Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastatteluihin menee hermo!!

Vierailija
26.12.2013 |

Käyn paljon työhaastatteluissa, ja aina siellä muistetaan sanoa kuinka haastatteluihin on otettu vain parhaat ja olen siis ns. kova luu.. Kuitenkaan paikkoja en saa, vaikka sanovatkin haastatteluissaan että olen todella vahvoilla.. Kun soitan rekryilmoituksen (ette valitettavasti saanut tällä kertaa paikkaa) tultua haastattelijalle kysyäkseni miten voisin itseöni kehittää ja parantaa niin vastaus on aina että olitte erittäin vahvoilla ja viimeiseen saakka pöydällämme, eikä mitään kehittämiskohdeideoita koskaan tule...

Mistä siis saan koskaan tietää, miksi minua ei valita työhön? Kyse ei ole yleisestä habituksesta sillä pukeudun aina siististi..

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusmyönteisyydestä ja muutoshalukkuudesta kysely kielii mahdollisesti hankalasta henkilöstä. En kysyisi itse tuollaista. Ymmärrän, että sinun näkökulmastasi haluat näyttää, että haluat kehittyä ja olet niin innokas että olet jopa valmis tuomaan uutta työpaikalle, mutta työnantaja voi nähdä tuon ihan toisin päin, kuten joku aiempikin vastaaja toi esiin.

Vierailija
62/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, sen kun vaan saisi tietää että mikä se on niin osaisi korjata sen... Nykyiseen työpisteeseeni menin ihan heittämällä sisään, olin ehdottomasti vahvin (sanoivat sen haastattelussa ja valitsivat minut heti siihen työhön), siksi varmaan olenkin ihan sekaisin että miksi en nyt kelpaakkaan :/

Tulen kuitenkin todella hyvin juttuun aina haastattelijoiden kanssa ja he monesti sanovatkin siinä että hyvin meni haastattelu, tai että olet todella vahvoilla... Siksi olenkin ihan sekaisin, että jos se haastattelu kerran meni hyvin ja olen vahvoilla niin miksi kukaan ei halua minua palkata? Vai sanovatko sen vain ystvävällisyyttään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä. Eivät halua palkata naista, joka jää mahdollisesti kohta vuosikausiksi kotiin. Sad but true. 

Vierailija
64/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko paljon sairaslomalla?? heti kuN vatsaa vähän nipistää tai nenä vuotaa niin sairaslomaa pukkaa?? Tämä on enää ainut minkä ketjun lukeneena keksin.. 

Vierailija
65/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään usein, useimmiten se menee niin että menen sairaanakin töihin kun olen liian tunnollinen.. Mutta jos nyt kauhea kuume on päällä niin tietenkin jään kotiin enkä mene muita sairtastuttamaan :)

Vierailija
66/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös miettinyt, miten toimia tuon työpaikan vaihtamiseen liittyvän kysymyksen kanssa, jos pääsen haastatteluun. Tein hakemusta kauan ja olin siihen tyytyväinen. Soitin paikasta ja oli hyvä puhelinkeskustelu. Sanoin etsiväni uusia haasteita, kun nykyistä tehtävänkuvaa vastaava paikka olisi ollut tarjolla. Ehkä se oli hyvä vastaus, sillä nykyinen työ ei ole "mun juttu". Typerä vastaus, mutta en keksi parempaa ja tottahan tuo..

Vierailija
67/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa olet liian "mielin kielin" ja ympäripyöreä? Kun hakijoita on paljon ovat ne asiat jotka erottavat loppumetreillä ihan hiuksen hienoja. Joskus haastattelijat tekevät valintoja myös sen perusteella miten he tulkitsevat sinun ikäsi ja olemuksen. Nykyään on esim. todella hankalaa saada työtä jos olet 30v. hyvin koulutettu parisuhteessa elävä nainen. Koska ajatellaan automaattisesti, että kun vaki työ on alla voidaan aloittaa perheen perustaminen. Ja uuden vanhempainvapaan jakamisen myötä myös samanikäiset miehet joutuvat samaan syyniin.

Vierailija
68/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 02:06"]

Kyse on henkilökemioista. 

Ne haastattelijat näkevät heti kun huoneeseen astut ja suusi avaat, oletko sopiva tyyppi ko. porukkaan vai et. Sillä, mitä sanot ei sen jälkeen ole niin suurta merkitystä jos hakijat ns. paperilla tasavertaisia. 

Jokin sinun "olemuksessasi"  tai ulosannissasi tosiaan vaan sitten yksinkertaisesti tökkii, jos olet kuitenkin jo noin moneen haastatteluun päässyt muttet ole tullut valituksi. 

[/quote]

Tässä voi olla totuutta.

Toki niihin haastatellaan usein monia muitakin, eli suurin osa ei saa paikkaa ja syitä on turha miettiä sen enempää. Ärsyttävää se kyllä on, varsinkin jos paikkaan valitaan vähemmän kokenut - tuolloin tietää, ettei vika ollut omassa kokemuksessa.

Mutta itse olen huomannut jo kättelyvaiheessa, että tuleeko tästä mitään. Ihmiset ovat huonoja peittelemään tunteitaan.

Vierailija
69/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

56: Lisäys. Jos pääsee useammalle haastattelukierrokselle, niin ainakin tietää ettei ole ihan paska?

Vierailija
70/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 02:10"]

Niinpä, sen kun vaan saisi tietää että mikä se on niin osaisi korjata sen... Nykyiseen työpisteeseeni menin ihan heittämällä sisään, olin ehdottomasti vahvin (sanoivat sen haastattelussa ja valitsivat minut heti siihen työhön), siksi varmaan olenkin ihan sekaisin että miksi en nyt kelpaakkaan :/

Tulen kuitenkin todella hyvin juttuun aina haastattelijoiden kanssa ja he monesti sanovatkin siinä että hyvin meni haastattelu, tai että olet todella vahvoilla... Siksi olenkin ihan sekaisin, että jos se haastattelu kerran meni hyvin ja olen vahvoilla niin miksi kukaan ei halua minua palkata? Vai sanovatko sen vain ystvävällisyyttään?

[/quote]

Älä usko kaikkea mitä sinulle sanotaan. Tai ehkä muilla meni vielä paremmin.

Vierailija
71/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko julkisia paikkoja, siis kunnan ja valtion? Niissähän on yleensä jo paikka täytetty ennen kuin se laitetaan edes hakuun. Ei siinä auta vaatteet eikä valmentajat, kun pöytäkirjassa lukee " MN tuli valituksi " ..... ja "MN poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi."

Mulla on ihan sama tilanne, eikä ole kyse vain paikkakunnan pienuudesta, kun hakualueena on puoli Suomea. Naisilla vielä lisätekijänä on ikä. On joko liian nuori = lapsentekoiässä tai liian vanha = parasta ennen-päiväys ohitettu.

Miksi ihmeessä puhut edes homeesta? Tai toisaalta, jos uudessakin työpaikassa on home-epäilyjä, onhan se parempi että sinua ei valita sinne kun et kuitenkaan pysty tekemään uudessakaan paikassa töitä.

Kun kysytään syytä työpaikan vaihtoon, älä puhu mitään entisestä paikastasi vaan uudesta, kuinka erinomainen se uusi paikka olisi juuri sinulle.

Huonoista puolista kysyttäessä kannattaa vastata jotain sellaista, jolla ei uudessa paikassa ole mitään merkitystä tai joka on helposti korjattavissa. Esimerkiksi pikkutarkkuus työssä, jossa pitääkin olla tarkka, tai huono kielitaito sellaisessa, jossa asioidaan vain suomeksi.

Vierailija
72/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma on siinä, että haet samanlaista tehtävää kuin missä nyt olet? Ehkä kannattaisi laajentaa hakukohteita nykyisen tehtävän ulkopuolelle. Sekään ei välttämättä kerro hakijasta hyvää, että haluaa vaihtaa ainoastaan työpistettä. Jos olet aidosti uudistushaluinen, haluat laajentaa työkokemusta uudentyyppisellä tehtävällä. Silloin sinun on myös haastattelussa helpompi osoittaa motivaatiota ja kiinnostusta juuri tästä tehtävästä.

Vierailija
73/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin noi homejutut tosiaan mainitsematta. Vaikka uskon 100% homeoireisiin, niin silti siitä aina herää se ajatus, että näitä homeongelmaisia riittää. (ruikuti, ruikuti...) Älä sano sitä enää. Eikä tuollainen 8 tai 10 vuotta ole oleellista korjata, anna olla.

Muuten silti sanoisin, että kysymys on vain siitä, että hakijoita on paljon ja hyviä. Olet tosi hyvä, mutta aina on joku heidän kannalta parempi.

Vierailija
74/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on työnantaja, jolla on useissa eri työpisteissä jatkuvasti tarjolla täysin AP:n nykyisen toimenkuvan kanssa identtisiä tehtäviä, joita AP hakee koko ajan? Ei ainakaan missään yksityisessä yrityksessä, tuollaiset päällekkäisyydethän on karsittu jo neljä yt-kierrosta sitten...

Muuten olen kyllä samaa mieltä jonkun aikaisemman vastaajan kanssa, homeongelmasta kertominen saa aikaan mielikuvan foliohattuhörhöstä ja koulutusmyönteisyydestä kysyminen taas viittaa siihen, että AP on jatkuvasti lähettelemässä koulutusanomuksia.

Vierailija
75/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:45"]

Niissä s.postissa tulevissa viesteissä yleisesti lukee että kuka siihen paikkaan on valittu ja alhaalla lukee viellä että mikäli jotakin kysyttävää niin kerromme mielellämme tarkemmin hakupäätöksestämme. Kun sitten soitat haastattelijalle, niin siellä ei osatakaan sanoa hakupäätöksestä mitään tarkkaa.. Ihan ympäripyöreitä vastauksia olen aina saanut.. Todella ärsyttävää, kun haluaisin itse olla parempi ja sitten ei kerrota oikeita syitä..

Olen erittäin motivoitunut vaihtamaan työpistettäni, enkä koskaan kerro mitään pahaa esimiehistäni tai työkavereistani (eipä sillä että heissä mitään pahaa olisi sanottavanakaan). Toisaalta, jos olen innokas, saattaa haastattelija ruveta alallani miettimään että mikähän vika minussa on kun olen niin innokas pääsemään pois tämänhetkisestä paikastani..

Yksi mikä tuli vielä mieleeni on se, että josko oma esimieheni torppaa sen siirtymiseni? Meidän alalla kun on tapana aina soittaa sen hetkiselle esimiehelle...

[/quote]

Että mitä, tulee aina päätös ja tieto siitä, kuka valittu? Ei todellakaan pidä paikkaansa muissa kuin kuntien viroissa ja muissa sellaisissa julkisissa paikoissa, jotka on lain mukaan oltava avoimessa haussa.

Yhä useammin ei nykyään tule mitään ilmoitusta, ja sitäkin sattuu, että paikka on uudestaan haettavana, vaikka jo ensimmäisellä kerralla olisi kymmeniä hakijoita.

Vierailija
76/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt samaa.

Koskaan en ole saanut työpaikaa haastattelun perusteella. Työpaikat ovat tulleet vuokrafirmojen ja aikoinaan työkkärin kautta ja aina ollaan pyydetty jäämään pidemmäksi aikaa sitten kun olen talossajo jonkin aikaa ollut.

En tiedä onko ulkonäössä vikaa tai sitten esim. Se, että olen melkoisen pirteä tapaus, mikä saattaa ärsyttää ihmisiä ja ehkä luullaan sitä nöyryyden puutteeksi.

Vierailija
77/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työntekijää valittaessa kyse ei ole siitä, että hylätyissä olisi vikaa. Hyväksytyt vaan ovat vielä parempia. Tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
78/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:57"]

Minä olen miettinyt samaa.

Koskaan en ole saanut työpaikaa haastattelun perusteella. Työpaikat ovat tulleet vuokrafirmojen ja aikoinaan työkkärin kautta ja aina ollaan pyydetty jäämään pidemmäksi aikaa sitten kun olen talossajo jonkin aikaa ollut.

En tiedä onko ulkonäössä vikaa tai sitten esim. Se, että olen melkoisen pirteä tapaus, mikä saattaa ärsyttää ihmisiä ja ehkä luullaan sitä nöyryyden puutteeksi.

[/quote]

Pirteytesi taas saattaa vedota toiseen..

Hieman kuin treffeillä.

Vierailija
79/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä voi olla yhtä monia kuin on ollut hylkäyksiäkin. En usko, että joka paikkaan olisi yksi ja ainoa syy.

Suosittelisin uranus.fi Hannu Solanteen rekry videoiden läpi käymistä. Ehkä sieltä löytyy vinkkejä kuinka parantaa omaa onnistumista työhaastattelussa.

Yleensä niitä paikkoja on jaossa yksi ja loput hakijat jää nuolemaan näppejään.

Ja kun sen paikan on saanut, ei kukaan kaivele työhaastatteluaikaisia papereita esille, että sä sanoit silloin noin.

Vierailija
80/91 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt paljon haastatteluissa niin miten samassa konsernissa voi aina olla se sama paikka vapaana? Vähän ristiriitaisia puhut tai jos koko ajan vapautuu tuo paikka niin ei sitä varmaan kannata edes hakea iun kukaan ei siinä viihdy