Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta aso-asunnossa asuvaa akateemista tunnet?

Vierailija
05.01.2014 |

Mitä luulet, miksi asuvat asossa?

Mä tunnen kaksi perhettä ja toisessa ymmärrän valinnan, kun molemmat suht. pienipalkkaisissa pätkätöissä, mutta toista keskiluokkaistakin keskiluokkaisempaa perhettä en ymmärrä. Molemmat vanhemmat hyväpalkkaisissa vakitöissä, matkustelevat jatkuvasti, kalliita harrastuksia ym.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kieltämättä ketään. Itse olen ihan amis ja en koskaan muuttaisi aso-kotiin. En ylipäänsä ymmärrä niiden ideaa, sitten kun pystyy taloudellisesti niin muuttaa omaan. Ei ole ollut mikään vaihtoehto ikinä miettiä jotain siltä väliltä.

Vierailija
2/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kaikkien naapureiden ammatteja tiedä. Mutta on täällä ekonomi, psykologi, toimitussihteeri(valt.maist), pari aineenopettajana, luokanope,....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin uran alussa asuimme, sitten perheen kasvaessa muutimme pois. Ihan hyvä asumismuoto.

Vierailija
4/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti äkkiseltään meidän asotalon asukkaista tulee mieleen ainakin viisi perhettä, jossa molemmat tai toinen vanhemmista akateeminen. Mäkin kieltämättä olen muutamaa joskus mielessäni ihmetellyt.

Vierailija
5/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 15:54"]

En tunne kieltämättä ketään. Itse olen ihan amis ja en koskaan muuttaisi aso-kotiin. En ylipäänsä ymmärrä niiden ideaa, sitten kun pystyy taloudellisesti niin muuttaa omaan. Ei ole ollut mikään vaihtoehto ikinä miettiä jotain siltä väliltä.

[/quote]

Aso-kodin idea on oikeastaan se, että sinun ei tarvitse miettiä sitä irtisanooko vuokranantaja vuokrasopimuksen milloin vaan voit asua siellä vapaasti. En itsekään kyllä muuttaisi asoon, mielummin omaan, mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut haluavat asua asossa.

Yhden akateemisen tunnen, mutta he ovat eläkkeellä ja käsittääkseni heillä on toinenkin ihan omistusasunto mutta asuvat tässä asossa.

Vierailija
6/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin asossa asuu maineikas tohtoripariskunta. Ovat kansainvälisen tason tutkijoita, googlesta sivuittain viitteitä. Kai tykkäävät vaan täällä asua. Alue on yksi Helsingin parhaita, asunto moderni, laadukas, kaunis ja tilava.

Vierailija
7/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, vai laadukas. Aso-asunnot ei todellakaan ole laadukkaita, kaukana siitä... muovimatot lattioissa, halvimmat mahdolliset keittiökalusteet jne...

Vierailija
8/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi elää aina kuten muut?

Vierailija
9/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yliopistolla, ja yksi meidän laitoksen professoreista asuu perheensä kanssa aso-asunnossa (ovat asuneet siinä jo ainakin 10 vuotta). Naapurissa asuu ystäväperheemme, jossa äiti on DI. Myös toinen DI-ystäväpariskuntamme (molemmat vanhemmat siis diplomi-insinöörejä) asuu asossa.

En ole koskaan kysynyt heiltä keneltäkään syytä asossa asumisen. Uskoisin syynä olevan kuitenkin se, että he eivät halua ottaa isoa asuntolainaa.

Vierailija
10/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset ovat varsin usein pätkätyöläisiä.

Vierailija
11/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se omistamisen kulttuuri todella niin syvällä keskivertosuomalaisessa, että tallaista asiaa ihmetellään? Jos perhe on löytänyt hyvän kodin ja siellä viihtyvät, niin mikä pakko ostaa oma? Asossa saa asua niin kauan kuin haluaa ja rempata ym. sitä kuin omaansa, eli mikäs siinä. Ja sitä paitsi, jos tulot on oikeasti hyvät, jää asomaksun jälkeen reippaasti rahaa säästöön. Nämä rahat voi sitten vaikka sijoittaa poikimaan jossain muualla reippaasti enemmän kuin se oman asunnon arvo nousisi. Ja sitä paitsi monelle asunto on yleensä koti, jossa viihdytään eikä niinkään sijoitus.

Eli en ymmärrä ap:n ihmettelyä. Tosin johtunee siitä, että olen asunut suuren osan elämästäni Keski-Euroopassa, jossa vuokralla asuminen on ihan normaalia.

Vierailija
12/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauvapalstalla ollaan niin pakkomielteisiä "akateemisista"? En tarkoita vain tätä keskustelua, mutta missään muualla internetissä en ole törmännyt vastaaviin keskusteluihin "akateemisista".

Vierailija
13/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla se on varsin ymmärrettävää. Kaikki eivät välttämättä halua sitä jättikokoista asuntolainaa. Muualla Suomessa se on useimmiten akateemisille väliaikainen ratkaisu siinä vaiheessa, kun ei ole vielä vakityötä tai varmuutta siitä ollaanko jäämässä juuri kyseiselle paikkakunnalle. Itse olen akateemine ja olen asunut asossa juuri yllämaintuissa tilanteissa.

Vierailija
14/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni lisäksi jokunen sukulainen ja naapuri ja sukulaisten naapuri on akateeminen, mutta asuu ASO:ssa PK-seudulla. Ei se akateemisuus paksua rahapussia aina takaa. Toisaalta ostamalla oman saisi kivasti "asumistukea" verovähennysten muodossa, että toisten omistusasumista tässä on sentään tuettu vuodet läpeensä pienestä palkasta. Ei reilua, ei.

Vierailija
15/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani aso-asukkaat ovat akateemisia. Samoin kuin kaikki ne ystäväpiiristäni, jotka asuvat Helsingin kaupungin vuokra-asunnoissa :) Omistusasujatutuissani on akateemisia ja amk:n käyneitä, sekä sellaisia, joista toisella puolisoista on esim. amiskoulutus. Asumismuodosta ei voi päätellä koulutustasoa.

Vierailija
16/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 16:03"]

Heh heh, vai laadukas. Aso-asunnot ei todellakaan ole laadukkaita, kaukana siitä... muovimatot lattioissa, halvimmat mahdolliset keittiökalusteet jne...

[/quote]

Usko tai älä, aso-talossa, jossa asumme, on käytetty ihan niitä samoja materiaaleja kuin naapurin as.oy -talossa. Meillä on parkettilattiat ja paremman näköiset keittiökalusteet kuin monessa myynnissä olevassa ns. arvokiinteistössä, johon omistajalla ei olekkaan sitten ollut varaa hankkia kunnon keittiötä. Naapuritalo on pitkään ollut esim. Oikotien korvamerkityimpiä kohteita, ja neliöhinta asunnoissa on päälle 5 000 euroa. Näin siis pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
17/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuule, ne ason muovimatot voi ihan itse vaihtaa ja vaikka koko keittiön uusia, jos niin haluaa. Ainakin me ollaan pikkuhiljaa rempattu koko kämppä. Ja hyvällä maulla ja laadukkailla materiaaleilla niin tehtiin. :)

Vierailija
18/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kaikki munkin asossa asuvat ystävät on akateemisia. Mutta se johtuu lähinnä siitä, että mun kaikki ystävät on syystä tai toisesta akateemisia. Lapsuudenkaverit kävi yliopiston, suurin osa nyk. ystävistä on opiskelukavereista ja sattumalta pari harrastusten kautta tullutta sekä lasten kautta tullutta ystävää kaikki akateemisia.

Vierailija
19/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kohta nelikymppisiä akateemisia, asumme Suomessa asokodissa koska me olemme vain töissä täällä, omistamme talon sekä asunnon Ranskassa ja USAssa. Lähdemme pysyvästi jompaan kumpaan muutaman vuoden sisällä, joten ei tarvitse jäädä tänne myymään asokotia vaan se lunastetaan takaisin. Siksi paras ja helpoin asumismuoto meille täällä ja nyt. Sitäpaitsi Helsingin seudun omistusasunnot ovat todella kalliita keskinkertaiseen laatuunsa ja kokoonsa nähden, verrattuna muiden sivistysmaiden asuntoihin sekä hintatasoon. Siksi sijoitimme ulkomaille ja olemme erittäin tyytyväisiä :)

Vierailija
20/42 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myös asumme asossa, olen itse opettaja, mieheni toki ihan duunari. Mutta meillä molemmilla vanhemmat on aikanaan 90luvun alussa joutuneet velkasaneeraukseen ja menettäneet kaiken ja olemme alusta asti vieroksuneet oman ostamista. Nyt vielä siskoni osti muutama vuosi sitten omakotitalon, jossa ilmenijälkeenpäin isot rakennusvirheet ja kosteusongelmat ja saivat eteensä vuosien oikeusjutun ja stressin ja masennuksen, ennen kuin lopulta pääsivät siitä eroon. Joten täällä ollaan ja pysytään. Toki nyt vuokrasimme asunnon vuodeksi ja muutimme koko perhe ulkomaille välimeren maahan, mutta takaisin tullaan kun duunipaikat siellä, ainakin toistaiseksi. pidempiaikainen muutto ulkomaille, myös meillä takaraivossa ja mahdollisesti se toteutetaankin vielä tulevaisuudessa. Meillä rahat riittää ihan hyvin ja tehdään muutenkin paljon matkoja, eikä kumpaakaan innosta iso asuntolaina tai sitoutuminen loppuelämäksi jollekin tietylle alueelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä