Olemme koko ajan painavampi kansa. Millaisessa Suomessa olisi helpompi pysyä normaalipainoisena?
https://www.hs.fi/elama/art-2000006661723.html?utm_campaign=hs_tf&utm_t…
Hesarissa pohditaan suomalaisten ylipainoa ja he kysyivät asiantuntijoilta mitä yhteiskunta voisi tehdä helpottaakseen ihmisten painonhallintaa. En pääse lukemaan artikkelia, mutta onko teillä mitään ideoita ylipainon vähentämiseen?
Ainakin artikkelin kuvassa on suklaapatukka, jossa on varoitusteksti, jonka mukaan suklaan syönti aiheuttaa ylipainoa. En usko sen toimivan, koska mä syön suklaata ja olen normaalipainoinen. Lisäksi suklaan syönti ei automaattisesti aiheuta ylipainoa, vaan se aiheuttaa, että syö liikaa.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sekin auttaisi, jos ihmisillä olisi enemmän vapaa-aikaa eikä olisi koko ajan niin poikki töiden takia. Olisi enemmän energiaa ja aikaa liikkua. Mulla ainakin väsymys vaikuttaa ihan suoraan siihen, miten paljon jaksan liikkua. Sekä syömiseen. En ole kuitenkaan ylipainoinen, mutta ymmärrän hyvin, että joillakin homma karkaa lapasesta vielä pahemmin, mitä minulla.
Työelämä on liian stressaavaa ja kuormittavaa.
Oikeasti paino-ongelmaan auttaisi paremmin se että olisi vähemmän vapaa-aikaa eikä ehtisi syödä niin usein. Olen huomannut tämän omalla kohdallani kun olen korvannut jääkaappinapostelut menemällä ulos tai tekemällä jotain muuta pientä ja juomalla lasillisen vettä.
Täysin päinvastainen kokemus. Yli 70h/työviikolla lihoin 15kg puolessa vuodessa, ilmeisesti stressi näytteli siinä suurta osaa kun mitään muuta muuttamatta aloin laihtua heti kun työkuorma normalisoitui.
Vierailija kirjoitti:
Se on sosiaalista, riippuu siis piireistä.
Mulla on useampia eri kaveriporukoita, ja yhdessä niistä on ok olla lihava ja moni siitä porukasta onkin.
Yhdessä toisessa taas ei tulisi kuuloonkaan, että kukaan edes vähän plösähtäisi.Itse en menisi minnekään jos lihoisin.
Olisi hirveää olla edes pullukka, saati sitten oikeasti lihava.
Ja herkuttelen kyllä, ihan liikaakin.
Miksi se olisi hirveää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko seuranneet kauppojen keksi/makeis/herkkuhyllyjen valikoimien ja pakkauskokojen kehitystä viimeisen 10-15 vuoden aikana? Ne korreloivat suoraan kaupan käytävillä purjehtivien läskiperseiden leveyden kanssa.
Olen reissannut italiassa muutamaan otteeseen, ja vaikka siellä tosiaan oliiviöljyllä läträtään ja illalla vedetää pastaa mamman kanssa, niin kaupoista saa oikein hakemalla hakea makeisia tai keksejä. Tiskin takanskin on vain leipää, sinoastaan supermarketista saattaa saada tiramisua. Löysin kyllä kun etsin dietorelle-toffee pussin 100g, mutta siinäkin pussissa oli takana tikku-ukkokuva keinulaudalla keinuvista lapsista, jossa toisella puolella oli kolme ilmassa ja toisella puolella yksi maassa lautansa kanssa ja varoitusmerkki päällä.
Lisäksi kaupoista saattaa dietorellen lisäksi löytyä pieni levy milka-suklaata, kinder-patukoita ja m&m rasioita. Mutta ne ovat tarkoitettu lapsille, ei niitä kukaan itsensä vakavasti ottava aikuinen itselleen osta.Ollaanko käyty samassa maassa? Kyllä itse ainakin näin jäätelöä, leivonnaisia ja rasvaisia tuotteita kaikkialla.
En tiedä. Mutta jos vertaat esim suomalaiseen lähikauppaan sitä coop ia niin et voi tosissasi väittää että makeisten hyllytila olisi lähellekään suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus pitäisi suunnata ylipainon normalisoinnin ja ihannoinnin sijaan myös normaalipainoisiin, hoikkiin, urheilullisiin ja lihaksikkaisiin vartaloihin.
Kukaan ei ihannoi ylipainoa. Kehopositiivisuus ei lihota lihavia, vaan pikemminkin päin vastoin. Tutkitusti dieetit ja laihdutuskuurit aiheuttavat jojoilua, ahmimishäiriöitä ja painon nousua entistä korkeammalle. Itseinho on huono lähtökohta elämänmuutokselle. Nahoissaan viihtyvä ja itsensä hyväksyvä ihminen malttaa antaa aikaa elämäntapamuutokselle, jolla tulokset syntyvät hitaammin kuin kitudieetillä. Hidas painonpudotus ja pysyvät pienet muutokset ovat lähes aina se ainoa tapa saada paino pysyvästi alas. Yli 90 % kuureilijoista saa kilonsa takaisin, usein korkoineen. Jos ihmisellä ei ole hirveää hätää omasta olemuksestaan, hänellä ei ole tarvetta epätoivoisille kuureille.
Mutta kun seuraa niitä pitkän linjan kehopositiivisia, niin kuinka moni heistä on päässyt normaalipainoon? Esimerkiksi Vaakakapinan Jenny Lehtinen näyttää edelleen samanpainoiselta kuin aina ennenkin. Tietysti on todella hyvä, jos hän suhtautuu itseensä nyt armollisemmin ja hänen henkinen hyvinvointinsa on paremmalla tolalla, mutta se ei näy ollenkaan hänen kehossaan. Jos ihminen rakastaa itseään ja kehoaan, hän tekee parhaansa ruokkiakseen sitä hyvällä ja terveellisellä ruoalla. Kehopositiivisuus on jäänyt puolitiehen, jos vuosienkaan jälkeen positiivisuus ei näy vartalossa.
Kehopositiivisuus, niin kuin minä sen ymmärrän, ei ota kantaa siihen, pitäisikö ihmisen yrittää laihduttaa vai ei. Kehopositiivisuuden merkitys on itsensä hyväksyminen siinä ajassa ja siinä hetkessä sellaisena kuin on. Eli "minä olen lihava, en ole huono ihminen sen takia ja saan tehdä samoja asioita kuin muutkin". Mielestäni kehopositiivisuus ei sinänsä näe lihavuutta hyvänä asiana, vaan asiana, joka nyt sillä hetkellä on, ja se saa olla siinä hetkessä niin.
Kun ihminen lakkaa tuntemasta alemmuutta, huonommuutta ja ulkonäköpaineita, hänelle jää enemmän voimavaroja miettiä terveellistä ruokavaliota. Kukaan ei jaksa laihduttaa syyllistämisen seurauksena.
Mitä tulee siihen, ettei kukaan julkisuudessa kehopositiivisuuden puolesta puhuja ole laihtunut, niin ovatko he lihonneet? Mielestäni sekin on jo riittävän hyvä meriitti, että pitää painon siinä missä se on. Laihduttaminen on yleensä pitkä prosessi ja vaatii paljon uusien tapojen omaksumista. Minulla meni monta vuotta, että pystyin lopettaa ylettömän herkkujen syömisen (vaikka en ole ollut koskaan ylipainoinen) ja kokemaan, että minä hallitsen ruokaa eikä ruoka minua.
Kehopositiivisuus tavoittelee ihmisten mielten onnellisuutta. Se on paljon tärkeämpää kuin mikään muu. Eräässä uutisessa muutama vuosi sitten oli tutkittu Amerikan Suurin pudottaja -ohjelmaan osallistuneita. Heillä oli masennuksen kaltaista ajattelua, koska he eivät olleetkaan tulleet onnellisemmiksi, vaikka painoa oli pudonnut paljon. Heidän odotukset olivat olleet korkeammalla. Tärkeintä on siis aina lopulta se, mitä päämme sisällä liikkuu, ja hyväksymmekö itsemme sellaisina kuin olemme. Sinusta en tiedä, mutta minulle tärkeintä on aina ihmisten onnellisuus.
Italiassa asuvana sanoisin, että se on juuri se sosiaalinen paine, joka pitää laihana. Ei ole kivaa olla porukan ainoa lihava. Ei ole kivaa mennä kauppaan, kun mikään ei mahdu päälle. Ei ole kivaa, kun kaikki sanoo, että on lihava. Kyllä se motivoi pysymään laihana ja syömään terveellisesti. Sen lisäksi, ihmiset häpeävät roska/pikaruokaa. Tai siis sitä kutsutaan suoraan jätteestä tehdyksi ruoaksi.
Italiassa harrastetaan ehkä jopa vähemmän liikuntaa, mutta ruuan kuuluu olla hyvää ja terveellistä.
Suomessa tuo sosiaalinen paine on otettu kokonaan pois. Ja jos vaan itse tykkää, niin mikäs siinä on Suomessa olla lihava. Helppoa ja kivutonta.
Aivan saman havainnon tehnyt. Paljon italialaisia tuttavia. Nuorilla alkaa Italiassa olla sama ongelma kuin Suomessa: roskaruoka maistuu, mutta vanhemmalla polvella esim. McDonalds kauhistus.
Täällä oli yksi ketju, missä joku sanoi, että Hesessä syöminen oli jättänyt mukavia muistoja perhe-elämästä. Ja sillä oli kymmeniä yläpeukutuksia ja käytännössä nolla alapeukutusta.
Ne muistot pitäisi saada muualta kuin Hesestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko seuranneet kauppojen keksi/makeis/herkkuhyllyjen valikoimien ja pakkauskokojen kehitystä viimeisen 10-15 vuoden aikana? Ne korreloivat suoraan kaupan käytävillä purjehtivien läskiperseiden leveyden kanssa.
Olen reissannut italiassa muutamaan otteeseen, ja vaikka siellä tosiaan oliiviöljyllä läträtään ja illalla vedetää pastaa mamman kanssa, niin kaupoista saa oikein hakemalla hakea makeisia tai keksejä. Tiskin takanskin on vain leipää, sinoastaan supermarketista saattaa saada tiramisua. Löysin kyllä kun etsin dietorelle-toffee pussin 100g, mutta siinäkin pussissa oli takana tikku-ukkokuva keinulaudalla keinuvista lapsista, jossa toisella puolella oli kolme ilmassa ja toisella puolella yksi maassa lautansa kanssa ja varoitusmerkki päällä.
Lisäksi kaupoista saattaa dietorellen lisäksi löytyä pieni levy milka-suklaata, kinder-patukoita ja m&m rasioita. Mutta ne ovat tarkoitettu lapsille, ei niitä kukaan itsensä vakavasti ottava aikuinen itselleen osta.Ollaanko käyty samassa maassa? Kyllä itse ainakin näin jäätelöä, leivonnaisia ja rasvaisia tuotteita kaikkialla.
En tiedä. Mutta jos vertaat esim suomalaiseen lähikauppaan sitä coop ia niin et voi tosissasi väittää että makeisten hyllytila olisi lähellekään suomalaista.
Riippuu missä kaupoissa käy. Itse käyn täällä Helsingissä lähikaupassa eikä makeisia ole samassa määrin kuin prismoissa. Sama Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella. Omassa lähi-coopissani makeishylly puoli metriä. Sen sijaan tuoretta leipää on saatavissa huoltoasemiltakin. Suomessa ei edes välttämättä Alepassa.
