Miksi annat vauvallesi jotain muuta kuin rintamaitoa?
Tuntuu että kaikki muut äidit antavat ainakin välillä korviketta. Omalle 10kk ikäiselle ei ole tullut vielä edes mieleen. Ymmärrän lääketieteelliset syyt korvikkeeseen, mutten sitä, jos omien menojen takia antaa korviketta.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 09:55"]
No, avataan vähän silmiä kun kerran kysytään. Vauvalle annettiin lihan pienenä kerran yössä korviketta, jonka avulla vatsa pysyä pidempään täynnä, joten yöllä saimme kaikki nukkua enemmän. Rytmin löytyminen oli olennaista, sillä asuinmaassamme vauvat menevät päivähoitoon nelikuisina. Tällä hetkellä vauva ok 6kk ja syö hoidossa korviketta, kotona rintamaitoa, kiinteitä toki myös.
[/quote]
Melkoinen asuinmaa, jos lapsen hoitoonmenoajastakin päättää joku muu kuin vanhemat.
5 ja 32 jatkaa..
En pysty käsittämään tätä hössötystä imettämisen ympärillä. Suurin osa äideistä haluaa lapselleen parasta ja jokainen tekee valintoja siinä tilanteessa, niillä tiedoilla ja resursseilla kuin on. On tietenkin hyvä ja kätevää, jos täysimittainen imetys onnistuu ja sitä voi kukin jatkaa niin pitkään, kuin se itselle ja lapselle parhaiten sopii. Maito on aina mukana ja sopivasti säilytetty ja pakattu:D Kuitenkin on monia syitä miksi se ei onnistu ja jokainen niistä syistä on naisen tai vanhempien yksityinen asia. Kyllä on jotenkin sääli, jos joku nostaa itsensä jalustalle sen vuoksi kuinka pitkään imettää ja varsinkin jos toisia mollaa sen takia.
Kuten aiemmin sanoin, lapsen kasvussa tasapainoiseksi ihmiseksi on niin paljon muita tärkeitä seikkoja, kuin imetys, jolla länsimaissa ei ole kuin häivähdyksen kaltainen merkitys ihmisen elämään ja sekin alkupuolelta. Itse siis imetin puoli vuotta ja lopetin käytännön syistä. Tyttö sai kyllä välillä lypsettyä maito pullosta ja myös joskus korviketta. Tämä, jos olin poissa tai muuten vaan isä halusi syöttää. Ja kyllä pullosta ruokkimalla saa läheisen fyysisen kontaktin vauvaan, kun pitää kasvoja lähellä ja ihokontaktin. Meidän tyttö vielä "vaati" katsekontaktin pullosta syötettynä ja inahti tyytymättömästi, jos häntä ei koko ajan tapittanut silmiin:)
Pointtini on, että annetaan jokaisen tehdä niin kuin parhaaksi ja sopivaksi näkee. Turhaa surua ja ahdistusta aiheutetaan niille äideille, jotka eivät pysty imettämään. Ja se stressi on pahaksi vauvalle. Parasta turvaa vauvalle on jaksavat, iloiset ja rakastavat vanhemmat. Joten toivon kaikille äideille ja isille voimia ja jaksamista. Lapset tuovat tullessaan paljon vaivaa ja huolia. Mutta sitäkin enemmän iloa, rakkautta, oppimista, kasvua jne.. Imetysasia on mielestäni täysin turha huoli. Jos onnistuu, niin hyvä jos ei, niin sekin on ok.
Mielestäni ap:n kommenteissa ei sinällään ole mitään väärää, kuten ei ole imettämättä jättämisessäkään. Avartavaa on ennemmin nähdä näitä syitä imettämättömyyteen. Kuitenkin ihan varmasti esim. -80 luvulla on imetetty enemmän kuin nykypäivänä ja täytyy siihen jotain syitä olla.
Meidän kuopus oli täysimetyksellä ekat 2 kuukautta, mutta alkoi sitten saada järkyttäviä rintaraivareita. Imuote vauvalla oli hyvä ja maitoa rinnoista tuli tarpeeksi. (Yläkäyrillä mentiin rintaraivareihin asti.) Raivareitten aikaan vauvan sai tissille vain kovan suostuttelun jälkeen. Kun raivareita oli kestänyt 4 viikkoa ja vauva lopulta lopetti imemisen kokonaan, luovutin, ja siitä lähtien on menty pullolla. Rintaa tarjoan aina välillä, mutta sitä vauva ei huoli. Ilmeisesti imeminen on jostain syystä vauvalle vaikeaa/epämieluista.
Pumppaan maitoa vauvalle, mutta pumppaaminen on ihan uskomattoman hidasta verrattuna imetykseen. Välillä annan korviketta, esim. kun vauvalla nälkä yllättää, ennen kuin olen ehtinyt pumpata tai öisin, kun en halua käyttää tunteja pumppaamiseen. Syyllistä jos tahdot, mutta aina imetys ei ole äidistä kiinni.
Se, saako lapsi rintamaitoa vai korviketta ei vaikuta lopulta niin paljon (jos ollenkaan) lapsen elämään kuin se, paljonko lapsi saa rakkautta. Lopetetaanko toisten syyllistäminen ja keskitytään olennaiseen eli annetaan lapsille turvaa, rakkautta ja läheisyyttä..?
Maito ei noussut. Tai tuli sitä maitoa kuukauden ajan 20 ml päivässä ennen kuin tyrehtyi kokonaan, mutta ei se vauva sillä olisi elänyt. Oli pakko antaa korviketta.
Ihmetyttää, että imetyksestä puhuttaessa raivostuvat yleensä ne, jotka eivät ole imettäneet. Soimaako omatunto vai miksi siitä pitää aina hirveät kilarit vetää?
Omasta mielestäni meidän neuvolassa ei ainakaan tuettu imetystä juuri lainkaan. Heti kolmen kuukauden kohdalla alettiin lörpöttämään kiinteistä ja neljän kuukauden kohdalla ne olisi pitänyt aloittaa. Kuuden kuukauden kohdalla olisikin pitänyt olla jo hirveä arsenaali aineksia lautasella. Onneksi pidin pääni ja täysimetin 6 kk. Olen valinnastani tosi iloinen, koska ehtii niitä ruokia siivoamaan ja laittamaan myöhemminkin. Minun lapseni meni painon suhteen yläkäyrillä, mutta silti neuvolasta ohjeistettiin näin.
Totuus taitaa olla se, että harvemmassa on ne, joilla ei ihan oikeasti maito riitä. Ei kai se riitä, jos heti pitää päästä omiin menoihin ja isä hoitaa puolet öistä, jotta jaksaa. Kukin voi toki tehdä tyylillään, mutta miksi sitä pitää niin kovasti selitellä maidon riittämättömyydellä yms.? Minä en ainakaan kehtaisi sellaista jauhaa, jos samalla antaisin vauvalle pulloa milloin minkäkin menon takia.
Ihan samalla tavalla voisin kysyä, miksi siitä imetyksestä pitää tehdä numero, jos joku haluaakin imettää lastaan vähän pidempään. Aina imetyskeskusteluissa vedetään "taaperoimettäjät" mukaan jonain sairaana ryhmänä. Sairaampaa on se, jos ei äidillä riitä aikaa imettää vauvaansa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 11:29"]
Minua vähän ärsyttää tämä jatkuva tarve päivitellä toisten äitien valinnoista ja samalla sitten korostaa sitä omaa erinomaisuuttaan (minä ainakin asetan vauvan ykköseksi...plaaplaaplaa). Fakta on, että 99% juuri synnyttäneistä aikovat imettää. Mitä tapahtuu 3 kk:n aikana, jolloin määrä tipahtaa alle puoleen (ja täysimetyksellä vielä harvempi)? Varmaan ei kenenkään ole vaikea kuvitella, että tulee sairauksia, epäonnistumisia, mielenterveysongelmia, perheongelmia ja kokonaisuutta katsottaessa on pakko miettiä, miten meidän perhe selviytyy parhaiten.
[/quote]-
Siis mä en vaan voi ymmärtää _mitä_ vaikeaa siinä on (normiolosuhteissa, eikä tarvitse nyt alkaa jankuttaa niistä maidon riittämisongelmista, ei kai se maito riitäkään kun antaa korviketta, mutta eiköhän se aihe ole jo loppuunkäsitelty). Se mikä siinä ärsyttää, on se luonteen heikkous. Minusta ei varmaan ikinä olisi uskonut että jaksan täysimettää 6kk ja vauva ei ikinä saanut muuta kuin rintamaitoa kunnes siirtyi lehmänmaitoon 1v2kk ikäisenä. Olen ennen lapsen saamista ollut luonteeltani kärsimätön, olin sellainen että tykkäsin aloittaa projekteja mutta ne usein jäivät kesken, en tykännyt olla sidottu, kun lapsi sitten syntyi imetys ei aiheuttanut mitään ihmeempää euforiaa, selkä oli kipeä ym. fyysistä kremppaa jne. Mutta tein sen, koska vaan oli itsestäänselvyys, ja SE aiheutti suuren hyvänolontunteen että teen oikein. Että kyllä mä nyt vaan päivittelen sitä, koska jos minä siihen pystyin, niin millainen luuseri ei pysty. Piste.
Niin, kaikilla meillä ei ymmärrys riitä ja se on ihan ok. Toisilla on kapasiteettia enemmän asioiden ymmärtämiseen monelta kantilta ja toisilla on sitten vaikka kielipäätä tai taiteellista lahjakkuutta. Keskity sinä 24h siihen imettämiseen jos se on yksi niistä asioista, joissa sinä olet huippulahjakas. Ties vaikka saisit siitä uuden ammatin?! Me muut vähemmän lahjakkaat paikkaamme joskus kykyjämme sillä pahamaineisella korvikkeella, minusta se on varsin ymmärrettävää. Mutta hei, erillaisuus on rikkaus, joten älä välitä jos järki ei kaikkeen riitä :)
Olen itse imettänyt omiani 14kk ja 11kk, mutta enole koskaan käsittänyt sitä, että imetyksestä tehdään niin voimakas hyvän äitiyden merkki. Minusta on täysin ok antaa korviketta esim. oman jaksamisen takia. Läheisyys ja vauvan tarpeisiin vastaaminen on olennaista, ei ravinnon muoto. Jep, toki rintamaidolla on terveysvaikutuksia, mutta erot korvikkeella ja äidinmaidolla kasvaneiden välillä eivät ole kovin suuria. Mulle imetys on ollut helppoa, joten mun mielestä en voi mennä kommentoimaan niitä, joille se on vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:23"]
Koska kymmenkuinen sai kolme vuorokautta kestäneen massiivisen tissiraivokohtauksen. Janohan sille lopulta tuli mutta tissi ei vaan kelvannut, vihdoin meni sitten korvike mukista. Sillä tieĺlä ollaan edelleen, ruo'an kanssa korviketta ja aamuin illoin tissimaitoa (nyt kun se lopulta taas alkoi kelvata).
Olen kyllä aika helpottunut. Kun vauva oli kahdeksankuinen aloin yrittää tarjoilla mukijuomaa. Ei kelvannut ei sitten millään sen enempää kuin pullokaan. Tissillä mentiin siis ensimmäiset kymmenen kuukautta eikä kukaan koskaan huomautellut vauvan painosta (juu se oli aika paksu vauva). Mulla tuli maitoa liikaakin, seurauksena vauvan melkoiset ilmavaivat. Olen helpottunut nyt kun ei tarvitse enää jatkaa sitä röyhtäytysrumbaa (suihkutissi -> huono imuote, mutta kun maitoa tuli helposti ja paljon vauvalla ei ollut motivaatiota muuhun juomatapaan). Enää ei tarvitse juosta pissallakaan joka käänteessä. Itse kukín voi arvuutella paljonko nestettä kymmenenkiloinen vauva tarvitsee vuorokaudessa...
[/quote]
Meillä kanssa sama tilanne, että pitäis tässä vähitellen alkaa mukiin totutella, jos sitten jossain kohtaa aletaan normimaitoa maistella, nyt ollaan siis 10kk. Ja meidänkin vauva on 10kg, tiedän mistä puhut :D. Meillä tissiraivoa oli 1-4kk iässä monen kuukauden ajan ja se oli kyllä sellaista aikaa, että korvikepullo odotti kaapissa ja pari kertaa meinasin avata. Jotenkin vaan olisi ollut kauhean syyllinen olo siihen tarttua (en tiedä miksi, ehkä neuvolan valistuksen tulosta). Saa nähdä kauanko tämä meidän 10kk tissin vielä kelpuuttaa, nyt jo tuntuu ainakin leikit ja muut touhut kiinnostavan aika paljon enempi :D. -ap
[/quote]
AP jatkaa vielä senverran, että pääasiahan on tietenkin että vauva saa nesteitä! Että kyllä mäkin heti korvikepurkin avaan, jos toi meidän vaavi tissilakon tekee. Hyvä että teillä kelpuutettiin korvike :)
[/quote]
Oli pakko tarjota korviketta(kin) kun lypsämällä ei herunut juuri ollenkaan. Ainoastaan pakkautunut maito irtosi. Vauva taas saa suihkuherumisen käyntiin ihan saman tien.
Meillä aamu- ja iltatissi on tosi suosittuja nykyisin! Päivällä vauva tohottaa niin ettei tissiä muistakaan mutta aamulla ja illalla hehettää iloisesti tarjoiluille :-)
Sivuvaikutus tässä imetyksen vähenemisessä vaan on että ruokaa saa mättää nälkäiseen suuhun joka käänteessä, tissimaito(ni) ilmeisesti on aika ravitsevaa. Parikuisesta lähtien meillä oli vain yksi yösyöttö.
Tsemppiä mukiharjoitteluun! Useimmat teinit ainakin osaa jo käyttää mukia :-)
[/quote]
Oho, piti painaa tykkää nappia tohon sun kommenttiin, mutta osuikin väärään peukkuun :D. Kuulostaa kovin samalta kun meillä, pumpulla ei ole tullut maitoa oikein ikinä. Sillä sairaalan tehopumpulla sain tulemaan synnärillä, mutten millään kotipumpuilla. Juu eiköhän se mukin käyttö joskus helpotu, vielä on aikalailla haastavaa :D.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:47"]
Niin, kaikilla meillä ei ymmärrys riitä ja se on ihan ok. Toisilla on kapasiteettia enemmän asioiden ymmärtämiseen monelta kantilta ja toisilla on sitten vaikka kielipäätä tai taiteellista lahjakkuutta. Keskity sinä 24h siihen imettämiseen jos se on yksi niistä asioista, joissa sinä olet huippulahjakas. Ties vaikka saisit siitä uuden ammatin?! Me muut vähemmän lahjakkaat paikkaamme joskus kykyjämme sillä pahamaineisella korvikkeella, minusta se on varsin ymmärrettävää. Mutta hei, erillaisuus on rikkaus, joten älä välitä jos järki ei kaikkeen riitä :)
[/quote]
Ai kielipäätä tai taidetta? Kirjoitin neljästä kielestä L:n ja soitan kahta soitinta ammattilaistasolla ;) sen lisäksi että ajattelin lapsen parasta ja imetin. Vaikka äidinkielestä kirjoitin vain E:n, järki riittää sentään siihen että osaan alkeelliset oikeinkirjoitussäännöt ;).
Ei ole mitään oman kruunun kiillotusta ajatella näitä asioita, kun en todellakaan mainosta imettämisiäni tosielämässä.
Numero 64:lle.. Juuri sinun kommentissasi kiteytyy se itsensä nostaminen ja toisista johtopäätösten tekeminen. Kyllä ymmärrän miksi ne, jotka eivät ole voineet imettää syystä tai toisesta hermostuvat kyselyihin. Äitiys on herkkä paikka ja monelle se, ettei voi imettää, tuottaa syyllisyyttä, koska suurin osa äideistä haluaa antaa parastaan lapselle. Kysyt: kolkuttaako omatunto? Äiti-ihmistä ei juurikaan tarvitse arvostella, kun se tuntuu. Ja kun esim.imetysasiassa sitä syyllisyyttä juuri ei tarvitsisi tuntea. Eikä myöskään sellaisen, joka imettää pitkätyönä. Olen terveydenhoitajana neuvolassa ja tehtävänäni on mm. neuvoa imetyksessä. Tehtäviini kuuluu myös poistaa pahaa oloa ja ahdistusta, joka saattaa kohdata niitä äitejä, jotka eivät jostain syystä voi imettää pitkään tai ollenkaan. Laitan asiat perspektiiviin, siitä mitkä ovat olennaiset osat lapsen kehityksessä tasapainoiseksi ja terveeksi ihmiseksi. Voin yli kymmenen vuoden kokemuksella sanoa, että hyvin, hyvin harvassa ovat ne, jotka jättävät imetyksen väliin ns.turhista syistä. Ja historiasta tietoa..esim. 70-luvulla imetysajat jäivät monilta hyvin lyhyeksi, koska äitiysloma oli erittäin lyhyt ja oli palattava töihin. Monesti hoitoon joutui viemään jopa parin kuukauden ikäisiä lapsia. Joten lopetetaan tämä äitien arvostelu ja keskitytään tukemaan toisia naisia äitiyteen ja elämään liittyvissä asioissa.
t: 60
Ai että kahta soitinta ammattilaistasolla, no se selittääkin kaiken.
t. ammattimuusikon ex-puoliso
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:47"]
Niin, kaikilla meillä ei ymmärrys riitä ja se on ihan ok. Toisilla on kapasiteettia enemmän asioiden ymmärtämiseen monelta kantilta ja toisilla on sitten vaikka kielipäätä tai taiteellista lahjakkuutta. Keskity sinä 24h siihen imettämiseen jos se on yksi niistä asioista, joissa sinä olet huippulahjakas. Ties vaikka saisit siitä uuden ammatin?! Me muut vähemmän lahjakkaat paikkaamme joskus kykyjämme sillä pahamaineisella korvikkeella, minusta se on varsin ymmärrettävää. Mutta hei, erillaisuus on rikkaus, joten älä välitä jos järki ei kaikkeen riitä :)
[/quote]
Ai kielipäätä tai taidetta? Kirjoitin neljästä kielestä L:n ja soitan kahta soitinta ammattilaistasolla ;) sen lisäksi että ajattelin lapsen parasta ja imetin. Vaikka äidinkielestä kirjoitin vain E:n, järki riittää sentään siihen että osaan alkeelliset oikeinkirjoitussäännöt ;).
Ei ole mitään oman kruunun kiillotusta ajatella näitä asioita, kun en todellakaan mainosta imettämisiäni tosielämässä.
[/quote]
Ettei rinnat mene pilalle. Niille on muutakin käyttöä.
Lääkärin määräyksestä kuopukselleni piti alkuun antaa lisäksi korviketta. Kun huomasin, että minulla rintamaitoa riitti joka tapauksessa aljon ja joissakin tilanteissa korvikkeesta oli iloa, jatkoin korvikkeen antamista silloin tällöin. Lähinnä sitä antoivat muut perheenjäsenet. Sisarukset olivat innoissaan, että saivat syöttää vauvaa, ja lapsen isäin piti siitä. Sitten vauva rupesi hyljeksimään pulloa, ja se jäi ennen puolen vuoden ikää. Imetin silti 2 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:27"]
Lääkärin määräyksestä kuopukselleni piti alkuun antaa lisäksi korviketta. Kun huomasin, että minulla rintamaitoa riitti joka tapauksessa aljon ja joissakin tilanteissa korvikkeesta oli iloa, jatkoin korvikkeen antamista silloin tällöin. Lähinnä sitä antoivat muut perheenjäsenet. Sisarukset olivat innoissaan, että saivat syöttää vauvaa, ja lapsen isäin piti siitä. Sitten vauva rupesi hyljeksimään pulloa, ja se jäi ennen puolen vuoden ikää. Imetin silti 2 vuotta.
[/quote]
Lisäisin tähän vielä, että myös pitkään imettävä saa kuulla ihmettelyjä, että miksi imettää pitkään. Eli teit niin tai näin, aina jonkun mielestä väärin. Tai ainakin joku aina haluaa tölviä sinua.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:22"]
Ai että kahta soitinta ammattilaistasolla, no se selittääkin kaiken.
t. ammattimuusikon ex-puoliso
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:47"]
[/quote]
[/quote]
Myönnän olevani hankala persoona ;) mutta se ei edelleenkään muuta sitä tosiasiaa että en ikinä tosielämässä syyllistäisi ketään korvikkeen annosta tai kyselisi enempää kuin toinen haluaa kertoa, enkä mainostaisi omaa onnistumista.
Pääsääntöisesti imetän (tällä hetkellä osittaisimetyksellä mennään), mutta jos vauva menee yökylään niin pistän korvikkeet mukaan. Nyt saan joidenkin vihat päälleni, koska vauva käy satunnaisesti yökylässä ja "joutuu" vielä juomaan korviketta. Ajatus rintamaidostani jonkun toisen lämmittämänä on jotenkin ällöttävä.
Inhoan imetystä, mutta sillä mennään. Ennen vuoden ikää aion kyllä lopettaa (vauva on nyt 8 kk, 6. päivä 9 kk). Imetyksen sitovuus oli jotain karmeaa ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. En pystynyt lähtemään mihinkään paria tuntia kauemmaksi ajaksi. Korvike toi tähän "ongelmaan" avun.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 02:01"]
Halusin vaan tietää miksi.. Lähipiirissä kaikki lähes antaa korviketta, joka ihmetyttää. Yhtä hyviä lapsia sillä kasvaa, en väitä sitä. Mutta itselle ja vauvalle se imetys on minusta mukavaa ja en itse suuremmin halua olla erossa pienestä. Siksi ihan asiallisesti,miksi? -ap
[/quote]
Jos sun mielestä korvikkeesta ei ole terveydellistä haittaa ja susta on mukava imettää, niin miten ihmeessä tämä liitty muiden äitien korvikkeen antoon. Eiväthän se sun vauvaasi ole viemässä sinulta, vaikka omalleen antavatkin korviketta.