Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:49"]
Onko totta että otat vastaan melkein mitä työtä vain? Kysyn ihan ystävällisesti. Missä päin Suomea asut?
Joskus aikoinani kun opinnot oli loppusuoralla laittelin hakemuksia moneen eri paikkaan ja ilmoittauduin työkkäriin työnhakijaksi. Laitoin aika monta hakemusta eikä montaa vastausta tullut mutta tuli kuitenkin jotain. Olisin päässyt myymään liikelahjoja, lomamatkoja, olisin päässyt tarjoilijaksi.. Ja vielä sen jälkeen kun otin vastaan nykyisen työn (jossa oon ollut 7 vuotta), tuli puhelu työkkärista että tarjottiin vakkarihommaa postialalta (pakettiauton kuljettajan työ).
Siitä on tietysti tuo 7 vuotta aikaa ja tilanne voi olla eri nyt, en tiedä.
Eikö aina saa jotain myyntineuvottelijan työtä ainakin? Siinä on työnantajalla niin pieni riski palkata melkein kuka tahansa, kun maksaa niin pientä pohjapalkkaa. Jotain saisit kuitenkin.
[/quote]
Nekin ajat on menneet, että tarjoilijaksi voi vain mennä. Nykyään pitää olla ainakin asiakaspalvelun perustutkinto ja hygieniapassi.
anteeksi, tarkoitin 160/kk eli 40/vko
t.95
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:28"]
missä asut?meillä akuutti lastenhoitaja tarve (töitä 160h/vko)jos todella tarvitset ja haluat töitä lastenhoitajana, niin voin pistää yksityisen mailin.
t.2xperhe jotka aktiivisesti hakenut lastenhoitajaa yli 2 kuukautta
[/quote]
En ole ap, mutta asun Turussa ja voisin olla kiinnostunut. Teen gradua ja se on ihan loppumetreillä, hyvin voisin tehdä lastenhoitoa samalla. Olen auskultoinut, ollut sijaisena myös alakouluissa ja vetänyt nuorempana seurakunnan lastenkerhoa sekä sudenpentuja. Minulla on auto ja jos olette valmiit maksamaan museoiden yms. sisäänpääsyjä, vien lapsia mielellään niihin tutustumaan.
Ainoa ehto on, että pimeänä en suostu tekemään töitä.
[/quote]
Niin, miinus on se, että vauvoista minulla on tosi vähän kokemusta. Toivottavasti teillä ei ole monta vuoden ikäistä (tai alle) hoidettavaa.
työ olisi Helsingissä, harmi, koska mol.in sivujen kautta ei ole tullut yhteydenottoja, kouluihin ollaan myös viety laput (osa-aika työ mahdollista), mutta ei tunnu löytyvän.
t.95
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:45"]
Olen tottakai ottanut yhteyttä henkilöstövuokrausfirmoihin.
En voi muuttaa yksinäni pääkaupunkiseudulta pois, miehen työpaikka on täällä. Olen kuitenkin hakenut sellaisia töitä, joihin olisi noin tunnin ajomatka suuntaansa. Esimerkiksi Hämeenlinna on juuri sellainen ja sieltä olen hakenutkin töitä. Samoin Porvoo, Tammisaari..
Uusi koulutus on kohta pakko hankkia, jos tällä ei saa mitään pitkään aikaan. Tuntuu niin hölmöltä kouluttautua jollekin sellaiselle alalle, jolla on töitä, mutta jolle en mielestäni ole sopiva tai se ei millään tavalla kiinnosta minua työnä. Arvostan esimerkiksi sairaanhoitajan työtä, mutten ole yhtään kiinnostunut siitä työnä. Tai lastentarhanopettajuudesta. Pakko mikä pakko, jos siihen tilanteeseen mennään. Ei muuten sairaanhoitajaksi noin vaan mennä, koulutukseenkin on enemmän hakijoita kuin pääsijöitä.
ap
[/quote]
Joo ei sh:ksi todellakaan vain mennä. Suosittelen kaikille, jotka sitä havittelevat, että ensin lähihoitajaksi ja siitä melkein suorilta pääseekin amkiin. Näin suurin osa omista kavereistani, joilla ei nyt ihan useamman ällän papereita ole ollut, on tehnyt.
Ja lapset leikki-ikäisiä, ei vauvoja t.95
Mutta jos olet valmis muuttamaan pks, niin otan mielellään yhteyttä.
t.95
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:37"]
työ olisi Helsingissä, harmi, koska mol.in sivujen kautta ei ole tullut yhteydenottoja, kouluihin ollaan myös viety laput (osa-aika työ mahdollista), mutta ei tunnu löytyvän.
t.95
[/quote]
Juu, no Turusta Helsinkiin ei ehkä onnistu, matka on jo vähän liian pitkä, kun lastenhoitajan päivä varmaan alkaisi klo 7 maissa, että vanhemmat pääsee töihin?
Harmi tosiaan. Yksi ystäväni oli pitkään kolmen perheen lastenhoitajana aina vuoroviikoin kunkin perheen kodissa ja minusta työ vaikutti mukavalta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:38"]
Ja lapset leikki-ikäisiä, ei vauvoja t.95
[/quote]
No se olisi ollut juuri unelmahomma! :) Olisin mielelläni keksinyt askarteluja, lukenut, satuja, tehnyt nukketeatteriesityksiä ja vienyt museoihin ja muihin kohteisiin. Olen tehnyt töitä myös oppaana ja opastanut paljon lapsiryhmiä, joten retkistä ei tulisi lapsille liian kuivia.
Jos joku Turun seudulta tarvii lastenhoitajaa, niin täällä olisi! :)
T. turkulainen
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:39"]
Mutta jos olet valmis muuttamaan pks, niin otan mielellään yhteyttä.
t.95
[/quote]
Miehellä on täällä Turun seudulla niin hyvä päällikön paikka, ettei meidän kannata muuttaa. Valitan.
Minäkin muutin toiselle paikkakunnalle työn perässä koska en saanut töitä muuten. Muuttopäivä oli ikimuistoinen. Kun muuttokuorma strattasi, pihalla itkivät lasten kaverit suureen ääneen, takapenkillä itkivät meidän lapset, ja kun lapset lopettivat ja nukahtivat, minä aloitin itkemisen. Ainoa, joka ei itkenyt, oli mieheni joka vaihtoi minun vuokseni hyvän ja mielenkiintoisen työnsä perustyöhön johon oli täysin ylikoulutettu, mut muutakaan työtä hän ei uudelta paikkakunnalta saanut. Mies ei itkenyt, koska häntä vitutti niin ettei veri kiertänyt.
Musta tuntui ihan kamalalta, että enkö sitten tosiaan parempaan pystynyt vaan oli pakko lähteä.
Ei ole ihan helppota sopeuttaa perhettään ja lapsiaan uusiin kuvioihin. Ärsyynnyn aina, kun lehdissä on näitä neuvoja, että työn perässä minne vaan kuten kunnon ihmisen kuuluu tehdä. Ymmärrän hyvin, jos joku ei halua luopua muuten hyvästä elämästään. Kyllä mua vaan vieläkin kirpaisee katsoa täältä kerrostalon ikkunasta kun ennen oli oma piha. On niin helppoa nähdä muut ihmiset pelkkinä koneiston osina joita liikuttelemalla homma toimii, niin kauan kuin ei itse ole se jonka on pakko lähteä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:45"]
Noista, jotka kehottavat muuttamaan toiselle paikkakunnalle, viikoksi pois perheestä ja kaikista tuttavista, haluan kysyä: Oletteko kokeilleet sitä itse? Minä olen, ja rehellisesti sanottuna, voin sanoa, että se on aivan totaalisen perseestä. On totta, että tein mieluummin niin kuin jäin työttömäksi, ja siihen verrattuna olen edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli parempi. MUTTA on turha väittää, että se on lapsettomallekaan mikään helppo ja vaivaton ratkaisu.
Kauniisti sanottuna henkinen ja myös fyysinen hyvinvointini on romahtanut tänä aikana. Parisuhteellekaan se ei ole helppoa. Läheisyyden ja kommunikaation määrä jää vähäiseksi eikä sitä viikonloppujen aikana meinaa ehtiä paikkaamaan, etenkin kun viikonlopuille jää myös se kaikki muu mitä pitää tehdä, koska et vain ole viikolla kotona niitä asioita hoitamassa.
[/quote]
Voi harmi, olisi ollut todella mukavaa löytää hoitajaa(meidän vaki.hoitaja sairastu, ja tuli tieto että hän ei pysty jatkamaan..)
Toivottavasti löydät töitä Turun seudulta: )
t.95
Ja. Meikäläinen vääntää kahta vuoroa peräkkäin, kun ei ole työntekijöitä
Lähäri
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:54"]Olen entinen toimistotyöläinen ja aloitan lähihoitajapinnot juuri siksi että uskon että työpaikan saaminen pitkään aikaan on äärimmäisen vaikeaa. Hakijoita on satoja yhteen paikkaan ja jos ei omaa jotain spesiaali osaamista tai koulutusta niin on vaikea saada hyvää paikkaa. Sitten niissä tavallisissa toimistotöissä joissa ei sen kummempia erikoistaitoja tai ohjelmien käyttöä vaadita niin niihin käsitykseni mukaan otetaan mielellään nuoria likkoja nälkäpalkalla. Näistähän töistä tarjotaan yleensä vaivaiset 1700€ kuussa. Kyllä lähihoitajan palkka kuulostaa jo hyvälle verrattuna tuohon. Vuorotöissä pääsee kuulemma jo 2700€ ansioihin kuussa. Olen valmis vaikka mihin vuorotöihin mutta en alle kahdentonnin kuukausipalkkaan!
[/quote]
Lähihoitaja koulutukseen ei vaan pääse helposti. 300 hakijaa, paikkoja 16.
Hae kaupungillesi sijaisopettajaksi - ottavat kenet vaan jolla tyhjä rikosrekisteri ja jonkin näköinen koulutus
Sama täällä. Hankala saada työtä. No,jos nyt saan edes yhden määräaikaisen pätkän,josta odotan nyt vastausta,olen onneni kukkuloilla,koska sitten saa jalan oven välii ja helpommin työtä jatkossa. Tähä mennessä joku o aina ollut vähän parempi ja oon ollut ekana jonossa. Aion tehdä lisäkursseja aikuiskoulutuksessa ja toivon saavani sen avulla työtä.
Tosi tylsä suositella hoitoalaa kenellekään, joka ei alasta pidä. Sairaanhoitajaksi on tosi vaikea päästä tällä hetkellä, C:n papereilla ei pääse Helsingissä edes pääsykokeeseen kaikkiin ammattikorkeakouluihin. Pitää olla eximiaa ja magnaa. Ja hoitoala ei todellakaan ole luonteeltaan sellainen, joka sopii kenelle vain työttömälle.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:54"]Hae kaupungillesi sijaisopettajaksi - ottavat kenet vaan jolla tyhjä rikosrekisteri ja jonkin näköinen koulutus
[/quote]
joo, sijaisuus on hyvä! Tai lastentarhan apulainen, siihen ei aina tarvita lähihoitajan tms koulutusta. Siskon tyttö 20 v on tehnyt sijaisuushommia, välillä päiviä/tunteja, välillä viikkoja ja nyt vakiopeksi pyydettiin kevätlukukaudeksi. Palkkakin muistaakseni 16-20e/h. Kaupungille vaan ilmoittaudut sijaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:46"]
Voi harmi, olisi ollut todella mukavaa löytää hoitajaa(meidän vaki.hoitaja sairastu, ja tuli tieto että hän ei pysty jatkamaan..)
Toivottavasti löydät töitä Turun seudulta: )
t.95
[/quote]
Kiitos! Ja toivottavasti te löydätte mukavan lastenhoitajan!
Harmi, jos olisitte asuneet edes vähän lähempänä, vaikka Salossa, niin olisi vielä voinut onnistua. Mutta meillä on avioliitto niin alussa, että en suostuisi muuttamaan viikoksi toiselle paikkakunnalle tässä vaiheessa. Ja en oikein tiedä, millaisen asunnon Helsingistä saa hankittua lastenhoitajan palkalla, vanhempani on katselleet sieltä kakkosasuntoa ja hinta-laatusuhde ei oikein täsmää. :)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:28"]
missä asut?meillä akuutti lastenhoitaja tarve (töitä 160h/vko)jos todella tarvitset ja haluat töitä lastenhoitajana, niin voin pistää yksityisen mailin.
t.2xperhe jotka aktiivisesti hakenut lastenhoitajaa yli 2 kuukautta
[/quote]
En ole ap, mutta asun Turussa ja voisin olla kiinnostunut. Teen gradua ja se on ihan loppumetreillä, hyvin voisin tehdä lastenhoitoa samalla. Olen auskultoinut, ollut sijaisena myös alakouluissa ja vetänyt nuorempana seurakunnan lastenkerhoa sekä sudenpentuja. Minulla on auto ja jos olette valmiit maksamaan museoiden yms. sisäänpääsyjä, vien lapsia mielellään niihin tutustumaan.
Ainoa ehto on, että pimeänä en suostu tekemään töitä.