HS:n luokkakone, mihin yhteiskuntaluokkaan SINÄ kuulut?
Oma luokkani on Asiantuntija, kulttuurinen luokkani Eliitti.
Kommentit (182)
Johan repesin! :D kyllä Bourdieu olisi tuosta mielissään...
t. vähänosainen kipuajasosiologi
Leipätyöläinen ja eliitti.
Mulla yliopistokoulutus mutta huonot tulot selvästi laski tota ekaa.
Ihmisten luokittelua ja arvottamista tulojen mukaan edistetään maan suurimpiin kuuluvassa lehdessä. Ketä tällainen journalismi hyödyttää? Täälläkin eliitti ja asiantuntijat muka pääsevät leveiäemään heti alkuunsa. Keskittykää töihinne senkin elätit!.suuri osa näistä asiantuntijoista saa pslkkansa kunnilta tai valtiolta eli on veronmaksanien rahoittamia jotka pilkkaavat vielä köyhempiä näillä palstoilla.
Hehheh! Asiantuntija - eliitti! Helposti näyttää pääsevän eliittiin, sen kun lukee paljon ja seuraa aikaansa, niin kuin jokaisen pitäisi. Asiantuntijan tunnistan jollakin tavalla, korkeakoulututkinto (itse asiassa kaksi) tietyltä alalta. Tunnustan, että olen alani asiantuntija. Vanhalla termilä säätykierto ei näy tuloksissa, vaikka tausta on työväenluokkainen.
Asiantuntija, kulttuurinen luokka eliitti. Asiantuntija tosiaan olen ammatiltani, mutta ihmettelen tuota kulttuurista luokkaa. Harrastuksenikin olivat tyyliin lukeminen, sisustus, ruoanlaitto - ilmeisesti eliittiä?
Hmm... mielenkiintoista on se, että kun jätin vanhempien ammatit tyhjiksi sain tuloksen asiantuntija-eliitti, mutta kun laitoin ne näkyviin, tulokseksi tuli muutoin täsmälleen samoilla vastauksilla kipuaja-eliitti. :D
Luokka vähäosainen, kulttuurinen luokka eliitti.
Tuossa vähäosaisen kuvauksessa mikään ei kyllä pitänyt mun kohdalla paikkansa. Mutta kun joku sanoi, että testi perustunee johonkin verkkolehden kyselyyn, niin ymmärrän hyvin, että se ei edusta ihan koko Suomea puolueettomasti. Näyttää, että vain tulot ratkaisevat, ja mulla ei nyt sitten Hesarin mukaan ole varaa mihinkään ja olen syrjäytynyt.
Asiantuntija - duunari :D (kuvauksessa luki, että luet mm. Seiskaa.. no en varmana lue, edes kampaajalla.. Kai mun harrastukset sitten oli aika duunarimaiset (nikkarointi se rakkain) nainen34v
Pikkuvirkamiehenä (bruttopalkka himpun yli 2800) tulokseksi asiantuntia - eliitti.
Oma käsitys oli alempi keskiluokka... M40
oma luokkani kipuaja, kulttuurinen luokkani eliitti
Eikö kellekään muulle ole tullut tuota Kipuajaa yleensäkään? Milläköhän perusteella se sen minulle repäisi? Minulla on hyvä asiantuntijatyö, muu perhe duunareita mutta ovat rikastuneet bisneksillään.
Terv. nro 5 eli Eliitti-Kipuaja
No nyt näytti tulleen Kipuajaa muillekin :)
Terv. edellinen
Vähäosainen. Viime vuonna tienasin ihan hyvin, kun olin 8 kk vuodesta koulutustani vastaavassa työssä. Tänään olen kolmatta päivää työttömänä, ja muutaman kuukauden kuluttua tiedossa on uusi jatkopesti. Nyt olen siis vähäosainen vaikka elelen tienesteilläni ihan mukavasti.
Testi ei ota huomioon tämän ajan tyypillisintä työtilannetta, pätkätyöläisyyttä.
Kipuaja tulee tulokseksi näköjään silloin, jos vanhempien ammatit kuuluvat alempaan luokkaan kuin omasi.
Hoh hoijaa millaista paskaa. Mutta ilmeisesti se ihmisiä viihdyttää.
Vanhempani ovat duunareita ja paras ystäväni on opiskelija, olen siis selvästi vähäosainen.
Mä olen vähäosainen ja luonnehdinta perässä: "työelämästä syrjäytynyt", lukee seiskaa ym.
Ihan mielenkiintoista, kun olen kuitenkin korkeasti koulutettu, vakinaisessa työsuhteessa julkisella sektorilla töitä tekevä nainen. Päivääkään en ole elämässäni ollut työttömänä tai saanut yhteiskunnan tukia muuta kuin opintotukea. Enkä lue mitään Seiskaa.
Olen todella pettynyt tuohon oman kotiyliopistoni "taidonnäytteeseen". Testissä saa tuon erittäin kärkevästi ja yksityiskohtaisesti muotoillun vähäosainen-luonnehdinnan ilmeisesti jokainen sinkku, jolla jäävät tulot alle kolmentuhannen euron. Ihan kaikista muista vastauksista riippumatta.
BBC:n testissä ne yhteiskuntaluokkien luonnehdinnat sentään jätetään vähän väljemmiksi ja fiksummiksi. Sielläkin tosin minun tuloillani ollaan muka kaikkein alinta kastia. Ihmettelen vain, mitä ne ihmiset sitten ovat, jotka oikeasti ovat työttömiä, leipäjonossa, eivät matkustele, shoppaile huvikseen tavaraa ja palveluita jne.
Pitäisi nyt sentään itse yliopistossa tutkijana työskentelevän henkilön tajuta, että tuolla luokittelullaanhan hän itse asiassa on leimannut liki kaikki työtoverinsakin vähäosaisiksi ja työelämästä syrjäytyneiksi. Yliopistoilla kun ei ole todellakaan niin korkeat palkat.
Vähäosainen. Kulttuurinen luokka: eliitti
hmm... kuulostaa joltain taiteilijalta.