"Kun teillä alkaa jo ikääkin olla..." OLEN 26v!
Samanikäisen kaverini kanssa tuli puheeksi lastenhankinta. Hän odottaa jo toistaan, minä sanoin että meillä ollaan miehen kanssa suunniteltu että esikoinen olisi hyvä tulevaksi siinä neljän-viiden vuoden päästä elikä kun olemme itse kolmekymppisiä.
Kaveri tähän totesi että eihän sitä niin viime tippaan pidä jättää, ja että meillä alkaa miehen kanssa jo ikä painamaan että pullaa uuniin kannattaisi alkaa jo laittamaan. MISTÄ lähtien 30-vuotias on ikäloppu saamaan esikoisen? Olenko itse ihan pihalla, kun mielestäni kaverillani on vähän hassu näkökulma, joskin ymmärrettävä kun itse on nuorempana lapsensa saanut. Mutta että kolmikymppinen olisi jo vanha....
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:12"]
Jos lapsettomuuskin olisi yksi ok vaihtoehto, voi rauhassa jättää myöhemmälle ja koittaa jos vaikka olisit tilastoihme sinäkin =)
[/quote]
Ei se nyt mitään tilastoihmettä vaadi, että 30-vuotiaana tai yli tulisi raskaaksi. Paljon epätodennäköisempää lapsettomaksi jääminen on, jos tuossa iässä alkaa yrittää, eli lähempänä tilastoihmettä se olisi, ettei millään enää tärppäisi. (Ja siinä tapauksessa tuskin olisi tärpännyt helpolla 26-vuotiaanakaan.)
t. 27
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:41"]
Kylä mullekin gyne sanoi ollessani juurikin 26 v, että kannattaa lapsentekoa miettiä, koska ei aina ole helppoa jos odottaa yli kolmenkympin. No eipä se sitten helppoa ollutkaan, saatiin lapsi pitkän yrityksen jälkeen. Toinen olisi ihana saada, mutta tiedä siit sitten miten käy. Saisivat gynet herätellä enemmänkin nuoria naisia!
[/quote]
"Herätellä." Eli suomeksi sanottuna painostaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:57"]
34, kannattaisiko hoitaa se ehkäisy kuntoon???
[/quote]
Niinpä. Kuinka moni heittäisi pari kolmesataatuhatta euroa roskiin huolimattomuuttaan?
[/quote]
Joo kannattaisi. Olin jo sterilisaatioon menossa, mutta en uskaltanut lääkärin vuoksi. Olisi laittanut essuren, vaikka minulla on paha nikkeliallergia. Eikä samasta sairaalasta kokemukset muutenkaan mairittelevia ole. Lyhyesti sanottuna, luottamuspula.
Kierukka ei käy elämänkatsomukseni kanssa yhteen, pillerit ja ehkäisyrengas taas eivät muuten sovi.
Mies ei ole halunnut mennä veitsen alle, koska entä jos hän joskus haluaisikin lisää lapsia. Jos vaikka minä ja lapset kuoltaisiin onnettomuudessa. Ymmärrän näkemyksen, hän on kovin lapsirakas.
Jos jotain hyvää, niin meillä on oikein ihanat fiksut lapset ja nyt näköjään tulee yksi lisää.
Mutta pitäisi ehkäisy hoitaa jotenkin kuntoon, ettei lapsia tulisi enempää.
34
[/quote]
Huoh, lesta. Uskovaisten tavarahan on yhteistä....ukkos kylvää pitkin kyliä, onko sun lapsillas muka kaikilla sama isä :)
Olen 26 myös, lapseni (ainoa, eikä enempää tule) on nyt 6v.
Olen 38 kun lapseni täyttää 18v, olen tyytyväinen näin.
Mutta tottakai te yritätte lasta kun se on teille ajankohtainen, kuten jokainen.
Hyvää joulua! :)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:57"]
34, kannattaisiko hoitaa se ehkäisy kuntoon???
[/quote]
Niinpä. Kuinka moni heittäisi pari kolmesataatuhatta euroa roskiin huolimattomuuttaan?
[/quote]
Joo kannattaisi. Olin jo sterilisaatioon menossa, mutta en uskaltanut lääkärin vuoksi. Olisi laittanut essuren, vaikka minulla on paha nikkeliallergia. Eikä samasta sairaalasta kokemukset muutenkaan mairittelevia ole. Lyhyesti sanottuna, luottamuspula.
Kierukka ei käy elämänkatsomukseni kanssa yhteen, pillerit ja ehkäisyrengas taas eivät muuten sovi.
Mies ei ole halunnut mennä veitsen alle, koska entä jos hän joskus haluaisikin lisää lapsia. Jos vaikka minä ja lapset kuoltaisiin onnettomuudessa. Ymmärrän näkemyksen, hän on kovin lapsirakas.
Jos jotain hyvää, niin meillä on oikein ihanat fiksut lapset ja nyt näköjään tulee yksi lisää.
Mutta pitäisi ehkäisy hoitaa jotenkin kuntoon, ettei lapsia tulisi enempää.
34
[/quote]
Huoh, lesta. Uskovaisten tavarahan on yhteistä....ukkos kylvää pitkin kyliä, onko sun lapsillas muka kaikilla sama isä :)
[/quote]
Heh.. tämä sai hymyilemään.
Ei olla lestoja, ei edes kuuluta kirkkoon. Lapsilla sama isä.
34
Et sinä nyt, 26-vuotiaana olisi enää nuori äiti, etkä ole sitä varsinkaan 30-vuotiaana. Ihmettelen siis hieman närkästymistäsi asiasta. Kaverisihan vain totesi sen oleellisimman, ihan tosiasian eli kolmeakymppiä lähetessä teillä alkaa olla jo jonkin verran ikää. Ei se välttämättä mitään estä eikä ole negatiivinen asia, mutta ikää alkaa tosiaan olla. Ei siitä tosiasiasta pääse sillä että jankkaa sen ikäisten hedelmällisyyslukuja.
Tuota samaa "kun teillä alkaa olla jo ikääkin" -painostusta on alkanut tulla vähän joka puolelta. Joo, ollaan oltu yhdessä jo 8 vuotta ja varmaan muiden mielestä valmiita. Tympii ja nyppii kaikenlainen "herättely", kun lisääntyminen nyt on niin yksityinen ja oma asia etten halua joutua kommentoimaan siitä yhtään mitään kenellekään ulkopuoliselle. Olen tietoinen iästäni, kiitos vain.
Kohta tulen varmaan lipsauttaneeksi utelijoille ja painostajille että ei ole lapsia vähään aikaan tiedossa kun ei seksiä edes harrasteta vielä. Voivat sitten lakata vinkkaamasta ehkäisyn poisjättämisestäkin.
no ei ole yhtä oikeaa aikaa saada lasta. menin 25 vuotiaana naimisiin ja yritettiin heti lasta, ONNEKSI en tullut raskaaksi, kun miehellä tuli kiire vieraisiin ja siihen se homma päättyi. sain lapset vasta 35 ja 37 vuotiaana ja ihan oikean ikäisenä (ennekaikkea oikean henkiöän kanssa)
Minusta on kohtalaisen mautonta tiedustella ja oma-aloitteisesti kommentoida toisten lastenhankinta-asioita. Vähän sama kuin kysyisi, että onko sulla nyt "ne" päivät. Intiimi yksityisasia.
Ikää sitä on 1-vuotiaallakin, jos tuolle linjalle lähdetään. Jos 30-vuotias tuntuu vanhalta, kannattaa miettiä, onko omissa elämäntavoissa vikaa jos askel painaa jo noin nuorena. Miten ajattelitte, nuoret vanhukset, jaksaa työelämässä vielä 35 vuotta, jos mukeroiden hoitaminen kolmekymppisenä on ylivoimaista.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:49"]Ihanko tosissaan 26-vuotiaan ihmisen pitäisi suunnitella elämäsä sen mukaan, että ehtii ottaa lapsenlapsensa hoitoon, ettei ole ryppyinen lastensa rippijuhlissa? Entä jos lastenlapsia ei tule, entä jos oma lapsi kuolee ennen rippijuhliaan, entä jos itse kuolet ennen kuin lapsi oppii puhumaan?
Minulle on niin vierasta elää noin kaukana tulevaisuudessa. Olen itse 27, onnellisesti avoliitossa ja opiskelen yliopistossa. Olen todella tyytyväinen elämääni. Tulevaisuudelta toivon monia asioita, yksi niistä on ehdottomasti oma lapsi. Mutta en ole valmis pikakelaamaan elämääni vain jotta ehtisin mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monen ihmisen kautta. Minä elän tätä omaa elämääni rauhakseen, olen iloinen jokaisesta uudesta päivästä johon herään. En todellakaan mieti eläkepäiviäni ja panikoi tulevia lapsenlapsia.
[/quote]Ei pitäisi, mutta jossain vaiheessa sitä jostain syystä alkaa heräillä ajattelemaan. 27v on ihanan nuori, mutta aika tekee meille kaikille saman.
Yli 40-vuotiaan naisen raskaus
• Hedelmällisyys alkaa heiketä ja keskenmenot lisääntyä merkittävästi jo 30 ikävuoden jälkeen.
• Raskauskomplikaatiot alkavat lisääntyä merkittävästi jo 35 ikävuoden jälkeen.
• Yli 40-vuotiaiden naisten raskauksissa pre-eklampsian, raskausdiabeteksen, istukan
kiinnittymishäiriöiden, ennenaikaisuuden ja pienipainoisuuden riskit sekä perinataalikuolleisuus
ovat kaksinkertaiset verrattuna 25–29-vuotiaiden naisten raskauksiin.
• Ensisynnyttäjillä riskit ovat kaksinkertaiset samanikäisiin uudelleensynnyttäjiin nähden.
• Kaksos- ja kolmosraskauksissa riskit ovat moninkertaiset yksisikiöisiin raskauksiin nähden.
• Ikä on äitiyskuolemien merkittävä riskitekijä, mutta absoluuttinen riski on yhä pieni.
• Vaikka oikea synnytysikä on vain vähäisessä määrin lääketieteellinen kysymys, naisten ja
yhteiskunnan tulee olla tietoisia siitä, mitä seurauksia on synnytysten siirtämisestä myöhemmäksi.
SUSANNA SAINIO
LT, naistentautien ja synnytysten
sekä perinatologian erikoislääkäri
HUS, naisten- ja lastentautien
tulosyksikkö, naistentaudit ja
synnytykset, Naistenklinikka
REIJA KLEMETTI
FT, TtM, erikoistutkija
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ELINA HEMMINKI
LKT, dosentti, tutkimusprofessori
MIKA GISSLER
FT, VMT, professori,
kehittämispäällikkö
Pohjoismainen kansanterveys -
tieteen korkeakoulu, Göteborg
Suomen lääkärilehti: http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 09:36"]Miksi alapeukutat faktoille adoptiosta? Adoptiovanhemmat ovat pääsääntöisesti aika iäkkäitä eikä ikärajat suinkaan tule kolmekymppisenä vastaan vaan vasta yli nelikymppisenä prosessin aloittanut voi joutua miettimään, tuleeko ikärajat vastaan.
[/quote]Toi riippuu ihan siitä maasta, mistä adoptoit. Säännöt ovat kiristyneet viime vuosina ja adoptio vaikeutunut.
Nyt puhuttiin kolmekymppisistä synnyttäjistä, ei nelikymppisistä. Nelikymppisistäkin ylivoimainen enemmistö synnyttää normaalisti, raskaus sujuu hyvin ja tuloksena on terve lapsi. Kolmekymppinen taas on loistavassa iässä saada lapsia.
Hahah, itse olen varmaan ihan ikäloppu kun lapset tulevat edes harkintaan. Olen nyt 22-vuotias, jos keväällä pääsen unelmieni alalle, olen 27 kun valmistun. Tämän jälkeen vakityöpaikan metsästystä, kun sen saan vähintään 3 vuotta töitä ja sitten voi alkaa harkitsemaan lastenhankintaa. Eli olen kutakuinkin 35 kun alan harkitsemaan lasten hankintaa :) Kesken opiskelujen en lasta halua tehdä, saati valmistuneena ilman vakipaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:54"]
• Hedelmällisyys alkaa heiketä ja keskenmenot lisääntyä merkittävästi jo 30 ikävuoden jälkeen.
• Raskauskomplikaatiot alkavat lisääntyä merkittävästi jo 35 ikävuoden jälkeen.
• Yli 40-vuotiaiden naisten raskauksissa pre-eklampsian, raskausdiabeteksen, istukan
kiinnittymishäiriöiden, ennenaikaisuuden ja pienipainoisuuden riskit sekä perinataalikuolleisuus
• Ensisynnyttäjillä riskit ovat kaksinkertaiset samanikäisiin uudelleensynnyttäjiin nähden.
• Kaksos- ja kolmosraskauksissa riskit ovat moninkertaiset yksisikiöisiin raskauksiin nähden.
• Ikä on äitiyskuolemien merkittävä riskitekijä, mutta absoluuttinen riski on yhä pieni.
• Vaikka oikea synnytysikä on vain vähäisessä määrin lääketieteellinen kysymys, naisten ja
yhteiskunnan tulee olla tietoisia siitä, mitä seurauksia on synnytysten siirtämisestä myöhemmäksi.
SUSANNA SAINIO
LT, naistentautien ja synnytysten
sekä perinatologian erikoislääkäri
HUS, naisten- ja lastentautien
tulosyksikkö, naistentaudit ja
synnytykset, Naistenklinikka
REIJA KLEMETTI
FT, TtM, erikoistutkija
ELINA HEMMINKI
LKT, dosentti, tutkimusprofessori
MIKA GISSLER
FT, VMT, professori,
kehittämispäällikkö
Pohjoismainen kansanterveys -
tieteen korkeakoulu, Göteborg
Suomen lääkärilehti: http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf
[/quote]
ja moni tämän ikäinen saa lapsensa ilman mitään ongelmia ;) miksi pelotella kauhukuvilla? Ongelmia voi olla vaikkapa jo 20-vuotiaalla
minä omasta halustani sain lapseni 39v ja 41v, aikaisemmin en halunnut, kaksi todella helppoa täysin ongelmatonta raskautta ja synnytystä
on vain yksi "oikea" ikä hankkia lapsia=se itselle sopiva ikä
elämäessä on hirveästi erilaisia riskitekijöitä, jokainen punnitkoon itselleen sopivimman vaihtoehdon ja jättäköön muut rauhaan
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:54"]
[/quote]
Ensinnäkin ap oli 26 vuotias, ja aikoi hankkia lapsia noin viiden vuoden kuluessa. Ei yli 40-vuotiaana.
Mutta siitä huolimatta muutama fakta:
- Perinataalikuolleisuus on noin 0,3-0,4 % kaikista raskauksista.
Koska tuo on kaikkien keskiarvo, täytyy riskin olla nuorilla synnyttäjillä tuota pienempi. Koska yli 40-vuotiaita on raskaana paljon vähemmän lukumääräisesti, voidaan arvioida, että 25-29-vuotiaana riski lienee luokkaa 0,25%, josta saadaan riskiksi yli 40-vuotiaana 0,5%. Eli todennäköisyys 2,5/1000 nousee riskiin 5/1000, tai toisin päin: Todennäköisyys, että vauva ei kuole kohtuun on nuorena 997,5/1000 ja vanhana todennäköisyys on 995/1000.
Väestöllisenä riskinä tämän kaltaiset kannattaa esim. sosiaalipoliittisissa ratkaisuissa huomioida, ja kukin tietty tekee pohdinnat omalla kohdallaan, mutta itse en tee koko elämänkulkuuni radikaalisti vaikuttavia päätöksiä tuon suuruisten suhdelukujen muutoksen perusteella.
t. 27
Minä sain esikoistyttäreni 23-vuotiaana kesken opiskelujen. Toisen lapsen sain 26-vuotiaana.
Monet tuntuvat ajattelevan, että esim. 30-vuotiaana ovat valmiita äitiyteen tms.. Ihan samalla tavalla sitä voi sen ikäisenä olla valmis viisivuotiaan äidiksi :) Lapsihan ei ensimmäisinä vuosinaan tarvitse vanhemmiltaan mitään suurta elämänviisautta vaan perusturvaa. Lapsi kasvaa mukanasi ja itse kasvat äitiyteen, ei tarvitse olla "valmis" eikä koskaan olekaan. Vanhemmuus on matka :) Lapsi ei estä mitään, paitsi juopottelua ja bile-elämää.
Jokainen hankkikoot lapsen haluamallaan iällä, mutta ei lapsen saamista kannata jännittää jos perusasiat ovat kunnossa. Lapseni oli 2-vuotias, kun valmistuin, ei hän edes muista mitään ajasta jonka opiskelin. Olen 40-vuotias, kun tyttäreni on täysi-ikäinen. Toivottavasti meillä on edessä paljon yhteisiä ihania vuosia.
Ei kaikkia kiinnosta lisääntyä parikymppisenä, vaikka parisuhde olisikin ja muut puitteet kunnossa. Itse ainakin haluan nauttia aikuisuudesta ja itsenäisyydestä. Jos se nyt tarkoittaa pientä laskua hedelmällisyydessä, niin samantekevää.
t. 26-vuotias
Biologisesti 30-vuotias on oikein hyvässä iässä saamaan lapsia. Jos 30-vuotias ei tule raskaaksi, hän tuskin olisi tullut raskaaksi viisi vuotta aiemminkaan.