Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmiset repii niin paljon lomaa?

Vierailija
05.01.2014 |

Ihmettelen tätä, kun tuntuu että olen AINA koko tuttavapiirin ainoa joka on esim. Joulun välipäivinä töissä. Kun minulla nyt vaan sattuu olemaan duuni, jossa kertyy lomaa se 4 viiikkoa kesälle ja 1 talvelle. Toki tarvittaessa saa palkatonta vapaata muutaman päivän mutta tuntuu että muilla on ihan huikeita määriä lomaa. Kesällä täydet lomat, joskus jopa 5-6 viikkoa, kotona sekä koululaisten syys- että talvilomaviikko, joululoma alkaa ennen aatonaattoa ja töihin palataan loppiaisen jälkeen.

MITEN teille kertyy noin paljon lomaa? Onko teillä joku palvelusvuosien mukaan kertaantuva lomasysteemi, vai pidättekö vaan etukäteen tyyliin 10 vuoden lomat? En vaan tajua, kun tuntuu että olen ainoa joka pakertaa aina töissä :(

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatunteja itse ynnäilen tässä. Nyt on noin 200h, tarkoittaisi noin viiden viikon vapaata. Mutta kun ei ehdi pitämään. :( Jos noi ottaa rahana, niin ei sekään ihan hirveesti lämmitä. Mutta sentään meillä saa korvauksen omalla ajalla matkaamisesta

Ja yksityinen vientiyritys on kyseessä.

Vierailija
62/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisessä firmassa, jossa lomaviikkoja on tasan 5/vuosi. Ne eivät siitä kasva vaikka olisi ollut 30v talossa. Mutta vuodesta riippuen saa lomarahoja vaihtaa 1-2vko lomaksi. Kertyy plussatunteja, joita saa pitää vapaana ja voi silloin tällöin pitää etätyöpäiviä (esim. olen joskus ottanut etätyöpäivän, kun isompi lapsi sairaana ja tehnyt töitä kotoa käsin). Minulla liukuva työaika, joten työpäivä on jotain 4-12t väliltä. Plussia kertyy herkästi eli se työpäivä on ennemminkin jotain 10t tienoilla.

Mutta sitten esim. ylitöistä ei makseta mitään. Vaikka tekisin kiireellisen asian takia 12t päivän, kertyy vain saldoon plus tunteja ilman sen kummempaa korvausta. Kotoa käsin teen työpäivän jälkeen usein ns. näkymätöntä hommaa, josta ei makseta palkkaa eli etsin tietoja uudesta asiasta netistä lasten mentyä nukkumaan, kartoitan kirjallisuutta, vastaan s.posteihin jne. Sitä aikaa ei mitenkään korvata. Olen siis tutkijana eli ylempi toimihenkilö. Samaan aikaan toimihenkilöt saavat ylityökorvaukset jokaisesta työajan ylittävästä tunnista tai vapaa-aikana kerrottuna korvauksen määrällä. Heillä on kiinteä työaika. Lisäksi saavat kielilisää, perehdytyslisää, koulutuslisää, matka-aika korvataan matkapäiviltä jne etuja, joita ylemmillä toimihenkilöillä ei ole saatavila. Noista edellä mainituistakin saavat valita, että ottavatko korvauksen rahana vai aikana.

Joten katson, että on ihan ok, jos pidän kertyneet plussat pois näin joulun aikaan käyttämättä yhtäkään varsinaista virallista lomapäivääni. Vasta loppiaisen jälkeen siis töihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 viikosta vuosilomaa saa 2,5 viikkoa lisää, jos ottaa lomarahat vapaana eli siinä on 7,5 viikkoa lomaa. Lisäksi monella alalla on pekkasia noin 1 päivä / kk, siitä tulee melkein pari viikkoa lisää. Joten ihan helposti sen 9 viikkoa lomaa, jos jaksaa kikkailla. Vielä jos tekee sisään vaikka 15 min. päivässä, niin saa vielä suurin piirtein yhden viikon puristettua lisää.

Tämä juttu kertookin osaltaan aika hyvin sen, miksi Oy Suomi Ab on aika kilpailukyvytön maa.

Vierailija
64/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:09"]

Ihmettelen tätä, kun tuntuu että olen AINA koko tuttavapiirin ainoa joka on esim. Joulun välipäivinä töissä. Kun minulla nyt vaan sattuu olemaan duuni, jossa kertyy lomaa se 4 viiikkoa kesälle ja 1 talvelle. Toki tarvittaessa saa palkatonta vapaata muutaman päivän mutta tuntuu että muilla on ihan huikeita määriä lomaa. Kesällä täydet lomat, joskus jopa 5-6 viikkoa, kotona sekä koululaisten syys- että talvilomaviikko, joululoma alkaa ennen aatonaattoa ja töihin palataan loppiaisen jälkeen.

