Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n luokkakone, mihin yhteiskuntaluokkaan SINÄ kuulut?

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka kipuaja kulttuurinen luokka duunari

Vierailija
142/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka asiantuntija ja kulttuurinen luokka eliitti meillä kummallakin. Molemmilla akateemiset vanhemmat ja aika vähän duunareita sattunut ystäviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vähäosainen kipuaja. Täytyy sanoa että suomen vähäosaisilla menee ihan pirun hyvin, jos minä olen yksi heistä. Mihin tarvitaan sossua, työkkäriä tai leipäjonoja? kirpparitkin voisi unohtaa. Eikai kukaan muukaan vähäosainen näitä tarvitse? vai?

Vierailija
144/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäosainen, kulttuurinen luokka Asiantuntija.

Vierailija
145/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:36"]

Bruttotulot 2200, akateeminen koulutus, omaisuutta, jota mahdollisuus realisoida. Olen siis vähäosainen. Hah, mikä testi.

[/quote]

Juu samaa. Laitoin tuloiksi 2100, akateeminen koulutus, omaisuutta vajaa miljoona. Vähäosainen olen.

Vierailija
146/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin vielä, että vaikka vaihtaisin ammatiksi lääkärin tai tuomarin, niin vähäosainen on ihminen, jos tuloja ei ole riittävästi. Turhaan siis kysytään noita muita, kun ainoastaan tulot vaikuttavat.

Vierailija
147/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa eliitti.

Vierailija
148/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos kukaan muuten kokeillut jonkun hyvin tuntemansa ihmisen tiedoilla tuota testiä? Minä tunnen hyvin erään pienipalkkaiseen ammattiin kouluttautuneen naisen, joka vielä sinkku. Hänen hyvin tietämäni vastaukset kun laittoi (koulutus, ammatti, vanhempien ammatit, harrastukset, ko. ammattiryhmän keskitulot), niin tuloksena oli taas vähäosainen ja syrjäytynyt. Noh, kyseinen nainen sattuu kuulumaan erääseen Suomen rikkaimmista perheistä, vaikkei itse olekaan ollut lehtien palstoilla. Bilettämistä ja matkailua kuitenkin riittää, joten ei jaksa niin panostaa ammattiinsa. Ja miksipä panostaisikaan, periaatteessa hänen ei tarvitse tehdä eläessään töitä.

Vierailija
149/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkasi on duunari

Ammattikoulutuksen saaneita perinteisissä teollisuusammateissa toimivia henkilöitä, joilla on melko turvallinen työpaikka ja keskimääräiset tai joskus sitä paremmatkin tulot. Ammatteina erilaiset teollisuuden koulutusta vaativat työt sekä yrittäjäammatteja, kuten putkimies, sähkömies, kirvesmies ja autonasentaja. Tälle ryhmälle tärkeitä asioita koti, turvallinen elämä, perhe ja ystävät. Eivät kovin ahkeria harrastajia, medioista käytössä esim. Seiska.

Kulttuurinen luokkasi on asiantuntija

Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti.

Vierailija
150/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka eliitti, kulttuurinen luokka eliitti.

Mulla siis akateeminen perhetausta ja suuret tulot, mutta ei pennin jeniä perittyä varallisuutta. Harrastuksinakin tosi elitistisesti: konsolipelaaminen, keikoilla käyminen ja ruoanlaitto.

Vierailija
151/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari ( siivooja 3000/kk palkalla ) ja kulttuurinen luokka eliitti.

Aika hauska :-)

Vierailija
152/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:53"]

Tulot taitavat määrittää tämän testin tuloksen. Palaan asiaan, kun nousukausi taas alkaa ja laman kurittamalla yrittäjällä on taas varaa matkustella ja käydä teatterissa yms. Terv. Vähäosainen duunari.

[/quote]

Testin selitysosiossa teatterissa käynti on rankattu nimenomaan vähäosaisten naisten harrastukseksi ;)

Vierailija
153/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitti. Jollaiseksi en kyllä itseäni koe. Olen kyllä korkeakoulutettu, kuten vanhempani ja parhaat ystäväni, ja hyvätuloinen, mut en kyllä elä mitään elittielämää vaan perus keskiluokkaista arkea vaatimattomassa omakotitalossa.

Vierailija
154/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ryhmään asiantuntija. Kulttuurinen luokkani on duunari (ilmeisesti matkustelua ja käsitöitä ei pidetä kovin arvossaan :).

Vierailija
155/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös luokkani oli asiantuntija, osui ihan oikeaan.

Kulttuuriluokkakin oli duunari. Näköjään tosiaan matkustelu ja maksulliset tv-kanavat luetaan duunarin puuhiksi...Pitäisi vissiin käydä oopperoissa, jotta olisi kultturellimpi.

Vierailija
156/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää testihän oli hauska ;) Vastaukseksi sain leipätyöläinen- eliitti. Hauskaa sinänsä, että toimin esimiehenä amk-koulutuksella ja mielestäni minulla on hyvin vahva ammatti-identiteetti :) Ja vahva (perimä)talous. Mutta ilmeisesti puolison yrittäjä-ammatti aiheuttaa diskriminointia...

Vierailija
157/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wow mikä testi. Olen vähäosainen eliitti. Hahah.

Vierailija
158/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulttuurilillisesti eliitti mutta leipätyöläinen muuten. Sikäli hauska että en ole ikinä työpaikkaana edes vaihtanut vaan viimeiset 12 vuotta samassa paikassa (sh). Leipätyöläisellä kun ei kuuluuisi olla kuin max lukio käytynä eikä minkäänlaista ammattia. Olisi kiinnostavaa tietää miten ihmeessä tuo testi luokittelee?

Vierailija
159/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 11:14"]

Olen kulttuurilillisesti eliitti mutta leipätyöläinen muuten. Sikäli hauska että en ole ikinä työpaikkaana edes vaihtanut vaan viimeiset 12 vuotta samassa paikassa (sh). Leipätyöläisellä kun ei kuuluuisi olla kuin max lukio käytynä eikä minkäänlaista ammattia. Olisi kiinnostavaa tietää miten ihmeessä tuo testi luokittelee?

[/quote]

Siinä eniten painaa tulot. Saat vastailla sinne vaikka lukevasi pelkästään korkeakirjallisuutta ja käyväsi oopperassa, mutta jos ei tulot ole kolmea tonnia, niin oletkin iltapäivälehtiä lukeva ja poppia kuunteleva syrjäytynyt.

Vierailija
160/182 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuaja-eliitti. Kipuaja olen ehdottomasti, tuo kultturinen eliitti hiukan yllätti, oisin veikannut siihen asiantuntijaa tms.

Moni tuntuu ottavan tän testin hirmu tosissaan ja suorastaan loukkaantuu jos juuri hänen spesiaalitilannettaan ei ole testissä huomioitu. Eihän tämmöistä nettitestiä laadittaessa voi ottaa joka ikistä mahdollista tilannetta huomioon.

En myöskään ymmärrä miksi tuohdutaan jo pelkästään tästä aiheesta; yhteiskuntaluokista. Ei me olla mitään yhtenäistä massaa, kyllä luokkia on olemassa. Luokat näkyvät politiikassakin. Ei niitä silti tarvitse arvottaa toinen toista paremmaksi.

On muuten mielenkiintoista että puolison tulot ei tässä testissä juuri vaikuta. Onkohan tarkoituksellista vai ei? Mun logiikkaani se sopii - en tuntis itseäni mitenkään eliitiksi jos olisin riippuvainen puolison tuloista.Moni taitaa kuitenkin olla eri mieltä.

Tässä testissä on erotettu kulttuurinen luokka omaksi osiokseen, mikä on musta aika hyvä ratkaisu. Esimerkiksi köyhä opiskelija voi hyvin olla kulttuurista eliittiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi