Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemme koko ajan painavampi kansa. Millaisessa Suomessa olisi helpompi pysyä normaalipainoisena?

Vierailija
08.10.2020 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000006661723.html?utm_campaign=hs_tf&utm_t…

Hesarissa pohditaan suomalaisten ylipainoa ja he kysyivät asiantuntijoilta mitä yhteiskunta voisi tehdä helpottaakseen ihmisten painonhallintaa. En pääse lukemaan artikkelia, mutta onko teillä mitään ideoita ylipainon vähentämiseen?

Ainakin artikkelin kuvassa on suklaapatukka, jossa on varoitusteksti, jonka mukaan suklaan syönti aiheuttaa ylipainoa. En usko sen toimivan, koska mä syön suklaata ja olen normaalipainoinen. Lisäksi suklaan syönti ei automaattisesti aiheuta ylipainoa, vaan se aiheuttaa, että syö liikaa.

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jenkkimedia" = Putinin pää-äänenkannattaja The Daily Caller.

Vierailija
122/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se puhe, että Suomessa ei olisi fat shamingia tai "läskiyttä" kauhistelevaa, ankaraa puhetta on kyllä ihan puppua! Tässäkin ketjussa joku ilmoitti ettei menisi edes ihmisten ilmoille jos olisi pullukka...

Suomessa nimenomaan tuomitaan, haukutaan ja ilkutaan kannustamisen sijaan.

Ja neuvotaan sormi pystyssä. Koska juuri sillä tavallahan ihmisiä motivoidaan.  Eiku...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun lapsena ostettiin jäätelöä ja sai valita ottaako mansikan, suklaan vai vaniljan. Sitten oli uutuutena kuningatar. 

Kaupat ovat täynnä kaikenlaisia houkuttelevia herkkuja ja lisää tulee joka viikko. 

Yleensä ne ovat vielä todella prosessoituja höttöhiilareita.

Vierailija
124/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin koronan aikaan on tosi vaikea päästä liikkumaan, kun ei pääse kuntosalille ja asuu Helsingin keskustassa.  Lenkkipoluilla voi tietysti käydä, mutta ei kävely riitä hyötyliikunnaksi.

No ei se kävely ainoaksi liikunnaksi riitä, mutta mua ärsyttää myös se, että jos ei käy kuntosalilla, niin sitten ei harrasta mitään liikuntaa. Nyt se ei ole enää yhtä paha kuin joitakin vuosia sitten, kun jokaiseen liikuntakeskusteluun tuli joku salifriikki kertomaan, että kaikki muu liikunta kuin salilla käynti on hyödytöntä.

Youtubesta löytyy esimerkiksi paljon kivoja treenejä. Sieltä löytyy tanssitunteja, HIIT-treenejä ja kaikkea siltä väliltä.

Tarvitsisi olla tila, jossa tuota voi tehdä. Emme me kaikki asu 200 neliön omakotitalossa.

Mä teen tanssitreenejä tietokoneen edessä kuulokkeet päässä. Kuulokkeet on piuhalliset eli ne on kiinni koneessa, joten mun treenialue on varmaan max 1,5mx2m eikä oikeasti varmaan edes noin paljon. Hyvin saan hien pintaan.

Peruslihaskuntoliikkeisiin tarvitaan joku joogamaton kokoinen tila eli ellei sulla ole jotain 16m2 kämppää tai olet krooninen hamstraaja, niin sulla on todennäköisesti tilaa kuntoilulle.

Tuossa on ihan mielettömän pieni alue kuntoiluun, mutta silti se on mahdollista:

Hyvin voi tehdä pienessä tilassakin monia asioita. Tosin tuossa ei ole lihaskuntoa vaan cardiota. Lihaskunnon kasvattamisen ongelma kotioloissa on, että painoja alkaa olla jossain vaiheessa suuri määrä. Loputtomiin pelkkiä kyykkyjä ei voi tehdä, vaan jossain vaiheessa tarvitsee kyllä kahvakuulia tai muuta sellaista. Lisäksi kotona liikemäärät on aika rajalliset, mitä pystyy tekemään. 

Toimitko itse näin, siis harjoittelet pienessä asunnossa? Vai neuvotko vaan?

Vierailija
125/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä sitten tehtäisiin tällaisia sheimausketjuja ja tyhmät, mutta hoikat elämämkoululaiset pääsisivät pätemään?

https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/terveys/l…

Ylipaino on yleisempää vähemmän koulutetuilla ihmisillä.

Vierailija
126/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä sitten tehtäisiin tällaisia sheimausketjuja ja tyhmät, mutta hoikat elämämkoululaiset pääsisivät pätemään?

Moi, elämämkoululainen.

Vierailija
127/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko seuranneet kauppojen keksi/makeis/herkkuhyllyjen valikoimien ja pakkauskokojen kehitystä viimeisen 10-15 vuoden aikana? Ne korreloivat suoraan kaupan käytävillä purjehtivien läskiperseiden leveyden kanssa.

Olen reissannut italiassa muutamaan otteeseen, ja vaikka siellä tosiaan oliiviöljyllä läträtään ja illalla vedetää pastaa mamman kanssa, niin kaupoista saa oikein hakemalla hakea makeisia tai keksejä. Tiskin takanskin on vain leipää, sinoastaan supermarketista saattaa saada tiramisua. Löysin kyllä kun etsin dietorelle-toffee pussin 100g, mutta siinäkin pussissa oli takana tikku-ukkokuva keinulaudalla keinuvista lapsista, jossa toisella puolella oli kolme ilmassa ja toisella puolella yksi maassa lautansa kanssa ja varoitusmerkki päällä.

Lisäksi kaupoista saattaa dietorellen lisäksi löytyä pieni levy milka-suklaata, kinder-patukoita ja m&m rasioita. Mutta ne ovat tarkoitettu lapsille, ei niitä kukaan itsensä vakavasti ottava aikuinen itselleen osta.

Ollaanko käyty samassa maassa? Kyllä itse ainakin näin jäätelöä, leivonnaisia ja rasvaisia tuotteita kaikkialla.

En tiedä. Mutta jos vertaat esim suomalaiseen lähikauppaan sitä coop ia niin et voi tosissasi väittää että makeisten hyllytila olisi lähellekään suomalaista.

Makeisia ei syödä, mutta et ilmeisesti käynyt yhdessäkään kahvilassa? Siellä niitä herkkuja on hyllyt täynnä. Aamupalakin on helposti vaaleaa leipää tai croissanttia ym. höttöä.

Sekin on paljon terveempi malli koska leipä/voicroisantti on sentään valmistettua "ruokaa". Aivan sairasta laittaa samalle viivalle pussitetut liivatemakeiset tai tuore kakkupala tai croissant!

Vierailija
128/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi täällä vetjataan jotain varoitustekstejä suklaapatukkaan kun asiaan olisi helppo ratkaisu. Japanissa ylipainoisuus on todella harvinaista ja suurin syy on paikallisten ruokavalio. Terveellinen ruoka on paljon helpommin saatavilla ja karkkipussit- ja suklaapakkaukset ovat paljon pienempiä kuin mitä täällä. 300g megakarkkipussit pois ja tilalle 100-150g pusseja, sipsipussit 300 grammasta 175 grammaan, suklaalevyt 100g ja niin edelleen. Einesruokiin enemmän vihannespainotteisuutta hiilareiden sijasta ja vähemmän rasvaa. Sokeristen limujen ja maitokahvien sijaan teetä ja mustaa kahvia. Lisää marjoja jälkiruokiin einespullien sijaan, niistä ei ole täällä pulaa. Lounaspaikkoihin myös vähemmän rasvahiilari-vaihtoehtoja. Vaatii hitaan mutta varman ruokakulttuurimuutoksen, millään karkkiverolla tai muulla ylipainoa ei hillitä.

Vierailija
129/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi, elämämkoululainen.

Mä sentään osasin etsiä lähteen väitteilleni enkä vaan laiskasti hyökännyt kommentoijan persoonan kimppuun.

Vierailija
130/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallintaan on helpoin oppia/opettaa kotikasvatuksella. Terveellistä itsetehtyä kotiruokaa ja yhteiset ruokailuhetket ovat tärkeitä. Karkit, sipsit, limukat, pizzat ja hampurilaiset vain juhlapäivinä tai kohtuudella korkeintaan kerran kuussa, ei joka viikonloppu. Koko perhe liikkuu yhdessä, esim. uimassa, luontoretkillä, pyöräilemässä, pihapelit omalla pihalla. Vanhemmat näyttävät hyvää esimerkkiä ruokailutottumuksissa ja liikunnassa.

Vierailija
131/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet asiat korjautuisivat jos me käsittäisi me ettei yhteiskunta ole joku meistä riippumaton toimija tai olio. Puhumme yhteiskunnasta aivan kun se olisi joku muu jolla päätösvalta meistä, vähän kuin Jumalaa syyttelisimme. Me olemme yhteiskunta, jos syytämme yhteiskuntaa lihavuudestamme se on sama kun syytämme naapureitamme tai kaupan kassaa.

Vierailija
132/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonhallintaan on helpoin oppia/opettaa kotikasvatuksella. Terveellistä itsetehtyä kotiruokaa ja yhteiset ruokailuhetket ovat tärkeitä. Karkit, sipsit, limukat, pizzat ja hampurilaiset vain juhlapäivinä tai kohtuudella korkeintaan kerran kuussa, ei joka viikonloppu. Koko perhe liikkuu yhdessä, esim. uimassa, luontoretkillä, pyöräilemässä, pihapelit omalla pihalla. Vanhemmat näyttävät hyvää esimerkkiä ruokailutottumuksissa ja liikunnassa.

Kotonakin voi tehdä pitsaa ja hampurilaisia ja ne on yleensä terveellisempiä kuin kaupasta ostetut. Mä syön just pitsaa, jossa on täytteenä runsaasti kasviksia, tofua ja sellaista cashew-pähkinöistä, ravintohiivasta ja valkosipulijauheesta tehtyä jauhoa. Se maistuu superpaljon herkullisemmalta kuin miltä se kuulostaa... :D

Vierailija
133/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi täällä vetjataan jotain varoitustekstejä suklaapatukkaan kun asiaan olisi helppo ratkaisu. Japanissa ylipainoisuus on todella harvinaista ja suurin syy on paikallisten ruokavalio. Terveellinen ruoka on paljon helpommin saatavilla ja karkkipussit- ja suklaapakkaukset ovat paljon pienempiä kuin mitä täällä. 300g megakarkkipussit pois ja tilalle 100-150g pusseja, sipsipussit 300 grammasta 175 grammaan, suklaalevyt 100g ja niin edelleen. Einesruokiin enemmän vihannespainotteisuutta hiilareiden sijasta ja vähemmän rasvaa. Sokeristen limujen ja maitokahvien sijaan teetä ja mustaa kahvia. Lisää marjoja jälkiruokiin einespullien sijaan, niistä ei ole täällä pulaa. Lounaspaikkoihin myös vähemmän rasvahiilari-vaihtoehtoja. Vaatii hitaan mutta varman ruokakulttuurimuutoksen, millään karkkiverolla tai muulla ylipainoa ei hillitä.

Japanissa useamman vuoden asuneena, voin sanoa että yhteisön paine on todella kova. Japanissa on tärkeä sopia muottiin, ja Suomen kaltainen yksilöllisyyden ja itsemäärämisoikeuden korostamista ei ole. Japanissa on japanilaisena ihan hirveää olla lihava.

Vierailija
134/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso kulkee nykyään sähköpotkulaudoilla ja sähkömopoilla niin se lisää entisestään ylipainoa.

Vierailija
135/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ylipainoinen on haluttavampi kumppani. Tästä syystä väki lihottaa itsensä että pääsee parisuhteeseen ja perhettä perustamaan.

T: nainen 50kg

Höpö höpö. En ala itseäni lihottamaan. T: mies 60 kg, ikää jo 38.

Vierailija
136/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis se ylipainon sheimaus on Japanissa toiminutkin? 🤨

No ei vaan, oon samaa mieltä tuosta, että esim. karkkipussien kokoja tulis pienentää, eikä myöskään herkkuvalikoimalle varata puolta kaupan tilasta. Tykkään itse niistä pienistä minipusseista ja pienemmistä levyistä tummaa suklaata. Eikä kertaakaan niillä herkuttelun jälkeen ole jäänyt sellainen olo, että pitäisi saada lisää.

Olen itse taistellut nuoruudesta asti lihomista vastaan, sillä kotona syötiin ”kotiruokaa”, eli paljon rasvaa ja kermaa, eikä yhtään kasviksia. Viikonloput oli täynnä karkkia ja herkkuja ja joka päivä saatiin aamupalaksi ja iltakahvilla syödä pullaa tai keksejä. Nykyisin olen opetellut tuon kohtuuden opettelemalla ja nimenomaan kuuntelemaan omaa kroppaa. Se häpeän tunne nuorempana ja oman peilikuvan inhoaminen ajoi vaan kitudieeteille tai syömättömyyteen, lähellä oli etten sairastunut anoreksiaan. Kilot tuli kuitenkin aina ahmimisella takaisin, kun elimistö huusi ruokaa.

Vierailija
137/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen ja työkaverini kysyi miten pysyn "hoikkana". En laihdutan enkä ole koskaan laihduttanut. Syön myös makeita leivonnaisia ja karkkeja mutta kohtuudella. Ostan 40 g suklaapatukan, kerran viikossa. Syön joskus hampurilaisen, mutta en ateriaa. Syön kunnon aamiaisen, pienen lounaan ja kahvin, illalla päivällisen. En syö klo 18 jälkeen ilman hyvää syytä kuten vierailuja, juhlia ja illanistujaisia.

Kävelen päivittäin puolesta tunnista tuntiin, lisäksi teen pihatöitä, siivoan, kannan polttopuita ja ostoskasseja. Käytän portaita hissin/rullaportaiden sijaan aina kuin mahdollista. En käy kuntosalilla. Pyrin nukkumaan kahdeksisen tuntia yössä.

Normaalipainoni salaisuus tylsä ja yksinkertainen: kohtuus. Syön tarpeeksi, mutta en liikaa. Suomessa on nykyään tavallista syödä välipaloja kevyissäkin hommissa. Väki vetää shmootieita ja patukoita ennen ja jälkeen lounaan kuin olisivat fyysisesti raskaissa töissä.

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, nivelrikko ja selkäni on leikattu pariin otteeseen. Normaalipainoisuuteni ei siis ole estänyt vaivojani, mutta edesauttanut nykyistä työ- ja toimintakykyäni.

Vierailija
138/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, koko ajan mussutetaan jotain välipalapatukkaa tai smoothieta. Ja töissä mätätään klo 11 lounaaksi jo järkyttävän iso lautasellinen ruokaa. Menen klo 7 töihin ja siihen aikaan alkaa maistuun kahvi ja joku leipä/hedelmä. Töistä päästyäni sitten illemmalla jotain lämmintä ruokaa. En todella ihmittele miksi suurinosa työkavereistani on ylipainoisia. 

Vierailija
139/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule sinä kertomaan mitkä on fiilikset ja kolotukset kun täytät 60v.

Ohis.

Mulla se alkoi 30v. Nyt viimeiset 12v. ollut krooniset kivut.

50v.

Vierailija
140/155 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa. Olen 185/95 ja ihan sopusuhtainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi