Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vastustaa facebookia niin hirveästi?

Vierailija
04.01.2014 |

Yhdistyksissä tiedottaminen menee kauhean monitahoiseksi kun 95% haluaa että kaikki on fb:ssa ja 5% ei kirveelläkään voi liittyä ja kaikki pitää tiedottaa myös sähköpostilla. Ja sitten samasta asiasta on monta yhtäaikaista keskustelua ja kaikki ovat sekaisin.

95% kavereista kuulee ja näkee mitä meille kuuluu, 5% valittaa kun mitään ei kuulu. 

Ymmärrän jollain tasolla että joku ei halua kertoa omasta elämästään yhtään mitään kenellekään mutta sitä, että ei voi edes lukea fb:tä en ihan ymmärrä. Kuvien julkaiseminen on ihan ihan oma lukunsa, jollekulle on liikaa jos oman lapsen selkä näkyy ilman että kuvassa on paikkaa tai henkilöiden nimiä, toisilla ei ole mitään tajua että ihan kaikkea ei kannata julkaista. Mutta itse en näe kyllä kaikkea ihan niin vaarallisena kuin jotkut pelkää - en esim. käytä lasteni tai mieheni etunimiä, en laita kuvia jossa näkyisi kasvot suoraan edestä, en laita uimapukuvia enkä kerro että talo on tyhjillään viikon.- eikä ole ollut mitään ongelmia.

Kuinka monelle on tullut haittaa ja harmia fb:sta?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:35"]

Ajatus siitä, että me hyväuskoiset ihmiset jaamme tietoa itsestämme vuosikaudet, ehkä vuosikymmenet. Se ei ole ehkä niin hyvä idea kuin monet tuntuvat ajattelevan. Amerikkalaisten valvonnassa oleminen.

[/quote]

Siis jos liittyy fb:n pelkällä lempinimellä, ilman kuvaa, ilman mitään tunnistetietoja eikä koskaan päivitä mitään omalle sivulleen vaan ainoastaan lukee esim. jonkun yhdistyksen päivityksiä, niin mitä tietoa amerikkalaiset ( tai vaikka marsilaiset) saavat kerättyä?

[/quote]

Ja mitähän se ketään amerikkalaista valtakunnan vakoojaa kiinnostaisikaan, jos Leena Rimpiläinen Lappeenrannasta kertoo, että kävi lauantaina sauvakävelemässä ja oli muuten tosi ihana ilma. Ja että nyt kinkku uunissa ja katsokaa näitä kauniita ilotulituskuvia, joita otin vuodenvaihteessa! Jouni-poikakin sai totariin tosi hyvät numerot.

Kauheen salaista tietoa?

[/quote]

Ihmisten nettikäyttäytyminen, se millä sivuilla vierailee ym, on rahanarvoista kauppatavaraa, missä pullossa ihmiset oikein elää, ei kukaan kehitä seurantajärjestelmiä huvin vuoksi ja kerää tarpeetonta tietoa. Saa olla aika tarkka fakiiri, että jaksaa joka fb-vierailun jälkeen putsata koneensa niin, että lokitiedot eivät tallennu uloskirjautumisen jälkeen. En minäkään.

Vierailija
42/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:35"]

Ajatus siitä, että me hyväuskoiset ihmiset jaamme tietoa itsestämme vuosikaudet, ehkä vuosikymmenet. Se ei ole ehkä niin hyvä idea kuin monet tuntuvat ajattelevan. Amerikkalaisten valvonnassa oleminen.

[/quote]

Siis jos liittyy fb:n pelkällä lempinimellä, ilman kuvaa, ilman mitään tunnistetietoja eikä koskaan päivitä mitään omalle sivulleen vaan ainoastaan lukee esim. jonkun yhdistyksen päivityksiä, niin mitä tietoa amerikkalaiset ( tai vaikka marsilaiset) saavat kerättyä?

[/quote]

Miksi niitä yhdistyksen sivuja ei voi tehdä julkisiksi siten, että seuraaminen ei edellytä kirjautumista, aika paljonhan sellaisiakin sivuja ja ryhmiä jo on =)

(Ja periaatteessa facebookin säännöissä kyllä taitaa olla, että kirjautua täytyy oikeilla henkilötiedoilla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole liittynyt, koska on pysty rajaamaan niitä kavereita ilman että joku suuttuu tms. 

Vierailija
44/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettikäyttäytymisestä saa kerätä ihan vapaasti tietoja ja facebook -käyttäytymisestä myös. Helpommalla toki pääsevät, jos soittaisivat minulle suoraan. Voisin kutsua kahville ja voisimme keskustella suoraan, jos jotain kiinnostaa. Hittojako se mua haittaa. Mulla ei ole mitään salattavaa, eikä mun lokitiedoissakaan. Voin vaikka tulostaa ne ja lähettää halukkaille, niin heidän ei tarvitse maksaa kenellekään niistä mitään.

Vierailija
45/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi yhdistyksen sivut ovat salaisia eli pitää kirjautua? Laittakaa julkisiksi niin kaikki voivat lukea.

Vierailija
46/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:28"]

Yhdistyksissä tiedottaminen menee kauhean monitahoiseksi kun 95% haluaa että kaikki on fb:ssa ja 5% ei kirveelläkään voi liittyä ja kaikki pitää tiedottaa myös sähköpostilla. Ja sitten samasta asiasta on monta yhtäaikaista keskustelua ja kaikki ovat sekaisin.

95% kavereista kuulee ja näkee mitä meille kuuluu, 5% valittaa kun mitään ei kuulu. 

Ymmärrän jollain tasolla että joku ei halua kertoa omasta elämästään yhtään mitään kenellekään mutta sitä, että ei voi edes lukea fb:tä en ihan ymmärrä. Kuvien julkaiseminen on ihan ihan oma lukunsa, jollekulle on liikaa jos oman lapsen selkä näkyy ilman että kuvassa on paikkaa tai henkilöiden nimiä, toisilla ei ole mitään tajua että ihan kaikkea ei kannata julkaista. Mutta itse en näe kyllä kaikkea ihan niin vaarallisena kuin jotkut pelkää - en esim. käytä lasteni tai mieheni etunimiä, en laita kuvia jossa näkyisi kasvot suoraan edestä, en laita uimapukuvia enkä kerro että talo on tyhjillään viikon.- eikä ole ollut mitään ongelmia.

Kuinka monelle on tullut haittaa ja harmia fb:sta?

[/quote]

No ainakin haittaohjelmia sieltä on tyrkyllä koneelle jatkuvasti.

Vierailija
47/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin facebookissa monta vuotta.

Ja kehitin siitä itselleni jonkinlaisen addiktion, saatoin viettää sitä selaillen monta tuntia.

Loppujen lopuksi tuntui, että kun en ole facebookissa selaamassa, niin JUURI SILLOIN joku päivittää jotain, joka pitäisi olla ensimmäisenä näkemässä.

Lopetin koko tilin ja parin kuukauden jälkeen olin aivan kuin vapautunut. Toki vieläkin joskus törmää siihen, että siitä tentataan, itselläni vaan ystävyyssuhteet parani lähdön myötä yms.

En halua liittyä takaisin, koska pelkään, että addiktoidun uudelleen. Olen vähän kuin alkoholisti ja joku tyrkyttäisi koko ajan viinaa.

Vierailija
48/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, että mikä tämä pelko oikein on? Siis ihanko pelkäätte, että joku fb:n perustaja jenkkilässä pääsee teidän tietoihin käsiksi? Ja mitä sitten vaikka pääsisikin, mitä hittoa se tekee Pirkon Suomesta tiedoilla? Nyt vähän järkeä käteen siellä. Ensinnäkin kavereiksi ei kannata ottaa ihan ketä vaan jos ihmisiä alkaa pelätä. kavereiksi voi ottaa semmosia ihmisiä, jotka todella tuntee. Sillä pystyy esimerkiksi vähän rajaamaan sitä, että kuvat ei päädy vääriin käsiin. Toisaalta mitä siitä vaikka lapsen kuva päätyisi ihan mihin vaan. Kun kyllähän niitä lasten kuvia on netti muutenkin pullollaan. Jos nyt vaattet on lapsilla kuvissa, niin ei niitä oikein pysty väärinkäyttämään. Mikäli alkaa ihan kaikkea tässä elämässä pelkäämään, niin ei sitä sitten uskalla edes ulos ulko-ovesta kävellä kun joku saattaa nähdä kuka täällä asuu...

Vierailija
49/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa ihmisten Facebookiin kuuluminen tai kuulumattomuus, mutta Se rassaa, että moni joka ei ole fb:ssä toitottaa sitä koko ajan suureen ääneen ja halveksuu Facebookiin kuuluvia... >:(

Jokainen tehköön netissä mitä haluaa...

Vierailija
50/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt miksi olisin hyötynyt on esim jotkut polttarien tms järjestelyt. Sen jälkeen haluaisin poistaa kaikki puolitutut kavereistani. Ja arvatkaa ollaanko naama nurinpäin, kun niin teen. En halua hyväksyä kaveriksi muita kuin oikeat ystävät, en mitään kaverin miestä jne. Mahdotonta rajata, ja kun rajaan, niin olen jotenkin ilkeä tms. Parempi olla pois vaan

Vierailija
51/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:53"]

Mä olin facebookissa monta vuotta.

Ja kehitin siitä itselleni jonkinlaisen addiktion, saatoin viettää sitä selaillen monta tuntia.

Loppujen lopuksi tuntui, että kun en ole facebookissa selaamassa, niin JUURI SILLOIN joku päivittää jotain, joka pitäisi olla ensimmäisenä näkemässä.

Lopetin koko tilin ja parin kuukauden jälkeen olin aivan kuin vapautunut. Toki vieläkin joskus törmää siihen, että siitä tentataan, itselläni vaan ystävyyssuhteet parani lähdön myötä yms.

En halua liittyä takaisin, koska pelkään, että addiktoidun uudelleen. Olen vähän kuin alkoholisti ja joku tyrkyttäisi koko ajan viinaa.

[/quote]

Minulla taas niin, että huomaan tulevani huonolle päälle facebookissa. Minua ärsyttää muiden siirappiset päivitykset ja tulen niistä lähinnä itse vain pahalle päälle. Ei sillä, etteikö olisi kiva lukea kivoista asioista, mutta sitten kun se on semmosta huomion hakuista lässytystä, niin se kyllä ärsyttää. Ja monesti jengi vaan piikittelee toisilleen, jos joku kirjoittaa, että vuva on valvottanut, niin toisen pitää päästä kirjoittamaan kuinka hänen vauvansa nukkuu kuin enkeli. 

Joten mikäkin ajattelin vähentää siellä roikkumistani. Kokonaan en missään nimessä halua pois, sillä sukulaiseni asuvat kaukana ja fb on edullinen, helppo ja nopea tapa pitää sukulaisiin yhteyttä. Mutta Yritän kieltää itseltäni siellä notkumisen, niin, että saan käydä vaikkapa kerran viikossa vain katsomassa mitä kuuluu kaikille. Niin pysyn itse huomattavasti paremmalla tuulella...

Vierailija
52/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:50"]

Minä en ole liittynyt, koska on pysty rajaamaan niitä kavereita ilman että joku suuttuu tms. 

[/quote]

Tämä on myös niitä fb:n ikäviä lieveilmiöitä, ikävää torjua kaveripyyntöjä ja toisaalta ikävä, jos kiltteyksissään hyväksyy kavereita, joita oikeasti ei haluaisi hyväksyä. Ja voi varmasti tuntua tosi ikävältä, jos huomaa tulleensa torjutuksi. kaiken kaikkiaan negatiivisia sosiaalisia lieveilmiöitä liittyy facebookkaamiseen. Tietysti on myös niitä positiivisiakin puolia, jokainen harkitsee kohdaltaan.

Huvittaa tällaiset aloitukset, oikeastiko jotkut ihmettelevät, miksi kaikkien ihmisten mielipiteet kaikista asioista ei ole samoja. Siihenhän se Neuvostoliittokin kaatui, kun ihmiset eivät vaan olleet kaikki samaa mieltä eivätkä halunneet varsinkaan, että ne mielipiteet joku ulkopuolinen määrää, että miten kuuluu ajatella ja mikä olet, jos ajatteletkin toisin.

Vierailija
53/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:51"]

Mun nettikäyttäytymisestä saa kerätä ihan vapaasti tietoja ja facebook -käyttäytymisestä myös. Helpommalla toki pääsevät, jos soittaisivat minulle suoraan. Voisin kutsua kahville ja voisimme keskustella suoraan, jos jotain kiinnostaa. Hittojako se mua haittaa. Mulla ei ole mitään salattavaa, eikä mun lokitiedoissakaan. Voin vaikka tulostaa ne ja lähettää halukkaille, niin heidän ei tarvitse maksaa kenellekään niistä mitään.

[/quote]

Kyllä se helpompaa on, kun tiedot tallentuu automaattisesti verrattuna siihen, että joutuisi sinulle seuraa pitämään, jutustelemaan ja kahvittelemaan kaupan päälle :D

Vierailija
54/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on itsensä markkinointikanava, kuten moni muukin some -sovellus --- ja siinäpä se ongelma taitaapi olla näiden yksityisyyskysymysten ohella. Eli ilman kohteliaisuussuodatinta; älytöntä imagonpalvontaa ja kaverisuhteiden tuotteistamista.

Vierailija
55/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buaahhh! Minä voin oikeesti elää ilman facebookia ilman minkäänlaista ongelmaa! En ees ymmärrä miksi pitäis liittyä, kun ei vaan kiinnosta. Oon ehkä sit hieman epäsosiaalinen. Muuta toi sinun pähkäily ei siis liity mitenkään siihen, miksi en oo facebookissa.

Vierailija
56/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:51"]

[/quote]

Aloitetaanko siitä, että pakkaat selaimen välimuistikansion ja lähetät sen johonkin julkiseen jakopalveluun ja heität linkin tänne?

Vierailija
57/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:50"]

[/quote]

Tämä on myös niitä fb:n ikäviä lieveilmiöitä, ikävää torjua kaveripyyntöjä ja toisaalta ikävä, jos kiltteyksissään hyväksyy kavereita, joita oikeasti ei haluaisi hyväksyä. Ja voi varmasti tuntua tosi ikävältä, jos huomaa tulleensa torjutuksi. [/quote]

Mutta ne kaverithan voi ryhmitellä. Ei-niin-läheiset voi laittaa ryhmään joka ei näe mitään päivityksiä, kuvia jne. Mitä haittaa niistä silloin on? Ja koskaan ei kuitenkaan tiedä miten heidän kanssaan on tulevaisuudessa tekemisissä, joku voi tulla vaikka työkaveriksi tms.

Vierailija
58/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:56"]

Minäkin ihmettelen, että mikä tämä pelko oikein on? Siis ihanko pelkäätte, että joku fb:n perustaja jenkkilässä pääsee teidän tietoihin käsiksi? Ja mitä sitten vaikka pääsisikin, mitä hittoa se tekee Pirkon Suomesta tiedoilla? Nyt vähän järkeä käteen siellä. Ensinnäkin kavereiksi ei kannata ottaa ihan ketä vaan jos ihmisiä alkaa pelätä. kavereiksi voi ottaa semmosia ihmisiä, jotka todella tuntee. Sillä pystyy esimerkiksi vähän rajaamaan sitä, että kuvat ei päädy vääriin käsiin. Toisaalta mitä siitä vaikka lapsen kuva päätyisi ihan mihin vaan. Kun kyllähän niitä lasten kuvia on netti muutenkin pullollaan. Jos nyt vaattet on lapsilla kuvissa, niin ei niitä oikein pysty väärinkäyttämään. Mikäli alkaa ihan kaikkea tässä elämässä pelkäämään, niin ei sitä sitten uskalla edes ulos ulko-ovesta kävellä kun joku saattaa nähdä kuka täällä asuu...

[/quote]

Eiköhän se ole niin, että ap KUVITTELEE ihmisten pelkäävän. Että tokihan se fb on niin ihana ja ihmeellinen, että kaikki sinne liittyisivät jos eivät olisi niin estyneitä ja pelkureita. On vaan niin vaikea ymmärtää erilaista ajattelutapaa.

Olen itse feisbuukissa, en rohkeuteni, vaan heikkouteni joukkopainostuksen edessä :D

Vierailija
59/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:06"]Buaahhh! Minä voin oikeesti elää ilman facebookia ilman minkäänlaista ongelmaa! En ees ymmärrä miksi pitäis liittyä, kun ei vaan kiinnosta.

[/quote]

Öö... Minua ihmetyttää juuri tämä. Aika moni alkaa kyllä tästä aiheesta vouhkaamaan, vaikka ei edes "kiinnosta" :D

Vierailija
60/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkinainen kuhinointi ja kahinointi tulee esille siellä liiaksi. Kun ei ole facebookissa, on onnellisen tietämätön, oliko muilla nyt illanistujaiset ilman minua tai ei. Facebookissa saa tietää asioita joita ei haluaisi tietää. Yleinen tyytyväisyys elämään laskee. Sitä alkaa peilata omaa suosiotaan, ja vaikka vain vähänkin, sellaista en ikinä ennen tehnyt. Joidenkin kavereiden kohdalla alkaa epäillä, että olen heillä vain tuttavien listalla, koska päivityksiä ei tunnu olevan juuri koskaan. Se kaikki alkaa mietityttää  vähän liikaa. Jotenkin tunkkaista touhua. Elämä ilman facebookia on selkeämpää ja jotenkin raikkaampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän