Työhaastatteluihin menee hermo!!
Käyn paljon työhaastatteluissa, ja aina siellä muistetaan sanoa kuinka haastatteluihin on otettu vain parhaat ja olen siis ns. kova luu.. Kuitenkaan paikkoja en saa, vaikka sanovatkin haastatteluissaan että olen todella vahvoilla.. Kun soitan rekryilmoituksen (ette valitettavasti saanut tällä kertaa paikkaa) tultua haastattelijalle kysyäkseni miten voisin itseöni kehittää ja parantaa niin vastaus on aina että olitte erittäin vahvoilla ja viimeiseen saakka pöydällämme, eikä mitään kehittämiskohdeideoita koskaan tule...
Mistä siis saan koskaan tietää, miksi minua ei valita työhön? Kyse ei ole yleisestä habituksesta sillä pukeudun aina siististi..
Kommentit (91)
Nainen on siis aina väärän ikäinen? Jos olet nuori, olet vaaravyöhykkeellä tekemään lapsia, jos olet hivenen vanhempi ja sinulla on jo lapset olet vaaravyöhykkeellä sairaslomille koska lapset sairastavat. Kun olet jälleen hivenen vanhempi, olet jo liian vanha ja hidas?
home-ongelma = olet foliohattuhörhö. Kerro mieluummin miksi haluat sen uuden paikan eikä miksi haluat vanhasta pois.
"oletteko koulutusmyönteisiä" = eihän mun tarvii tehdä töitä vaan saan lorvia kalliissa koulutuksissa firman piikkiin?
"haluatteko olla ensimmäisten joukossa muutoksissa" = en suostu tekemään asioita teidän tutulla ja mukavalla tavallanne vaan vaadin hankalia uudistuksia.
Lopeta se homeesta (tai mistään muustakaan) valittaminen.
En rekrytoisi tyyppiä, joka siitä valittaa vaikka se totta olisikin. Jotenkin tulisi mieleen ajatus, että mistähän se seuraavaksi alkaa valittaa tai että aikamoinen "herkkäpirkko" taitaa olla eikä paljoa vaadi, että se vetää herneet jostain muustakin nenään tai että mitenköhän helposti sille tulee muita "terveydelisiä" ongelmia...
Yhtään siis homealtistusta tai muita terveyssyitä vähättelemättä, mutta jos tasavertaisia hakijoita on useampi, niin se valittaja jäisi ihan "mutu" - tuntuman perusteella varmaan valitsematta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 00:37"]
Olen ihan normaalivartaloinen..
Siis esimerkiksi jos joku sanoo cv:stäni jotain hieman pieleen niin korjaan sen. Esim. jos haastattelija sanoo että mitä olet tykännyt alasta tuon 8 vuoden ajan mitä töissä olet ollut, niin saatan vastata että: sen 10 vuotta mitä olen alalla ollut on antanut minulle hyvin paljon ja olen oppinut että aina on mahdollisuus oppia lisää. Tykkään työstä, sillä se on hyvin monipuolista ja palkitsevaa.
Ainoat mitä on itselleni tullut mieleen, on se, että olen sen ikäinen että haastattelijat saattavat ajatella että tulen pian raskaaksi ja minusta tulee siten kuluja talolle.. Tuleeko muille mitään mieleen? Nämä ovat olleet hyviä nämä ehdotukset :)
[/quote]
Aika ympäripyöreitä nuo vastauksesi.
-"ala on antanut minulle paljon" mitä esimerkiksi?
-"olen oppinut, että on aina mahdollisuus oppia lisää" siis mitä olet jo oppinut ja mitä haluaisit oppia tulevaisuudessa tai minkä parissa erityisesti haluaisit työskennellä. Konkretiaa! Lisäksi, jos ainoa syysi hakea uutta työpaikkaa ovat sisäilmaongelmat nykyisessä, niin se ei riitä perusteluksi, miksi haluat nimenomaan juuri tähän työpaikkaan, koska se tarkoittaa että sinulle käy periaatteessa mikä tahansa uusi työ, kunhan siellä ei vain ole sisäilmaongelmia. Tämä on kysymys, mihin kannattaa livauttaa vastaukseksi jokin työpaikkaa imarteleva asia (työpaikka on menestynyt asiassa x, missä haluat itsekin kehittyä). Ja kuten joku edellä jo sanoikin, jos mainitset syyksi homeen, vihjaa se että kärsit homeesta jollain tavalla, eli sinulle on tullut terveydellisiä ongelmia ja tulet siis jatkossa sairastelemaan. Työhaastattelutilanteet ovat siitä jännittäviä paikkoja, että niissä brutaalista rehellisyydestä harvemmin palkitaan.
Työhaastattelussa myydään itseään ei valiteta vanhoista ongelmista, sorry.
Oikeasti.
- älä mainitse hometta, vaan sano, että uusi työ antaisi mahdollisuuksia kehittyä tms.
- älä koskaan hauku nykyistä tai entistä työnantajaasi työhaastattelussa, ei edes pientä negatiivista toteamusta.
- älä kysele työpaikan luontoiseduista tms. Kysy vaikka tiimin kokoa tai jotain muuta vaaratonta.
- älä koskaan sano terveydentilastasi mitään negatiivista.
Jätä tuo "ystävällisesti korjaaminen" pois. Sillä, oletko ollut työssä 8 vai 10 vuotta ei ole yllä olleen kysymyksen kannalta mitään väliä, ja tuolla korjaamisella onnistut vaan nolaamaan rekrytoijan. Haastattelija on vain ihminen myös ja jos hän nolostuu sinun korjauksistasi, alkaa hän miettiä, haluaisiko tehdä töitä kanssasi ja vastaus lienee useimmiten kielteinen.
Oletko jälkikäteen tutkinut esim. yritysten sivuilta, kuka sen hakemasi paikan lopulta sai? Eli ketä pidettiin sinua parempana? Vaikkapa Linkedinin kautta on aika helppo tsekata, millaisilla meriiteillä ja mahdollisesti motivaatiolla sinut on ohitettu valintaprosessissa.
Oma arvaukseni on, että tärkein syy on siinä, ettet vaikuta tarpeeksi motivoituneelta työpaikan vaihtoon. Sinua ei vain pidetä yhtä motivoituneena kuin jotain muuta yhtä pätevää tai jopa hiukan epäpätevämpää ehdokasta, jolla on esittää ymmärrettävämpi syy työpaikan vaihdolle. Sisäilmaongelmien aiheuttamia terveysongelmia on vaikea kenenkään sellaisen käsittää, joka niiden kanssa ei ole elänyt.
Voi myös olla, että koko hakuprosessi osoittautuu muodollisuudeksi. Olen itse lakannut murehtimasta sisäisessä haussa nykyisessä työpaikassani olevien tehtävien menoa sivu suun, koska näihin on usein jo valittu joku muu, usein koko tehtäväkuvaus on räätälöity tälle henkilölle. Isossa yrityksessä varsinkin vain täytyy edetä oman rekryprosedyyrin puitteissa. Mutta siitä, että hakee järjestelmällisesti tietynlaisiin tehtäviin ei ole haittaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 00:37"]
Olen ihan normaalivartaloinen..
Siis esimerkiksi jos joku sanoo cv:stäni jotain hieman pieleen niin korjaan sen. Esim. jos haastattelija sanoo että mitä olet tykännyt alasta tuon 8 vuoden ajan mitä töissä olet ollut, niin saatan vastata että: sen 10 vuotta mitä olen alalla ollut on antanut minulle hyvin paljon ja olen oppinut että aina on mahdollisuus oppia lisää. Tykkään työstä, sillä se on hyvin monipuolista ja palkitsevaa.
Ainoat mitä on itselleni tullut mieleen, on se, että olen sen ikäinen että haastattelijat saattavat ajatella että tulen pian raskaaksi ja minusta tulee siten kuluja talolle.. Tuleeko muille mitään mieleen? Nämä ovat olleet hyviä nämä ehdotukset :)
[/quote]
Aika ympäripyöreitä nuo vastauksesi.
-"ala on antanut minulle paljon" mitä esimerkiksi?
-"olen oppinut, että on aina mahdollisuus oppia lisää" siis mitä olet jo oppinut ja mitä haluaisit oppia tulevaisuudessa tai minkä parissa erityisesti haluaisit työskennellä. Konkretiaa! Lisäksi, jos ainoa syysi hakea uutta työpaikkaa ovat sisäilmaongelmat nykyisessä, niin se ei riitä perusteluksi, miksi haluat nimenomaan juuri tähän työpaikkaan, koska se tarkoittaa että sinulle käy periaatteessa mikä tahansa uusi työ, kunhan siellä ei vain ole sisäilmaongelmia. Tämä on kysymys, mihin kannattaa livauttaa vastaukseksi jokin työpaikkaa imarteleva asia (työpaikka on menestynyt asiassa x, missä haluat itsekin kehittyä). Ja kuten joku edellä jo sanoikin, jos mainitset syyksi homeen, vihjaa se että kärsit homeesta jollain tavalla, eli sinulle on tullut terveydellisiä ongelmia ja tulet siis jatkossa sairastelemaan. Työhaastattelutilanteet ovat siitä jännittäviä paikkoja, että niissä brutaalista rehellisyydestä harvemmin palkitaan.
[/quote]
Juurihan sanoin, että haen samaa työtä mitä minulla juuri nyt on, mutta eri toimipisteessä. Eli vaikea sanoa vaikka että haen uusia haasteita työhöni (jonka olen aloittanut 1.5 vuotta sitten ja joka on sitä ihan samaa mitä teen juuri nyt, eli firma ei ole sen menestyneempi sillä se on se ihan sama firma missä nyt työskentelen).
En ole valittajatyyppiä, enkä tee sitä homeasiaa mitenkään valittamalla.. Olen kertonut mitä uudistuksia olen nykyiseen paikkaani tuonut, ja kuinka osaan erittäin monipuolisesti työni.
Lisäksi otan aina selvää sen haettavan paikan positiivisista asioista ja painotan että haluaisin sen työn lisäksi juurikin niistä syistä. Lisäksi haastatteluissani kysytään että olenko hakenut muita paikkoja. Jos olen sillä hetkellä hakenut niin sanon suoraan että olen hakenut paikkaa A ja olen menossa paikkaan x haastatteluun. Muistan kuitenkin aina lisäksi painottaa juuri sen haettavan paikan positiivisia puolia..
Olen haastatteluissa kokeillut brutaalia totuutta (sain paikan, mutta se osoittautui haastattelussa paikaksi minne en hulunut), netissä opittuja kikkoja olen kokeillut (ei onnistunut), olen ollut oma itseni (sain paikan heti, tosin se on se missä olen nyt töissä). Olen kiertänyt vuonna 2013 varmaankin 20 haastattelua, enkä ole päässyt kuin yhteen paikkaan (joka osoittautui haastattelussa minulle huonoksi paikaksi).
Enää en tiedä miten voisin olla parempi ja miten voisin tulla paremmaksi...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:20"]Nainen on siis aina väärän ikäinen? Jos olet nuori, olet vaaravyöhykkeellä tekemään lapsia, jos olet hivenen vanhempi ja sinulla on jo lapset olet vaaravyöhykkeellä sairaslomille koska lapset sairastavat. Kun olet jälleen hivenen vanhempi, olet jo liian vanha ja hidas?
[/quote]
Näin se taitaa olla.. en tiedä mikä olisi hyvä yhdistelmä.. olla mies?!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:37"]
En ole valittajatyyppiä, enkä tee sitä homeasiaa mitenkään valittamalla..
[/quote]
Ei sun tarvitse siitä valittaa, pelkkä MAININTA asiasta riittää... Et nyt oikein ilmeisesti tainnut ymmärtää noiden vastaajien pointtia? Jo pelkkä maininta asiasta voi hyvinkin määritellä sinut jatkuvasti jostain uudessakin työpaikassa vinkuvaksi mimmiksi, jonka mielestä mikään ei ole koskaan hyvin ja joka "sairastaa" jatkuvasti ties mitä ihmeellisiä pöpöjä ja altistuksia.
Todellisuudellahan ei tarvitse olla mitään tekemistä näiden kanssa, mutta työhaastattelussa se mielikuva ihmisestä luodaan muutaman minuutin ja muutaman lauseen kautta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:30"]
Oletko jälkikäteen tutkinut esim. yritysten sivuilta, kuka sen hakemasi paikan lopulta sai? Eli ketä pidettiin sinua parempana? Vaikkapa Linkedinin kautta on aika helppo tsekata, millaisilla meriiteillä ja mahdollisesti motivaatiolla sinut on ohitettu valintaprosessissa.
Oma arvaukseni on, että tärkein syy on siinä, ettet vaikuta tarpeeksi motivoituneelta työpaikan vaihtoon. Sinua ei vain pidetä yhtä motivoituneena kuin jotain muuta yhtä pätevää tai jopa hiukan epäpätevämpää ehdokasta, jolla on esittää ymmärrettävämpi syy työpaikan vaihdolle. Sisäilmaongelmien aiheuttamia terveysongelmia on vaikea kenenkään sellaisen käsittää, joka niiden kanssa ei ole elänyt.
Voi myös olla, että koko hakuprosessi osoittautuu muodollisuudeksi. Olen itse lakannut murehtimasta sisäisessä haussa nykyisessä työpaikassani olevien tehtävien menoa sivu suun, koska näihin on usein jo valittu joku muu, usein koko tehtäväkuvaus on räätälöity tälle henkilölle. Isossa yrityksessä varsinkin vain täytyy edetä oman rekryprosedyyrin puitteissa. Mutta siitä, että hakee järjestelmällisesti tietynlaisiin tehtäviin ei ole haittaa.
[/quote]
Niissä s.postissa tulevissa viesteissä yleisesti lukee että kuka siihen paikkaan on valittu ja alhaalla lukee viellä että mikäli jotakin kysyttävää niin kerromme mielellämme tarkemmin hakupäätöksestämme. Kun sitten soitat haastattelijalle, niin siellä ei osatakaan sanoa hakupäätöksestä mitään tarkkaa.. Ihan ympäripyöreitä vastauksia olen aina saanut.. Todella ärsyttävää, kun haluaisin itse olla parempi ja sitten ei kerrota oikeita syitä..
Olen erittäin motivoitunut vaihtamaan työpistettäni, enkä koskaan kerro mitään pahaa esimiehistäni tai työkavereistani (eipä sillä että heissä mitään pahaa olisi sanottavanakaan). Toisaalta, jos olen innokas, saattaa haastattelija ruveta alallani miettimään että mikähän vika minussa on kun olen niin innokas pääsemään pois tämänhetkisestä paikastani..
Yksi mikä tuli vielä mieleeni on se, että josko oma esimieheni torppaa sen siirtymiseni? Meidän alalla kun on tapana aina soittaa sen hetkiselle esimiehelle...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:37"]
En ole valittajatyyppiä, enkä tee sitä homeasiaa mitenkään valittamalla..
[/quote]
Ei sun tarvitse siitä valittaa, pelkkä MAININTA asiasta riittää... Et nyt oikein ilmeisesti tainnut ymmärtää noiden vastaajien pointtia? Jo pelkkä maininta asiasta voi hyvinkin määritellä sinut jatkuvasti jostain uudessakin työpaikassa vinkuvaksi mimmiksi, jonka mielestä mikään ei ole koskaan hyvin ja joka "sairastaa" jatkuvasti ties mitä ihmeellisiä pöpöjä ja altistuksia.
Todellisuudellahan ei tarvitse olla mitään tekemistä näiden kanssa, mutta työhaastattelussa se mielikuva ihmisestä luodaan muutaman minuutin ja muutaman lauseen kautta.
[/quote]
Kerro mitä ihmettä sitten voin vastata kun haastattelija kysyy että miksi haluat pois tämän hetkisestä paikaltasi? Kun kumminkin kyseessä ihan sama työ mutta eri pisteessä..
Kuvitteletteko, että haluan olla huono haastatteluissani? Minähän yritän parhaani ja siksi kysynkin teiltä että mikä se syy mahtaisi olla.. Eli onko muita hyviä ehdotuksia kuin tuo sisäilmaongelman esiintuleminen, jonka btw aion jättää tästä lähtien sanomatta kunhan keksin mitä vastaan heidän ylläolevaan kysymykseensä..
Oletko kysynyt, onko sun esimiehelle soitettu? Epäilen, että jokin sun haastattelussa sanoma asia on sellainen, joka ei miellytä. Esimerkiksi haastattelijan ystävällinenkin korjaaminen on huono juttu.
Ehkä se on sitten ongelma, jos haluat täsmälleen samaan työhön. Haastattelijat epäilevät motivaatiotasi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:53"]
Oletko kysynyt, onko sun esimiehelle soitettu? Epäilen, että jokin sun haastattelussa sanoma asia on sellainen, joka ei miellytä. Esimerkiksi haastattelijan ystävällinenkin korjaaminen on huono juttu.
[/quote]
Esimiehelle on soitettu useammastakin paikasta... Joka jo sinällään kertoo että olen ollut vahvoilla!
Oletko laiska? Tämä tuli ensimmäiseksi mieleeni, jos haet duunia saman työnantajan palvelukseen. Kahta kertaa ei tahdota tehdä samaa virhettä.
En ole laiska, päinvastoin teen omassa työporukassani kaikkein eniten töitä ja saan sen takia siitä henkilökohtaiset lisätkin..
Kyse on henkilökemioista.
Ne haastattelijat näkevät heti kun huoneeseen astut ja suusi avaat, oletko sopiva tyyppi ko. porukkaan vai et. Sillä, mitä sanot ei sen jälkeen ole niin suurta merkitystä jos hakijat ns. paperilla tasavertaisia.
Jokin sinun "olemuksessasi" tai ulosannissasi tosiaan vaan sitten yksinkertaisesti tökkii, jos olet kuitenkin jo noin moneen haastatteluun päässyt muttet ole tullut valituksi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:11"]
Minusta on nurinkurista,että työhaastattelussa ei saa olla "rehellinen".. itselleni hankaluuksia tuottaa se etten osaa kunnolla kaunistella esimerkiksi osaamiseni puutteita.. rehellisyys ei kannata, sen olen huomannut. Lisäksi minulla on pikkulapsia, mutta en tiedä oikein kannattaako asiaa nuorena naisena edes mainita. Ylipäänsä mitähän haastattelijat haluavat henk.koht elämästä tietää... sitähän ei saa kysyä, mutta kyllähän tuollaiset asiat vaikuttavat..
[/quote]
Kyllä siellä profiloidaan ihmisiä. Yksi kompastuskivi on nuo lapset, vaikka sitä ei ääneen siellä sanota. Miehillä taas voi työhaastattelu kariutua siihen paikkaan, kun kertoo että ei ole suorittanut varusmiespalvelusta. Kumpikaan näistä ei saisi olla perusteena hylkäämiselle, mutta kaikessa hiljaisuudessa näitä käytetään ja on käytetty yhtenä perusteena siihen, miksi et ole työpaikkaan päässyt.