Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n luokkakone, mihin yhteiskuntaluokkaan SINÄ kuulut?

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 18:20"]

Testitulos antoi ihan päälaellaan olevan tuloksen? Olen muka  leipätyöläinen ja eliittiä. Oikeasti olen akateeminen eikä mikään leipätyölaisyyden määreistä täyttynyt:en ole elämässäni lukenut seiskaa tai katsonut tv:n maksukanavia. Eliittikin oli outo: en golfaa tai matkustele vaan harrastan puutarhanhoitoa ja sisustusta.

Luulen että tuo leipätyöläinen tuli vanhempieni ammateista, en kylläkään ymmärrä miten ne tekevät minusta leipätyöläisen.

[/quote]

Ihan sama mulla. Parhaan ystävän koulutus ehkä myös laski pisteitä, miten vaikuttaa sekin muka siihen että minä olisin leipätyöläinen??

[/quote]

Kotona oleva äiti nostaa minut heti asiantuntijaksi, yrittäjä-äiti pudottaa leipätyöläiseksi. Muuten ihan samat vastaukset.

Vierailija
82/182 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:36"]

Bruttotulot 2200, akateeminen koulutus, omaisuutta, jota mahdollisuus realisoida. Olen siis vähäosainen. Hah, mikä testi.

[/quote]

No et sinä eliittiinkään kuulu tai edes varsinaiseen keskiluokkaan jos tulosi ovat 2200€ kuussa:D Ja onko sulla satojen tuhansien tai miljoonien omaisuus realisoitavaksi? Oletko hyötynyt paljonkin verottomista osingoista ja nostatko tulosi kevyellä pääomatulo prosentilla:D Niin ja asuntoa ei sitten lasketa.  Monelle wannabe porvarille taisi olla pettymys kun HS:m luokkakone paljasti todellisen luokan johon kuuluu. Nämä Hesarin jutun "työväen luokan" edustajat tekevät karhunpalveluksen duunareille kieltäessään yhteiskuntaluokkien olemassa olon koska duunarin, keskiluokan ja kapitalistin etu eivät todellakaan ole yhteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Kipuaja, kulttuurinen luokka Eliitti.

Vierailija
84/182 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 14:07"]

Bruttotulot 2200, akateeminen koulutus, omaisuutta, jota mahdollisuus realisoida. Olen siis vähäosainen. Hah, mikä testi.

[/quote]

No et sinä eliittiinkään kuulu tai edes varsinaiseen keskiluokkaan jos tulosi ovat 2200€ kuussa:D Ja onko sulla satojen tuhansien tai miljoonien omaisuus realisoitavaksi? Oletko hyötynyt paljonkin verottomista osingoista ja nostatko tulosi kevyellä pääomatulo prosentilla:D Niin ja asuntoa ei sitten lasketa.  Monelle wannabe porvarille taisi olla pettymys kun HS:m luokkakone paljasti todellisen luokan johon kuuluu. Nämä Hesarin jutun "työväen luokan" edustajat tekevät karhunpalveluksen duunareille kieltäessään yhteiskuntaluokkien olemassa olon koska duunarin, keskiluokan ja kapitalistin etu eivät todellakaan ole yhteisiä.

[/quote]

Taisi tämän ja monen muunkin viestin pointti mennä sinulta ohi? Se, että työssäkäyvä, koulutettu mahdollisesti omaisuuttakin omistava ja omillaan toimeentuleva ihminen luokitellaan vähäosaiseksi, on loukkaavaa. Se loukkaa sekä niitä oikeasti vähäosaisia kuin näitä pienehköllä palkalla työssäkäyviä ja pärjääviä ihmisiä.

HS:n mukaan vähäosainen on kuvattu työttömäksi, mielenterveysongelmaiseksi, joille kasaantuu runsaasti myös muita terveysongelmia. Tämä istuu huonosti todella moneen naisvaltaiseen ammattiin, johon kuuluu paljon jopa yliopistotutkinnon suorittaneita (kirjastonhoitajat, kulttuurialalla työskentelevät, syystä tai toisesta lyhennettyä työviikkoa tekevät).

Lisäksi vielä ihmiset tarkastellaan yksilöinä, puolisoista erillään. Kuinka samassa perheessä voi olla toinen vähäosainen ja toinen eliittiä? Eli meillä mies voi käydä kaupassa ostamassa hyvää ruokaa itselleen ja minä vähäosaisena ja köyhänä käyn hakemassa ruokani leipäjonosta kuten muutkin vähäosaiset? Sama vaatteiden suhteen: mies ostaa erikoisliikkeistä vaatteensa ja minä haen kirpparilta?

Eli me kaikki vähäosaiset nyt vaan joukolla hakemaan leipäjonosta ruokaa ja ilmoittautumaan kaikkien mahdollisten avustusten saajiksi ;)

Vierailija
85/182 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 14:07"]

[/quote]

[/quote]

Vähäosaisuudella ymmärretään kyllä ehkä jotain muuta kuin työssäkäyvää ihmistä (tosin työssäkäyväkin voi joutua sinne ruokajonoon nykyikin, mutta harvinaista se kuitenkin on):

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2013/10/20/evira-rukkasi-ruoka-avun-kriteereita-vahaosainen-kiittaa1

Vierailija
86/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka vähäosainen, kulttuurinen luokka eliitti. No, apurahatutkija ei nähtävästi tulojensa perusteella voi olla mitään muuta kuin vähäosainen. ;) Oikeassa elämässä luen kyllä itseni ihan ilman ylpeilyä ylempään keskiluokkaan, koska ei se raha kaikkea ratkaise, sori vaan. ;)

Vierailija
87/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämän yhteiskunnan onni että vähäosaiset eivät koe itseään vähäosaisiksi. Eivätkä ymmärrä sitä olevansa vaikka se suoraan sanotaan. Se on hienoa. Mutta yhteiskunnan alimmalla portaalla olette kuitenkin, koittakaa se edes ymmärtää.

Vierailija
88/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäosainen, kulttuurillinen luokka eliitti - luojan kiitos ei kysytty "käykö vauva-palstalla" :D!

t. opiskelija

Vierailija
89/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäosainen-Duunari

Vierailija
90/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäosainen ja kulttuurinen luokka on asiantuntija

Vierailija
91/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkasi on eliitti

Pieni huippujoukko, joilla on perittyä varallisuutta tai niin hyvä palkka, että he voivat tehdä asioita, jotka ovat tavallisille ihmisille mahdottomia. Ammatteina esimerkiksi johtaja, tuomari, professori tai erikoislääkäri. Eliitti matkustaa paljon, seuraa maailman asioita ja harrastaa monipuolisesti kulttuuria. Eliitin jäsenet tuntevat paljon muita eliittiin kuuluvia. Varsinkin miehet harrastavat paljon. Lajeina esim. golf, hiihto, metsästys ja sisustus. Medioina kotimaiset ja ulkomaiset paperi- ja verkkolehdet.

Myös kulttuurinen luokkasi on eliitti.

Vierailija
92/182 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:49"]Olen vähäosainen asiantuntija. En kyllä koe olevani vähäosainen, vaikka sossussa joudunkin käymään. Aina voisi olla huonomminkin ja saan rahani riittämään siihen, mihin niitä tarvinkin. 

Olen siis äitiyslomalla, enkä elämäntapatyötön (enkä töistä kieltäytyvä losottaja).

[/quote]

Itsekin olisin ollut tuon kyselyn mukaan vähäosainen hoitovapaalla ollessa eli reilu vuosi sitten. Nyt pompsahdinkin eliittiin molemmissa kohdissa työelämään palattuani... Huvittaa, kun ei siltä tunnu enkä itsekään halua mihinkään ns. eliittiin kuulua.

Vierailija
93/182 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun omasta mielestäni köyhälistöön. Pieni vuokra-asunto, 10 000€ velat ja työtön. Pelkkä peruskoulutus.

Vierailija
94/182 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäosainen, kulttuurinen luokka eliitti. Koska tuloni ovat noin 800 €/kk, olen myös omasta mielestäni vähäosainen. Aika hyvä kuitenkin että kulttuurinen luokka on testissä eriytetty.

Vierailija
95/182 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastoin: oma luokkani on eliitti, kulttuurinen luokkani asiantuntija.

Vierailija
96/182 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkasi on asiantuntija

Akateemisen tai vastaavan koulutuksen omaavia ihmisiä, joilla on hyvät tulot ja runsaasti hyvin menestyviä ystäviä. Ammatteina esimerkiksi opettaja, lääkäri, insinööri. Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti.

Kulttuurinen luokkasi on eliitti

Eliitti matkustaa paljon, seuraa maailman asioita ja harrastaa monipuolisesti kulttuuria. Eliitin jäsenet tuntevat paljon muita eliittiin kuuluvia. Varsinkin miehet harrastavat paljon. Lajeina esim. golf, hiihto, metsästys ja sisustus. Medioina kotimaiset ja ulkomaiset paperi- ja verkkolehdet.

Vierailija
97/182 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ap:lla.

Eli maailmaa seuraavat asiantuntijat on heti aamusta työpaikalla av:lla??

Vierailija
98/182 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, olen Eliitti-Kipuaja

(olen ns. uusrikkaasta ulkomaisesta perheestä)

Vierailija
99/182 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin edellä, asiantuntija ja eliitti

Vierailija
100/182 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö yhteiskuntaluokat ole ihan OUT muutenkin? :D Kuka jaksaa vääntää tällaisia testejä, aikuisten oikeasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä