Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
Kun olet tehnyt kouluun muutamia pikkusijaisuuksia, huomaat, että sinut pyydetään niihin pidempiinkin, jos siis olet tehnyt työsi hyvin.
Jollet suostu niihin lyhyisiin sijaisuuksiin, ei sinulle soiteta enää uudelleen. Voithan sanoa, ettet ehdi ensimmäiselle tunnille, mutta tulet heti, kun ehdit. Niin minä tein. Kun otin vastaan parista koulusta kaikki nuo aamulla soitetut työt, kohta sainkin jo pidemmän pätkän ja lopulta puolen vuodenkin sijaisuuden. Ei minulla ole openkoulutusta, mutta töitä saan tehdä koko ajan kouluissa. Se vaatii kyllä viitseliäisyyttä lähteä aamulla nopeasti jonnekin, josta ei tiedä kuin nimen ja luokka-asteen. Vaikutat aika tarkalta siitä, mikä sinulle kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:30"]
Kun olet tehnyt kouluun muutamia pikkusijaisuuksia, huomaat, että sinut pyydetään niihin pidempiinkin, jos siis olet tehnyt työsi hyvin.
[/quote]
En ole ap, mutta epäilenpä että ilman alan koulutusta ei pyydetä muutoin kuin silloin, kun opettajaopiskelijat eivät pääse.
Laitappa Transvallille ja Baronalle työhakemusta, kaveri on saannut varastoduunia sitä kautta. Määräaikaisia sopimuksia, mutta sanoivat että soita vaan kun töitä tarviit. Oli 2 päivää yhellä varastolla, lopetti keskiviikkona kun vitutti kellokorttisysteemi ja saman viikon perjantaina alko työt toisella varastolla :D Kuulemma työkavereina myös paljon kouluttautuneita ihmisiä!
Open sijaisuuksia on todella vaikea saada kaupungeissa, joissa koulutetaan opettajia. Kouluilla on niin isot reservit opiskelijoita valmiina, että "ulkopuolisen" on käytännössä mahdoton saada jalkaansa ovenväliin. Pidempiä sijaisuuksia voi toki etsiä kymmenien tai satojen kilometrien päästä pikkupaikkakunnilta, mutta kuinka tällaisissa tapauksissa perheellinen ihminen käytännössä jonkun viikon tai kuukauden sijaisuuden hoitaa? Vuokraa kämpän koulun läheltä? Kulkee julkisilla kolme tuntia päivässä?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:34"]
Jollet suostu niihin lyhyisiin sijaisuuksiin, ei sinulle soiteta enää uudelleen. Voithan sanoa, ettet ehdi ensimmäiselle tunnille, mutta tulet heti, kun ehdit. Niin minä tein. Kun otin vastaan parista koulusta kaikki nuo aamulla soitetut työt, kohta sainkin jo pidemmän pätkän ja lopulta puolen vuodenkin sijaisuuden. Ei minulla ole openkoulutusta, mutta töitä saan tehdä koko ajan kouluissa. Se vaatii kyllä viitseliäisyyttä lähteä aamulla nopeasti jonnekin, josta ei tiedä kuin nimen ja luokka-asteen. Vaikutat aika tarkalta siitä, mikä sinulle kelpaa.
[/quote]
Kiitos tästä, tulipa parempi mieli.
Ehkä vika sitten vain on minussa. Olen työhön kelpaamaton ja ikuisesti yhteiskunnan tuilla elävä loinen, josta kukaan ei hyödy mitenkään. Onneksi on mies, joka rakastaa ja tukee, lohduttaa ja jaksaa myötäelää tätä työttömyyttä.
En nyt enempää voisi painottaa kuinka paljon töitä haen ja miten vähemmän nirso en voisi olla. Minulle kelpaa kaikki. Kaikki! Miten siitä voi vetää johtopäätöksen, että olisin nirso? En oikein ymmärrä.
Nyt on taas neljä työpaikkailmoitusta haalittu kasaan, alan rustata niihin hakemusta.
Kiitos ja hyvää päivänjatkoa. Hyvä joulua myös!
ap (poistuu nyt jatkamaan työttömän töitä)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:06"]
Mikset soita kouluihin? Sijaisista on pulaa, tiedän, kun itsekin koulussa työskentelen ja sijaisia etsin.
[/quote]
Ensinnäkin alasta pitää olla kiinnostunut. Toiseksi sijaiseksi otetaan ensisijaisesti alasta kiinnostuneita. Kolmanneksi tuohon työhön en koe olevani pätevä monessakaan mielessä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:45"]
En voi muuttaa yksinäni pääkaupunkiseudulta pois, miehen työpaikka on täällä.
[/quote]
Mikset voi? Voisittehan tavata viikonloppuisin. Eikä työn eri paikkakunnilla tarvitsisi olla loppuelämän ratkaisu. Parin vuoden työkokemuksella sinä voisit saada helpommin työn pääkaupunkiseudulta, tai mies voisi hankkia töitä sinun työpaikkakunnaltasi.
[/quote]
Miehen ei missään nimessä kannata hakea väliaikaisesti työtä joltain random-paikkakunnalta, josta minä sattuisin saamaan jonkun määräaikaisen työn. Meillä on asuntolaina ja miehellä hyvä työ täällä. Olisi ihan järjetöntä lähteä nyt muuttamaan mihinkään. En ole valmis muuttamaan yksikseni toiselle paikkakunnalle työn perässä. Mieheni on ainut ihminen tässä maailmassa, joka pitää minut nyt järjissäni.
ap
[/quote]
No, jos työn pitää olla ajomatkan päässä pk-seudulta, on varmasti hankalaa löytää. En nyt kyllä ihan ymmärrä, miten asuntolaina estäisi sinun työskentelysi muualla. Et kai sinä sitä nykyisinkään juuri maksa? Jos nyt hankkiutuisit töihin vaikka Ylistaroon, voisit olla kahden kolmen vuoden päästä uudessa työssä pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:45"]
En voi muuttaa yksinäni pääkaupunkiseudulta pois, miehen työpaikka on täällä.
[/quote]
Mikset voi? Voisittehan tavata viikonloppuisin. Eikä työn eri paikkakunnilla tarvitsisi olla loppuelämän ratkaisu. Parin vuoden työkokemuksella sinä voisit saada helpommin työn pääkaupunkiseudulta, tai mies voisi hankkia töitä sinun työpaikkakunnaltasi.
[/quote]
Miehen ei missään nimessä kannata hakea väliaikaisesti työtä joltain random-paikkakunnalta, josta minä sattuisin saamaan jonkun määräaikaisen työn. Meillä on asuntolaina ja miehellä hyvä työ täällä. Olisi ihan järjetöntä lähteä nyt muuttamaan mihinkään. En ole valmis muuttamaan yksikseni toiselle paikkakunnalle työn perässä. Mieheni on ainut ihminen tässä maailmassa, joka pitää minut nyt järjissäni.
ap
[/quote]
No se on sitten sinun valintasi. Asut sentään pääkaupunkiseudulla, mutta jossain pienellä pohjoisen paikkakunnalla ei edes ole niitä haettavia paikkoja.
Tee edes jotain työllistyäksesi. Minä olen se, joka ehdotin vapaaehtoistyötä aiemmin. Olin mm. seurakunnan talkoolaisena laittamassa ruokaa työttömille. Jostakin merkillisestä syystä minua, kirkosta eronnutta kysyttiin sitten uskonnonopettajan sijaiseksi. Ehkä asialla ei ole mitään yhteyttä, mutta voisi ollakin jos ensin oli seurakunnasta neuvoa kysytty, kun tarvittiin sijainen heti samana päivänä. Johan minä työtön olin heti valmis lähtemään.
Millä alalla on tuollainen tilanne? It-alalla pyörin itse, hommia on enemmän kuin ehtii tehdä ja vaikka koulut on kesken niin muuallekin kelpaisin kuin nykyiseen firmaan
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:36"]
[/quote]
En ole ap, mutta epäilenpä että ilman alan koulutusta ei pyydetä muutoin kuin silloin, kun opettajaopiskelijat eivät pääse.
[/quote]
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi yrittää väen vängällä tehdä opettajan sijaisuuksia kun ei kerran ole opettaja ammatiltaan? Ajattelisin, että ap:n tarkoitus on saada työtä, aluksi nyt edes jotain, mutta sitten pidempi kestoista että tällä työllä voisi elää. Ei epämääräisille opettajan sijaisuuksille voi rakentaa mitään työuraa. Ja monen persoonallisuudelle/luonteelle ei opettajan työ vain sovi.
Olen samassa tilanteessa kun ap; työtön, sillä erotuksella että minulla on jo työuraa ja hyvää työkokemusta takana, mutta ajat ovat paskat meille hyvillekin tyypeille. Ehdottaisin ap:lle että miettii mikä ala kiinnostaa eniten ja tarjoaa itseään ilmaiseen työhön. Ainakin joskus työkkäristä sai sen ylläpitokorvauksen, joka nyt auttaa hieman työmarkkinatuen päälle. Itse sain ensimmäisen työpaikan näin että tarjouduin ilmaiseen työhön. Tein sitä 6kk ja tämän jälkeen työllistyin yritykseen.
Avoimiin työpaikkailmoituksiin ei kannata luottaa yhtään, koska aina on joku joka osaa enemmän, on enemmän työkokemusta kuin vastavalmistuneella.
Noista, jotka kehottavat muuttamaan toiselle paikkakunnalle, viikoksi pois perheestä ja kaikista tuttavista, haluan kysyä: Oletteko kokeilleet sitä itse? Minä olen, ja rehellisesti sanottuna, voin sanoa, että se on aivan totaalisen perseestä. On totta, että tein mieluummin niin kuin jäin työttömäksi, ja siihen verrattuna olen edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli parempi. MUTTA on turha väittää, että se on lapsettomallekaan mikään helppo ja vaivaton ratkaisu.
Kauniisti sanottuna henkinen ja myös fyysinen hyvinvointini on romahtanut tänä aikana. Parisuhteellekaan se ei ole helppoa. Läheisyyden ja kommunikaation määrä jää vähäiseksi eikä sitä viikonloppujen aikana meinaa ehtiä paikkaamaan, etenkin kun viikonlopuille jää myös se kaikki muu mitä pitää tehdä, koska et vain ole viikolla kotona niitä asioita hoitamassa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi yrittää väen vängällä tehdä opettajan sijaisuuksia kun ei kerran ole opettaja ammatiltaan? Ajattelisin, että ap:n tarkoitus on saada työtä, aluksi nyt edes jotain, mutta sitten pidempi kestoista että tällä työllä voisi elää. Ei epämääräisille opettajan sijaisuuksille voi rakentaa mitään työuraa. Ja monen persoonallisuudelle/luonteelle ei opettajan työ vain sovi.
Olen samassa tilanteessa kun ap; työtön, sillä erotuksella että minulla on jo työuraa ja hyvää työkokemusta takana, mutta ajat ovat paskat meille hyvillekin tyypeille. Ehdottaisin ap:lle että miettii mikä ala kiinnostaa eniten ja tarjoaa itseään ilmaiseen työhön. Ainakin joskus työkkäristä sai sen ylläpitokorvauksen, joka nyt auttaa hieman työmarkkinatuen päälle. Itse sain ensimmäisen työpaikan näin että tarjouduin ilmaiseen työhön. Tein sitä 6kk ja tämän jälkeen työllistyin yritykseen.
Avoimiin työpaikkailmoituksiin ei kannata luottaa yhtään, koska aina on joku joka osaa enemmän, on enemmän työkokemusta kuin vastavalmistuneella.
[/quote]
Vai että ilmaiseen työhön kaikki työttömät? Samalla sitä sitten poljetaan koko ammattikunnan arvostusta ja viestitään työnantajille, että ei näistä töistä tarvitse meille mitään maksaa. Tämän polun pää ei johda sateenkaareen, kuten olemme esimerkiksi kääntäjien tilanteesta nähneet. Kouluttamattomat ja opiskelijat suoltavat halpaa paskalaatuista käännöstä minimipalkalla ja näin vesittävät yliopistotutkinnon suorittaneiden ammattilaisten palkan ja työllistymismahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:45"]
Noista, jotka kehottavat muuttamaan toiselle paikkakunnalle, viikoksi pois perheestä ja kaikista tuttavista, haluan kysyä: Oletteko kokeilleet sitä itse? Minä olen, ja rehellisesti sanottuna, voin sanoa, että se on aivan totaalisen perseestä. On totta, että tein mieluummin niin kuin jäin työttömäksi, ja siihen verrattuna olen edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli parempi. MUTTA on turha väittää, että se on lapsettomallekaan mikään helppo ja vaivaton ratkaisu.
Kauniisti sanottuna henkinen ja myös fyysinen hyvinvointini on romahtanut tänä aikana. Parisuhteellekaan se ei ole helppoa. Läheisyyden ja kommunikaation määrä jää vähäiseksi eikä sitä viikonloppujen aikana meinaa ehtiä paikkaamaan, etenkin kun viikonlopuille jää myös se kaikki muu mitä pitää tehdä, koska et vain ole viikolla kotona niitä asioita hoitamassa.
[/quote]
Minä olen tässä ketjussa suositellut ja myös itse tehnyt muuton. On totta, että monella tapaa tämä on aivan perseestä. Mutta parempaa kuin työttömyys. Ei ap:kaan kauhean tyytyväiseltä henkisesti vaikuta. Itse olen melko hyvällä fiiliksellä yleensä kun olen töissä ja useimmiten viikonloppuisin. Viikon illat ovat monesti vaikeamman puoleisia. Pidän tätä silti parempana kuin ahdistua 24/7 työttömyydestä ja pelätä pitkäaikaistyöttömyyttä.
Tuosta toisestac ketjusta tuli mieleen, että olisiko henkilökohtaisenavustajan töitä tarjolla? Se työhän ei aina ole edes hoitotyötä, vaan siivoamista, kaupassakäyntiä yms.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:34"]
[/quote]
mä tein saman asian. Puhelin soi aamulla, kerroin missä asun, ilmoitin tilaavani taksin ja matkan aikana kannettavalta selvitän tunnin aihetta, mutta en kerkeä ihan klo 8, käykö ? Kävi. Myöhästyin tunnilta 15 minuuttia ja tämä oli ok. Ei rehtorilla ole siinä vaiheessa vaihtoehtoja, ei kukaan sijainen käytävillä odottele. Toisen kerran rehtori kysyi voinko tehdä toisen tunnin klo 14 eteenpäin. Minulle jäi monta tuntia aikaa odotella siinä välissä, mutta kerrankin pystyin valmistelemaan tunnin huolella.
Nyt ei ole mitään ongelmaa, sain keikkoja lähes joka päivä. Nytkin hyppytunnilla. Kyllä rehtorit tietää että voin lopettaa sijaisuudet milloin vaan, mutta tietävät työmoraalini, joten uskon että niin kauan kun keikkoja on tarjolla, töitä tulen myös saamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:43"]
Millä alalla on tuollainen tilanne? It-alalla pyörin itse, hommia on enemmän kuin ehtii tehdä ja vaikka koulut on kesken niin muuallekin kelpaisin kuin nykyiseen firmaan
[/quote]
Miksi tätä piti alapeukuttaa? tiedustelin ap:n opiskelemaa alaa ja kerroin että meillä on hommia pirusti ja porukkaa liian vähän ja koko ajan ainakin pk-seudulla on työpaikkoja auki alan yrityksissä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:45"]
[/quote]
katsopa vaikka työmaille, onko siellä juurikaan suomalaisia työmiehiä ? Virolaisia, puolalaisia. Arvaa asuuko heidän perheet täällä ?
Mun tuttu aina vänkkää haluavat asua isovanhempien lähellä, kun ovat niin tärkeitä jne. Kysyin kerran milloin ovat käyneet viimeksi, viime kesänä. On se hyvä että asuvat siinä 5 km päässä silti.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:43"]
[/quote]
Miksi tätä piti alapeukuttaa? tiedustelin ap:n opiskelemaa alaa ja kerroin että meillä on hommia pirusti ja porukkaa liian vähän ja koko ajan ainakin pk-seudulla on työpaikkoja auki alan yrityksissä.
[/quote]
No aika pussissa olet elänyt, ellet ole huomannut, että tilanne on tuollainen lähes joka alalla, hoitoalaa lukuunottamatta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:16"]
MITES NE OPETTAJANSIJAISUUDET? Ei taida työ kiinnostaa. Tiedän nytkin ainakin neljä koulua, joissa etsitään sijaisia koko ajan.
[/quote]
Luulen, että tämä tilanne ruokkii itseään ja kouluihinkin on vaikeampaa päästä koko ajan. Kun alussa etsin oman alan töitä ja keskityin siihen, jäin työttömäksi. Kun työttömyyttä on kestänyt tarpeeksi, työnantajatkin alkavat katsoa kieroon. Jos koululle soittaa innokas opettajaopiskelija, joka voi tulla kahdeksi päiväksi sijaistamaan ja soittaa toinen innokas, joka on ollut 1,5 vuotta työttömänä, kumman ottaisit? Sen, joka paperilla näyttää toivottomalta työnhakijalta, joka hakee ihan mitä vaan mistä vaan milloin vaan, vai todennetusti koulutyöstä kiinnostuneen henkilön?
Tarkistin juuri sähköpostistani, että olen tämän vuoden aikana laittanut yleisen ilmoituksen itsestäni 43 eri kouluun pääkaupunkiseudulla. Olen siis kertonut, että olen vapaa sijaistamaan ihan milloin vain, kertonut itsestäni, kiinostusten kohteistani, koulutus- ja (olemattomasta) työtaustastani. Kahdesta koulusta on soitettu pari kertaa ja niin lyhyellä aikataululla, etten ole ehtinyt paikalle. On soitettu klo 7.15, että tarvittaisiin klo 8 alkavalle tunnille jo sijaista. Vaikka olisin ollut täysin lähtövalmiina, en olisi taksillakaan mitenkään ehtinyt 45 minuutissa noihin kouluihin.
Päiväkodeissa tarvitaan apua vähän väliä, mutta usein ovat paikkaamatta vajausta (laitonta!) tai sitten juuri ne sosionomit/lähihoitajat/opettajaopiskelijat menevät edelle.
Hei ihan oikeasti, en ole nirso. Kyllä tässä on 1,5 vuoden aikana ehtinyt hakea yhteen jos toiseenkin paikkaan. En edes tähän hätään keksi mitään työtä, jota en olisi hakenut. Siis sellaista, johon minunlainen ihminen tällä koulutuksella ylipäätään voi hakea.
ap