Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastatteluihin menee hermo!!

Vierailija
26.12.2013 |

Käyn paljon työhaastatteluissa, ja aina siellä muistetaan sanoa kuinka haastatteluihin on otettu vain parhaat ja olen siis ns. kova luu.. Kuitenkaan paikkoja en saa, vaikka sanovatkin haastatteluissaan että olen todella vahvoilla.. Kun soitan rekryilmoituksen (ette valitettavasti saanut tällä kertaa paikkaa) tultua haastattelijalle kysyäkseni miten voisin itseöni kehittää ja parantaa niin vastaus on aina että olitte erittäin vahvoilla ja viimeiseen saakka pöydällämme, eikä mitään kehittämiskohdeideoita koskaan tule...

Mistä siis saan koskaan tietää, miksi minua ei valita työhön? Kyse ei ole yleisestä habituksesta sillä pukeudun aina siististi..

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta siltä osin, että kyse on henkilökemioista. Haastatteluun valituista kaikki ovat sellaisia, jotka kykenisivät työn hoitamaan. Haastattelun perusteella heistä valitaan "ryhmään/työpaikkaan" sopivin, tai käytännössä se kenestä haastattelija tykkää eniten. Yleensä se, joka on samanlaisin haastattelijan kanssa.

Mutta tämä ei tarkoita sitä, että ap:ssa olisi mitään vikaa/ omituista/ häiritsevää. Muut haastatellut ovat vaan sattuneet miellyttämään haastattelijaa eniten ja olleet enemmän samanlaisia hänen kanssaan. Täysin sattumanvarainen asia se on.

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 02:06"]

Kyse on henkilökemioista. 

Ne haastattelijat näkevät heti kun huoneeseen astut ja suusi avaat, oletko sopiva tyyppi ko. porukkaan vai et. Sillä, mitä sanot ei sen jälkeen ole niin suurta merkitystä jos hakijat ns. paperilla tasavertaisia. 

Jokin sinun "olemuksessasi"  tai ulosannissasi tosiaan vaan sitten yksinkertaisesti tökkii, jos olet kuitenkin jo noin moneen haastatteluun päässyt muttet ole tullut valituksi. 

[/quote]

Vierailija
82/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista, olette saaneet ihan uusia ajatuksia mieleeni :)

Homekeskustelut jätän tästedes pois, ja rupean vaan kehumaan kuinka mahtavia siellä uudessa paikassa ollaan.. 

Olen tosiaan alalla, missä vastaavia paikkoja on paljon tarjolla, enkä todellakaan hae jokaista paikkaa, vain niitä missä voisin kuvitella työskenteleväni.. Aina tulee ilmoitus sähköisesti että jos paikkaa ei saa, vain ns. voittajalle soitetaan henkilökohtaisesti.

Viimeksi hain paikkaa, jonka todella paljon haluan, siksi olenkin ehkä niin miettinyt sitä, että miten voisin parantaa itseäni jotta saisin tämän täydellisen paikan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:44"]

Jos käyt paljon haastatteluissa niin miten samassa konsernissa voi aina olla se sama paikka vapaana? Vähän ristiriitaisia puhut tai jos koko ajan vapautuu tuo paikka niin ei sitä varmaan kannata edes hakea iun kukaan ei siinä viihdy

[/quote]

Ei se olekaan se sama paikka mitä haen, enkai olisi niin tyhmä että kävisin 20 kertaa vuodessa samassa haastattelussa? Yhteen pisteeseen olen kyllä hakenut 2 kertaa ja kaksi kertaa ollut haastattelussakin..

Vierailija
84/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on mennä työhaastatteluun ja olla siellä nöyränä, mutta ei suinkaan nöyristellen.

Eli, unohda superlatiivit. Viesteissäsi käytät paljon sanoja "erittäin" ja "todella". Unohda ne työhaastatteluissa. Ne kertovat vaan itsekkyydestä ja omahyväisyydestä.

Olet myymässä osaamistasi työnantajalle, joka on asiakas. Tuotetta myydään sillä, että juuri tämä asiakas tarvitsee tuotteen -ei superlatiiveilla tai muillakaan adjektiiveilla. Sama työhaastatteluissa.

Olet saanut tältä palstalta paljon hyviä neuvoja. Oletkohan kuitenkaan sisäistänyt niitä? Usein sinulle iskee torjuntamekanismi päälle ja torjut kritiikin. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Älä siis pidä itseäsi liian hyvänä. Varsinkaan työhaastatteluissa - liiat omakehut vievät uskottavuutta muiltakin asioilta.

Vierailija
85/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se todellakin on synkkaamisesta kiinni. Mulla meni yksi työhaastattelu ihan pipariksi omasta mielestä, koska nauraa räkätin haastattelijan kanssa surkeita vitsejä. Sen lisäksi puhuttiin kalja vs. sidukka jne. Siis ihan älytön haastattelu ja olin niin nolona sen jälkeen, kun menin kotiin. Ajattelin, että puolet ajasta päästelin "muka" hauskoja kommentteja suusta. Olen kyllä rento ja hauska normaalisti, mutta työhaastattelussa on tapana olla sovinnaisempi.

Olin aivan ällistynyt, kun sieltä soitettiin parin päivän päästä ja sain työn. Kyse oli tasokkaasta toimistoduunista ja hakijoita oli paljon. Mietin jälkikäteen, että pomo näköjään halusi sen hulvattoman ja hauskan hakijan, kun cv:t oli haastattelua varten esikatselmoitu jo.:)

Vierailija
86/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ihanista vastauksista, kiitos kun ette tehneet tästä mitään haukkumaketjua vaan vastailitte asiallisesti ja mietitte asiaa. Ap yrittää sisäistää kaikkea viisautta mitä sai <3

Vierailija
87/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydy niin, että se et olekaan sinä, joka tässä epätoivoisesti etsit työtä vaan se on työnantaja, joka epätoivoisesti etsii sinua. En tarkoita, että pitäisi olla ylimielinen. Vaan itsevarma. Luo sellainen kuva, että sinulla kyllä on kysyntää muuallakin, mutta jos tämä on hyvä duuni, voit HARKITA ottavasi sen vastaan.

Ihmisluonto on sellainen, että se haluaa sen, minkä muutkin. Ja varsinkin sen, mitä ehkä ei voi saada. Ne haluaa "Mersun", ole siis "Mersu". Tai ole jotain parempaa, jotain, mitä ne ei ole osanneet edes uskaltaa kuvitella haluavansa, ole "Jaguaari" tai "Bentley".

Suhtaudu työhaastatteluun niin, että tässä nyt sekä haastattelija että haastateltava on kuulostelemassa, sopiiko työ ja tekijä yhteen. Älä haise epätoivoiselle!

Minulta esim. haastattelija yhdessä paikassa kysyi kärkkäästi, jopa riidanhaluisesti, että minun pitäisi jakaa toimisto hänen kanssaan, tulisinko toimeen hänenlaisensa ihmisen kanssa? Totesin hymyillen, että en häntä vielä tunne, mutta tulen kyllä toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Mutta miltäs hänestä tuntuu, kestäisikö hän jakaa toimistonsa minun kanssani? Hän meni hiljaiseksi. :) (Sain sittemmin sen paikan, mutta kyseinen ihminen oli todella niin hankala, vähän mielenhäiriöinen, että etsin koeajalla toisen työn ja lähdin pois.)

Kerron myös avoimesti, millaista työtä en etsi. Sanon ihan suoraan, että jos työnkuvani ei olekaan niin haastava, kuin annatte ilmoituksessa ymmärtää, niin en työssä kauan vanhene. Sanon ihan suoraan, että jos en saa tarpeeksi haastetta aivoilleni ja tekemistä ei ole tarpeeksi, vaan työaika menee kahvia keitellessä ja konttorilla hengaillessa, niin en paikassa kauaa vanhene. Kerron avoimesti lähteneeni koeajalla työpaikasta kaksi kertaa, koska työnkuva ei vastannutkaan mainostettua asiantuntijatehtävää, vaan kuukaudesta toiseen olin lähinnä toimiston kahvinkeittäjä ja lähetti.

Olen sanonut, että älkää haaskatko kummankaan aikaa ja palkatko minua, jos ette oikeasti tarvitse kielitaitoista ihmistä ja jos täällä ei oikeasti ole hommia 8h/päivä. Ja jos täällä ei ole haasteita.

Ja jos on tarjottu liian pientä palkkaa, olen sanonut suoraan, että ellei tuota palkkaa voida neuvotella hiukan ylemmäs koeajan jälkeen, niin lähden tästä haaskaamasta aikaanne. Jos ilmeet on muuttuneet haastattelijoilla mustiksi, olen noussut ylös ja alkanut kätellä hyvästiksi.

Aina on huudettu ovelta takaisin, että keskustellaas kuitenkin vielä siitä palkasta.

Vierailija
88/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että kyse on henkilökemioista. Ryhmään etsitään tietyn tyyppistä ihmistä. Tähän mennessä sinä et ole ollut se henkilö. Toivottavasti seuraavalla kerralla he etsivät juuri sinunlaistasi henkilöä. Onnea matkaan! :)

Vierailija
89/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ap:n ongelma työnsaannissa tulee esille vasta kun näkee hänet ja juttelee hänen kanssaan. Ongelmaa ei ole kirjallisessa hakemuksessa eikä myöskään puhelimessa puhuttaessa. Tässäkin palstalla olen saanut ap:sta hyvän, asiallisen vaikutelman

Ongelma siis voi olla vain ap:n ulkoinen olemus. Se ei miellytä jostain syystä.Eleet,ilmeet,olemus yleensä. Näin minä päättelisin.

Vierailija
90/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan täyttä fuulaa. Synkkaamisetsa on kysymys, mihin kyllä vaikuttaa ylkoinen olemus ja eleet, mutta ei ole olemassa ihmistä, joka miellyttäisi jokaista tai joka aiheuttaisi vastenmielisyyttä jokaisessa.Psykologisissa testeissä on pyydetty ihmisiä kuvailemaan samaa tyyppiä, ja hänelle on annettu täysin vastakkaisia ominaisuuksia. Se, millainen joku on on tosi pitkälle tulkintakysymys. Kaukaa haeuttua lähteä etsimään jotakin muka ulkoisen olemuksen vikaa ap:sta.[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 10:55"]

Veikkaan että ap:n ongelma työnsaannissa tulee esille vasta kun näkee hänet ja juttelee hänen kanssaan. Ongelmaa ei ole kirjallisessa hakemuksessa eikä myöskään puhelimessa puhuttaessa. Tässäkin palstalla olen saanut ap:sta hyvän, asiallisen vaikutelman

Ongelma siis voi olla vain ap:n ulkoinen olemus. Se ei miellytä jostain syystä.Eleet,ilmeet,olemus yleensä. Näin minä päättelisin.

[/quote]

Vierailija
91/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin luulen, että henkilökemioista on kyse. Haastatteluun pääsee ns karsinnoista läpi päässeet ja sitten on jäljellä enää tyypin arviointi. Millainen hän on ihmisenä ja sopisiko hän juuri siihen työyhteisöön/ tiimiin.

Hyvä esimerkki tuo hakijan hulvaton huulenheitto ja silti otettiin. Hän siis sopi siihen tiimiin ja hänet haluttiin tuomaan positiivista energiaa. Ammattitaito oli jo aiemmin arvioitu papereista.

Itsekin olen päässyt nykyiseen homaani läpänheitolla. Otin haastattelun letkeästi, kun ajattelin ettei minun siihen työhön ole mikään pakko päästä (vakipaikka alla). En edes olisi halunnut paikkaan missä en voisi olla oma itseni.