Syön kohtalaisen terveellisesti. Mutta isovanhemmille mentäessä pöytä notkuu keksejä, lapsille jäätelöä ja karkkia kulhoissa. Kahvin jälkeen pieni hetki ja taas "laitetaas kahvi tippuun" ja taas samat herkut pöytään. Toisen kahvittelun jälkeen täytyykin isomummelin alkaa tehdä jo päivällistä "pottumuussia ja lihapullia, voita ja kermaa säästelemättä". Viikonlopun isomummula käynnin jälkeen olo on turvonnut ja lapsetkin normaalia levottomampia.
Ja oi kyllä. On yritetty sanoa, ettei tarvitse niin usein tehdä ruokaa ja ehdotettu, että voisimme välillä myös itse tehdä ruokaa. KERRAN tämä järjestely sopi mummulle ja tein salaattia ja kanaa. Mummu näykki aikansa ja hetken päästä meni keittään perunoita.
Se puhe, että Suomessa ei olisi fat shamingia tai "läskiyttä" kauhistelevaa, ankaraa puhetta on kyllä ihan puppua! Tässäkin ketjussa joku ilmoitti ettei menisi edes ihmisten ilmoille jos olisi pullukka...
Suomessa nimenomaan tuomitaan, haukutaan ja ilkutaan kannustamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä kaupoissa käy. Itse käyn täällä Helsingissä lähikaupassa eikä makeisia ole samassa määrin kuin prismoissa. Sama Italiassa.
Kyllä esim Töölön Alepoissa on pitkät karkkihyllyt. Lisäksi irtokarkkeja löytyy monista marketeistakin. Keski-Euroopassa ainoastaan leffateatterissa.
Vierailija kirjoitti:
Tän takia ostan irttiksiä silloin kun tekee mieli karkkia.
Kaikkein yksinkertaisinta olisi, jollei päätyisi ylipainoiseksi. On aivan eri nipistää normaalipainosta se puolitoista itseä häiritsevää kiloa, kuin bmi 34 alkaa tiputella normaalipainoon.
Olen 29-vuotias kahden lapsen normaalipainoinen äiti, jonka molemmat lapset harrastavat sopivasti. Tulee vähän shokkina tasaisin väliajoin, että harrastuskavereiden vanhemmissa on lisäkseni yksi tai kaksi normaalipainoista vanhempaa. Ilmeisesti lapsen riski ylipainoon kasvaa, jos vanhemmat ovat ylipainoisia, ja mitä tulee ylipainoisista lapsista? Ikävän todennäköisesti ylipainoisia aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makeisia ei syödä, mutta et ilmeisesti käynyt yhdessäkään kahvilassa? Siellä niitä herkkuja on hyllyt täynnä. Aamupalakin on helposti vaaleaa leipää tai croissanttia ym. höttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim Töölön Alepoissa on pitkät karkkihyllyt. Lisäksi irtokarkkeja löytyy monista marketeistakin. Keski-Euroopassa ainoastaan leffateatterissa.
Niin mikä tän vertailun pointti on? Haluatte, että makeisten saatavuutta säännösteltäisiin? Vai onko suomalainen kulttuuri mielestänne huonompi kuin italialaisten?
Vierailija kirjoitti:
Syön kohtalaisen terveellisesti. Mutta isovanhemmille mentäessä pöytä notkuu keksejä, lapsille jäätelöä ja karkkia kulhoissa. Kahvin jälkeen pieni hetki ja taas "laitetaas kahvi tippuun" ja taas samat herkut pöytään. Toisen kahvittelun jälkeen täytyykin isomummelin alkaa tehdä jo päivällistä "pottumuussia ja lihapullia, voita ja kermaa säästelemättä". Viikonlopun isomummula käynnin jälkeen olo on turvonnut ja lapsetkin normaalia levottomampia.
Ja oi kyllä. On yritetty sanoa, ettei tarvitse niin usein tehdä ruokaa ja ehdotettu, että voisimme välillä myös itse tehdä ruokaa. KERRAN tämä järjestely sopi mummulle ja tein salaattia ja kanaa. Mummu näykki aikansa ja hetken päästä meni keittään perunoita.
No jos mummu on tottunut syömään perunoita, niin miksi niitä ei voinut keittää? Ei ne keitetyt perunat mistään saatanasta ole. Tai peliliike tuossa olisi voinut olla tehdä joku terveellisempi versio mummun ruoista ja saada sitä kautta mummukin innostumaan niistä.
Olen itsekin kiinnittänyt katukuvassa huomiota, että meillä alkaa olla liikenteessä jo ihan amerikkalaismallisia elintasolihavia todella paljon.Lapset tottuvat jo pienestä pitäen limppareihin, karkkeihin, sipseihin, energiajuomiin, jäätelöihin, ranskiksiin, popcorneihin, hodareihin, ja muihin herkkuihin, joita kaikkia on saatavilla kymmeniä eri merkkejä ja laatuja. Valmisruoat sisältävät paljon piilosuolaa ja piilosokeria ja kaupassa herkkuja myydään jättipusseissa, xxl-kokoisina. Ihmisten geenit vaikuttavat lihomiseen, mutta ennen kaikkea vaikuttaa vanha totuus, ylenpalttinen syöminen. Suurin osa ihmisistä, joilla ei ole lihavuutta aiheuttavaa sairautta, pysyvät hoikkina syömällä ruokaympyrän mukaisesti ja vähemmän kuin mitäpäivän aikana kuluttavat. Liikunta on plussaa painonhallinnassa mutta kaikki lähtee mielestäni ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävätär ihmettelee omaa vatsaansa, että miten kummassa tällainen maha ja sanoo, ettei saa sitä millään pienenemään. Hän tykkää makeasta, karkista ja pullasta ja kakuista, mutta ei ymmärrä niiden yhteyttä lihavuuteen. Olen sanonut hänelle muutaman kerran että "pullat pois, kyllähän sä tiedät", ja hän sanoo aina : " mutta kun mä tykkään makeasta!". No niin, sitten ei pidä valittaa.
Mun isä on kaiken makean perään. Se pistää hilloakin ihan joka paikkaan ja lisää sokeria, syö karkkeja ja pullaa. Mutta on laiha. Fyysinen työ ja tupakointi pitää sen laihana.
Ettei se pelkästään oo herkuista kiinni, ne vaan pitää sitten vähentää jostain muusta, jos ei pysty jättämään. Eli ei voi tykätä hyvästä ruuasta ja makeista herkuista yhtäaikaa.
Taitaa olla läpipasko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makeisia ei syödä, mutta et ilmeisesti käynyt yhdessäkään kahvilassa? Siellä niitä herkkuja on hyllyt täynnä. Aamupalakin on helposti vaaleaa leipää tai croissanttia ym. höttöä.
Mä menin italialaisten sukulaisten kanssa vuoristovaellukselle. Siellä aamupalana oli suklaakeksejä. Mä olisin aamupalaksi kaivannut jotain ruokaisampaa. Lisäksi sukulaiset sanoivat, että pastaa syödään joka päivä ja on outoa, jos vatsassa ei tunnu sellaista pastaklönttiä. Eikä ne mitään täysjyväpastaa siellä syönneet, vaan ihan valkoista peruspastaa. Perusruokaan kyllä kuului enemmän kasviksia kuin täällä.
Mutta mistä sitten tehtäisiin tällaisia sheimausketjuja ja tyhmät, mutta hoikat elämämkoululaiset pääsisivät pätemään?
Muistan kun lapsena ostettiin jäätelöä ja sai valita ottaako mansikan, suklaan vai vaniljan. Sitten oli uutuutena kuningatar.
Kaupat ovat täynnä kaikenlaisia houkuttelevia herkkuja ja lisää tulee joka viikko.
Antibiottit, lääketiede ja terveydenhuollon kehittyminen. Jo pelkästään imeväisyys- ja äitiyskuolleisuuden roima lasku liki nollaan nostaa keskimääräistä elinikää kummasti.