Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:59"]Ihan oikeastiko jengi ei olisi valmis edes kokeilemaan elämää kahdella paikkakunnalla[/quote]
Mitä järkeä jonkun on muuttaa pois läheistensä luota ja maksaa kahta asuntoa, kun työhön kuitenkin saadaan pätevä tekijä? Vastaapa siihen.
[/quote]
Valitettavasti en ole rekrytoija, vaan näkökulmani on työntekijän.
[/quote]
Niin, mutta mikä idea yleensä on laittaa ihmiset kilpailemaan veripäissään keskenään liian vähistä työpaikoista, kun kaikille niitä ei kuitenkaan ole.
Kuvitteletko, että työpaikat lisääntyvät, kun niistä kilpaillaan kovasti?
[/quote]
Tämä taitaa mennä jo taloustieteen puolelle :)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:59"]
Tätä ketjua kun lukee, alkaa nähdä puheissa vastikkeellisesta sosiaaliturvasta järkeäkin. Ihan oikeastiko jengi ei olisi valmis edes kokeilemaan elämää kahdella paikkakunnalla, vaan mieluummin nököttää työttömyyskorvauksella miehen kainalossa kirjoittamassa työhakemuksia kotikaupungin työpaikkoihin?
[/quote]
Montakos vuotta sinä olet asunut kaukana läheisistäsi?
Itse olen asunut yhteensä 6 vuotta. Ja otetaan nyt vaikka sekin huomioon, että en ole vielä täyttänyt edes 25. Pitäisikö tässä ensimmäisenä työtä hakiessa ottaa se monen sadan kilometrin päässä oleva työpaikka? Tai no sinun mielestäsi tietenkin, etten vaan tuhlaa maksamiasi verorahoja.
[/quote]
9 vuotta, jos sillä on jotain merkitystä. Ja olen 28-vuotias.
[/quote]
Eli koska sinä olet elänyt kauan näin, niin muidenkin pitäisi olla valmiita "uhrautumaan"?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:59"]
Tätä ketjua kun lukee, alkaa nähdä puheissa vastikkeellisesta sosiaaliturvasta järkeäkin. Ihan oikeastiko jengi ei olisi valmis edes kokeilemaan elämää kahdella paikkakunnalla, vaan mieluummin nököttää työttömyyskorvauksella miehen kainalossa kirjoittamassa työhakemuksia kotikaupungin työpaikkoihin?
[/quote]
Montakos vuotta sinä olet asunut kaukana läheisistäsi?
Itse olen asunut yhteensä 6 vuotta. Ja otetaan nyt vaikka sekin huomioon, että en ole vielä täyttänyt edes 25. Pitäisikö tässä ensimmäisenä työtä hakiessa ottaa se monen sadan kilometrin päässä oleva työpaikka? Tai no sinun mielestäsi tietenkin, etten vaan tuhlaa maksamiasi verorahoja.
[/quote]
9 vuotta, jos sillä on jotain merkitystä. Ja olen 28-vuotias.
[/quote]
Eli koska sinä olet elänyt kauan näin, niin muidenkin pitäisi olla valmiita "uhrautumaan"?
[/quote]
Kuten huomaat, en ole vaatinut että muiden pitäisi elää näin 9 vuotta. Mutta pidän erittäin kummallisena, että edes lyhyttä ajanjaksoa, kuten vuotta, ei olla valmiita kokeilemaan järjestelyn toimivuutta vaan ripustaudutaan vanhaan tuttuun.
Lisäksi verorahoille on muitakin ja mielestäni tärkeämpiä kohteita, kuten vammaiset, sairaat ja vanhukset. Näen, että työikäiset ovat elämänvaiheessa, jossa heidän pitäisi ponnistaa voimansa elättääkseen muut.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:18"]
Sama homma todennäköisesti itselläni edessä, kun valmistun keväällä. Itselläni on vain se hyvä puoli, että olen valmis muuttamaan ihan mille tahansa paikkakunnalle Utsjokea myöten, kunhan vain saan edes jonkinlaisen työpaikan. Tosin maksimissaan 2 vuotta voisin jossain hornankuusessa kerryttää työkokemusta. Sen jälkeen olisi kyllä pakko päästä suurempaan kaupunkiin töihin.
[/quote]
Minullekin kelpasi mikä tahansa työ, mutta kun sitäkään ei saanut (paitsi tietysti harjoittelijana ilmaiseksi) niin opiskelen nyt uutta ammattia ja yritän muuttaa kokonaan ulkomaille. Kun kerran Suomea ei työpanokseni kiinnosta, koetan jos muuta maailmaa kiinnostaisi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:21"]
Eiköhän ne ihmiset saa ihan rauhassa muuttaa töiden perässä, jotka tuntevat, että siihen kykenevät. Jääköön muut ihmiset kumppaneidensa ja perheidensä lähelle.
[/quote]
Jääkööt toki, mutta pitääkö muiden (esimerkiksi niiden, jotka ovat valmiita kestämään erossaolon henkistä painetta) elättää heitä, jos on tehty oma valinta, että tältä paikkakunnalta en liiku?
[/quote]
Mä en ole tässä asiassa kovin vaativa. Työ ei ole koskaan henkisen tai fyysisen terveyden arvoista. On totta, että yhteiskunta ei toimi jos kaikki jää työttömäksi, mutta ei musta silti ole siihen että pystyisin hyvällä omallatunnolla vaatimaan toisia tuhoamaan elämänsä. -se joka ekana kyseli onko ehdottajat itse muuttaneet.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:48"]
Mies ei missään tapauksessa voi vaihtaa työpaikkaansa. Siitä pidetään kynsin ja hampain kiinni.
[/quote]
Tämä havainnollistaa mielenkiintoista sukupuolieroa: työtön nainen on usein parisuhteessa, mutta työtön mies ei. Ja mitä enemmän kuralle talous menee, sitä enemmän naiset suuntaavat huomionsa juuri niihin miehiin, joilla on (sillä hetkellä) työtä. Myös vaatimus miehen tienaaman palkan määrästä laskee talouden jurjistuessa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:06"]
Yksi kysymys: mistä työtön tempaisee yritystoiminnan aloittamiseen tarvittavan pääoman?
[/quote]Esim. starttirahalla ja pankkilainalla voi päästä alkuun. Pitää kysellä eri paikoista ja selvittää itselle sopiva tapa. esim. TE-toimistot neuvovat kyllä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:42"]
Vai ollaanko jo siinä tilanteessa, että työ pitää ottaa vastaan silläkin uhalla, että perhe särkyy ja tulee avioero?
[/quote]
Kuten uutisista voi lukea, niin työnteon ehdot ovat koventuneet kaikkialla Euroopassa. Espanjalaisten nuorten aikuisten paras kärki pyrkii esimerkiksi ulkomaille, kuten Britteihin, tekemään enimmäkseen ihan tavallisia duunaritöitä. Millä ajattelit kilpailla heidän kanssaan, kun he keksivät Suomen?
[/quote]
Yhteiskunta maksaa joka tapauksessa näiden kaukosuhteiden aiheuttamat haitat, kuten sairauslomat, perheterapiat, lasten terapiat, mielenterveyseläkkeet. Ja nyt tässä ollaan muutenkin perimmäisten kysymysten äärellä: onko ihminen yhteiskuntaa varten vai yhteiskunta ihmistä? Onko valtiolla oikeus päättää kansalaisen elämästä niin pitkälle, että hajottaa perheet?
Totuus on, että useimmat parisuhteet eivät kestä kaukosuhdetta.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 01:11"]
Yksi kysymys: mistä työtön tempaisee yritystoiminnan aloittamiseen tarvittavan pääoman?
[/quote]Esim. starttirahalla ja pankkilainalla voi päästä alkuun. Pitää kysellä eri paikoista ja selvittää itselle sopiva tapa. esim. TE-toimistot neuvovat kyllä.
[/quote]
Oletko tosissasi? Miten ihmeessä työtön saa pankista lainaa johonkin yritykseen, vaikka kuinka hyvät luottotiedot olisi. Vaatii vakuuksia, mutta kuka ryhtyisi takaajaksi, tai kuka kiinnittäisi vaikka talonsa yritysluoton vakuudeksi?
TE-toimistot kyllä neuvovat, mutta käsittääkseni sielläkin ollaan realistisia eikä rahoiteta ihan mitä tahansa. Jos jo toimivat yritykset lopettavat, kun ei enää liikevaihdosta jää mitään elämiseen, niin kuinka mahdotonta voi olla uusilla yrittäjillä.
Minä kyllä yrittämisestä jotain tiedän, kun olen aikoinani nykyisen mieheni yrityksen rahoitushakemukset tehnyt. Mutta ei tuota, ei! Tuloslaskelmat vuodelta 1990 eivät enää päde, vaikka silloin hyvin realistisesti tehtiin. Kustannukset ovat nousseet, tulot pienentyneet ja käytännössä tämä on pyörinyt jo vuosia 0-tuloksella, kiitos maataloustukien ja lopettaminen on ajankohtaista. Onneksi edes miehellä on vakituinen työpaikka, johon saattoi palata.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 09:42"]
Oletko harkinnut yrittäjyyttä? Ei sekään tie helppo ole, mutta ala miettiä liikeideaa. Jostain kiinnostuksen kohteestasi, taidostasi tai mitä paikkakunnaltasi puuttuu. Tee suunnitelmia, opiskele vaikka netissä, tai mene lyhyeen koulutukseen.
[/quote]
Yksi kysymys: mistä työtön tempaisee yritystoiminnan aloittamiseen tarvittavan pääoman? Jo pelkkiin veroennakoihin tarvitaan rahaa ennen kuin ensimmäinenkään asiakas on maksanut laskuaan.
Hoitovapaalla ollessa yrityksen perustaminen voikin onnistua paremmin kuin työttömänä. Silloinhan ei edes menetä työttömyyskorvaustaan siinä tapauksessa, että yritys ei tuota eikä edes työllistä.
Yritystoiminta on todella heikolla pohjalla, jos vain jostain oman kiinnostuksen kohteesta sen keksii, vähän paremmalla silloin, jos on sekä taitoa että kysyntää esim. tilanteessa, jossa paikkakunnan kampaajille on vaikea saada aikaa ja on ammattitaitoinen kampaaja.
[/quote]
Meinasin itsekin sanoa, että yrittäjyyttä ehdotetaan työttömälle usein "helppona ratkaisuna". Jos näin olisi, joka ikinen suomalainen olisi yrittäjä.
- Mistä pääoma?
- Mistä liikeidea?
- Mistä paikka, jossa liikeidea myy ja asiakkaat löytävät perille?
- Mistä asiakkaat?
- Tuottaako yritys?
Siinä muutama kysymys. Aika olennainen sellainen.
[/quote]
Minä aloin juuri yrittäjästä työttömäksi. Yritys alle vuoden vanha ja asiakasmäärä kasvussa, mutta yksinhuoltajaksi jäätyäni en voinut odottaa pari vuotta jotta yritys olisi alkanut tuottaa niin että sillä olisi tullut toimeen. Jouduin hakemaan toimeentulotukea ja sossu painosti lopettamaan yrityksen ja ilmoittautumaan työttömäksi, koska sossu ei voi yrittämistä tukea. Ei sitä kyllä tue kukaan muukaan, joten mahdotonta on monelle yrittäjäksi ryhtyminen. Työtön voi saada starttirahaa, itse aloin kotihoidontuelta yrittäjäksi joten ei mahdollista ollut saada. Pitäisi olla säästöjä tai muuta tuloa tai elää puolison tuloilla alkuaika. Nyt alan opiskelut joiden jälkeen on sellainen ammatti jota voin tehdä toisella kenties tuottavammalla alalla yrittäjänä, mutta jotenkin pitäisi turvata alkuaika että se olisi edes mahdollista. Keikkatyöläinen tai osa-aikainen saa soviteltua päivärahaa, osa-aikainen yrittäjä ei mitään tukea. Itsensä elättämiseen riittää vähempikin, mutta kun pitää maksaa vielä neljän lapsen elatus ja koti niin pitäisi heti tienata kunnolla. Keikkatöitä toki sitten lisäksi jos saan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:37"]
työ olisi Helsingissä, harmi, koska mol.in sivujen kautta ei ole tullut yhteydenottoja, kouluihin ollaan myös viety laput (osa-aika työ mahdollista), mutta ei tunnu löytyvän.
t.95
[/quote]
Itse katsoin osa-aikaisen lastenhoitajan paikkoja Helsingistä, ei siellä mielestäni ollut kuin yksi sopiva jossa kävinkin haastattelussa. Sielläkin oli käynyt haastattelussa tosi monta, minä en saanut paikkaa vaikka kokemuksen puutteesta ei ainakaan ollut kiinni. Onko se ilmoitus ihan oikeasti siellä tai onko siinä joku merkittävä puute jos ei ole yhteydenottoja tullut? Merkillistä, kun tuohon hakemaani paikkaan oli tosiaan useampia hakijoita. Olisin kyllä kiinnostunut.
Olen tehnyt hoitoapulaisen töitä vanhainkodissa, toiminut perhepäivähoitajana ja 7 omaa lasta joista 2 aikuista, vetänyt ainoana ohjaajana iltapäiväkerhoryhmää, työskennellyt siivoojana. En päässyt henkilöstövuokrausfirmalle päiväkodin hoitoapulaisen sijaisuuksia tekemään koska minulla ei ole kokemusta päiväkodissa työskentelystä. Myöskään koulusiivoojan sijaisuuksia tekemään en päässyt, koska minulla ei ole kokemusta koulusiivouksesta. Koulunkäyntiavustajaksi yläasteikäisille eritysnuorille, lähinnä kuulemma käytöshäiriöisille olisin voinut päästä, vaikka tällaisesta ei ole minkäänlaista kokemusta! Mua kyllä oikeasti nauratti että en kelpaa päiväkotiin annostelemaan ruokaa, siivoomaan ja avustamaan lastenhoidossa koska en ole tehnyt tätä kahta kuukautta PÄIVÄKODISSA, 20 vuotta vaan kotona, vanhainkodeissa, muiden kotona mutta eihän niitä lasketa. Koulun siivoaminenkin ilmeisen merkittävästi eroaa vanhainkodin tai toimiston siivouksesta. Näin hassuja valintakriteerejä näissä on, äärimmäisen tiukkoja tai ei kriteerejä juuri lainkaan, ei mitään logiikkaa.
Just. Minä olen ollut se sijainen, ja kuten sinä, arvon kirjoittaja tiedät, niin sillä sijaisen palkalla, eli niillä hajatunneilla sieltä täältä ei elä. On pakko olla kaksi työtä joita sumplimalla saa edes sen verran kuukaudessa että voi vuokransa maksaa, koska tukien maksu on epämääräisten ja ennakoimattomien palkkojen vuoksi jatkuvasti jäljessä.
Sijaisen elämä oli oikeasti aika kamalaa. Milloin tahansa saatettiin soittaa, että no nyt pitäis tunnin päästä olla siellä ja siellä, hopi hopi. Jos oli jos sopinut toisen työntantajan kanssa sille päivälle keikkaa, oltiin tosi loukkaantuneita, aivan kuin yksikään ihminen täällä maan päällä oikeasti vaan eläisi niitä heidän satunnaisia sijaiskeikkojaan varten. Elämä oli yhtä sähläämistä, ja siihen päälle vielä jatkuvat paperisota kelan ja kassan kanssa, niin ei kiitos enää.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:01"]
Jännä. Siivousalalla on koko ajan työntekijöistä pula, sijaiset on kiven alla.
Olen ollut 10 vuotta kunnalla siivoojana, mutta katsokaas kun paskahommiin ei ole tulijoita...kuka nyt vessanpyttyjä pesee kun kotona makaamalla saa kuulema saman rahan!!
[/quote]
Pakko sanoa... Olen tradenomi, olin työttömänä ollut vajaa 2 kk kun minulle soitettiin kotiin, en ollut hakenut paikkaa, ja pyydettiin työhaastatteluun. Siinä paikassa olen nyt töissä, tosin määräaikaisena. Ja asun pikkukaupungissa jossa työttömyys% iso.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 08:22"]
Olen tehnyt hoitoapulaisen töitä vanhainkodissa, toiminut perhepäivähoitajana ja 7 omaa lasta joista 2 aikuista, vetänyt ainoana ohjaajana iltapäiväkerhoryhmää, työskennellyt siivoojana. En päässyt henkilöstövuokrausfirmalle päiväkodin hoitoapulaisen sijaisuuksia tekemään koska minulla ei ole kokemusta päiväkodissa työskentelystä. Myöskään koulusiivoojan sijaisuuksia tekemään en päässyt, koska minulla ei ole kokemusta koulusiivouksesta. Koulunkäyntiavustajaksi yläasteikäisille eritysnuorille, lähinnä kuulemma käytöshäiriöisille olisin voinut päästä, vaikka tällaisesta ei ole minkäänlaista kokemusta! Mua kyllä oikeasti nauratti että en kelpaa päiväkotiin annostelemaan ruokaa, siivoomaan ja avustamaan lastenhoidossa koska en ole tehnyt tätä kahta kuukautta PÄIVÄKODISSA, 20 vuotta vaan kotona, vanhainkodeissa, muiden kotona mutta eihän niitä lasketa. Koulun siivoaminenkin ilmeisen merkittävästi eroaa vanhainkodin tai toimiston siivouksesta. Näin hassuja valintakriteerejä näissä on, äärimmäisen tiukkoja tai ei kriteerejä juuri lainkaan, ei mitään logiikkaa.
[/quote]
Kannattaisi jo hankkia ammatillinen pätevyys. Pääsisit valitsemaan työpaikoista ja niitä riittäisi! Saattaisit myös tuolla työkokemuksella saada paljon hyväksilukuja opinnoista.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:32"]
Kyllä se vaan niin on, että jos AP:kin on jo päälle 30-vuotias..ollut koko elämänsä muksujen kanssa hoitovapailla ja kotona..käynyt siinä samalla koulua mutta ei ole tehnyt esim koulun aikana mitään osa-aikatöitä..niin aika vaikea varmasti on saada töitä, jos tuohon ikään mennessä ei ole oikeasti mitään järkevää työhistoriaa alla.
Se on vähän että minkä tien tässä elämässä valitsee..karu totuus on että jos nuoruusaika menee kotona muksuja hoitaessa ja ikä alkaa jo kolmosella kun siirrytään ekoja kertoja työelämään monikaan työnantaja ei tätä arvosta :(
Itse olen 30v tradenomi, lapseton ja tehnyt säännöllisesti hommia 12 vuotta putkeen, eikä ole vaikea töitä löytää...työkokemusta on jo senverran paljon eri hommista.
[/quote]
No höps hei. 30-vuotiaalla on vielä 38 työvuotta edessä, ja kaikki mahdollisuudet työllistyä. Eivät työnantajat aivan idiootteja ole, he tajuavat että edelleen suurin osa naisista tekee lapsia, ja työntantajalle on edullisempaa jos lapset on jo tehty ja hoidettu pahimmat korvatulehduskierteet alta pois ennen kuin työt alkavat, kuin että nainen ottaa työn vastaan ja on siitä lähtien jatkuvasti pois töistä joko perhevapailla tai hoitamassa sairasta lasta. Tietenkin, jos aivan tieten tahtoen haluaa siihen rumbaan, että palkkaa ensin työntekijän ja sitten hetken päästä palkkaa lauman sijaisia paikkaamaan hänen poissaolojaan, niin saahan niinkin tehdä. Mutta kaikki työnantajat eivät halua.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:13"]
Minä hain hain hain hain ja hain. Viimein kaikkien "hanttihommien" haun jälkeen sain vuoden jälkeen vakituisen työpaikan omalta alaltani. Ja hain näitä mäkkärin paikkoja ja siivoojan paikkoja ym "varmoja" paikkoja joihin pääsee aina. No en päässyt, nyt on työ josta pidän kiinni kynsin ja hampain! Tsemppiä kaikille hakijoille!!!
[/quote]
Täällä toinen, jolla on käynyt juuri samoin.
Oletko kokeillut hakea työkokeiluun? Selvitäpä tämä asia te-toimiston vastuuvirkailijaltasi. Saisit lisää työkokemusta ja jalan oven väliin. Itse työllistyin näin. Kannattaa vaan valita sellainen työpaikka, jolla olisi mahdollisesti jatkossa sinulle sopivia töitä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:59"]Ihan oikeastiko jengi ei olisi valmis edes kokeilemaan elämää kahdella paikkakunnalla[/quote]
Mitä järkeä jonkun on muuttaa pois läheistensä luota ja maksaa kahta asuntoa, kun työhön kuitenkin saadaan pätevä tekijä? Vastaapa siihen.
[/quote]
Valitettavasti en ole rekrytoija, vaan näkökulmani on työntekijän.
[/quote]
Niin, mutta mikä idea yleensä on laittaa ihmiset kilpailemaan veripäissään keskenään liian vähistä työpaikoista, kun kaikille niitä ei kuitenkaan ole.
Kuvitteletko, että työpaikat lisääntyvät, kun niistä kilpaillaan kovasti?