Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vastustaa facebookia niin hirveästi?

Vierailija
04.01.2014 |

Yhdistyksissä tiedottaminen menee kauhean monitahoiseksi kun 95% haluaa että kaikki on fb:ssa ja 5% ei kirveelläkään voi liittyä ja kaikki pitää tiedottaa myös sähköpostilla. Ja sitten samasta asiasta on monta yhtäaikaista keskustelua ja kaikki ovat sekaisin.

95% kavereista kuulee ja näkee mitä meille kuuluu, 5% valittaa kun mitään ei kuulu. 

Ymmärrän jollain tasolla että joku ei halua kertoa omasta elämästään yhtään mitään kenellekään mutta sitä, että ei voi edes lukea fb:tä en ihan ymmärrä. Kuvien julkaiseminen on ihan ihan oma lukunsa, jollekulle on liikaa jos oman lapsen selkä näkyy ilman että kuvassa on paikkaa tai henkilöiden nimiä, toisilla ei ole mitään tajua että ihan kaikkea ei kannata julkaista. Mutta itse en näe kyllä kaikkea ihan niin vaarallisena kuin jotkut pelkää - en esim. käytä lasteni tai mieheni etunimiä, en laita kuvia jossa näkyisi kasvot suoraan edestä, en laita uimapukuvia enkä kerro että talo on tyhjillään viikon.- eikä ole ollut mitään ongelmia.

Kuinka monelle on tullut haittaa ja harmia fb:sta?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:50"]

Minä en ole liittynyt, koska on pysty rajaamaan niitä kavereita ilman että joku suuttuu tms. 

[/quote]

Tämä on myös niitä fb:n ikäviä lieveilmiöitä, ikävää torjua kaveripyyntöjä ja toisaalta ikävä, jos kiltteyksissään hyväksyy kavereita, joita oikeasti ei haluaisi hyväksyä. Ja voi varmasti tuntua tosi ikävältä, jos huomaa tulleensa torjutuksi. [/quote]

Mutta ne kaverithan voi ryhmitellä. Ei-niin-läheiset voi laittaa ryhmään joka ei näe mitään päivityksiä, kuvia jne. Mitä haittaa niistä silloin on? Ja koskaan ei kuitenkaan tiedä miten heidän kanssaan on tulevaisuudessa tekemisissä, joku voi tulla vaikka työkaveriksi tms.

[/quote]

Mutta kyllähän sen huomaa jos jätetään ulkopuolelle. Eikä voi hallita, kuka näkee, jos kommentoi jollekin toiselle.

Vierailija
62/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että se erakoittaa ja vähentää ihmisten sosiaalista kanssakäymistä.

Facebook ajaa sellaista kulttuuria eteenpäin, jossa ihmisellä on vain paljon pinnallisia suhteita ja nekin koneen ruudun toiselle puolella. Sosiologit kutsuvat näitä suhteita "heikoiksi linkeiksi" (weak links). Ihmiset ajatuuvat Facebookin myötä antamaan aikansa ja ajatuksensa netissä majaileville heikoille linkeille, jotka ovat ns. helppoja "ihmissuhteita", samalla kun vaikeammat, läheiset, antoisammat ja merkityksellisemmät ihmissuhteet oikeassa elämässä jäävät hunningolle tai jopa kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:42"]

jos amerikkalaisi kiinnostaa lasten pelleilyt, mitä söin lounaaksi, hassut kommellukset ja sain ison kalan verkoista, niin mahtaa niillä olla tylsää....

[/quote]

Tässä malliesimerkki siitä, ettei ymmärrä yhtään, mistä siinä tiedonkeruussa on kyse...

Vierailija
64/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri menossa kutsuille, joihin minut kutsuttiin facessa. Kuten viime viikonlopun juhliinkin. Kuinka kätevää. Olen aika juro, joten minut varmaan unohdettaisiin, jos en olisi facessa.

Vierailija
65/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää fb:ssä lähinnä se itsensä markkinointi ja muu tällainen. Koen muutenkin jotenkin vieraaksi päivitysten teon, en minä "oikeassa elämässäkään" huuda kaikkia asioita kaikille, vaan keskustelu tapahtuu yleensä vähän pienemmissä ryhmissä tai kaksistaan. Jotenkin "ahdistaa" se ajatus, että en voi kontrolloida juurikaan kenelle sanani menisivät... Ja toisekseen sitten taas minua ei kiinnosta päivitellä aivan arkielämän ns. tylsiä tapahtumia Facebookiin.

Lisäksi se kulttuuri tykkäyksineen ja teennäisine kommentteineen on jotenkin kauhean...teennäinen. Tykkääminen on ihan hyvä idea, mutta se on kokenut kauhean inflaation. Ei minua kiinnosta kommentoida tai tykkäillä kaikkia kavereiden päivityksiä, koska en koe sitä miksikään itseisarvoksi. Olen kai sitten kylmä ja kyyninen, mutta ihmiset ovat erilaisia...

Facebookin perusajatus ei vain oikein sovi minun luonteelleni vaikka tunnus minulla siellä on. Käytän sitä lähinnä pikaviestien lähettelyyn toisinaan.

Vierailija
66/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:41"]

Mä taas en jaksa näitä facbook-fasisteja, jotka ihmettelee suureen ääneen niitä, jotka ei halua liittyä facbookkiin. Jos joku ei halua liittyä niin yritä hyväksyä se, laumaeläin.

[/quote]

No esim, meidän vanhempaintoimikunnan tiedottaminen olisi ollut helpompaa, jos kaikki olisi ollut faceSSA. Nyt sitten minä puheenjohtajana ongin kaikkien sähköpostiosoitteita ja yritän saada heille kokouskutsuja ja yritän kirjoittaa jokaiselle etukäteen asioista, vaikka osa ei edes lue sähköpostia.

Ja tämän joudun tekemään vapaaehtoisesti, ilman palkkaa. Ei ihme, ettei tähän hommaan ole vapaaehtoisia. Itsekin lopetan heti, kun kausi on lopussa. Olisi ollut niin helppo perustaa ryhmä ja sinne kokouskutsut ja kokouspäiväkirjat.

Vierailija
67/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:15"]

Minä en ole liittynyt, koska on pysty rajaamaan niitä kavereita ilman että joku suuttuu tms. 

[/quote]

Tämä on myös niitä fb:n ikäviä lieveilmiöitä, ikävää torjua kaveripyyntöjä ja toisaalta ikävä, jos kiltteyksissään hyväksyy kavereita, joita oikeasti ei haluaisi hyväksyä. Ja voi varmasti tuntua tosi ikävältä, jos huomaa tulleensa torjutuksi. [/quote]

Mutta ne kaverithan voi ryhmitellä. Ei-niin-läheiset voi laittaa ryhmään joka ei näe mitään päivityksiä, kuvia jne. Mitä haittaa niistä silloin on? Ja koskaan ei kuitenkaan tiedä miten heidän kanssaan on tulevaisuudessa tekemisissä, joku voi tulla vaikka työkaveriksi tms.

[/quote]

Mutta kyllähän sen huomaa jos jätetään ulkopuolelle. Eikä voi hallita, kuka näkee, jos kommentoi jollekin toiselle.

[/quote]

Mistä sen sitten tietää kuka on aktiivinen ja kuka ei? En minä ainakaan tiedä millä listalla olen kenelläkin. En itsekään tee päivityksiä kuin ehkä pari per vuosi.

Vierailija
68/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se facebook mitään pysty vakoilemaan jos ei ole kirjautuneena sisälle. Ihmeen  vainoharhaista.

Vierailija
69/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:23"]

Mä taas en jaksa näitä facbook-fasisteja, jotka ihmettelee suureen ääneen niitä, jotka ei halua liittyä facbookkiin. Jos joku ei halua liittyä niin yritä hyväksyä se, laumaeläin.

[/quote]

No esim, meidän vanhempaintoimikunnan tiedottaminen olisi ollut helpompaa, jos kaikki olisi ollut faceSSA. Nyt sitten minä puheenjohtajana ongin kaikkien sähköpostiosoitteita ja yritän saada heille kokouskutsuja ja yritän kirjoittaa jokaiselle etukäteen asioista, vaikka osa ei edes lue sähköpostia.

Ja tämän joudun tekemään vapaaehtoisesti, ilman palkkaa. Ei ihme, ettei tähän hommaan ole vapaaehtoisia. Itsekin lopetan heti, kun kausi on lopussa. Olisi ollut niin helppo perustaa ryhmä ja sinne kokouskutsut ja kokouspäiväkirjat.

[/quote]

No mutta miksi niitä sähköpostiosoitteitaa pitää onkia, nehän voi kerätä siinä samalla kun jäsenien nimet. Ja massapostittaa kaikille kerralla. Jokaisen oma häpeä, jos ei sitten postiaan lue.

Vierailija
70/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:25"]

Eihän se facebook mitään pysty vakoilemaan jos ei ole kirjautuneena sisälle. Ihmeen  vainoharhaista.

[/quote]

Mutta kun se voi. Onhan tästä ollut lehdissäkin.

Vierailija
71/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et ole koskaan kuullut esim. "kekseistä"?

http://www.mpc.fi/kaikki_uutiset/nain+varmistat+ettei+facebook+nae+milla+sivuilla+kayt/a693212

Vierailija
73/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

No mutta miksi niitä sähköpostiosoitteitaa pitää onkia, nehän voi kerätä siinä samalla kun jäsenien nimet. Ja massapostittaa kaikille kerralla. Jokaisen oma häpeä, jos ei sitten postiaan lue.

[/quote]

Kyllä niitä piti alussa onkia, koska kaikki eivät olleet paikalla kokouksissa. Lisäksi osoitteet meni sihteerille ja hän ei lähettänyt niitä minulle. Minun piti kokous kutsua, mutta mihin kutsuin, kun ei ollut osoitteita. Lisäksi moni ajatus oli sellainen, mistä olisi haluttu kysyä poissaolevien mielipiteitä. Mutta se teki lisätyötä minulle, kun minun piti poissaoleville erikseen kirjoittaa kokouksen kulkua ja mitä oli puhuttu ja heidän mielipidettään.

Ai, kun olisi ollut helppoa, kun olisi ollut suljettu fb ryhmä ja olisi sinne voinut kukin laitaa mieleen juolahtaneita ideoita koulun ja kodin yhteistyön kehittämisestä.. Myös ne, jotka eivät päässeet paikalle.

No nyt valitetaan, että tieto ei kulje ja ei tullut sähköpostia luettua tai vaihtui sähköposti ja luukun posti meni umpeen ja vali vali, kun ei tiedä, mitä siellä juteltiin ja vali vali ja vali vali.

Ja kyllä, lopetan heti, kun kausi on lopussa. Tehkööt se, kenen mielestä ilmaiseksi on kiva käyttää aikaa tällaiseen, kun asian olisi saanut helpomminkin hoidettua

Vierailija
74/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:31"]

Uskoisin että tuntemattoman pelko on se suurin syy vastustukseen. Jotkut kai kuvittelee, että liittymällä facebookiin koko maailma yhtäkkiä näkee heidän lapsikuvat, tietää perheen asuinpaikat, asiat, tulotasot, työpaikat... Eivätkä tajua, että jokainen saa päättää ihan itse mitä facessa haluaa jakaa muille näkyväksi =).

[/quote]

Millä estät Facebookkia näkemästä tietosi? Kun koko yritykseen ei voi luottaa pätkääkään.

Minä en myöskään halua kertoa itsestäni kuin niille joille haluan kertoa koska haluan kertoa. Eli vaikka olisi 10 kaveria niin voin haluta kertoa asiasta vain 4 eri kaverille. Muiden ei tarvitse asiaa tietää. Minua ei kiinnosta ätkääkään toisten postaukset. Jos joku ei viitsi minulle suoraan itse kertoa jotain niin se ei ole tietämisen arvoinen asia.

Vierailija
75/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mutta kun haluan kertoa kaikki asiat itse omassa järjestyksessä kavereilleni. Jos jotakin tapahtuu niin voin haluta kertoa yhdelle mutta en toisille. MIten sen estät?

Vierailija
76/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

MInkä hemmetin takia vanhempaintoimikunta on viety johonkin Facebookkiin? Ne on yksityisiä asioita eikä julkisia. Kai sä ymmärrät että Facebook vuotaa kaiken tiedon mitä sinne laittaa?

Vierailija
77/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole facessa, koska se kommunikointi mitä olen ystävien sivuilla nähnyt ei ole minua varten. Maailmassa on tiedottamiset ja muut hoidettu pitkään ilman koko keksintöä, en ymmärrä miksi nyt se on niin hankalaa. Olen myös hyvin kömpelö tietokone asioissa ja se, että rajaisin, tekisin ryhmiä ja estoja, on kertakaikkiaan liian hankalaa. En kertakaikkiaan tiedä mitä lisäarvoa se toisi elämääni. Kaikki mitä haluan ystävilleni kertoa, kerron kun nähdään tai puhelimessa. 

Vierailija
78/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta se vakoilee kaiken mitä siellä teet. Jos sinulla on se puhelimessasi niin se ei tarvitse edes kirjautumista. Jos et muista tietokoneestasi poistaa muistia selaimesta niin selain tallentaa kaikki tekemisesi ja facebook saa ne tiedot.

Vierailija
79/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä niitä piti alussa onkia, koska kaikki eivät olleet paikalla kokouksissa. Lisäksi osoitteet meni sihteerille ja hän ei lähettänyt niitä minulle. Minun piti kokous kutsua, mutta mihin kutsuin, kun ei ollut osoitteita. Lisäksi moni ajatus oli sellainen, mistä olisi haluttu kysyä poissaolevien mielipiteitä. Mutta se teki lisätyötä minulle, kun minun piti poissaoleville erikseen kirjoittaa kokouksen kulkua ja mitä oli puhuttu ja heidän mielipidettään.

Ai, kun olisi ollut helppoa, kun olisi ollut suljettu fb ryhmä ja olisi sinne voinut kukin laitaa mieleen juolahtaneita ideoita koulun ja kodin yhteistyön kehittämisestä.. Myös ne, jotka eivät päässeet paikalle.

No nyt valitetaan, että tieto ei kulje ja ei tullut sähköpostia luettua tai vaihtui sähköposti ja luukun posti meni umpeen ja vali vali, kun ei tiedä, mitä siellä juteltiin ja vali vali ja vali vali.

Ja kyllä, lopetan heti, kun kausi on lopussa. Tehkööt se, kenen mielestä ilmaiseksi on kiva käyttää aikaa tällaiseen, kun asian olisi saanut helpomminkin hoidettua

[/quote]

Sellaiset ihmiset, jotka eivät sähköpostiaan lue, miten voi varmistaa, että muistavat facebookissa käydä säännöllisesti...ja jos sihteeri on syyllinen tiedonkulun kömmähdyksiin, niin eikös se ole sihteerin syy, eikä facebookittomien toimikunnan jäsenien. Ei kai tuollaisissa vanhempaintoimikunnissa muutenkaan ole sadoittain jäseniä...Mutta joo, kaikesta saa vaikeaa halutessaan.

Vierailija
80/84 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:38"]

[/quote]

[/quote]

MInkä hemmetin takia vanhempaintoimikunta on viety johonkin Facebookkiin? Ne on yksityisiä asioita eikä julkisia. Kai sä ymmärrät että Facebook vuotaa kaiken tiedon mitä sinne laittaa?

[/quote]

Ja  pitäisi varmaan muuttaa yhdistyksen sääntöjä siten, että facebookin kokouskutsu on laillinen, jos sitä ainoana tiedotuskanavana haluaa käyttää.

Ei puheenjohtajan tarvitse kokouksen kulkua sen enempää kenellekään selvitellä, mitä pöytäkirjassa on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä