Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
En missään nimessä suosittelisi yrittäjyyttä oikeastaan kellekään. Hyvin harvoin se on edes hitusen kannattavaa.
Mun mies ja toinen vanhemmista on yrittäjä joten oon saanut seurata yrittäjän arkea läheltä. Kuluja on koko ajan vaikkei tuloja juuri olisi. Ei mitään etuja - jos oot sairaana, et saa mitään korvausta (kuluja makselet senkin ajan), lomia jos raaskit pitää, niin et tietenkään siltä ajalta saa rahaa, jos jäät työttömäksi, et saa tukia...
Aina hehkutetaan miten yrittäjä on muka oman itsensä herra. Ja paskat - asiakkaat ja tilaajat ne työajat hyvin pitkälti määrittelee. Meilläkin mies tekisi töitä vaikka aamusta iltaan, mutta tilauksia tulee aika satunnaisesti. Käytännössä siis päivystää kotona jos jotain sattuisi tulemaan. Ja usein ne keikat on sellaisia että hyvä kun omilleen pääsee, kun kulut maksetaan.
Jos vaikka mietitään oman siivousfirman perustamista: ensin on hankittava huippuvälineet ja pesuaineet (kuka asiakas muka käyttäisi siivoojaa jonka välineet on kälyiset kun saatavilla on parempaakin). Jos joskus saat keikan jollekin mummulle siivoamaan kahdeksi tunniksi (esim. 20€/h), niin siitä kun makselet pesuaineet, bensakulut, mahdolliset lastenhoitokulut, alvit ja muut verot, niin miettikääpäs mitä siitä itselle jää.
En muista mitä googlasin, mutta löysin vuosia vanhan ketjuni.
SAIN TÖITÄ VIIME VUONNA! Oma ala, koulutusta vastaava työ ja palkkakin suomalaista keskipalkkaa - en voisi olla enempää tyytyväinen.
Ihmeitä tapahtuu. En luovuttanut, vaikka työnhakuun kului oikeasti vuosia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mäkkäriin pääsee helposti, samoin lehtiä jakamaan, puhelinmyynti on myös vaihtoehto.
Jännä kun mä en ole koskaan ollut toimettomana...... ikinä.
Harvoin kyllä pikaruokaloissa yli kolmekymppisiä näkyy töissä. Kyllä sinne palkataan lähes pelkästään nuoria.
Vierailija kirjoitti:
SAIN TÖITÄ VIIME VUONNA! Oma ala, koulutusta vastaava työ ja palkkakin suomalaista keskipalkkaa - en voisi olla enempää tyytyväinen.
ap
Onneksi olkoon ap! Mahtavaa ettet luovuttanut, ja että sinnikäs yrittäminen viimein palkittiin.
Vierailija kirjoitti:
ap
Onnea tuhannesti! Aivan mahtava juttu. Antaa toivoa varmasti monelle.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 09:42"]
Oletko harkinnut yrittäjyyttä? Ei sekään tie helppo ole, mutta ala miettiä liikeideaa. Jostain kiinnostuksen kohteestasi, taidostasi tai mitä paikkakunnaltasi puuttuu. Tee suunnitelmia, opiskele vaikka netissä, tai mene lyhyeen koulutukseen.
[/quote]
Yksi kysymys: mistä työtön tempaisee yritystoiminnan aloittamiseen tarvittavan pääoman? Jo pelkkiin veroennakoihin tarvitaan rahaa ennen kuin ensimmäinenkään asiakas on maksanut laskuaan.
Hoitovapaalla ollessa yrityksen perustaminen voikin onnistua paremmin kuin työttömänä. Silloinhan ei edes menetä työttömyyskorvaustaan siinä tapauksessa, että yritys ei tuota eikä edes työllistä.
Yritystoiminta on todella heikolla pohjalla, jos vain jostain oman kiinnostuksen kohteesta sen keksii, vähän paremmalla silloin, jos on sekä taitoa että kysyntää esim. tilanteessa, jossa paikkakunnan kampaajille on vaikea saada aikaa ja on ammattitaitoinen kampaaja.
[/quote]
Meinasin itsekin sanoa, että yrittäjyyttä ehdotetaan työttömälle usein "helppona ratkaisuna". Jos näin olisi, joka ikinen suomalainen olisi yrittäjä.
- Mistä pääoma?
- Mistä liikeidea?
- Mistä paikka, jossa liikeidea myy ja asiakkaat löytävät perille?
- Mistä asiakkaat?
- Tuottaako yritys?
Siinä muutama kysymys. Aika olennainen sellainen.