Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vastustaa facebookia niin hirveästi?

Vierailija
04.01.2014 |

Yhdistyksissä tiedottaminen menee kauhean monitahoiseksi kun 95% haluaa että kaikki on fb:ssa ja 5% ei kirveelläkään voi liittyä ja kaikki pitää tiedottaa myös sähköpostilla. Ja sitten samasta asiasta on monta yhtäaikaista keskustelua ja kaikki ovat sekaisin.

95% kavereista kuulee ja näkee mitä meille kuuluu, 5% valittaa kun mitään ei kuulu. 

Ymmärrän jollain tasolla että joku ei halua kertoa omasta elämästään yhtään mitään kenellekään mutta sitä, että ei voi edes lukea fb:tä en ihan ymmärrä. Kuvien julkaiseminen on ihan ihan oma lukunsa, jollekulle on liikaa jos oman lapsen selkä näkyy ilman että kuvassa on paikkaa tai henkilöiden nimiä, toisilla ei ole mitään tajua että ihan kaikkea ei kannata julkaista. Mutta itse en näe kyllä kaikkea ihan niin vaarallisena kuin jotkut pelkää - en esim. käytä lasteni tai mieheni etunimiä, en laita kuvia jossa näkyisi kasvot suoraan edestä, en laita uimapukuvia enkä kerro että talo on tyhjillään viikon.- eikä ole ollut mitään ongelmia.

Kuinka monelle on tullut haittaa ja harmia fb:sta?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 15:32"]

Osaatko kuvitella, että sillä Leena Rimpiläisellä ei ole kykyä sellaiseen strategiseen ajatteluun johon pystyy psykopaatti joka aikoo perustaa diktatuurin?

Teidän oikeasti pitäisi tutustua tarkemmin natsi-Saksan, Neuvostoliiton ja Maon Kiinan historiaan ymmärtääksenne riskit. Luuletteko, että joku KGB tai Stasi keräsi ihmisistä tietoja ihan vain huvin vuoksi? Teidän mielikuvituksenne ei oikeasti riitä ymmärtämään miten näitä tietoja voi tulevaisuudessa teitä vastaan.

[/quote]

Olen tyhmä, joten kerro minulle miten diktatuuri voi käyttää minua vastaan tietoa että join kesällä aamukahvia auringossa ( kuva aurinkoisesta järvenselästä) tai lomani alkoi 13.7.2011? Tai että koin saavani hyvää/huonoa palvelua liikkeessä x vuonna 2010? Tai 12.10.2012 olin Lontoossa ja söin intialaista ruokaa?

Mainostajalle kenties näistä on jotain hyötyä ( minulle kannattaa linkata kahvisivuja, intialaisen ravintolan sivuja ellei sitten käynytkin niin että annokseni oli yököttävä) mutta kenelle muulle ja miten niitä voitaisiin käyttää minun tai perheeni vahingoksi vuosien kuluttua?

[/quote]

Mutta entäpä tiedot siitä, millä nettisivuilla käyt, millä foorumeilla kirjoittelet, mitä ostat nettikaupoista jne. Koittakaa nyt ymmärtää, että ei ne statuspäivitykset ketään kiinnosta, vaan se miten nettiä käytätte. 

Vierailija
22/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se yksikin persu haluaisi sijoittaa ihmiset eri asuinalueille jollain pisteytysjärjestelmällä. Sellaisessa pisteytyksessä nettikäyttäytyminen voisi olla näppärä apukeino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:31"]

Mutta entäpä tiedot siitä, millä nettisivuilla käyt, millä foorumeilla kirjoittelet, mitä ostat nettikaupoista jne. Koittakaa nyt ymmärtää, että ei ne statuspäivitykset ketään kiinnosta, vaan se miten nettiä käytätte. 

[/quote]

Ja siis jos en ole fb:ssä, kukaan ei pysty noita tietoja keräämään minusta? Vain fb:ssa oleminenko aiheuttaa ko. jäljen muodostumisen? 

Vierailija
24/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:31"]

[/quote]

Ja siis jos en ole fb:ssä, kukaan ei pysty noita tietoja keräämään minusta? Vain fb:ssa oleminenko aiheuttaa ko. jäljen muodostumisen? 

[/quote]

Fb:n kautta saadaan sosiogrammisi eli kaveriverkostosi. Turvaverkkosi. Ne ihmiset joiden mielipiteitä kuuntelet ja joihin tukeutuisit kriisin hetkellä.

Vierailija
25/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:41"]

Mä taas en jaksa näitä facbook-fasisteja, jotka ihmettelee suureen ääneen niitä, jotka ei halua liittyä facbookkiin. Jos joku ei halua liittyä niin yritä hyväksyä se, laumaeläin.

[/quote]

No esim, meidän vanhempaintoimikunnan tiedottaminen olisi ollut helpompaa, jos kaikki olisi ollut faceSSA. Nyt sitten minä puheenjohtajana ongin kaikkien sähköpostiosoitteita ja yritän saada heille kokouskutsuja ja yritän kirjoittaa jokaiselle etukäteen asioista, vaikka osa ei edes lue sähköpostia.

Ja tämän joudun tekemään vapaaehtoisesti, ilman palkkaa. Ei ihme, ettei tähän hommaan ole vapaaehtoisia. Itsekin lopetan heti, kun kausi on lopussa. Olisi ollut niin helppo perustaa ryhmä ja sinne kokouskutsut ja kokouspäiväkirjat.

[/quote]

MInkä hemmetin takia vanhempaintoimikunta on viety johonkin Facebookkiin? Ne on yksityisiä asioita eikä julkisia. Kai sä ymmärrät että Facebook vuotaa kaiken tiedon mitä sinne laittaa?

[/quote] ja kuka tekee sillä tiedolla mitään, että kokous on silloin ja silloin. Voi voi, kun muutenkin asiakirjat on julkisia tässä. Mutta ihanvapaasti saa joku innokas alkaa puheenjohtajaksi kauden jälkeen. Vapaaehtoisia ei kyllä ole, kun vie tyhjää vapaa-aikaa, kun pitää vaikeimman kautta tehdä. Suurin osa olisi halunnut fb ryhmän tiedottamisen helpottamiseksi. Änkyröistä ei taas kukaan halunnut sihteeriksi tai puheenjohtajaksi

Vierailija
26/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole fb:ssä mutta en sitä kyllä livenä mitenkään huutele. Joskus joku kysyy olenko, niin vastaan jotain epämääräistä. Toisaalta google taitaa tietää kaikki nettielämästäni sillä sinne ole kirjautuneena lähestulkoot aina. 

Vierailija
27/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä ovat jenkit, kun keräävät lasteni kuvia, vaikka niitä ei ole edes fb.ssä. on niiden tekniikka erikoista. Liityin fb.n erään ryhmän vuoksi, kavereiuta on vain pari. En päivitä sivuyani, eikä ole kuvia. Silti jhenkit kerää kuvia perheestäni. On ne viisaita

Vierailija
28/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookilla ei ole mulle mitään annettavaa eikä mulla Facebookille.

Vierailija
29/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oikeasti ihmettelee miksi toiset eivät ole facebookissa? Hohhoijaa, vähän sama kuin alettaisiin ihmettelemään miksi ei ole twitterissa, käytä gmailia yms. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että kaikkien ei ole pakko käyttää samoja palveluita:) Jos jotkut tykkäävät jostakin, ei se tarkoita että kaikkien pitäisi. Minä en ole facebookissa, koska en koe että saisin siitä itselleni mitään hyötyä eikä ole syytä miksi haluaisin sinne liittyä. Osaan pitää yhteyttä tuttuihin muillakin tavoin, joten en tarvitse facebookia siihen, ylimääräistä kanavaa hoitamaan samat asiat jotka voi hoitaa vanhoilla tutuilla tavoilla. :)

Vierailija
30/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:50"]

Facebookilla ei ole mulle mitään annettavaa eikä mulla Facebookille.

[/quote]

Sama täällä.

Vierailija
31/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:13"]

Joku oikeasti ihmettelee miksi toiset eivät ole facebookissa? Hohhoijaa, vähän sama kuin alettaisiin ihmettelemään miksi ei ole twitterissa, käytä gmailia yms. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että kaikkien ei ole pakko käyttää samoja palveluita:) Jos jotkut tykkäävät jostakin, ei se tarkoita että kaikkien pitäisi. Minä en ole facebookissa, koska en koe että saisin siitä itselleni mitään hyötyä eikä ole syytä miksi haluaisin sinne liittyä. Osaan pitää yhteyttä tuttuihin muillakin tavoin, joten en tarvitse facebookia siihen, ylimääräistä kanavaa hoitamaan samat asiat jotka voi hoitaa vanhoilla tutuilla tavoilla. :)

[/quote]

No sitten ei kannata myös vinkua, jos jäät kutsut väliin tai tieto ei kulje. Aika paljon juuri esim. polttarijärjestelyjä tai sukuseuroja pidetään fb.n kautta.

Minusta on ollut ainakin hienoa, kuinka olemma saaneet kaukaiset sukulaisetkin mukaan ryhmään, missä voimme pitää yhteyttä toisiimme. Toki sitten ne ulkopuoliset nillittää, kun heille ei erikseen soitella ja kerrota, mitä kaikille kuuluu.

Minusta on hienoa esim. että eräässä ryhmässä on yksi päälle 90v nainen myös matkassa. Lastenlapset oli ostaneet koneet ja opettaneet leskirouvan käyttämään. On suunnattoman onnellinen, koska muuten olisi päivät yksin pelkästään televisio seuranaan. Nyt hänellä on ystäviä ympäri maata, joiden kanssa kommunikoi fb.n kautta. Erittäin viehättävä rouva.

Vierailija
32/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on se ajatus siitä, että "isoveli valvoo" niin vastenmielinen joillekuille. Ymmärrän hyvin, vaikka itse kyllä fb:ssa olenkin.

Vierailija
33/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että tuntemattoman pelko on se suurin syy vastustukseen. Jotkut kai kuvittelee, että liittymällä facebookiin koko maailma yhtäkkiä näkee heidän lapsikuvat, tietää perheen asuinpaikat, asiat, tulotasot, työpaikat... Eivätkä tajua, että jokainen saa päättää ihan itse mitä facessa haluaa jakaa muille näkyväksi =).

Vierailija
34/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus siitä, että me hyväuskoiset ihmiset jaamme tietoa itsestämme vuosikaudet, ehkä vuosikymmenet. Se ei ole ehkä niin hyvä idea kuin monet tuntuvat ajattelevan. Amerikkalaisten valvonnassa oleminen.

Vierailija
35/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:35"]

Ajatus siitä, että me hyväuskoiset ihmiset jaamme tietoa itsestämme vuosikaudet, ehkä vuosikymmenet. Se ei ole ehkä niin hyvä idea kuin monet tuntuvat ajattelevan. Amerikkalaisten valvonnassa oleminen.

[/quote]

Siis jos liittyy fb:n pelkällä lempinimellä, ilman kuvaa, ilman mitään tunnistetietoja eikä koskaan päivitä mitään omalle sivulleen vaan ainoastaan lukee esim. jonkun yhdistyksen päivityksiä, niin mitä tietoa amerikkalaiset ( tai vaikka marsilaiset) saavat kerättyä?

Vierailija
36/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

no mitä hittoa sä luulet et jotai jenkkiä kiinnostaa sun elämä tai mitä luulet sen niillä tiedoilla tekevän? EN YMMÄRRÄ

olen niin salainen elämäni on vain minun ½!!1

olkoot mut mua ei kiinnosta hevon vittua jos joku jenkki tietää et vaihoin järjestystä olohuonees ja meille tuli koiranpentu  :D

Vierailija
37/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en jaksa näitä facbook-fasisteja, jotka ihmettelee suureen ääneen niitä, jotka ei halua liittyä facbookkiin. Jos joku ei halua liittyä niin yritä hyväksyä se, laumaeläin.

Vierailija
38/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:39"]

[/quote]

Siis jos liittyy fb:n pelkällä lempinimellä, ilman kuvaa, ilman mitään tunnistetietoja eikä koskaan päivitä mitään omalle sivulleen vaan ainoastaan lukee esim. jonkun yhdistyksen päivityksiä, niin mitä tietoa amerikkalaiset ( tai vaikka marsilaiset) saavat kerättyä?

[/quote]

Ja mitähän se ketään amerikkalaista valtakunnan vakoojaa kiinnostaisikaan, jos Leena Rimpiläinen Lappeenrannasta kertoo, että kävi lauantaina sauvakävelemässä ja oli muuten tosi ihana ilma. Ja että nyt kinkku uunissa ja katsokaa näitä kauniita ilotulituskuvia, joita otin vuodenvaihteessa! Jouni-poikakin sai totariin tosi hyvät numerot.

Kauheen salaista tietoa?

Vierailija
39/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut harmia. Sain hirveät huudot mieheni kaverilta, kun en ollut hyväksynyt häntä kaverikseni. Alkoi oikeasti pelottaa. Ja muutenkin monen käyttäytyminen on muuttunut kohtaani, kun en halunnut pitää siellä ketä tahansa kaverina. Parempi ilman.

Vierailija
40/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos amerikkalaisi kiinnostaa lasten pelleilyt, mitä söin lounaaksi, hassut kommellukset ja sain ison kalan verkoista, niin mahtaa niillä olla tylsää....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän