Olemme koko ajan painavampi kansa. Millaisessa Suomessa olisi helpompi pysyä normaalipainoisena?
https://www.hs.fi/elama/art-2000006661723.html?utm_campaign=hs_tf&utm_t…
Hesarissa pohditaan suomalaisten ylipainoa ja he kysyivät asiantuntijoilta mitä yhteiskunta voisi tehdä helpottaakseen ihmisten painonhallintaa. En pääse lukemaan artikkelia, mutta onko teillä mitään ideoita ylipainon vähentämiseen?
Ainakin artikkelin kuvassa on suklaapatukka, jossa on varoitusteksti, jonka mukaan suklaan syönti aiheuttaa ylipainoa. En usko sen toimivan, koska mä syön suklaata ja olen normaalipainoinen. Lisäksi suklaan syönti ei automaattisesti aiheuta ylipainoa, vaan se aiheuttaa, että syö liikaa.
Kommentit (155)
Ite olen huomannut, että kun asuu hornan kuusessa, lihoo koska ei tule käveltyä minnekään, vaan joka paikkaan menee autolla. "Ihmisten ilmoilla" asuessa pysyy hoikkana, kun tulee käveltyä kaikkialle (kauppa, kirjasto, leikkipuisto jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sosiaalista, riippuu siis piireistä.
Mulla on useampia eri kaveriporukoita, ja yhdessä niistä on ok olla lihava ja moni siitä porukasta onkin.
Yhdessä toisessa taas ei tulisi kuuloonkaan, että kukaan edes vähän plösähtäisi.Itse en menisi minnekään jos lihoisin.
Olisi hirveää olla edes pullukka, saati sitten oikeasti lihava.
Ja herkuttelen kyllä, ihan liikaakin.Miksi se olisi hirveää?
Näyttäisin rumemmalta, joutuisin ostamaan uusia vaatteita (jotka eivät edes näyttäisi hyvältä ylläni), olo olisi raskas eikä itsensä liikuttaminen onnistuisi ollenkaan niin ketterästi kuin nyt, nivelet ja harrastukset kärsisivät, verisuonet olisivat kovilla jos pitäisi syödä niin paljon epäterveellistä paskaa kuin lihominen vaatii, ahdistaisi nähdä ja tuntea se ihra ja sen paino mun rakkaassa kehossa, en voisi nauttia enää pukeutumisesta, muuttuisin ilmaksi miehille, en saisi enää seksiä haluamiltani miehiltä eikä minusta kiinnostuisi enää minua kiinnostavat miehet, sosiaalinen asemani laskisi, uskottavuuteni kärsisi jne.
Olisihan se fyysinen, esteettinen ja sosiaalinen katastrofi jonka myötä koko elämänlaatuni romahtaisi täysin, enkä voisi enää tehdä tai ainakaan nauttia minulle tärkeistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä vetjataan jotain varoitustekstejä suklaapatukkaan kun asiaan olisi helppo ratkaisu. Japanissa ylipainoisuus on todella harvinaista ja suurin syy on paikallisten ruokavalio. Terveellinen ruoka on paljon helpommin saatavilla ja karkkipussit- ja suklaapakkaukset ovat paljon pienempiä kuin mitä täällä. 300g megakarkkipussit pois ja tilalle 100-150g pusseja, sipsipussit 300 grammasta 175 grammaan, suklaalevyt 100g ja niin edelleen. Einesruokiin enemmän vihannespainotteisuutta hiilareiden sijasta ja vähemmän rasvaa. Sokeristen limujen ja maitokahvien sijaan teetä ja mustaa kahvia. Lisää marjoja jälkiruokiin einespullien sijaan, niistä ei ole täällä pulaa. Lounaspaikkoihin myös vähemmän rasvahiilari-vaihtoehtoja. Vaatii hitaan mutta varman ruokakulttuurimuutoksen, millään karkkiverolla tai muulla ylipainoa ei hillitä.
Japanissa useamman vuoden asuneena, voin sanoa että yhteisön paine on todella kova. Japanissa on tärkeä sopia muottiin, ja Suomen kaltainen yksilöllisyyden ja itsemäärämisoikeuden korostamista ei ole. Japanissa on japanilaisena ihan hirveää olla lihava.
On aivan totta että Japanissa on lihavuudelle aivan eri standardit ja pelkkä pieni pulleus nähdään häpeällisenä läskimooseslihavuutena, mutta kyllä siellä on paljon helpompi pysyä hoikkana mitä esimerkiksi Suomessa. Koko maassa lihavia on vain kolme prosenttia koko väestöstä, ei tuota silkalla kansalliskurilla saavuteta. Ravintolassa on pienemmät annokset ja terveellisempiä vaihtoehtoja, lähikaupasta saa muutakin einesruokaa kuin mikropizzaa, naposteltavaa on vaikka mitä erilaista terveellistä, juomavalikoimassa on ihan luonnostaan kalorittomia vaihtoehtoja (esim. paljon erilaisia teejuomia) ja suklaa/karkkipussit ovat paljon pienempiä kuin Suomessa vaikka valikoimaa on ihan yhtä lailla (suurin osa suklaalevyistä on vain 80g kokoisia). Itse olen sokerihiiri ja sen vuoksi kaipaisin pienennettyjä pussikokoja että ei tulisi aina ostettua viikonlopuksi sitä gigajättisäkkiä joka kuitenkin tulee ahdettua kurkusta alas. Ja jälkkäreiksi jotain terveellisiä vaihtoehtoja jotka eivät ole makeutusaineella kyllästettyjä vanukkaita vaan esimerkiksi hedelmä- ja marjavetoisia.
Toki paikalliset kävelevät ja pyöräilevät päivän aikana aivan eri lailla kuin monissa muissa maissa sillä Japanissa autoilu ja tienkäyttö on todella kallista, mutta pelkällä hyötyliikunnalla ei kyllä kukaan pysy hoikkana jos syö mitä sattuu. Ruokavalio on ehdottomasti ratkaisevin tekijä. Siinä missä täällä mennään syömään hampurilainen ja jättiranskalaiset, sielläpäin pikaruoka on lihaa, kasviksia ja riisiä. Mäkkäri ja muut mättölät ovat lähinnä teinien juttu.
Siis onhan Suomessa vaikka miten paljon niitä pieniä karkkipusseja?
Lisäksi on pieniä suklaalevyjä, suklaapatukoita, pieniä karkkirasioita, tikkareita, mahdollisuus ottaa valitsemansa määrä irtokarkkeja...
Ylipainoiset ihmiset eivät minusta ole mitenkään erityisen rumia, itse asiassa ylitreenatut muskelikasat ovat aivan yhtä kauniita tai rumia. Media vaan tuputtaa tiettyä kauneusihannetta, jotta saataisiin myytyä kuntosalijäsenyyksiä, kosmetiikkaa, rasvaimuja yms yms.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sekin auttaisi, jos ihmisillä olisi enemmän vapaa-aikaa eikä olisi koko ajan niin poikki töiden takia. Olisi enemmän energiaa ja aikaa liikkua. Mulla ainakin väsymys vaikuttaa ihan suoraan siihen, miten paljon jaksan liikkua. Sekä syömiseen. En ole kuitenkaan ylipainoinen, mutta ymmärrän hyvin, että joillakin homma karkaa lapasesta vielä pahemmin, mitä minulla.
Työelämä on liian stressaavaa ja kuormittavaa.
Mä olen ollut koronan takia etätöissä keväästä asti ja paino on pudonnut tasaisesti juurikin tuon takia, että nukun paremmin ja enemmän, kun saan herätä luontaisen rytmini mukaan vähän myöhemmin. Kun ei ole jatkuvaa univelkaa, jaksaa liikkua, eikä tee mieli höttöhiilareita. Sosiaalisesti elmämä on toki ollut köyhempää, mutta fyysinen puoleni on kiitollinen tästä muutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset ihmiset eivät minusta ole mitenkään erityisen rumia, itse asiassa ylitreenatut muskelikasat ovat aivan yhtä kauniita tai rumia. Media vaan tuputtaa tiettyä kauneusihannetta, jotta saataisiin myytyä kuntosalijäsenyyksiä, kosmetiikkaa, rasvaimuja yms yms.
Ylipainoisen ihmisen elimistö on tulehdustilassa, sellainen henkilö on näkyvästi sairas ja on luonnollista pitää sitä epäviehättävänä.
Ylipainon karsastaminen ei ole vain joku median luoma kauneusihanne.
Ylitreenattu muskelikasaus on myös äärimmäinen tila eikä mitenkään terveellistä, keho kovilla siinäkin eikä ihmisiä keskimäärin viehätä mitkään ylitreenatut muskelikasat.
Eiköhän tämä lähde siitä, että peruskoulun jälkeen erityisesti poikien toisen asteen kouluttautumiseen kiinnitettäisiin aiempaa enemmän huomiota.
Syntyisi vähemmän pudokkaita ja toisaalta valtiovallan tulisi mahdollistaa yleisesti koulutustason nousu. Ei niin, että tulevaisuuden työssäkäyvät ovat vain ammattioppilaita.
Opiskelupaikkoja tulisi myös lisätä reilusti, jotta työmarkkinoille tulisi tarjontaa. Tämä johtaisi palvelujen tarjoamiseen ja tietoisuuden lisääntymiseen terveyteen vaikuttavista asioista.
Yksinomaan jälkijättöinen terveyspalvelutuotanto ei riitä kattamaan tätä vajetta, joka syntyy kouluttamattomuudesta ja pudokkaista.
Asiaa voisi havainnollistaa koulutustason vaikutuksella painokehitykseen. Tässä mallissa tulee kuitenkin huomioida nimenomaan kouluttamattomuuden merkitys kehitykseen.
Minusta normaalipainossa pysyminen on helppoa. Olen 40-vuotias perheenäiti ja samoissa mitoissa kuin 15 vuotta sitten. Suomessa kaupungeistakin löytyy ulkoilualueet käytännössä kotiovelta ja tuulipukukansalla on vaatteetkin valmiina. Järviä ja uimarantoja on kesäisin maa pullollaan. On hyvät pyörätiet, metsiä, ulkoliikuntapaikkoja. Puhdas ilma, jossa on mukava liikkua.
Ruokakaupoissa on kattavat valikoimat tuoreita hedelmiä ja vihanneksiä. Kausituotteita kun ostaa, ne eivät tule kalliiksikaan. Herkkuja tai heräteostoksia en vain tee. Se on lyhyt hetki kun vain kävelee houkutusten ohi. Niin helppoa se on.
"Millaisessa Suomessa olisi helpompi pysyä normaalipainoisena?"
Vastaus on tosi yksinkertainen: Suomalaisessa Suomessa. Suurin osa ei edes tiedä mitä tuo tarkoittaa ja "suomalaista" koulusysteemiä kehutaan, ehkä juuri siksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta normaalipainossa pysyminen on helppoa. Olen 40-vuotias perheenäiti ja samoissa mitoissa kuin 15 vuotta sitten. Suomessa kaupungeistakin löytyy ulkoilualueet käytännössä kotiovelta ja tuulipukukansalla on vaatteetkin valmiina. Järviä ja uimarantoja on kesäisin maa pullollaan. On hyvät pyörätiet, metsiä, ulkoliikuntapaikkoja. Puhdas ilma, jossa on mukava liikkua.
Ruokakaupoissa on kattavat valikoimat tuoreita hedelmiä ja vihanneksiä. Kausituotteita kun ostaa, ne eivät tule kalliiksikaan. Herkkuja tai heräteostoksia en vain tee. Se on lyhyt hetki kun vain kävelee houkutusten ohi. Niin helppoa se on.
who asked
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että ylipainoisena olen tehnyt reilun 20 vuoden "uran" ilman pitkiä sairaslomia. Yhteensä ehkä kuukauden verran sairaslomaa ollut koko aikana.
Tehkää perässä ja tulkaa sitten kertomaan saavutuksistanne.
Tule sinä kertomaan mitkä on fiilikset ja kolotukset kun täytät 60v.
En ole edellinen, mutta olen 57v ja BMI 50. Ei ole kolotuksia, no ehkä niitä tulee 2/2023 kun se 60v tulee täyteen. Tähän asti minua on peloteltu 50v rajapyykistä, jolloin kolotukset iskevät.
Hoikalta työkaveriltani 23v leikattiin kesällä nilkka ja hoikalta 33v työkaveriltani viime viikolla polvi. Totesin, että lääketieteen faktojen mukaan minua pitäisi leikellä. Olen viimeisen 10v aikana ollut sairauslomalla yhteensä 2 päivää enkä edes muista milloin on ollut viimeksi flunssa.
etsin isoa vaaleaa naista mistä hänet löydän ja miten lähestyn etten loukkaa hänen tunteitaan
Vierailija kirjoitti:
etsin isoa vaaleaa naista mistä hänet löydän ja miten lähestyn etten loukkaa hänen tunteitaan
Ette löydä.
Pitäisi tehdä kotitreenikampanja ja tehdä niistä muotia. Moni karttaa liikuntaa sen takia, kun eivät halua mennä ihmisten ilmoille (kun on huono itsetunto ja näkevät muut nauramassa heille). Ihan joku kahvakuula tai käsipainot riittää monipuoliseen lihastreeniin ja tilaa vaaditaan hyvin vähän. Ei kuntosali ja lenkkeily ole ainoita liikunnan muotoja.
On aivan totta että Japanissa on lihavuudelle aivan eri standardit ja pelkkä pieni pulleus nähdään häpeällisenä läskimooseslihavuutena, mutta kyllä siellä on paljon helpompi pysyä hoikkana mitä esimerkiksi Suomessa. Koko maassa lihavia on vain kolme prosenttia koko väestöstä, ei tuota silkalla kansalliskurilla saavuteta. Ravintolassa on pienemmät annokset ja terveellisempiä vaihtoehtoja, lähikaupasta saa muutakin einesruokaa kuin mikropizzaa, naposteltavaa on vaikka mitä erilaista terveellistä, juomavalikoimassa on ihan luonnostaan kalorittomia vaihtoehtoja (esim. paljon erilaisia teejuomia) ja suklaa/karkkipussit ovat paljon pienempiä kuin Suomessa vaikka valikoimaa on ihan yhtä lailla (suurin osa suklaalevyistä on vain 80g kokoisia). Itse olen sokerihiiri ja sen vuoksi kaipaisin pienennettyjä pussikokoja että ei tulisi aina ostettua viikonlopuksi sitä gigajättisäkkiä joka kuitenkin tulee ahdettua kurkusta alas. Ja jälkkäreiksi jotain terveellisiä vaihtoehtoja jotka eivät ole makeutusaineella kyllästettyjä vanukkaita vaan esimerkiksi hedelmä- ja marjavetoisia.
Toki paikalliset kävelevät ja pyöräilevät päivän aikana aivan eri lailla kuin monissa muissa maissa sillä Japanissa autoilu ja tienkäyttö on todella kallista, mutta pelkällä hyötyliikunnalla ei kyllä kukaan pysy hoikkana jos syö mitä sattuu. Ruokavalio on ehdottomasti ratkaisevin tekijä. Siinä missä täällä mennään syömään hampurilainen ja jättiranskalaiset, sielläpäin pikaruoka on lihaa, kasviksia ja riisiä. Mäkkäri ja muut mättölät ovat lähinnä teinien juttu.