Palkkaero niin suuri, miten käytännössä pitäisi tehdä?
Tienaan alle 1000e/kk, mies tienaa noin 3500e/kk.
Käytän liki kaiken kauppaan, laskuihin ja lasten harrastuksiin ja vaatteisiin jne. Mies maksaa asumiset ja isommat laskut. Loput on hänen rahoja kuulema. Joudun pyytämään häneltä rahaa. Nyt alkoi v-ttuilla, että ei anna.
Hän päättää mitä omilla rahoillaan tekee.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa enemmän,joka tienaa enemmän. Aika sairasta, että samassa perheessä toinen olis ilman rahaa.
Tuohan on kommunismia.
Haluatko samaa myös Suomeen että vähemmän tienaavat saisivat enemmän rahaa enemmän tienaavilta?
Se on kommunismia joka ei toiminut.
Jos oman perheen hyvinvointi ei kiinnosta, niin pysyy sitten sinkkuna. Sinulla taitaa muutenkin olla hukassa, mitä sana perhe tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa enemmän,joka tienaa enemmän. Aika sairasta, että samassa perheessä toinen olis ilman rahaa.
Tuohan on kommunismia.
Haluatko samaa myös Suomeen että vähemmän tienaavat saisivat enemmän rahaa enemmän tienaavilta?
Jos oman perheen hyvinvointi ei kiinnosta, niin pysyy sitten sinkkuna. Sinulla taitaa muutenkin olla hukassa, mitä sana perhe tarkoittaa.
Joo joo. tämä on vähän hassua kun nainen olettaa noin, mutta ei itse toimisi samoin, jos tienaisi enemmän kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä asiat tulee parisuhteessa yllätyksenä? Ellei siis seurusteluvaiheessa puhuttaessa mies ole suoraan valehdellut. Ja eikö ennen lasten hankkimista ollut lainkaan raha-asioista puhetta? Kyllä minun kaikissa suhteissa, kun on mennyt vakavampaan suuntaan on käyty tilanteet läpi:
Jos toinen jää työttömäksi
Jos toinen haluaa jäädä kotiin lasten kanssa
Jos molemmat jää työttömäksi
Jos molemmat joutuu matalampipalkkaisiin töihin
Jos toinen sairastuu.Yhteenmuuton yhteydessä sovittu rahojen hoitomalli käytännössä, on ollut yhteinen Taloustili, tilanne missä minä maksan laskut ja mies siirtää rahaa, tilanne jos minä olen siirtänyt miehelle ja nyt omat tilit ja omat laskut.
Kertaakaan ei ole rahasta tullut riitaa, joskus stressiä sen puutteesta, mutta sekin yhdessä.Minulle tuli yllätyksenä se, että mies on epäluotettava tuuliviiri. Hän saa muuttaa mielensä, aina löytyy hyvä tekosyy. Sovitut asiat ei olekaan sovittuja asioita, tilanteet muuttuu hänen edukseen automaattisesti jne...
ap
Eli hän valehteli saadakseen haluamansa. Jaksamista, minä en tuollaista miestä katselisi.
Lasten saamisen yhteydessä yleensä tulee pidempi tai lyhyempi jakso, milloin toisella ei ole tuloja. Silloin se toinen käytännössä maksaa elämisen. Eikä ole mitään takuita, että sen jälkeen pääsee takaisin töihin. Siksi asioista sovitaan ja jos toinen sitten peruukin kaikki puheensa, niin ei niitä lapsia voi palauttaa tai taikanapista hyvä palkkaista työtä. Toivottavasti saat asiat järjestymään.
Kiitos sinulle :)
Nyt lasten hieman kasvettua on ollut aikaa omille ajatuksille enemmän. Jotenkin silmäni avautuivat. Olen hieman järkyttynyt epätasa-arvostamme :(
Mies matkusteli yksin (sanoi minulle, ottavansa mukaan jos maksan oman matkani! Mihinkäs ne lapset olisi laitettu!) Äitiysrahat meni vaippoihin jne (sanoi, siitähän sinulle maksetaan)
Oikea sika! Minulla ei ole käyttöoikeutta kaupantiliin, hänen korttiin, eikä pankkitileihin (paitsi omaani).
Nyt vasta tajuan, miten hän haluaa olla "herra" :(
Esim. veronpalautuksia tuli useampi tonni, siirsi minulle 100e.
Meillä oli 10v hääpäivä, kaikki mitä olin ehdotellut (ei mitään isoa tai vaikeasti järjestettävää) jäi toteuttamatta. En ole tärkeä enkä pienenkään vaivannäön arvoinen. kelpaan ylläpitämään kotia ja hoitamaan kaikki arjenasiat.
Voiko olla todella näin? Hän päättää paljonko antaa minulle almuja? Hän päättää, maksaako minun henk.koht. laskut vai ei (on jättänyt maksamattakin)?
Olen kyllä ollut todella sinisilmäinen tässä asiassa. Kasvoin vahvasti uskonnollisessa perheessä, sieltä aivan väärän mallin saanut. Ahdistaa aika paljon :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kommunismia.
Joo joo. tämä on vähän hassua kun nainen olettaa noin, mutta ei itse toimisi samoin, jos tienaisi enemmän kuin mies.
Ai, miksi näin luulet? Vastasin ekalla sivulla, että minulla oli exän kanssa tämä tilanne. Ex-mieheni tienasi huomattavasti vähemmän. Maksoin leijonanosan perheen kuluista silloin kun hän oli töissä, ja kokonaan silloin, kun hän oli hoitovapaalla hoitamassa kahta lastamme. Lisäksi maksoin hänelle hoitovapaan ajan "palkkaa" kompensoimaan hoitovapaan vaikutuksia tulevaan eläkkeeseen. Ehkä jotkut miehetkin tekevät näin, en tiedä.
Me emme koskaan keskustelleet näistä asioista ennen kuin perustimme perheen, mutta minulle oli aina itsestäänselvää, että jos tuloero on huomattava, paremmin tienaava ottaa suuremman vastuun perheen kuluista. Toinen vaihtoehto olisi kai sitten se, että asutaan ja eletään sen elintason mukaan, mihin vähemmän tienaavallakin on varaa, vaikka joutuisi maksamaan puolet.
Minulle itselleni taas ei olisi koskaan sopinut se tyyli, että kaikki rahat on yhteisiä. Itse kokisin, että sitten jokainen itsellekin ostettu asia pitää jotenkin hyväksyttää toisella osapuolella. Siksi mulle sopi aina paremmin tuo prosentuaalinen tapa tasata tulot ja menot.
Laita yleiseen tasoon perustuva tuntihinta kodinhoidolle ja lastenhoidolle jonka teet isän puolesta. Eli viikoittain perheen eteen käyttämäsi tuntimäärä jaettuna kahdella = isän hyöty panoksestasi.
Suosittelisin myös yhteistä tiliä jolta KAIKKI perheen yhteiset kulut maksetaan. Pidän äärimmäisen outona sitä että lähes poikkeuksetta äidit kertovat maksavansa lasten kulut näissä tapauksissa joissa on sun ja mun rahat. Sen on pakko vääristää tilannetta siihen suuntaan että lasten kulut KUULUU ensisijaisesti äidille ja isä taas maksaa OIKEITA konkreettisempia asioita kuten asuntoa ja autoa. Vaikka todellisuudessa yhdessähän niitä kaikkia maksetaan jos maksettava on.
Meillä on jaettu menot tulojen suhteessa, molemmat laittaa saman %-osuuden palkastaan yhteiselle tilille ja loput saa pitää itse. Lapsilisät menee yhteiselle suoraan. Meillä on nyt 60%, mutta sehän riippuu paljonko tuloja on suhteessa menoihin. Yhteisistä maksetaan kaikki pakolliset menot, ruuat, lasten vaatteet ym, omista sitten omat vaatteet ja huvitukset. Minusta tämä on ehdottomasti reiluin tapa jakaa kulut, enemmän tienaavalle jää enemmän käyttörahaa, mutta vähemmän tienaavallekin jotain. Meillä on tulot vaihdelleet, välillä minä olen tienannut enemmän, välillä mies, mutta tämä systeemi on toiminut joka tilanteessa. Tosin kotihoidontuella oleva ei osallistunut edes tuolla osuudella, koska eihän siinä olisi jäänyt käyttörahaa yhtään. Lasten kotihoito ja siitä aiheutuva tulonmenetys on yhteinen kulu, ei sen kustantaminen voi olla yksin kotona olevan tehtävä.
Ap:n tilanne on valitettavan yleinen, sitä kutsutaan taloudelliseksi väkivallaksi. Se on ihan todella sitä, mies käyttää tilannetta ihan sumeilematta hyväkseen eikä ap osaa tai voi puolustautua. Millainen tilanne ap:lla on, oletko nyt työttömänä, onko lapset kotihoidossa? Minkä ikäisiä he ovat? Mitä voisit tehdä tulotasosi parantamiseksi? Nythän on niin, että todennäköisesti pärjäisit taloudellisesti paremmin lasten kanssa ilman miestä, vaikka ehkä asumisen tasosta joutuisitkin tinkimään. Mitä hyvää teidän suhteessanne on, pystytkö luottamaan tuommoiseen k*sipäähän enää milloinkaan, vaikka taloustilanteesi paranisikin?
Miten te lisäännytte tuollaisten niljakkeiden kanssa? Taloudellinen väkivalta on väkivaltaa.
https://www.naistenlinja.fi/tietoa-vakivallasta/vakivallan-muodot/talou…
Eroa niin saat mieheltä elarit ja tuet yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat on yhteisia, lapset on yhteisia. Tee budjetti. Ei ole minun ja sinun tuossa tilanteessa
En saa puhuttua miehen päähän tätä tietoa. Hänen mielestä on HÄN, sitten lapset ja minä näköjään viimeinen paha :(
ap
Noinhan se ennen vanhaan meni. Tai oikeastaan lapset tuli viimeisenä tärkeysjärjestyksessä. Tuollaisessa tilanteessa ei ole mitään järkeä asua miehen kanssa. Itse elät köyhyydessä ja miehen tili pullistelee rahaa. Saisit varmaan enemmän avustusta yhteiskunnaltakin jos et asuisi miehesi kanssa.
No lapset tarhaan ja ap töihin tai mies pihalle niin saat tukina jo hyvät tulot. Ei ole tuollainen reilua että kun toinen hoitaa lapsia kotona niin joutuu köyhäilemään kun toinen tuhlaa samalla...Ei ole mikään terve parisuhde...
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin heipat mokomalle ukonkuvatukselle. Olen vielä opiskelija ja mun mies tienaa vuodessa noin 180 000 euroa. Heti meidän suhteen alussa hän sanoi maksavansa aivan kaiken meidän elämiseen liittyvän ja se lupaus on pitänyt. Myös sun miehen pitäisi osallistua huomattavasti suuremmalla summalla, koska tuo tilanne on sun kannalta todella epäoikeudenmukainen
Koita valmistua sieltä koulusta, niin saat ehkä vähän järkeä päähän. 180keur on hieman eri asia kuin 42keur vuodessa. Jos 3500 € kuukausipalkasta joutuu maksamaan isot kulut, niin ei siitäkään ihan hirveästi jää itselle käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä asiat tulee parisuhteessa yllätyksenä? Ellei siis seurusteluvaiheessa puhuttaessa mies ole suoraan valehdellut. Ja eikö ennen lasten hankkimista ollut lainkaan raha-asioista puhetta? Kyllä minun kaikissa suhteissa, kun on mennyt vakavampaan suuntaan on käyty tilanteet läpi:
Jos toinen jää työttömäksi
Jos toinen haluaa jäädä kotiin lasten kanssa
Jos molemmat jää työttömäksi
Jos molemmat joutuu matalampipalkkaisiin töihin
Jos toinen sairastuu.Yhteenmuuton yhteydessä sovittu rahojen hoitomalli käytännössä, on ollut yhteinen Taloustili, tilanne missä minä maksan laskut ja mies siirtää rahaa, tilanne jos minä olen siirtänyt miehelle ja nyt omat tilit ja omat laskut.
Kertaakaan ei ole rahasta tullut riitaa, joskus stressiä sen puutteesta, mutta sekin yhdessä.Minulle tuli yllätyksenä se, että mies on epäluotettava tuuliviiri. Hän saa muuttaa mielensä, aina löytyy hyvä tekosyy. Sovitut asiat ei olekaan sovittuja asioita, tilanteet muuttuu hänen edukseen automaattisesti jne...
ap
Eli hän valehteli saadakseen haluamansa. Jaksamista, minä en tuollaista miestä katselisi.
Lasten saamisen yhteydessä yleensä tulee pidempi tai lyhyempi jakso, milloin toisella ei ole tuloja. Silloin se toinen käytännössä maksaa elämisen. Eikä ole mitään takuita, että sen jälkeen pääsee takaisin töihin. Siksi asioista sovitaan ja jos toinen sitten peruukin kaikki puheensa, niin ei niitä lapsia voi palauttaa tai taikanapista hyvä palkkaista työtä. Toivottavasti saat asiat järjestymään.Kiitos sinulle :)
Nyt lasten hieman kasvettua on ollut aikaa omille ajatuksille enemmän. Jotenkin silmäni avautuivat. Olen hieman järkyttynyt epätasa-arvostamme :(
Mies matkusteli yksin (sanoi minulle, ottavansa mukaan jos maksan oman matkani! Mihinkäs ne lapset olisi laitettu!) Äitiysrahat meni vaippoihin jne (sanoi, siitähän sinulle maksetaan)
Oikea sika! Minulla ei ole käyttöoikeutta kaupantiliin, hänen korttiin, eikä pankkitileihin (paitsi omaani).
Nyt vasta tajuan, miten hän haluaa olla "herra" :(
Esim. veronpalautuksia tuli useampi tonni, siirsi minulle 100e.
Meillä oli 10v hääpäivä, kaikki mitä olin ehdotellut (ei mitään isoa tai vaikeasti järjestettävää) jäi toteuttamatta. En ole tärkeä enkä pienenkään vaivannäön arvoinen. kelpaan ylläpitämään kotia ja hoitamaan kaikki arjenasiat.
Voiko olla todella näin? Hän päättää paljonko antaa minulle almuja? Hän päättää, maksaako minun henk.koht. laskut vai ei (on jättänyt maksamattakin)?
Olen kyllä ollut todella sinisilmäinen tässä asiassa. Kasvoin vahvasti uskonnollisessa perheessä, sieltä aivan väärän mallin saanut. Ahdistaa aika paljon :(
ap
Jokaiselle ihmiselle neuvona: kasva aikuiseksi, huolehdi omista asioistasi, kanna vastuu.
Taloustili jonne maksetaan tietty prosentti tuloista. Jos ei se käy niin ilmoitat miehelle että sinulla ei ole varaa asua hänen kanssaan ja etsit oman kämpän. Yhteiskunnan tuet + elarit (koska ei tuollainen mies niitä lapsia itselleen halua) niin elätte lasten kanssa paljon paremmin. Miehen tulojen takia et saa tukia nyt, joten jotenkin hänen täytyy tulla vastaan vaikka ette prosenttimalliin päätyisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kommunismia.
Miten niin ei toiminut? Kenen luulet maksavan vähätuloisten tuet tällä hetkellä, Joulupukinko?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jaettu menot tulojen suhteessa, molemmat laittaa saman %-osuuden palkastaan yhteiselle tilille ja loput saa pitää itse. Lapsilisät menee yhteiselle suoraan. Meillä on nyt 60%, mutta sehän riippuu paljonko tuloja on suhteessa menoihin. Yhteisistä maksetaan kaikki pakolliset menot, ruuat, lasten vaatteet ym, omista sitten omat vaatteet ja huvitukset. Minusta tämä on ehdottomasti reiluin tapa jakaa kulut, enemmän tienaavalle jää enemmän käyttörahaa, mutta vähemmän tienaavallekin jotain. Meillä on tulot vaihdelleet, välillä minä olen tienannut enemmän, välillä mies, mutta tämä systeemi on toiminut joka tilanteessa. Tosin kotihoidontuella oleva ei osallistunut edes tuolla osuudella, koska eihän siinä olisi jäänyt käyttörahaa yhtään. Lasten kotihoito ja siitä aiheutuva tulonmenetys on yhteinen kulu, ei sen kustantaminen voi olla yksin kotona olevan tehtävä.
Ap:n tilanne on valitettavan yleinen, sitä kutsutaan taloudelliseksi väkivallaksi. Se on ihan todella sitä, mies käyttää tilannetta ihan sumeilematta hyväkseen eikä ap osaa tai voi puolustautua. Millainen tilanne ap:lla on, oletko nyt työttömänä, onko lapset kotihoidossa? Minkä ikäisiä he ovat? Mitä voisit tehdä tulotasosi parantamiseksi? Nythän on niin, että todennäköisesti pärjäisit taloudellisesti paremmin lasten kanssa ilman miestä, vaikka ehkä asumisen tasosta joutuisitkin tinkimään. Mitä hyvää teidän suhteessanne on, pystytkö luottamaan tuommoiseen k*sipäähän enää milloinkaan, vaikka taloustilanteesi paranisikin?
Nyt ei muuta kuin keräät ne itsetuntosi ja -kunnioituksesi rippeet jotka sinulla on vielä jäljellä ennen kuin sinut poljetaan lopullisesti suohon yhdessä kimpsujesi ja kampsujesi kanssa ja alat katsella itsellesi ja lapsillesi uutta osoitetta. Ei tuo ole terve ympäristö lapsillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten te lisäännytte tuollaisten niljakkeiden kanssa? Taloudellinen väkivalta on väkivaltaa.
Höpsis! Taloudellinen väkivalta olisi, kuten linkin esimerkeissäkkin ilmenee, sitä, että hallitaan toisen ihmisen omaa rahankäyttöä ja varojen hallintaa. Aloittajan tapauksessa ongelma kuitenkin oli, että hänen omat rahansa eivät riitä vaikka kumppani maksaakin suurimman osan elämisen kustannuksista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis! Taloudellinen väkivalta olisi, kuten linkin esimerkeissäkkin ilmenee, sitä, että hallitaan toisen ihmisen omaa rahankäyttöä ja varojen hallintaa. Aloittajan tapauksessa ongelma kuitenkin oli, että hänen omat rahansa eivät riitä vaikka kumppani maksaakin suurimman osan elämisen kustannuksista...
Hallitsee. Kiristämällä olen antanut hänelle rahaa, kun omansa on hassannut / elänyt ylivarojensa.
Olen myös joutunut tekemään velkaa, että saa ruokaa ostettua (kun hän on tuhlannut turhuuteen)!
Nyt kun sai tietoonsa tulevan palkankorotuksen, alkoi pihtailu pahenemaan. Sanoi minulle, että HÄN päättää mihin OMAN PALKKANSA käyttää.
Minulle ei jää lähellekään sen vertaa "omaa rahaa", mitä miehelle jää. Mies olettaa, että minä käytän kaikki tuloni perheeseen ja sen päälle vielä hoidan lapset ja kaiken muunkin yksin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hallitsee. Kiristämällä olen antanut hänelle rahaa, kun omansa on hassannut / elänyt ylivarojensa.
Olen myös joutunut tekemään velkaa, että saa ruokaa ostettua (kun hän on tuhlannut turhuuteen)!
ap
No siinä tapauksessa kyllä on kyse taloudellisesta hallinnasta ja tietynlaisesta henkisestä väkivallasta. Kommentoin henkistä väkivaltaa ymmärtämättä täysin kaikkia tilanteesi taustoja ja ehkä jumiuduin liikaa muiden kommentteihin siitä, että vähemmän tienaavalle kuuluisi automaattisesti puolet/osa enemmän tienaavan tuloista. Pahoittelut väärinymmärryksestä ja hätäisestä asioiden tulkinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No siinä tapauksessa kyllä on kyse taloudellisesta hallinnasta ja tietynlaisesta henkisestä väkivallasta. Kommentoin henkistä väkivaltaa ymmärtämättä täysin kaikkia tilanteesi taustoja ja ehkä jumiuduin liikaa muiden kommentteihin siitä, että vähemmän tienaavalle kuuluisi automaattisesti puolet/osa enemmän tienaavan tuloista. Pahoittelut väärinymmärryksestä ja hätäisestä asioiden tulkinnasta.
Ei se mitään :) Kiitos kommentistasi.
ap
No nainen. Mies kyllä maksaa aina, mieheltä oletetaan niin käyvän.