Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtio maksaa jo 33 prosenttia Suomen vuokrista

Vierailija
02.10.2020 |

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a6ba0099-7b54-40ce-9ff0-7a583c107…

Vuokraturvan Timo Metsolan mukaan suuri tukisumma ei paranna, vaan heikentää asuntomarkkinoiden toimintaa. Asumistukimenot ovat kasvaneet noin miljardin kymmenessä vuodessa.

Voittajia on sijoitusasuntoihin investoineet jotka saa varmaa vuokratuloa asumistukiasiakkaista. Häviäjiä on tietysti me veronmaksajat ja erityisesti he jotka itse maksavat vuokransa.

Kommentit (441)

Vierailija
221/441 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisen journalismin palvelun Mediumin verkkosivulla julkaistussa jutussa todetaan, että valtio maksaa 28 prosenttia Suomen vuokrista. Luku perustuu siihen, että vuokramarkkinoiden koko oli laskennallisesti 7,6 miljardia euroa vuonna 2018. Toisaalta laskemasta puuttuu vielä toimeentulotuen osuus, jonka bruttomäärä oli vuonna 2018 noin 811 miljoonaa euroa. Noin puolet tästä menee vuokriin, joten kaiken kaikkiaan valtio tuki vuokranmaksua 2,5 miljardilla eurolla. Se on noin 33 prosenttia kaikista vuokrista.

Vierailija
222/441 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on hyvä. Muuten ihmisillä ei olisi varaa maksaa kalliita vuokria.

Olen maksattanut jo kaksi sijoitusasuntoa vuokralaisilla. Nyt ole hankkimassa kolmatta. Moni poliitikkokin sijoittaa asuntoisin koska se on varmaa tuloa. Valtiolla kyllä riittää rahaa kun se voi lainata sitä aina ulkomailta niin paljon kuin tarvitaan.

Hyi, mulla ei riittäisi omatunto asuntosijoittamiseen. 

Mulla on sijoitusasunto koska muutin töiden takia muualle. Pienessä kaupungissa, ei mene kaupaksi joten on vuokralla. Vuokralaiset on vetäneet sen tuusan paskaksi jo kolme kertaa. Revi siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/441 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miten on hyväksyttyä lapata valtion rahoja välikäsien kautta jonkun randomin taskuun mutta suoraan hakijan taskuun niitä ei voi milloinkaan laittaa.

Mitä eroa siinä on maksaako asumistuen saaja omaa asuntoa niillä rahoilla vai jonkun muun asuntoa? Jos maksaisi omaansa menisi raha sentään köyhälle.

Sama terveydenhuollossa ja lastensuojelussa, minun järkeen ei käy millään miten se halvemmaksi tulee, että maksetaan välikäsille että hoitavat yhteiskunnalle kuuluvat palvelut. Postillekin suunniteltiin samaa ja valtion rautatietkin ovat kohta myynnissä. Sosialistihallituksen tulisi tehdä ryhtiliike ja ottaa valtiolle kuuluvat tehtävät valtion hoidettavaksi. Ja sitten jakaa rahaa ulkomaille, jos sitä jää yli.

Tämä on se juurisyy, johon pitäisi puuttua. Miksi ihmeessä haetaan säästöjä perusvelvollisuuksista kansalaisia kohtaan ja halutaan maksaa ulkomaalaisille, vaikka omillekaan ei ole varaa näitä kustantaa.

Vierailija
224/441 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokriin se katto pitää laittaa eikä tukiin. 

Olin just kirjoittamassa samaa.

Vierailija
225/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on lopetettava. Joku voi olla sitä mieltä että "onpa julmaa sanoa noin", mutta asumistuki on syypää tähän kierteeseen että asuminen on niin kallista.

Minä taas oletan että kysymyksessä on tarjonnan ja kysynnän laki.

Vierailija
226/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on lopetettava. Joku voi olla sitä mieltä että "onpa julmaa sanoa noin", mutta asumistuki on syypää tähän kierteeseen että asuminen on niin kallista.

Ja mihinhän kaikki vuokralaiset tämän jälkeen sijoitetaan? 

TÖIHIN, täällä noista 95% on muualta tulleita. NYTKÖ HERÄÄTTE tähän. Omat kansalaiset maksavat kiltisti vuokransa, muttakun tänne rahdataan jatkuvasti kreikasta, italiasta ja espanjasta vuokralaisia, joilla EI OLE KOSKAAN tarkoituskaan maksaa mitään niin siitä luku.

Voi pyhä sylvi. Onko suomen ongelma mainitsemiesi maitten suomeen muuttaneet,,?

Eiköhän ne elätettävät tule ihan muista maista.

Vierailija
227/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maksattanut jo kaksi sijoitusasuntoa vuokralaisilla. Nyt ole hankkimassa kolmatta. Moni poliitikkokin sijoittaa asuntoisin koska se on varmaa tuloa. Valtiolla kyllä riittää rahaa kun se voi lainata sitä aina ulkomailta niin paljon kuin tarvitaan.

Olen eri, mutta mulla tuli oikein hyvä mieli, kun vuokralaiset niin pitivät asunnosta ja suosittelivat sitä eteenpäin. En kertaakaan laittanut vuokrailmoitusta vaan mulle soitettiin ja kysyttiin olisiko asunto vapaana. Kymmenen vuoden aikana ei tullut mitään ongelmia ja asunto pysyi erittäin hyvässä kunnossa. 

Vierailija
228/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkkaisia tarvitaan isoissa kaupungeissa.

Vierailija
229/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mihinhän kaikki vuokralaiset tämän jälkeen sijoitetaan? 

TÖIHIN, täällä noista 95% on muualta tulleita. NYTKÖ HERÄÄTTE tähän. Omat kansalaiset maksavat kiltisti vuokransa, muttakun tänne rahdataan jatkuvasti kreikasta, italiasta ja espanjasta vuokralaisia, joilla EI OLE KOSKAAN tarkoituskaan maksaa mitään niin siitä luku.

Voi pyhä sylvi. Onko suomen ongelma mainitsemiesi maitten suomeen muuttaneet,,?

Eiköhän ne elätettävät tule ihan muista maista.

Elätettävien elättämiseen menee vain 1 miljardi vuodessa. Asumistukia maksetaan kuitenkin yli 2 miljardia.

Vierailija
230/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio joutuu ottamaan ulkomailta lainaa jotta voi maksaa asuntosijoittajien voitot. Onhan se vähän outo systeemi. Mutta semmoiseksi tehty eikä sitä voi muuttaa

Vierailija
231/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi sotkenut sujuvasti vuokra-asuntomarkkinoiden toiminnan asuntokeinottelijoiden eduksi.

Vierailija
232/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät pois kehä3 sisäpuolelta.

Muuttakoon sitten takaisin kun on töissä.

Ja eläkeläiset tietenkin muualle.

Mistä Helsingin siivoojat ja kaupan kassat tulisivat?

Vierailija
233/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät pois kehä3 sisäpuolelta.

Muuttakoon sitten takaisin kun on töissä.

Ja eläkeläiset tietenkin muualle.

Mistä Helsingin siivoojat ja kaupan kassat tulisivat?

Halvan työvoiman maista, niinkuin muissakin maailman suurkaupungissa. He ovat tottuneet asumaan parakeissa ja kimppakämpissä, ovat valmiita työskentelemään pienellä palkalla eivätkä vaadi seitsemää eri yhteiskunnan tukea ja yhteiskunnan kustantamaa asuntoa koko maan kalleimmilta asuinalueilta niinkuin suomalaiset.

Vierailija
234/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas mikä ongelma olisi siinä, että valtiolla olisi kerrostaloja joissa asumistukea tarvitsevat voisivat asua.

Muu kuin ettei veronmaksajat silloin rahottaisi puliveivareiden "asuntosijoittamista".

Mistä pussista talon kiinteistöhuolto ja korjaukset maksettaisiin?

Vierailija
235/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla hyvä, että kunta maksaisi asumistuesta yli sadan euron menevän osan. Ei jouduttaisi maksamaan köyhien hesalaisten asumista. Lisäksi asumistukea pitäisi ehdottomasti saada myös omistusasuntoon ja omakotitaloon. Tälläkin saataisiin kysyntää pois vuokramarkkinoilta.

Vierailija
236/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnoista iso on kerrostaloasuntoja. Kerrostaloissa isoin menoerä on tyypillisesti kaukolämpö. Kun hallitus nostaa energiaverotusta, se samalla takaa, että saavat maksaa lisää asumistukia. Sellaista se tämä vihervassareiden matematiikka on, joskin tätä ongelmaa on rakennettu vuosikymmeniä.

Vierailija
237/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on täysin vääristynyt ja ihmetellä täytyy, että edes tämä vassari hallitus ei puutu asiaan?!?

Tiedän opiskelija nuoria, jotka muuttavat uuteen asuntoon, kallis vuokra ja sitä isompi asumistuki. 

Vierailija
238/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miten on hyväksyttyä lapata valtion rahoja välikäsien kautta jonkun randomin taskuun mutta suoraan hakijan taskuun niitä ei voi milloinkaan laittaa.

Mitä eroa siinä on maksaako asumistuen saaja omaa asuntoa niillä rahoilla vai jonkun muun asuntoa? Jos maksaisi omaansa menisi raha sentään köyhälle.

Tässähän on kyse siitä ajatuksesta että kun rikkaalle annetaan ilmaista rahaa, niin hän on sen varmaankin jotenkin ansainnut omalla erinomaisuudellaan, mutta jos köyhälle annetaan, niin se on kankkulan kaivo ja kurkusta alas, ja "vastikkeetonta".

Se on vain hevletin hyvä että tästä aletaan puhumaan. Mieheni oli ihan silmät ymmyrkäisinä että miten VOI olla noin kun kerroin hänelle mihin veroeuroset käytetään työyyömyyden hoidossa. Kaiken maailman konsulttifirmat ovat lypsämässä työttömistä verorahat itselleen "kurssien ja koulutusten" muodossa, ja valtio komppaa toimintaa sillä että jos työtön ei mene, niin karenssi napsahtaa. 

Vierailija
239/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi jos asumistukea saisi kaikki vaikka 500€, asu sitten missä haluat, vaikka teltassa. . Kimppakämpätkin olisi hyvä vaihtoehto. Kannustaisi hiukan tekemään jotain josta saisi rahaa ylellisempään asumiseen ketkä sitä haluaa. Asumistuki ei näin ainakaan korottaisi vuokria.

Ei vaan vuokrat sille tasolle että ihmiset pystyvät asumaan ilman asumistukea. Asumistuki on tulonsiirtoa asuntosijoittajille.

Vierailija
240/441 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sijoitusasunto koska muutin töiden takia muualle. Pienessä kaupungissa, ei mene kaupaksi joten on vuokralla. Vuokralaiset on vetäneet sen tuusan paskaksi jo kolme kertaa. Revi siitä.

Ja sä et ole yhtään katsonut kelle sen vuokraat ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi