HS:n luokkakone, mihin yhteiskuntaluokkaan SINÄ kuulut?
Oma luokkani on Asiantuntija, kulttuurinen luokkani Eliitti.
Kommentit (182)
Eliitillä ja wt:llä on tietysti joitain tiettyjä samoja piirteitä, mutta niiden ilmenemismuodot ovat erilaiset. Kummatkaan eivät yritä olla mitään, mitä eivät ole. Wt on täysin häpeilemättömästi oma itsensä eikä heillä ole tarvetta pyrkiä ylöspäin. Wt on sitä, joka antaa yhteiskuntaluokkansa näkyä.
Keskiluokka on sitä, joka tekee asioita tekemisen vuoksi ja koska keskiluokan kuuluu tehdä niin. Keskiluokka elää trendien mukaan. Huonekalut ovat viimeisten trendien mukaisia, moderneja, pelkistettyjä. Tyypillinen keskiluokkainen äiti voi sanoa esimerkiksi näin "haluan, että kodissani on kaikki mahdollisimman minimalistista". Tarkoittaa, että on luettu jostain minimalismin olevan tänään trendikästä. Pukeutumisessakin suositaan massan trendejä, merkkituotteita jne. vain sen vuoksi, että ne ovat trendikkäitä ja merkkituotteita. Keskiluokka kopioi toisiaan. On pakko ostaa uusi auto, kun tuttavallakin on.
On pakko ostaa Burberryn huivi, koska blogeissa kaikilla ihmisillä on. Helsingin Sanomat tilataan kotiin ja lähdetään kerran vuodessa etelänmatkalle, koska näin on muillakin omaan viitekehykseen kuuluvilla tapana tehdä.
Eliitti/yläluokka elää omalla tavallaan. Eliitti ei yritä olla mitään, mitä ei ole. Heillä ei ole tarvetta korostaa tai pitää meteliä itsestään, koska kaikki on heille niin luonnollista ja itsestäänselvää. Eliitin kotona sisustuksessa näkee usein ajan kerrostumia: on perittyä, uutta, vanhaa. Klassista ja modernia. Kallista ja halpaa. Ei ole välttämättä niitä viimeisen "disainin" mukaisia astioita, huonekaluja tai 50 tuuman taulutelevisiota, koska niille ei ole tarvetta. Eliitti voi myös vetää perskännit ja kontata kadulla aamuyön pikkutunteina, mutta tekee sen tyylillä.
Vähäosainen - eliitti.
:D ilmeisesti laskee palkan perusteella. Mun tulot 2000e kuussa, mies on johtajatason hommissa, joten eipä meillä mitenkään huonosti mene, ja ollaan kaukana syrjäytyneistä. Harrastuksina kuntosali ja lenkkeily, sekä ratsastus mitä ei tuolta edes löytynyt. Mutta toki hesarin "arvontakone" tietää paremmin ;)
Vähäosainen (työtön)
Eliitti (lukee päivälehden ja iltapäivälehtiä)
Eliitti molemmissa. Alemmasta keskiluokasta noussut eli Suomessa luokkanousu todella on mahdollista. Kulttuuriluokka yllätti, harrastuksena sauvakävely, hiihto ja puutarha, toki sanomalehdet luetaan.
Musta se on vain oikeasti vähäosaisten ja työelämästä syrjäytyneiden pilkkaamista, että tämä testi luokittelee heidän joukkoonsa kaikki normaalia palkkaa julkisella sektorilla saavat AMK- ja yliopistotutkinnon tehneet. Ihan kuin Suomessa ei olisi pitkäaikaistyöttömiä, sairaita, asunnottomia, leipäjonossa kävijöitä.
Luokkasi on leipätyöläinen
Peruskoulun tai lukion käyneitä henkilöitä, joilla ei ole vahvaa ammatti-identtiteettiä vaan työ on heille ennen kaikkea keino rahoittaa elämistä. Siksi työpaikat ja ammatitkin voivat vaihtua tiheään. Ystävinä esimerkiksi vanhoja koulukavereita tai harrastuksista. Ammatteina esimerkiksi kaupan myyjä, tarjoilija, puhelinmyyjä, taksikuski. Miesleipätyöläiset harrastavat esimerkiksi sarjakuvia ja luonnossa liikkumista. Medioista käytössä Suomi24, Seiska ja television maksukanavat.
Kulttuurinen luokkasi on asiantuntija
Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti.
Todellisuudessa (ja noin tuonne vastasinkin):
FM tutkinto, asiantuntijatehtävissä, toista maisterin tutkintoa suorittamassa. Tämän hetkinen työ ei minulle kaikki kaikessa ole. Seiskaa en kyllä lue. Kulttuurinen luokka pitää aika tavalla paikkaansa. Mistäköhän sekin tulee.
Täällä toinen maisteri. Minut puolestaan luokiteltiin vähäosaiseksi. Se on kyllä loukkaus vähäosaisia kohtaan. Miljonääri en toki ole ollut enää euroihin siirtymisen jälkeen, mutta varallisuutta on kuitenkin ihan mukavasti.
Eliitti molemmista. Korkeakoulututkinto, melko hyvät tulot ja harrastuksena mm. golf varmaan syynä tulokseen. En koe, että voisin tehdä asioita, joihin vain harvalla on mahdollisuus. Elämäntyyli on enempikin keskiluokkaista perhe-elämää.
Onpahan jonninjoutava testi. Olen vähäosainen asiantuntija. Siis toisin sanoen vasta valmistunut maisteri, joka tällä hetkellä työttömänä. Säästöjä tosin löytyy ihan reippaasti, enkä juuri pihistele. Mutta kiva kuulla olevansa syrjäytynyt tuleva mielenterveyspotilas.
Sekä mieheni että minä kaksinkertaisia asiantuntijoita.
duunari - kipuaja
Olen työssäkäyvä yliopisto-opiskelija.
vähäosainen-kipuaja olen pienipalkkainen paskaduunari ilman koulutusta
Tuohan on ihan täysi vitsi :D Mun kohalla ainakin tuli tulos joka ei todellakaan pidä paikkaansa.
Täällä on tosi paljon ihmisiä, joiden kulttuurinen luokka oli testin mukaan eliitti. Tämä hieman yllätti minut. Itse olin asiantuntija molemmissa, ja ensimmäisen kohdalla se kyllä pitää paikkansa. Mutta tuntuu mielenkiintoiselta että jos kerran kulttuuriseen eliittiin lasketaan näin moni, niin siihen EI testin mukaan lasketa taiteen suurkuluttajaa joka myös työskentelee taiteen alalla, on koulutukseltaan tohtori, ja jonka koko lähipiiri koostuu akateemisista ja/tai taiteen alan ihmisistä. Ehkä se johtui sitten siitä, että kerroin kuuntelevani myös popmusiikkia. Haha, ei asiaa kulttuurieliittiin, senkin surkea popin kuuntelija! Kuitenkin salaa siellä katsot jääkiekkoa ja ahmit seiskapäivälehtiä!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 22:25"]
Täällä on tosi paljon ihmisiä, joiden kulttuurinen luokka oli testin mukaan eliitti. Tämä hieman yllätti minut. Itse olin asiantuntija molemmissa, ja ensimmäisen kohdalla se kyllä pitää paikkansa. Mutta tuntuu mielenkiintoiselta että jos kerran kulttuuriseen eliittiin lasketaan näin moni, niin siihen EI testin mukaan lasketa taiteen suurkuluttajaa joka myös työskentelee taiteen alalla, on koulutukseltaan tohtori, ja jonka koko lähipiiri koostuu akateemisista ja/tai taiteen alan ihmisistä. Ehkä se johtui sitten siitä, että kerroin kuuntelevani myös popmusiikkia. Haha, ei asiaa kulttuurieliittiin, senkin surkea popin kuuntelija! Kuitenkin salaa siellä katsot jääkiekkoa ja ahmit seiskapäivälehtiä!
[/quote]
Mun kulttuurinen luokka oli eliitti, vaikka laitoin myös kuuntelevani pop-musiikkia.
En kyllä oikeesti oo kulttuurisestikaan eliittiä.
Mistäköhän se johtuu että lähes kukaan ei koe itse olevansa vähäosainen, vaikka tulot olis ihan minimissä ja elämäntapa muutenkin melko low-lifea?
Luokka eliitti, kulttuurinen luokka asiantuntija.