5.1. asti mutta pomo soitti taas töihin. Saa nähdä pääsenkö mä täältä tämän vuorokauden puolella kotiin vai joudunko jäämään iltapäivävuoron perään iltavuoroon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme