Palkkaero niin suuri, miten käytännössä pitäisi tehdä?
Tienaan alle 1000e/kk, mies tienaa noin 3500e/kk.
Käytän liki kaiken kauppaan, laskuihin ja lasten harrastuksiin ja vaatteisiin jne. Mies maksaa asumiset ja isommat laskut. Loput on hänen rahoja kuulema. Joudun pyytämään häneltä rahaa. Nyt alkoi v-ttuilla, että ei anna.
Hän päättää mitä omilla rahoillaan tekee.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Minun tuloista vaihtelevasti mm. vesi, puhelin, apteekki.
Miehen: asuminen, sähkö, vakuutus, auto jne. + hänen omat harrastukset vie välillä aika paljon.
Asuminen vaikkapa 1200, sähkö 100, vakuutukset 100, auto 400, harrastukset 200... Ihan hyvinhän se mieskin massejaan käyttää myös yhteiseen hyvään.
Jos tonnilla et saa teitä pidettyä ruoissa ja vaatteissa, niin kulutusta tulisi tarkastella enemmänkin. Et maksa kuitenkaan asumisesta mitään lukuunottamatta jotain satunnaista laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat on yhteisia, lapset on yhteisia. Tee budjetti. Ei ole minun ja sinun tuossa tilanteessa
En saa puhuttua miehen päähän tätä tietoa. Hänen mielestä on HÄN, sitten lapset ja minä näköjään viimeinen paha :(
ap
Tuossa tilanteessa sinulle olisi varmaan taloudellisesti - henkisestä puhumattakaan - edullisinta erota. Miehesi on mulkvisti ja huono isä. Millainen mies kieltäytyy antamasta rahaa perheensä menoihin kun vaimolla ei yksinkertaisesti enää ole enempää?
Eron jälkeen hänen on pakko osallistua lastensa elatukseen muutenkin kuin maksamalla asumisesta, toisin kuin nyt. Sinä taas pienituloisena saat esim asumistukia toisin kuin nyt. Teepä huvin vuoksi laskelma siitä miten pärjäisit oikeasti ilman miestä. Voit järkyttyä, siis hyvällä tavalla.
Terv. saman komenut ja nyt asiat paljon paremmin.
Meillä on suunnilleen sama tilanne. Vaimon tulot ovat noin 1000€ ja omat nettotulot noin 3500€. Meillä on rahat yhteisiä eikä omia rahoja ole, joten ei tuommoista tarvitse miettiä.
Aika paskoilla tuloilla molemmat. Tonninhan saa yläasteen kesätöistäkin, eikä 3500 myöskään mikään häävi tulo ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat on yhteisia, lapset on yhteisia. Tee budjetti. Ei ole minun ja sinun tuossa tilanteessa
En saa puhuttua miehen päähän tätä tietoa. Hänen mielestä on HÄN, sitten lapset ja minä näköjään viimeinen paha :(
ap
Tuossa tilanteessa sinulle olisi varmaan taloudellisesti - henkisestä puhumattakaan - edullisinta erota. Miehesi on mulkvisti ja huono isä. Millainen mies kieltäytyy antamasta rahaa perheensä menoihin kun vaimolla ei yksinkertaisesti enää ole enempää?
Eron jälkeen hänen on pakko osallistua lastensa elatukseen muutenkin kuin maksamalla asumisesta, toisin kuin nyt. Sinä taas pienituloisena saat esim asumistukia toisin kuin nyt. Teepä huvin vuoksi laskelma siitä miten pärjäisit oikeasti ilman miestä. Voit järkyttyä, siis hyvällä tavalla.
Sitä samaa. Miehenä ottaisin välittömästi eron, jos tienaisin kuten ap tienaa.
En viitsisi olla saiturin kanssa liitossa.
Luonnollisesti haluaisin lapset itselle ja laittaisin vaimon maksamaan kunnon elarit.
Ap:lle kuuluisi 1500e mieheltä käyttörahaa kk
Jos olisin ap:n mies niin antaisin tuon verran käyttörahaa naiselleni.
Jos noin alhaiset tulot on!
Eihän tuollaisella pärjää. Lapsille on ostettava vaatteita ja herkkuja.
Miehesi on saituri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitä samaa. Miehenä ottaisin välittömästi eron, jos tienaisin kuten ap tienaa.
En viitsisi olla saiturin kanssa liitossa.
Luonnollisesti haluaisin lapset itselle ja laittaisin vaimon maksamaan kunnon elarit.
Ei 3500 ole mikään iso palkka, tuskin määrätään kovin paljon enempää kuin se 150 euron minimi. Ja jos mies maksaa tällä hetkellä asumisen ja isot laskut yksin, niin aika turha pelotella elareilla. Ap taas maksaa vain juoksevia kuluja mutta asuu ilmaiseksi. Jotenkin en nyt näe, se ero olisi taloudellisesti erityisen hyvä diili ap:lle.
Eroa niin saat
Asumistuen
Elatustuet
Lapsilisät
Ja Oman palkan
Vierailija kirjoitti:
Aika paskoilla tuloilla molemmat. Tonninhan saa yläasteen kesätöistäkin, eikä 3500 myöskään mikään häävi tulo ole.
Suomeen tarvittaisi 20e tuntipalkan minimipalkkalaki välittömästi.
Tosi monella näyttäisi olevan paskat tulot. Ihan hävettää ja säälittää muiden puolesta.
Miten te pärjäätte jollain kolmendonan tuloilla elämässänne?
Jhumalauta oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Eroa niin saat
Asumistuen
Elatustuet
LapsilisätJa Oman palkan
Ja maksat niistä koko lailla samat kulut kuin nytkin JA asumisen ja ne isommat laskut.
Siis jokainen mies tajuaa että naiset tarvitsee rahaa. Miksi mies pimittää rahojaan?
Naisillehan se palkka annetaan pois. Mies käy töissä ja antaa rahat naiselle ja nainen hoitaa laskut ja muut perheen menot. Eikö tää ole se perinteinen suomalainen "ainakin idässä oleva" perinteinen malli?
Siis eihän tosimies pidä rahaa omalla tilillä vaan kantaa ne naisellle kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
entä jos oiski toisinpäin? Ois iha eri kommentit täällä
Hyvä huomio. Meillä nainen maksaa kiltisti kaiken tai jätän hänet ja lapset.
Tienaan itse kuukaudessa 900e kk ja nainen neljätonnia.
Luonnollisesti hän maksaa suurimman osan kaikesta ja jos haluaa minut etelänlomalle mukaan, niin maksaa myös liput ja hotellit. Muuten jään Suomeen hengailemaan.
Näin meillä, kun tuloerot on suuret.
Ja tuo on ainakin mun mielestä kaikin puolin ok!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti hän maksaa suurimman osan kaikesta ja jos haluaa minut etelänlomalle mukaan, niin maksaa myös liput ja hotellit. Muuten jään Suomeen hengailemaan.
Itse ihmettelen että millainen nainen ei maksaisi miehensä etelänlomaa, jos miehellä olisi pienet tulot?
Kai vaimo nyt perheenpään haluaa mukaan lomalle ja tarjota tälle herkut ja muut lisukkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen että millainen nainen ei maksaisi miehensä etelänlomaa, jos miehellä olisi pienet tulot?
Kai vaimo nyt perheenpään haluaa mukaan lomalle ja tarjota tälle herkut ja muut lisukkeet?
Tietenkin rakkaimmalleen ostaa kaiken, jos rakas itse ei työnsä tuloilla kykene siihen.
Muuten voisi elää yksinkin omillaan.
Ei niin saita voi rakkaudessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan pienituloiselle miehelleni lomat ihan mielelläni, mutta kyllä hän yhteisiin kuluihin saa luvan osallistua kykynsä mukaan. Ei meidän perheessä asu siipeiljöitä. Eikä varsinkaan erouhkailijoita.
Opiskelkaa, naikkoset, opiskelkaa! Mutta älkää kulttuuri-taide ym. alaa, jos aioitte itsenne elättää. Turha on ruikuttaa, jos itse on ammatin valinnut. Onhan se toisaalta totta, että työttömiä on alalla kuin alalla.
Kyllä naiset ovat heti rahanjakoa tekemässä, jos itse tienaavat paremmin kuin puoliso. Muuten ovat hiljaa ja siipeilevät, sen minkä ehtii.
Se maksaa enemmän,joka tienaa enemmän. Aika sairasta, että samassa perheessä toinen olis ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa enemmän,joka tienaa enemmän. Aika sairasta, että samassa perheessä toinen olis ilman rahaa.
Tuohan on kommunismia.
Haluatko samaa myös Suomeen että vähemmän tienaavat saisivat enemmän rahaa enemmän tienaavilta?
Se on kommunismia joka ei toiminut.
Tää on tätä. Suomalaiset on jopa parisuhteet sisällä sairaan rahan ahnetta porukkaa.
Rahasta tapellaan aina tässä maassa.
Lapset nähdään kulueränä vähän kuin yrityksissä työntekijät on kuluja.
Meno on perheiden sisällä samalaista oikeistokapitalismia.