Saako miehellä olla yksityinen laatikko?
Olen pyytänyt ettei tyttöystäväni mene luvatta kirjoituspöytäni laatikolle. Tyttöystäväni ei tällaista ymmärrä, vaan syyttää minua salailusta. Tämä nakertaa kuulemma parisuhteemme luottamusta.
Minulle kyse on lähinnä siitä periaatteesta, ettei toisen yksityisiä tavaroita pengota. Olen säilyttänyt siellä tupakkatuotteita, lääkkeitä, tärkeitä papereita, vanhoja muistoja sekä valokuvia yms, eli juttuja, joita en ole halunnut levittää toisen silmien eteen. Nyt(kään) siellä ei ole mitään pahaa tai kiellettyä.
Laatikko on siis lukoton ja käytännössä hänellä on päivittäin mahdollisuus käydä siellä niin halutessaan.
Tiedän, että asia on vaikea ottaa asiana, jos parisuhteessa on muuten epäluottamusta tms, mutta mitä te näin periaatteessa tuumaatte?
T: Mies 31v
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:06"]
Lanttulaatikko on miehen yksityinen laatikko. Minä en siihen koske,eikä lapsetkaan.
Inhottaa vaan kun mies sitten yöllä pierii nukkuessaan =(
[/quote]Lanttulaatikkopierut on kamalia juu. Jättäkää vaikka makuuhuoneen ovi yöksi auki, niin ette kuole sinne.
Miehelläni on kokonainen yksityinen huone, johon minulla ei ole avainta! Varsinainen man cave. Se sijaitsee taloyhtiömme kellarissa. Ei, en tosiaan tiedä, mitä kaikkea hän siellä varastoi, mutta anopin tavarat siellä ainakin ovat, eli muistot hänen rakkaasta äidistään :D
Mutta meillä ei olekaan petetty millään tasolla. Jos parisuhteessa on menetetty luottamus ja liittoa halutaan jatkaa, luottamuksen saavuttamiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Pettäjä on velvollinen tekemään KAIKEN, mitä toinen haluaa. Niin se vain on. Sillä tavoin hän sovittaa petostaan. Ellei hän tee, saa sanoa suhteelle hyvästit.
Eli näytä nyt ap sen laatikkosi sisältö. Se on ainoa mitä voit tehdä. Sen jälkeen saatat saada yksityisyytesi takaisin, mutta et ennen.
Meilläkin on miehen kanssa yhteiset laatikot. Ja miksi ihmeessä edes pitäisi ex puolisoista kuvia olla?! Eipä ole onneksi meillä tarvetta.
Ex puolisotkin kuuluvat elettyyn elämään. He ovat osaltaan muokanneet meistä mitä me olemme juuri nyt. Halusimme tai emme. Koska ex puolisot ovat joskus kuuluneet elämäämme, niin heistä on todennäköisesti myös kuvia. Ei minulla ole ainakaan tarvetta tuhota kuvia sen takia, että mustasukkainen nykyinen puolisoni niin haluaisi. Kuvien tuhoaminen ei tuhoa minun muistojani eksästä.
Saako mieheni olla yksityinen laatikko...
Meillä mies on gluteeniton joten kummallakin on omat yksityiset laatikot.
Jos haluat saada tyttoystavasi luottamuksen takaisin, niin sinun on oltava avoin, kaikessa. Ei siis mitaan salaisuuksia. Jos olet siis tosissasi hanen kanssaan. Jos rakastat hanta, miksi ihmeessa sinun pitaa sailyttaa exan kuvia laatikossa? Kerro hanelle, etta han saa menna laatikolle jos haluaa. Kun han tietaa, etta se ei ole salattu hanelta, ei han oat asiaa puheeksi enaa.
Minusta on kauheaa, jos ei ymmärretä, että jokaisella ihmisellä on oikeus omaan yksityisyyteen.
Minä lopetin säännöllisen päiväkirjan kirjoittamisen, kun mieheni muutti luokseni (vuosikausia sitten). En siksi, etten kokenut sille enää tarvetta, vaan siksi, etten halunnut missään tapauksessa hänen lukevan sitä. Edelleen haluaisin kirjoittaa ja olenkin kirjoittanut jotain joskus todella harvoin (jättäen mm. päivämäärät ja nimet pois), kun on ollut suuri tarve siihen, mutta joudun piilottelemaan kirjoituksia ja mieheni on sanonutkin, että voisi lukea jos näkisi päiväkirjan tms. Hän on myös tonkinut tietokonettani ja puhelintani, joten minulla ei ole todellista yksityisyyttä.
Ehkä kaikilla ei ole tarvetta esim. kirjoittaa omia ajatuksiaan ylös, mutta minulla on, ja tuntuu jotenkin vaillinaiselta, kun sitä ei voi käytännössä toteuttaa. Itse en ole kiinnostunut tonkimaan mieheni omaisuutta. En tykkää tirkistellä toisten asioita.
73:lle. No ei onneksi minulla ole noin. Sit varmaan olisin sen exän kanssa, jos hänen kanssaan vietettyä elämää haluaisin muistella. Rakastan nykyistä avioimiestäni, hän yksin riittää minulle <3
78.lle : Minä rakastan myös miestäni ja meillä on ollut hyvin onnellinen 14v kestänyt avioliitto. En vaihtaisi häntä kehenkään entiseen. MUTTA siitäkin huolimatta minulla on omat tärkeät muistoni eksieni kanssa.
En ymmärrä sitä, että "rakkauden" nimissä pitäisi unohtaa menneisyytensä. Minusta se on vain yksi kyseenalainen ja mustasukkainen keino yrittää hallita kumppaniaan.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:51"]
Huh mitä parisuhteita ihmisillä.
Itse luotan, ettei puolisoni lue esimerkiksi päiväkirjojani, eikä tästä ole erikseen tarvinnut sanoa (tosin tiedän hänen näkemyksensä tähän aiheeseen, eli ei näe tarvetta moisia lukea: kerron, jos on jotain hänelle kerrottavaa). Ennemminkin näkisin, että jos erikseen kieltäisin lukemasta, olisi se varma merkki siitä, että siellä on jotain salattavaa ja puolisolleni merkityksellistä.
Mielestäni ap on aika pentu, kiusaa tyttöystäväänsä luottamuksen pettämisen jälkeen sillä, että "hää hää, mulla onkin salaisuuksia, enkä kerro sinulle!". Tuskin tyttöystävällä olisi tarvetta penkoa laatikkoa, mikäli se olisi vain laatikko eikä jokin salaisuuksien pyhäkkö.
[/quote]
Naisiltakin monesti kuulee neuvona, että asioista pitää puhua ja välttää oletuksia. Jo senkin vuoksi sanoin yhteenmuutossa, että laatikkoni ovat yksityisiä. Jos sitä pitää kiusaamisena niin täytyy olla aika hankala luonne.
Halusin siis näkemyksiä, siitä onko oikein olettaa, että tietyt asiat parisuhteessakin voi pitää yksityisinä. Jos tyttöystäväni haluaa katsoa yksityisiä tavaroitani niin hänellä on siihen mahdollisuus, mutta lupaa hän ei siihen saa.
Muut spekulaatiot eivät tähän kuulu. Asiaan ei liity muita ihmisiä.
ap
Ap, minun mielestäni saat pitää laatikkosi vain sinun yksityisalueenasi. Tyttöystävälläsi ei ole asiaa siihen jos et niin halua.
Se miksi tyttöystäväsi haluaa katsoa laatikkoasi on varmaankin juuri se "kielletyn hedelmän" houkuttelevuus. Hän epäilee, että siellä on jotakin arkaluonteista, kun et anna hänen nähdä sitä.
Mutta oikeasti, sinun ei tarvitse näyttää laatikkoasi hänelle. Sinulle itsellesi jää vastuu siitä, että oletko luottamuksen arvoinen.
En usko, että ongelma tuossa on se, että on yksityiset laatikot, vaan se, miten asia on ilmaistu. Meillä on selkeästi omat laatikkomme ja kaappimme. Tämä jo ihan käytännön syistä. Meillä on täysin eri siisteyskäsitykset ja ajatukset siitä, miten esim. tärkeitä papereita täytyy säilyttää. Asiat myös löytää helpommin, kun on paikka, jota muut ei käy sotkemassa. Minulla ei tulisi mieleenkään mennä miehen henkilökohtaisille laatikoille enkä usko, että hänelläkään minun. Ainakaan minulla ei mitään kovin mielenkiintoista siellä edes ole. Jos mies yhtäkkiä alkaisi korostamaan: "tähän laatikkoon ei saa koskea", ihmettelisin, mistä ihmeestä on kyse ja voisi herättää epäilyksiä.
Pointti toisaalta tuossakin, että asioista pitää puhua ja välttää oletuksia. Näin itsekin ajattelen, mutta tuota tiettyjen alueiden yksityisyyttä pidin itsestään selvänä. Mistä tuo ongelma teillä on oikein alunperin tullut? Onko toinen kokenut, että rajoja on jollain tavalla rikottu?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:18"]
Minä edelleenkin ottaisin hatkat sellaisen ihmisen elämästä, joka vaalii vanhoja muistojaan. Ihan oikeasti. Miksi ihmeessä minä katsoisin vierestä jonkun toisen ihmisen ihannoimista edes muistoissa? Vaikka se ei ole varsinaisesti minulta pois, niin ei se minua imartelekaan. Jos parisuhde ei ole turvallinen paikka, jossa toisen ajatuksiinkin voi luottaa, on sama olla muunlaisessa suhteessa. Ihminen, jonka kanssa minun on voitava turvallisesti asua ei voi olla sellainen, jonka uskollisuutta on ajatuksen tasolla tarve epäillä.
[/quote]
Minä taas en voisi elää sellaisen ihmisen kanssa, jolle muut eivät merkitse mitään. En halua olla joku väliaikainen tai tilapäinen, joka muuttuu merkityksettämäksi heti, kun toinen sulkee oven takanaan.
Ongelmana on ap:n jäykkyys, ei yksityisyyden tarve. Tietysti saa olla yksityisiä alueita, mutta jos luottamus on mennyt, se pitää ansaita takaisin. Jos haluaa mieluummin olla oikeassa kuin onnellinen, niin fine. Mutta jos ap haluaa pitää parisuhteensa, hän joustaa tässä ja nyt - luopuu yksityisyyden vaatimuksestaan niin pitkäksi ajaksi, että kumppani rauhoittuu. Toinen vaihtoehto on ero.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 19:45"]
73:lle. No ei onneksi minulla ole noin. Sit varmaan olisin sen exän kanssa, jos hänen kanssaan vietettyä elämää haluaisin muistella. Rakastan nykyistä avioimiestäni, hän yksin riittää minulle <3
[/quote]
Siis sä ihan pokkana väität että olet täysin ja kokonaan pyyhkinyt muististasi kaiken entisen sinä samana hetkenä kun olet nykyisen puolisosi kanssa alkanut seurustella? Ikinä et muista mitään entisestä? Älä viitsi valehdella. Sä kannat mukanasi tuhansia muistoja eletystä elämästä ja myös niistä existä. Se ei tarkoita, että sitä exää rakastaa tai että sen haluaa takaisin. Vai onko kyse siitä, että sä yhä rakastat sitä exää ja haluat sen takaisin ja siksi koitat itseäsikin pettää väittämällä moista palturia? Ja vaadit puolisoltasi samaa koska pelkäät, että hänkin ajattelee samoin exästään.
Jos tietää rakastavansa puolisoaan ja tietää puolison rakastavan myös sinua, niin muistoilla ja kuvilla ei ole mitään merkitystä, oli ne sitten existä tai kenestä tahansa. Silloin ei tarvi vaatia menneisyyden unohtamista, riittää ihan se että puoliso rakastaa nyt sinua.
Tottakai on oltava omaa tilaa! Miehelläni on 8 laatikon jättikokoinen lipasto täynnä omia juttuja. En tiedä mitä hän siinä säilyttää - ilmeisesti ainakin verkkopankin koodeja - eikä minulla ole minkäänlaista tarvetta ottaa selvää. Asia ei kuulu minulle.
Jos siellä ei ole mitään laitonta (mikä voisi vaikuttaamolempien elämään, esim kilo kokaiinia:) miksi ei?
En keksi mitään kunnon syytä miksi ei voisi olla
82 ja 84 ilmaisivat asian hyvin. Ensinnäkin ongelma on nimenomaan tuo ilmaisutapa "tähän et saa koskea", joka herättää ihan luonnollista epäluuloa.
Toisekseen ap sinun ongelmasi tuntuu olevan liika 'sääntöjen noudattaminen', eli asiat ovat sinulle kiveen hakattuja periaatteita. Jos oikeasti rakastaisit tyttöystävääsi, et haluaisi aiheuttaa hänelle turhaa kärsimystä. Mikäli laatikossa ei mitään ihmeellistä ole, pääsisit helpommalla vain näyttämällä sen sisällön (=antaisit tyttöystävällesi viestin, että HÄN on merkityksellinen, etkä tahdo häntä kiusata). Tämän jälkeen tuskin katselee tavaroitasi enää, kun viimeinenkin 'salaisuus' on poistunut -> saat sen oman tilasi.
Sä olet saanut kehitettyä tuosta laatikostasi melkoisen ongelman kieltämällä katsomasta sen sisältöä. Olisikohan arkisempaa vain sijoittaa tavarat / paperit jonnekin syrjemmälle ilman suurempaa numeron tekemistä?
Tod.näk. tyttöystäväsi on moneen kertaan jo penkonut laatikon sisällön.
Itse en ihan ymmärrä, miksi tupakkatuotteita pitäisi säilyttää yksityisessä laatikossa...