"Kun teillä alkaa jo ikääkin olla..." OLEN 26v!
Samanikäisen kaverini kanssa tuli puheeksi lastenhankinta. Hän odottaa jo toistaan, minä sanoin että meillä ollaan miehen kanssa suunniteltu että esikoinen olisi hyvä tulevaksi siinä neljän-viiden vuoden päästä elikä kun olemme itse kolmekymppisiä.
Kaveri tähän totesi että eihän sitä niin viime tippaan pidä jättää, ja että meillä alkaa miehen kanssa jo ikä painamaan että pullaa uuniin kannattaisi alkaa jo laittamaan. MISTÄ lähtien 30-vuotias on ikäloppu saamaan esikoisen? Olenko itse ihan pihalla, kun mielestäni kaverillani on vähän hassu näkökulma, joskin ymmärrettävä kun itse on nuorempana lapsensa saanut. Mutta että kolmikymppinen olisi jo vanha....
Kommentit (115)
Myös alle 30-vuotiaat voivat tarvita hedelmöityshoitoja. Kaverini on 23 ja sai juuri tietää ettei todennäköisesti ikinä saa omia lapsia, ainakaan ilman hoitoja.
Ei elämää voi suunnitella niin, että "varmuudeksi" alkaa tekemään lapsia 5 vuotta ennekuin tuntee olevansa valmis. Mielestäni se ei ole kenenkään etu.
Olen myös sitä mieltä, että suomalaisessa mediassa on suuri hiljainen linja, joka yrittää saada nuoret tekemään enemmän lapsia nopeammin. Jokainen voi miettiä miksi ja kannattaako.
Makuasia kai tämkin on mutta minusta 25-26v on sopiva ikä lasten saamiseen.
Mä sain oman lapsen 26-vuotiaana, mutta silti minusta kuulostaa tyhmältä sanoa etenkään alle kolmekymppiselle jotain "kun ikääkin alkaa olla"-juttua kun nykytietojen mukaan (http://yle.fi/uutiset/tutkimus_naisten_hedelmallisyys_saavuttaa_huippunsa_kolmekymppisena/6742548) nainen tulee helpoiten raskaaksi 30-34-vuotiaana.
Lainaus tutkimuksesta:
Kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen
-20 - 24-vuotiaista naisista 78 % oli raskaana
-30 - 34-vuotiaat 87 %
-35 - 40-vuotiaista 72 %
Tökeröähän se ikäjutun sanominen on kyllä minkä tahansa ikäiselle.
Ja onhan nuorempana lisääntymisessä sekin puoli että pääsee jo alle kuusikymppisenä piipahtamaan vaikka iltaolusella ex tempore ;-)
Suosittelen ap:lle ja muillekin luettavaksi seuraavan artikkelin lukemista. Hedelmällisyys kyllä laskee 30 jälkeen, mutta hyvin vähän. Nykyinen panikoiminen hedelmällisyydestä perustuu pitkälti hyvin vanhoihin tutkimuksiin, joiden koko lähtöasetelma on ollut pielessä, joten ne eivät edes kerro hedelmällisyydestä kovin hyvin. Tuttavapiirini kokemukset tukevat artikkelin siteeraamia tutkimuksia: Lapsen saaminen tuntuu hyvin onnistuvan 30-40-vuotiaana, lapsensaantivaikeuksista kärsivät ovat yleensä kärsineet siitä jo nuorena.
"It found that with sex at least twice a week, 82 percent of 35-to-39-year-old women conceive within a year, compared with 86 percent of 27-to-34-year-olds."
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/07/how-long-can-you-wait-to-have-a-baby/309374/
Itse olen tullut kahdesti raskaaksi, molemmat ekasta yrityskierrosta yli 30-vuotiaana. (Jälkimmäinen 35-vuotiaana yhdellä ainoalla seksikerralla.) Saatan tietty olla poikkeuksellinen sattuma, mutta tuttavapiiriä kuunnellen, ei tämä mitenkään ylettömän erikoista olisi.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:27"]
Suosittelen ap:lle ja muillekin luettavaksi seuraavan artikkelin lukemista. Hedelmällisyys kyllä laskee 30 jälkeen, mutta hyvin vähän. Nykyinen panikoiminen hedelmällisyydestä perustuu pitkälti hyvin vanhoihin tutkimuksiin, joiden koko lähtöasetelma on ollut pielessä, joten ne eivät edes kerro hedelmällisyydestä kovin hyvin. Tuttavapiirini kokemukset tukevat artikkelin siteeraamia tutkimuksia: Lapsen saaminen tuntuu hyvin onnistuvan 30-40-vuotiaana, lapsensaantivaikeuksista kärsivät ovat yleensä kärsineet siitä jo nuorena.
"It found that with sex at least twice a week, 82 percent of 35-to-39-year-old women conceive within a year, compared with 86 percent of 27-to-34-year-olds."
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/07/how-long-can-you-wait-to-have-a-baby/309374/
Itse olen tullut kahdesti raskaaksi, molemmat ekasta yrityskierrosta yli 30-vuotiaana. (Jälkimmäinen 35-vuotiaana yhdellä ainoalla seksikerralla.) Saatan tietty olla poikkeuksellinen sattuma, mutta tuttavapiiriä kuunnellen, ei tämä mitenkään ylettömän erikoista olisi.
[/quote]
Pointti onkin se, että jos niitä ongelmia on, eiväthän ne tule ilmi ennen kuin aloittaa yrittämisen! Ja jos yrittämisen aloittaa myöhään, jää vain vähän aikaa kokeilla eri keinoja ennen kuin hedelmällinen aika lopullisesti lakkaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:25"]
Mä sain oman lapsen 26-vuotiaana, mutta silti minusta kuulostaa tyhmältä sanoa etenkään alle kolmekymppiselle jotain "kun ikääkin alkaa olla"-juttua kun nykytietojen mukaan (http://yle.fi/uutiset/tutkimus_naisten_hedelmallisyys_saavuttaa_huippunsa_kolmekymppisena/6742548) nainen tulee helpoiten raskaaksi 30-34-vuotiaana.
Lainaus tutkimuksesta:
Kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen
-20 - 24-vuotiaista naisista 78 % oli raskaana
-30 - 34-vuotiaat 87 %
-35 - 40-vuotiaista 72 %
Tökeröähän se ikäjutun sanominen on kyllä minkä tahansa ikäiselle.
[/quote]
Toinen lainaus uutisesta (ei tutkimuksesta, jota sinäkään et kai ole lukenut):
"Tutkijat arvelevat selityksen piilevän siinä, että tämänikäiset naiset viettävät terveellisempää elämää kuin nuoremmat."
Varmasti myös kolmekymppiset yrittävät raskautumista tavoitteellisemmin kuin nuoremmat, joilla on vielä aikaa. Hyvä uutinen on siis se, että huolellisuudella ja terveillä elämäntavoilla voi vaikuttaa hedelmällisyyteensä. Mutta sellaista johtopäätöstä en vetäisi, että kolmekymppisen raskautuminen olisi helpompaa kuin nuoremman.
Kylä mullekin gyne sanoi ollessani juurikin 26 v, että kannattaa lapsentekoa miettiä, koska ei aina ole helppoa jos odottaa yli kolmenkympin. No eipä se sitten helppoa ollutkaan, saatiin lapsi pitkän yrityksen jälkeen. Toinen olisi ihana saada, mutta tiedä siit sitten miten käy. Saisivat gynet herätellä enemmänkin nuoria naisia!
Suomalaiset lääkärit suosittelevat lasten hankkimista ennen 30v. Tai oikeammin ensimmäisen lapsen saamista. Tästä löytyy paljon uutisia ja artikkeleita. Lääkärit on jopa ohjeistettu että jokaisen lapsettoman yli kolmekymppisen ehkäisyä hakevan naisen kanssa tulisi ottaa puheeksi hedelmällinen ikä ja lapsensaantimahdollisuudet. Synnyttäjien keski-iän nousu on kansantaloudellinen ongelma, koska yhä useampi tarvitsee yhteiskunnan kustantamia kalliita hedelmöityshoitoja. Se on monille myös inhimillinen tragedia, koska korkea ikä vähentää hoitojen onnistumisprosenttia ja yhä useampi jää ilman lasta. Tätä on turha miinuspeukuttaa, koska jokainen voi todeta tämän todeksi ihan googlettamalla.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:31"]
Pointti onkin se, että jos niitä ongelmia on, eiväthän ne tule ilmi ennen kuin aloittaa yrittämisen! Ja jos yrittämisen aloittaa myöhään, jää vain vähän aikaa kokeilla eri keinoja ennen kuin hedelmällinen aika lopullisesti lakkaa.
[/quote]
Totta tuokin ja sitä aikanaan mietin, mutta en silti nähnyt järkeväksi tehdä lasta vuosikausia toivomaani (ja miehen toivomaa) aiemmin vain selvittääkseni olenko hedelmällinen vai en. Toivoimme kahta lasta, eikä yksilapsiseksi jääminenkään olisi ollut katastrofi kummallekaan, joten päättelin, että otan sen riskin, että kymmenisen vuotta yrittämistä ja hoitoja ei riittäisi enää ainokaisen saamiseen. Ja, jos se ei olisi riittänyt, pidin vielä epätodennäköisenä, että jokunen vuosi aiemmin yrittämistä olisi asiaa muuttanut. (Varsinkin, jos olisimme aloittaneet yrittämisen ennen kuin todella halusimme, tuskin olisimme hedelmättömyystutkimuksiin ja -hoitoihin lähteneet nopeasti, vaikkei pariin vuoteen olisi tärpännytkään.) Kun lähisuvussa ei ole lapsettomuutta, vaan päinvastoin raskaaksi on yleensä tultu erittäin helposti, arvioin oman riskini riittävän pieneksi.
Jokainen tietenkin tekee arvion omasta näkökulmastaan ja oman elämäntilanteensa mukaan ja joskus se riskiarvio voi mennä pieleen, mutta sellaista elämä on.
t. 27
Ei kaikille ole Maailman Tärkein Asia saada lapsia. Monet haluavat nauttia aikuiselämästään ensin, ja jos se lisää lapsettomuuden riskiä pari prosenttia, se on hyväksyttävissä.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 08:42"]
Tunnen pariskunnan joka yritti lasta 8 vuotta. He aloittivat vasta 3-kymppisinä, onneksi viimein terveen lapsen saivat mutta äiti oli jomelkein sen 40v. ja isä siitäkin vanhempi.
Itse olen 28v. ja odotan neljättä lasta, olen joka päivä onnellinen tästä että sain toteuttaa suurperheen jo nuorena. Yksi lapsistani on erityislapsi, toivoisin että ihmiset ymmärtävät miten paljon nousee iän myötä riski saada lapsi joka ei ole terve! Kannustan ehdottomasti nuorena hankkimaan lapset jos vaan mitenkään mahdollista. Ei-terveen lapsen hoitaminen on tosi rankkaa jo minunkin iässä, saati sitten vanhempana. Kukaan tässä ketjussa ei olepohtinut äidin iän tuomia riskejä nimenomaan lapsen terveydelle :(
[/quote]
Ensinnäkin, kaikki sympatiani sinun puolellesi tuossa tilanteessa. Niin kovasti toivoisin, että kaikki lapsesi voisivat olla terveitä. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.
Mutta haluan kuitenkin sen verran sanoa, että sinun ikäsi tuskin on noin nuorella iällä lainkaan vaikuttanut siihen, että sinulle on syntynyt erityislapsi. On aivan totta, että nuorena on suurin todennäköisyys synnyttää täysin terve lapsi ja riski kasvaa iän myötä. Kuitenkaan, missään iässä ei ole sataprosenttisen varmaa, että syntyvä lapsi olisi terve, ei edes hedelmällisimmässä mahdollisessa iässä. Riski siihen, että syntyvä lapsi on erityislapsi, on aina olemassa, myös silloin kun on hedelmällisimmillään. Se todennäköisyys on silloin pieni mutta kun synnyttäjiä on tarpeeksi paljon, niin jonkun kohdalle se osuu.
Minä raasu uskoin, että kolmikymppisenä olisi vaikeampi raskautua. Nyt odotan viidettä vauvaa, ikää 38-vuotta. Tämäkin sai alkunsa varmoina päivinä. Vain yksi raskauksistani on ollut suunniteltu. On liene ymmärrettävää, etten ymmärrä ollenkaan puheita alentuneesta hedelmällisyydestä.
34, kannattaisiko hoitaa se ehkäisy kuntoon???
Mulle alettiin vihjata ajan loppumisesta kesken 21-vuotiaana ;) Sama henkilö myös koko ajan kyseli, että onko mulla jo mies.
Selän takana jutteli ympäriinsä, että suurella varmuudella jään sinkuksi. Muilta kuulin tästäkin.
Itse en laukoisi tällaisia kommentteja kellekään. Muiden parisuhteet ja perhesuunnittelu ei kuulu mulle pätkääkään. Onnittelen tai tarjoan olkapäätä, mutta aloite on kertojalla.
Mieheni löysin muuten 22-vuotiaana, nyt naimisissa 7 vuotta ja 3 lasta. Pieleen meni tuttavan ennustukset ;)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:57"]
[/quote]
Niinpä. Kuinka moni heittäisi pari kolmesataatuhatta euroa roskiin huolimattomuuttaan?
Meillä on 3 lasta. Eka tuli hoidoilla kun olin 25v. Toka tuli hoidoilla kun olin 29v. Kolmas tuli ihan luomuna kun olin 31v.
Tässä tapauksessa raskautuminen on siis ollut helpompaa yli kolmekymppisenä. Olen kyllä monessa muussakin asioissa melkoinen tilastohäirikkö ;-)
Jos sinulle lasten saaminen on todella tärkeää, ts. lapsettomuus olisikin sokki tai katkeroittaisi, niin kannattaa aloittaa reilusti alle 30v. Biologisesti 30v jälkeen aletaan olemaan jotain muuta kuin nuoria.
Jos lapsettomuuskin olisi yksi ok vaihtoehto, voi rauhassa jättää myöhemmälle ja koittaa jos vaikka olisit tilastoihme sinäkin =)
Luulen että sun kaverin "ikäänkin alkaa olla" viittasi siihen että ette oo enää teinejä (olleet vähään aikaan).
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:57"]
[/quote]
Niinpä. Kuinka moni heittäisi pari kolmesataatuhatta euroa roskiin huolimattomuuttaan?
[/quote]
Joo kannattaisi. Olin jo sterilisaatioon menossa, mutta en uskaltanut lääkärin vuoksi. Olisi laittanut essuren, vaikka minulla on paha nikkeliallergia. Eikä samasta sairaalasta kokemukset muutenkaan mairittelevia ole. Lyhyesti sanottuna, luottamuspula.
Kierukka ei käy elämänkatsomukseni kanssa yhteen, pillerit ja ehkäisyrengas taas eivät muuten sovi.
Mies ei ole halunnut mennä veitsen alle, koska entä jos hän joskus haluaisikin lisää lapsia. Jos vaikka minä ja lapset kuoltaisiin onnettomuudessa. Ymmärrän näkemyksen, hän on kovin lapsirakas.
Jos jotain hyvää, niin meillä on oikein ihanat fiksut lapset ja nyt näköjään tulee yksi lisää.
Mutta pitäisi ehkäisy hoitaa jotenkin kuntoon, ettei lapsia tulisi enempää.
34
No kun itse olin alle 30v, koin kyllä, että alkoi olla aika ns. laittaa pullaa uuniin ja ihmettelin kyllä kovasti niitä, jotka ehdoin tahdoin jättivät kovasti päälle 30v esikoisen "hankinnan".
Sain esikoiseni kun olin 28 ja seuraavat lapset 36- ja 37-vuotiaana. Olisin kyllä halunnut saada nämä kuopukset aiemmin, mutta se ei onnistunut. Siis kun mulla on tämä ajatus, että haluaisin osallistua vielä lastenlasten elämään. Näillä näkymin saatan olla hyvinkin 70v+ ennenkuin ensimmäinenkään syntyy. Silloin ei paljon oteta enää yökylään.