MITEN teille kertyy noin paljon lomaa? Onko teillä joku palvelusvuosien mukaan kertaantuva lomasysteemi, vai pidättekö vaan etukäteen tyyliin 10 vuoden lomat? En vaan tajua, kun tuntuu että olen ainoa joka pakertaa aina töissä :(

[/quote]

Julkisella sektorilla on kertynyt lomaa paremmin virkavuosien kertyessä, lisäksi siellä ei lasketa lauantaita lomapäiviin, ja lisäksi ainakin aikaisemmin on ollut niin, että jos on lomaillut lomakauden ulkopuolella, on loman saanut 1,5- tai jopa 2-kertaisena.

8 tuntia yksityisellä tekevillä on pekkaspäiviä.

Minä teen yksityisellä asiantuntijahommissa projektityötä, joskus painan töitä kellon ympäri ja vastaavasti sitten pidän vapaata joskus toiste.

Vierailija
65/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys. Minä päädyin opettajaksi osittain sen takia, että tykkään matkustella pidempiä aikoja kerrallaan. Esimerkiksi nyt jouluna ollaan kaksi viikkoa poissa ja kesällä 6-8 viikkoa.

Vierailija
66/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ay-juristi, meillä on reilusti lomia. Ja kaikki reissupäivät teitävät vapaita.

Vierailija
67/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 38 päivää vuosilomaa, ainoastaan arkipäivät lasketaan eli noin 7,5 viikkoa

Vierailija
68/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:55"]

Samaa ihmettelen, ja juuri näin Joulun aikaan erityisesti. Jopa ne kaverit, jotka on vuosi sitten vaihtaneet työpaikkaa hehkuttaa nyt että lomalle lomps, seuraavaksi sitten loppiaisen jälkeen sorvin ääreen. Siis MITEN?

Naapurikin ilmoitti pitävänsä "ylityötunteja" pois ja menee vasta 5.1 töihin. Ihme vaan kun lähtee samaan aikaan aamulla mun kanssa ja on AINA kotona ennen mua (työmatka about sama), missä välissä se tekee niitä ylityötunteja?!?

Ei voi mitään, ärsyttää!!

[/quote]

Yksityisellä puolella lomat on myös sopimus/neuvottelukysymys. Mieheni aloitti alkuvuodesta uudessa työpaikassa, sai kevyesti sovittua, että tänä vuonna on 4 viikkoa palkallista lomaa. Piti 3 viikkoa kesällä ja loput pitää nyt jouluna. Ehket osaa neuvotella?

Vierailija
69/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:02"]

Teen noin 40 tuntista viikkoa vaikka työaikani on 37,5h/vko. Tuosta kertyy noin 2,5 viikkoa ylimääräistä vapaata 5 vuosilomaviikon lisäksi. Joulun ja pääsiäisen ympärille vapaita sijoittamalla saa pari viikon-kahden lomapätkää hiihtoloman, kesä- ja syysloman lisäksi.

[/quote]

Mä teen kanssa ihan säännöllisesti 40 h työviikkoa mutta ei siitä tollasta lomasatsia saa vaikka kuinka laskisi. Liukumat paukkuu joo, mutta ei meillä voi pitää pitkiä ylimääräisiä vapaita. Päivä silloin tällöin :/
[/quote]
Eli työnantaja rikkoo työaikalakia? Miksi alistutte rikolliseen hyväksikäyttöön?

Vierailija
70/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:12"]Julkishallinnon ja etenki kunta sektori rasittaa yhteiskuntaa kaikkein eniten. Ylikapasiteettia ja aivan liian suuret edut työmäärään nähden. Vieläpä kuntoutuslomat, töissäjaksamis-tapahtumat, työyhteisön yhteiset retket, Aslak (joka on todettu aivan huuhaaksi), ym. ym.   Vieläpä kaiken lisäksi ylisuuri henkilöstö ei tuota mitään.  Yksityisellä voi ainoastaan haaveilla näistä kaikista luontaiseduista.

Jos on mahdollista pitää näitä 8 vkn/v lomia, ei työkään kovin tärkeätä ole. Siis n. 2kk /joka vuosi lomalla? Miten yhteiskunnalla on varaa tähän elättijoukkoon?
[/quote]
Mitä ihme työssäjaksamistapahtumia ja retkiä yms sä oikein keksit? Joskus mennään töiden jälkeen omalla rahalla työporukan kanssa keilaamaan, joskus käydään viikonloppuna porukalla omalla kustannuksella teatterissa. Mutta ei ne reissut mitenkään liity työnantajaan eli kuntaan! Ja Aslakissa oli kerran yks burnout-kollega mutta siitäkin varmaan 5 v aikaa, en oo mitään Aslakista sen koommin kuullut.

Vierailija
71/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 viikkoa kesälomaa, lomapäiviä menee 6 päivää/viikko eli tosiaan se neljä viikkoa on kesälomaa, ei yhtään enempää. Talvilomaa on viikkoa. Lomarahavapaita saa vaihtaa enintään yhden viikon vapaaksi, siitä saa siis 3 vapaapäivää, usemmiten on onnistunut sitten pyytää esimerkiksi torstai ja perjantai vapaaksi niin on saanut kokonaisen viikon.

Työpaikkani on kiinni 24.12.-26.12. 31.12.-1.1. Noihin väleihin pystyy sitten yhdistelemään vapaapäiviä, tunnit pitää tehdä erikseen. Palkatonta vapaata ei saa koskaan.

Itse haluaisin pitää palkatonta vapaata, mutta ei koskaan onnistu.

Vierailija
72/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys. Omalla alallani ei ole tiukkaa työajanseurantaa ja työt voi tehdä missä haluaa. Yleistä on siis, että esimerkiksi näin joulun pyhinä kun suurimmat duunit on saatu alta pois, ihmiset siirtyvät kotikonttoriin (etätöihin), josta käsin hoidetaan enää se, mitä hoidettavaa on. Joitakin sähköposteja sun muita itsenäisiä töitä. Vastaavasti kiireaikoina todella venytään ja painetaan pitkää päivää tunteja laskematta. Olennaista on, että työt tulevat hoidettua ja tulosta syntyy määräaikaan mennessä, ajalla ja paikalla ei lähtökohtaisesti ole väliä.

T: Korkeakoulutettu

Vierailija
73/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut töissä sellainen käytäntö, että pekkasista 50% säästetään jouluksi ja firma on kiinni jouluna pariviikkoa. Kenellä ei riitä, saa ottaa seuraavalta vuodelta. Tiukanpaikan tullen voi tietenkin käydä myös töissä.

Vierailija
74/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tällä maalla on varaa näin kalliiseen julkiseen sektoriin?

Vierailija
75/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnalla töissä ja 38 lomapäivää la ei lasketa

Vierailija
76/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:55"]

Samaa ihmettelen, ja juuri näin Joulun aikaan erityisesti. Jopa ne kaverit, jotka on vuosi sitten vaihtaneet työpaikkaa hehkuttaa nyt että lomalle lomps, seuraavaksi sitten loppiaisen jälkeen sorvin ääreen. Siis MITEN?

Naapurikin ilmoitti pitävänsä "ylityötunteja" pois ja menee vasta 5.1 töihin. Ihme vaan kun lähtee samaan aikaan aamulla mun kanssa ja on AINA kotona ennen mua (työmatka about sama), missä välissä se tekee niitä ylityötunteja?!?

Ei voi mitään, ärsyttää!!

[/quote]

Yksityisellä puolella lomat on myös sopimus/neuvottelukysymys. Mieheni aloitti alkuvuodesta uudessa työpaikassa, sai kevyesti sovittua, että tänä vuonna on 4 viikkoa palkallista lomaa. Piti 3 viikkoa kesällä ja loput pitää nyt jouluna. Ehket osaa neuvotella?

[/quote]

Tuo nyt on ihan normaalia, että saa puhuttua itselleen normilomat. Joku mamma täällä aikaisemmin väitti, että hänenpä mies sai neuvoteltua ylipitkän loman itselleen. Olispa mielenkiintoista kuulla, mistä työpaikasta on kysymys. Edes noin niin kuin toimialatasolla. 

Vierailija
77/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:22"]

Miten ihmeessä tällä maalla on varaa näin kalliiseen julkiseen sektoriin?

[/quote]

No ei olekaan. Mutta minkäs teet kun julkinen puoli on päässyt pöhöömään valtavaksi ja ne ihmiset on vielä valtuustoissa itse päättämässä asioistaan. 

Ilman muuta pitäisi julkispuolen vapaat pistää normaaliin 4+1 vk tasolle aivan ensimmäiseksi. 

Vierailija
78/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa vaan 4+1 viikkoa. Ei saa lomarahoja vapaana eikä mielellään palkatontakaan. Ei ole pekkasia, mutta liukumia saa pitää, tosin ei montaa päivää peräkkäin. Mutta ei sitä sisääntehtyä aikaa niin hirveästi kerry, jos 15min tekee päivässä, niin yhden päivän sisääntekemiseen kuluu yli 1,5kk. Lisäksi kukaan ei tee töitäni poissaollessani, vaan ne odottavat minua... Kyllä mielelläni pitäisin minäkin niitä lomia enemmän.

Vierailija
79/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallinen pph olen ja tasausvapaista ja vuosilomista tulee vuodessa vapaata 10-12 viikkoa vuodessa. Olen tyytyväinen.

Vierailija
80/118 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jälleen kerran, olet yksi näistä typeristä ihmisistä, joka ei osaa ottaa asioista selvää. Jos siis olet kuntapuolen palveluksessa, ja jos sinulla työhistoriaa yli 10. vuotta, niin silloin ansaitset 2,5 lomapäivää /palvelus kuukausi, eli täysi lomaoikeutesi on 38 arkipäivää. Ja lauantainta ei lasketa. MUTTA HUOM: esim kunnallisella puolella on peruspalkkaus huomattavasti pienempi verrattuna yksityiseen, joten tämä LOMAETU KOMPENSOI PIENEMPÄÄ PALKKAA, siis se ei ole mikään etu. ELI KAIKILLE IDIOOTEILLE JA TYHMILLE IHMISILLE, PITKÄ LOMA; ON PIIIITKÄ LOMA PIENELLÄ PALKALLA. Tuliko selväksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän