Muita joita ällöttää kuukupit?
En käsitä miten joku voi tunkea sellaisen sisäänsä. Ajatus on aina jotenkin inhottanut. Muita?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:53"]Miten kuukuppilaiset muuten pesette kuppinne, kun käytte julkisissa vessoissa, esim. työpaikoilla? Kaikissa vessakopeissa ei ole lavuaareja.
[/quote]
Harvoin on ollut tarvetta tyhjentää kuppia työpäivän aikana tai muuten kotoa poissa ollessa. Ehkä asia olisi eri, jos olisi runsaammat kuukautiset. Mutta pakkotilanteessa menisin sitten vessakopin ulkopuolelle huuhtomaan kupin, eipä sitä muutakaan voisi.
Nyt tuli kyllä joku hailakka muistikuva, että Lunette (?) valmistaisi kertakäyttöisiä kosteuspyyhkeitä juurikin tuollaisiin tilanteisiin.. Voi olla että muista ihan väärin.
En mä oo siitä ikinä vouhkannut, mutta totuus on, että sen käyttömukavuus on jotain ihan muuta kuin siteissä ja tamponeissa. Esim. mulla, jolla ei lapsen saamisen jälkeen ole ollut juuri kuukautiskipuja, menkkavitutus on kupin ansiosta lähes nollassa.
Jouduin käyttämään tamponeita jonkin aikaa, kun kuukautiset aloivat synnytyksen jälkeen. Mulla oli limakalvot huonossa kunnossa, eivätkä yksinkertaisesti kestäneet kuukupin kanssa askartelua, kun mulla emättimen aukko on aika ahdas. Ja tamponit on kyllä kuppiin verrattuna todella huono vaihtoehto: ne falskaavat, kuivattavat emätintä ja ärsyttävät emättimen suuaukkoa. Mun pitää katkaista se naru saksilla, koska muuten mulla ärtyy emättimen aukko ja virtsaputken suu ikävästi. Siteitä en voi ajatellakaan: kun käytin jälkivuodon aikana kertakäyttösiteitä, mun koko alapää meni niin huonoon kuntoon, että lopulta mun oli pakko jättää siteet pois ja vaihtaa alushousuja monta kertaa päivässä. Oon nyt raskaana, ja mun on pakko ostaa kestositeitä tulevan jälkivuodon varalle.
Mä haluan käyttää kuukautissuojaa, joka on huomaamaton, luotettava ja jonka kanssa voi harrastaa liikuntaa, uida, ratsastaa ja moottoripyöräillä ilman ongelmia. Jos se tekee musta hipin, niin oon mielelläni hippi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:53"]Miten kuukuppilaiset muuten pesette kuppinne, kun käytte julkisissa vessoissa, esim. työpaikoilla? Kaikissa vessakopeissa ei ole lavuaareja.
[/quote]
Harvoin on ollut tarvetta tyhjentää kuppia työpäivän aikana tai muuten kotoa poissa ollessa. Ehkä asia olisi eri, jos olisi runsaammat kuukautiset. Mutta pakkotilanteessa menisin sitten vessakopin ulkopuolelle huuhtomaan kupin, eipä sitä muutakaan voisi.
Nyt tuli kyllä joku hailakka muistikuva, että Lunette (?) valmistaisi kertakäyttöisiä kosteuspyyhkeitä juurikin tuollaisiin tilanteisiin.. Voi olla että muista ihan väärin.
[/quote]
Lunetella on pyyhkeitä juuri noihin tilanteisiin. =)
Mulla itselläni oli ennen hormonikierukkaa tosi runsaat kuukautiset ja silloin tyhjensin kupin neljän tunnin välein päivällä ja yöksi laitoin kestositeen lisäsuojaksi (oli muuten turha, ikinä tuo kuppi ei ole vuotanut yli, vaikka olisikin ollut aamulla ihan täynnä. Siteiden kanssa taas ylivuotoja oli melkein joka yö). Mutta tosiaan, mulla oli noita puhdistusliinoja sitä varten töissä, että sain puhdistettua sen kupin aina tyhjennyksen välissä. Tuo neljän tunnin välein oli tarpeellista vain toisena vuotopäivänä, muutoin riittää/riitti aamuin ja illoin.
Ja nyt kun mulla on hormonikierukka, on kuukuppi ainoa vaihtoehto jos haluan harrastaa liikuntaa ja uimista ilman että saisin pelätä ohivuotoja. Tamponeiden käyttäminen on mahdotonta kun limakalvot on sen verran kuivat.
Kuukuppi ja kestositeet onkin ainoa hippijuttuni sitten. Kupille on oma kattila keittämistä varten eli mitään verihiutaleita ei tarvitse pelätä jos meillä tulee käymään. Enemmän minä mietin ruokailuja sellaisessa perheessä jossa kissat saa kuljeskella pöydillä ja ties missä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:53"]
Miten kuukuppilaiset muuten pesette kuppinne, kun käytte julkisissa vessoissa, esim. työpaikoilla? Kaikissa vessakopeissa ei ole lavuaareja.
[/quote]
Kuppia pystyy pitämään niin pitkiä rupeamia kerrallaan, että todella harvoin tulee tilannetta, että olisi ihan pakko tyhjentää vaikka ei ole lavuaaria. Olen muistaakseni kerran joutunut tuohon tilanteeseen. Tyhjensin kupin, pyyhin vessapaperilla veret pois, käärin kupin paksusti vessapaperiin ja laitoin laukkuun ja laitoin pöksyihin vessapaperia siteeksi. Kun pääsin kotiin, puhdistin ja desinfioin kupin.
Mua ällöttää tamponit. Eikö niiden käyttäjät koskaan mieti, mitä kaikkea paskaa tunkevat sisuksiinsa? Eihän niistä voi käyttäjä mitenkään tietää, miten ne on valmistettu, onko puuvillat maanneet tehtaan lattialle ennen valmistusta ja sitten vain valkaisuainetta truutattu sekaan, ettei likatahrat näy... Kuppi on aina juuri niin puhdas kuin sen käyttäjä haluaa, kupin voi halutessaan desinfioida vaikka joka tyhjennyskerralla!
Ei nyt ihan aktiivisesti ällötä, mutta en osaisi käyttää itse. Miten kupin kanssa menetellään esim. vessakopissa jossa ei ole alasuihkua tai lavuaaria? Luulisi että poistaessa tulee sen verran sotkua että kaipaisi edellämainittuja. Työpaikallani on yhteisvessat ilman suihkuja ja lavuaareja ja jotenkin en haluaisi pyykätä veristä kuppia kun toinen meikkaa vieressä.
Hei te jotka pelkäätte kuppeilua julkisissa vessoissa. Kuukuppi on sisällä 12 h putkeen! Ei sitä tarvitse tyhjentää kesken työ- tai koulupäivän! Tyhjennys kotona aamuisin ja iltaisin riittää. Suosittelen! Kuukuppi on valehtelematta paras ostokseni ikinä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 10:29"]
Ei nyt ihan aktiivisesti ällötä, mutta en osaisi käyttää itse. Miten kupin kanssa menetellään esim. vessakopissa jossa ei ole alasuihkua tai lavuaaria? Luulisi että poistaessa tulee sen verran sotkua että kaipaisi edellämainittuja. Työpaikallani on yhteisvessat ilman suihkuja ja lavuaareja ja jotenkin en haluaisi pyykätä veristä kuppia kun toinen meikkaa vieressä.
[/quote]
Jos vuoto ei ole erityisen runsasta, ei työpäivän aikana tarvitse välttämättä tyhjentää kuppia ollenkaan. Kuppia voi pitää max 12 tuntia kerrallaan. Mä en yleensä tyhjennä töissä, vaikka meillä yhdessä kopissa lavuaari onkin. Runsaina menkkapäivinä (mulla eka ja ehkä toka vuotopäivä) laitan kupin aamulla paikalleen just ennen töihinlähtöä ja jos mahdollista palaan töistä suoraan kotiin tyhjentämään.
Kuukuppiuskovaiset näemmä kaappasi tämän ketjun, no eipä yllätä.
Mua ei ällötä, mutta en halua alapään lihaksiini pysyviä painaumia tunkemalla sinne säilytykseen esineitä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 10:53"]
Mua ei ällötä, mutta en halua alapään lihaksiini pysyviä painaumia tunkemalla sinne säilytykseen esineitä.
[/quote]
Onko sulla joku kudossairaus?
[/quote]
Lihakset vahvistuvat kun niitä käyttää. Et varmaan sitten treenaa geishakuulillakaan?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:55"]
Mä joudun tyhjentämään kuppia tokana päivänä 2h välein ja kolmantena päivänä 3h välein. Eli töissäkin on pakko tyhjentää. Just mietin mikä olis paras keino jos ei ole lavuaaria ja kuppi ihan täynnä?
[/quote]
Minä annan kupin olla täytenä sisällä ja lisään kestositeen. Se ylivuoto ei tunnu sentään niin pahalta kuin pelkkää sidettä käytettäessä eli "koko pillun leveydeltä" :D
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:45"]
Mä saan kuukupista AINA hiivatulehduksen! Vaikka olen supertarkka hygieniasta, en koskaan tyhjennä kuppia muualla kuin kotona ja aina kiehautan varmuuden vuoksi, ennen kuin laitan uudelleen paikoilleen. Kädet hinkkaan puhtaaksi moneen kertaan jne. Harmittaa... haluaisin tosi mielelläni kuppia käyttää, mutta ei onnistu :(.
[/quote]Minullakin samantyyppistä ongelmaa. Vuoden verran onnistuin käyttämään kuppia menestyksekkäästi, mutta sitten alkoi tulla joka kerta kuukautisten aikana tulehdusoireita. Gyne epäili, että olen herkistynyt kupin materiaalille. Kokeilin toista merkkiäkin, mutta taitavat kaikki olla samaa materiaalia, paitsi se yksi luonnonkuminen, jota en ole uskaltanut kokeilla (enkä ole sitä missään nähnyt livenä muutenkan...). Todella harmillista, sillä kuukuppi olisi muuten niin loistava keksintö. Ja kun alapää ei oikein kestäisi myöskään kertissiteitä tai tamponeita aina, niin vähän hankalaksi menee. Kestositeillä siis mennään nyt...
[/quote]
Kerrotkos vielä että kuinka monta vuotta kuppia tulee käyttää että nämä pysyvät painaumat tulisivat lihaksiin? (Tällä logiikalla esim. rintaliiveistä tulisi tulla pysyvät painaumat lihaksiin)
T: kymmenen vuotta kuukuppia käyttänyt, jolla ei ole minkäänlaisia pysyviä painaumia "esineen säilytyksestä siellä" =D
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:55"]
Mä ihmetten teitä,jotka sanotte et siteet haisee?ei mun menkat ainakaan haise millekään...Tietty varmaan sit alkaa haisee,jos käyttää samaa sidettä monta päivää....mut kuka käyttää? Kuukuppi kuulostaa aika mielenkiintoselta,toisaalta ällöttävältä!:P
[/quote]
No, aikoinaan kun käytin vielä siteitä, niin ne kyllä haisivat. Kun jälkivuodon takia jouduin taas käyttämään siteitä, niin ne haisivat edelleen, ja jotkut valmistajat vielä tunkevat niihin siteisiin lisähajustetta. Jälkivuodon aikana vaihdoin siteen vielä mahd. usein ja silti se haju yökötti.
Oikeasti, miten se ei voi haista. Ne siteet on muovista ja jos se vuoto on siellä siteessä parikin tuntia putkeen, se veri oikein muhii siellä muovissa ja lämmössä..
Ne siteen kemikaalit saavat sen hajun aikaan, sillä kestositeet eivät haise.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 12:16"]
Jep. Mieluummin tamponit, jotka voi kertaheitolla huuhdella menemään.
Mitä tulee legendaariseen Toksiseen ShokkiSyndroomaan, tuohon 80- ja 90-luvun teinityttöjen painajaiseen, sen saaminen tamponista on erittäin harvinaista, ainakin jos vaivautuu vaihtamaan tamponin vähintään kerran päivässä. Kyseessä on ihan tavallinen stafylokokkibakteerin aiheuttama myrkytystila, jonka voi saada muualtakin.
Kuukautiskupin tyhjentely olisi hemmetin hankalaa, koska reissaan paljon eikä läheskään kaikilla huoltoasemillakaan ole altaita kopeissa. Niitä ei myöskään ole ravintoloissa tai kahviloissa. Kuukuppi sopii ehkä enemmän niille, jotka eivät ajele pitkiä matkoja ympäri Suomea tai Eurooppaa tai ole kotoa poissa vähintään yhtä yötä myös menkkojen aikana.
[/quote]
Yököttää ajatellakin että joku pesee wc-kopin käsien pesu altaassa jossa itse peren käsiäni pimppa kuppiaan.
Ällöttää kyllä... En käyttäisi, eikä kiinnosta kuinka "mukava" se on.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 17:36"]
Ne siteen kemikaalit saavat sen hajun aikaan, sillä kestositeet eivät haise.
[/quote]
Näin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:55"]
Se on kuukautiskuppi, ei kuukuppi!
[/quote]
huoh.... Kyllä sitä ihan yleisesti kutsutaan kuukupiksi. Kumpikin nimitys on oikein.