Valtio maksaa jo 33 prosenttia Suomen vuokrista
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a6ba0099-7b54-40ce-9ff0-7a583c107…
Vuokraturvan Timo Metsolan mukaan suuri tukisumma ei paranna, vaan heikentää asuntomarkkinoiden toimintaa. Asumistukimenot ovat kasvaneet noin miljardin kymmenessä vuodessa.
Voittajia on sijoitusasuntoihin investoineet jotka saa varmaa vuokratuloa asumistukiasiakkaista. Häviäjiä on tietysti me veronmaksajat ja erityisesti he jotka itse maksavat vuokransa.
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on lopetettava. Joku voi olla sitä mieltä että "onpa julmaa sanoa noin", mutta asumistuki on syypää tähän kierteeseen että asuminen on niin kallista.
Ja mihinhän kaikki vuokralaiset tämän jälkeen sijoitetaan?
TÖIHIN, täällä noista 95% on muualta tulleita. NYTKÖ HERÄÄTTE tähän. Omat kansalaiset maksavat kiltisti vuokransa, muttakun tänne rahdataan jatkuvasti kreikasta, italiasta ja espanjasta vuokralaisia, joilla EI OLE KOSKAAN tarkoituskaan maksaa mitään niin siitä luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on lopetettava. Joku voi olla sitä mieltä että "onpa julmaa sanoa noin", mutta asumistuki on syypää tähän kierteeseen että asuminen on niin kallista.
Kehä 3:n ulkopuolelle jossa rahat riittää.
Ei se ole sen vaikeempaa.
Kyseessä on sen verran isot ihmismäärät että sinne landelle pitäisi sitten saada edes peruspalvelut takaisin. Jos ei, valtio kustantaa autot ja bensat tai jos ei ajokorttia kuljetuksen. J.o.k.a.i.s.e.l.l.e asukkaalle. Se kun on niin että löytyy paljon esim liikuntarajoitteisia/sairaita joidenka on PAKKO asua palveluiden lähellä. Kässäättekö va jukit?
On kiljua taas vedetty siellä hikikopperossa kun herjaus jutut lentää hehe.
Ja aikaisemmalle älypäälle, vai pitäisi satojen tuhansien olla ilman asuntoa parisen vuotta hinnan laskua odotellen. Kuka näitä täysin vähäjärkisiä ajatuksia heittelee?? Ei voi olla aikuinen, ei voi..
Kunhan talous vielä sakkaa kovemmin, alet sinäkin katsella asuntoa johon omat rahat riittää.
Kuule, minulla riittää aivan mainiosti. Mutta sinunlaisten ivaajien persusta saattaisi kutitella. Ette tunnu ymmärtävän että samalla lähtisi kämppä myös teiltä ;)
Se on sellainen asia että MINÄ en hyväksy minkäänlaista kiusaamista varsinkaan silloin kun se kohdistuu huonompi osaisiin.
Minä asun omassa omakotitalossa, mihin kuvittelet minun lähtevän?
Eli joku mielenterveys tapaus sitten. Henkilö joka asuu omakotitalossa jonka elämään eivät nämä asiat vaikuta millään tavalla on täällä alistamassa huonossa asemassa olevia vuokralaisia, ihan huvikseen. Juurikin tämä...sinunlaisia on tämä palsta täynnä.
Aika kovia oletuksia mieheltä joka ei ole osannut edes asuntoa hankkia.
Mitä he lvettiä sinäkin teet keskustelussa nillitämässä jos ei asia sinua koske? Pelkästä huvista? Ihan oikeasti tuet ajatusta että satoja tuhansia NORMAALEJA suomalaisia ja perheitä joutuisi kodittomaksi ehkä vuosiksi? Miten he lvetissä edes kukaan voi ehdottaa moista? Muut kuin trollit joita tämäkin keskustelu on täynnä. Mikä on suomalaisen päässä vialla hä? Miksi kurjistaa omaa kansaansa vieläkin enemmän? Nouseeko ky rpä pystyyn kun tietää että joku kanssaeläjä kärsii aivan TURHAAN. Tajuatteko te kenopäät miltä edes tuntuu olla koditon?
Kaikki nämä ihmisvihamieliset ja selvästi poissaolevien viestit pitäisi poistaa automaattisesti. Vauva ei ole mikään ulilauta.
Et tunnu käsittävän että minä maksan enemmän palkkaveroa ja enemmän pääomatuloveroa koska suomi maksaa aivan järkyttäviä summia asumistukia.
Maksan mieluummin vähemmän veroja, ja jokainen voi sitten asua omien tulojensa mukaan. Niin minäkin teen.
Se ei silti selitä sitä miksi tuet ajatusta että köyhimpien pitäisi kärsiä vieläkin enemmän, että tähän maahan tehtailtaisiin satoja tuhansia asunnottomia jo entisten lisäksi. Se että sinä asut omakotitalossa ja vaikka maksaisit veroja enemmän(luuletko että me muut emme maksa? arvaa tuleeko mökin pitäminen kalliiksi hehe) ei oikeuta aiheuttamaan turhaa kärsimystä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on sen verran isot ihmismäärät että sinne landelle pitäisi sitten saada edes peruspalvelut takaisin. Jos ei, valtio kustantaa autot ja bensat tai jos ei ajokorttia kuljetuksen. J.o.k.a.i.s.e.l.l.e asukkaalle. Se kun on niin että löytyy paljon esim liikuntarajoitteisia/sairaita joidenka on PAKKO asua palveluiden lähellä. Kässäättekö va jukit?
Ja aikaisemmalle älypäälle, vai pitäisi satojen tuhansien olla ilman asuntoa parisen vuotta hinnan laskua odotellen. Kuka näitä täysin vähäjärkisiä ajatuksia heittelee?? Ei voi olla aikuinen, ei voi..
Kunhan talous vielä sakkaa kovemmin, alet sinäkin katsella asuntoa johon omat rahat riittää.
Kuule, minulla riittää aivan mainiosti. Mutta sinunlaisten ivaajien persusta saattaisi kutitella. Ette tunnu ymmärtävän että samalla lähtisi kämppä myös teiltä ;)
Se on sellainen asia että MINÄ en hyväksy minkäänlaista kiusaamista varsinkaan silloin kun se kohdistuu huonompi osaisiin.
Eli joku mielenterveys tapaus sitten. Henkilö joka asuu omakotitalossa jonka elämään eivät nämä asiat vaikuta millään tavalla on täällä alistamassa huonossa asemassa olevia vuokralaisia, ihan huvikseen. Juurikin tämä...sinunlaisia on tämä palsta täynnä.
Mitä he lvettiä sinäkin teet keskustelussa nillitämässä jos ei asia sinua koske? Pelkästä huvista? Ihan oikeasti tuet ajatusta että satoja tuhansia NORMAALEJA suomalaisia ja perheitä joutuisi kodittomaksi ehkä vuosiksi? Miten he lvetissä edes kukaan voi ehdottaa moista? Muut kuin trollit joita tämäkin keskustelu on täynnä. Mikä on suomalaisen päässä vialla hä? Miksi kurjistaa omaa kansaansa vieläkin enemmän? Nouseeko ky rpä pystyyn kun tietää että joku kanssaeläjä kärsii aivan TURHAAN. Tajuatteko te kenopäät miltä edes tuntuu olla koditon?
Kaikki nämä ihmisvihamieliset ja selvästi poissaolevien viestit pitäisi poistaa automaattisesti. Vauva ei ole mikään ulilauta.
Et tunnu käsittävän että minä maksan enemmän palkkaveroa ja enemmän pääomatuloveroa koska suomi maksaa aivan järkyttäviä summia asumistukia.
Maksan mieluummin vähemmän veroja, ja jokainen voi sitten asua omien tulojensa mukaan. Niin minäkin teen.
Se ei silti selitä sitä miksi tuet ajatusta että köyhimpien pitäisi kärsiä vieläkin enemmän, että tähän maahan tehtailtaisiin satoja tuhansia asunnottomia jo entisten lisäksi. Se että sinä asut omakotitalossa ja vaikka maksaisit veroja enemmän(luuletko että me muut emme maksa? arvaa tuleeko mökin pitäminen kalliiksi hehe) ei oikeuta aiheuttamaan turhaa kärsimystä muille.
En minä aiheuta kärsimystä, minä maksan heidän asumiskulujaa. Itse ovat kärsimyksensä aiheuttaneet. Kannattaa käydä kouluja, säästää ja sijoittaa. Ne ovat tämän yhteiskunnan "ilmaiset lounaat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÖIHIN, täällä noista 95% on muualta tulleita. NYTKÖ HERÄÄTTE tähän. Omat kansalaiset maksavat kiltisti vuokransa, muttakun tänne rahdataan jatkuvasti kreikasta, italiasta ja espanjasta vuokralaisia, joilla EI OLE KOSKAAN tarkoituskaan maksaa mitään niin siitä luku.
....niin mutta kun me rikastutaan tällä, tulee liikevaihtoa valtiolle (tätä vitsiähän ei taloustietämättömät ymmärrä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä aiheuta kärsimystä, minä maksan heidän asumiskulujaa. Itse ovat kärsimyksensä aiheuttaneet. Kannattaa käydä kouluja, säästää ja sijoittaa. Ne ovat tämän yhteiskunnan "ilmaiset lounaat".
Itse ovat kärsimyksensä aiheuttaneet? Arvasin että olet trolli lol
Nykyisellä systeemillä jokainen meistä maksaa tukia saavien vuokria. Mitä järkeä tässä on? Asumistuki pitää poistaa ja vuokrien hintojen laskea oikealle tasolle, niin että normaali työssäkävijä pystyy asumaan kohtuulähellä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ihan pöyristyttävää ja järkyttävä kannustinloukku. Yksi bloggaaja kehui täällä, että nostavat yli 1100 e asumistukea nyt ja ovat jo vuosia nostaneet. Kokevat itsestäänselvyydeksi ja melkein velvollisuudekseen nostaa mahdollisimman täyden asumistuen ja kehuvat sillä. Kuuluuhan se heille, he kun tekevät lapsia. Kohta kun tulee yksi lapsi lisää niin summa nousee vielä. Ja tämä vain siitä syystä että mikään edullisempi asuinalue ei kelpaa, vaikka kumpikaan ei ole työelämässä. Miksi näiden ihmisten kannattaisi koskaan mennä töihin? Tai edes opiskella?
Pitäisikö lapsiperheen sitten muuttaa nistien keskelle esim. Vantaan Hakunilaan? (Olen asunut tuolla, nistirapussa, Suitsikujalla)
Tekisikö se sinut iloiseksi?
Missäköhän maailmassa elät? Kerro mulle paikka, jossa ei ole nistejä?
Esim. nykyinen taloyhtiö jossa asun Tikkurilassa
Ei nistin nistiä kuuteen vuoteen. Ei myöskään alkkiksia tai muutakaan lieveilmiötä
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä systeemillä jokainen meistä maksaa tukia saavien vuokria. Mitä järkeä tässä on? Asumistuki pitää poistaa ja vuokrien hintojen laskea oikealle tasolle, niin että normaali työssäkävijä pystyy asumaan kohtuulähellä työpaikkaa.
Markkina säätelee vuokran, ympäri suomea löytyy edullisia asuntoja niille joilla ei ole enää varaa nykyiseen.
Minusta sijoitustarkoitukseen ei pitäisi ostaa ollenkaan asuntoja, vain ns.omaan käyttöön. Loppuu se asunnoilla kikkailu😊
Vierailija kirjoitti:
Minusta sijoitustarkoitukseen ei pitäisi ostaa ollenkaan asuntoja, vain ns.omaan käyttöön. Loppuu se asunnoilla kikkailu😊
Missäköhän vuokralaiset sitten asuisi? Teltassa?
Asumistuki on hyvä. Muuten ihmisillä ei olisi varaa maksaa kalliita vuokria.
Olen maksattanut jo kaksi sijoitusasuntoa vuokralaisilla. Nyt ole hankkimassa kolmatta. Moni poliitikkokin sijoittaa asuntoisin koska se on varmaa tuloa. Valtiolla kyllä riittää rahaa kun se voi lainata sitä aina ulkomailta niin paljon kuin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksattanut jo kaksi sijoitusasuntoa vuokralaisilla. Nyt ole hankkimassa kolmatta. Moni poliitikkokin sijoittaa asuntoisin koska se on varmaa tuloa. Valtiolla kyllä riittää rahaa kun se voi lainata sitä aina ulkomailta niin paljon kuin tarvitaan.
Hyi, mulla ei riittäisi omatunto asuntosijoittamiseen.
Kun vuokratuet lopetetaan se pakottaa asuntojen omistajat alentamaan vuokria oikealle tasolle koska a)kukaan ei vuokraa liian kallista b) sijoitusasuntoja ei osta kukaan eli sijoituksiksi hankitut asunnot jäävät omistajien käsiin
Tilanne voi olla hetken kaaottinen mutta tasaantuu siitä. Asunnottomuus vähenee tuollaisen jälkeen. Eikä suinkaan nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot on hankalia, suorat osakkeet mukavampia. Pikavippejä sit ihan hauskuuden vuoksi.
Asumistukijärjestelmä on ajettava alas niin pian kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Herra X kirjoitti:
Asumistuista päästäisiin eroon jos ihmisten olisi helpompi asua halvlla eikä tarvitsisi hakea turvaa ahneiden vuokranantajien sylissä.
Koko Suomea asuttamaan vaan. Rakennettaan uusia omavarasia kyliä ja yhteisöjä harvaan asutuille aluilla, niitähän löytää etenkin idässä ja pohjoisessa. Työttömille ja köyhille ilmaiseksi majoitus parakeissa, työksi raivata metsää, rakentaa uudet pysyvät asumukset ja palvelut. Ruokana marjoja ja sieniä metsästä,kalaa vesistöstä ja pidemmällä aikavälillä vaikka maanviljelyä kaskea polttamalla.
Saataisin töitä työttömille, asumuksia köyhille ja kodittomille, ruokaa nälkäisille ja ei tarvitsisi enää maksaa asumistukia kun jokaisella olisi valtion tuella kustannettu oma asumus jota voisi itse hoitaa ja ylläpitää ilman ahnetta vuokranantajaa välissä. Samalla tämä entisten köyhien ja huono-osaisten uusi, parempi elämä ja omavaraisuus ruuan suhteen johtaisi siihen että myös muita tukia voitaisiin vähentää kun köyhillä on ruokaa pöydässä ja työttömyystukia ei tarvitsisi maksaa kun näissä uusissa omavaraisissa siirtokunnissa riittäisi töitä asukkaille.
You wish. Tätähän se maalaisliitto aikoinaan yritti. Kaupungillistumista yritettiin estää kaikin tavoin. Ihanneutopiassa elettiin kivisellä pikkutontilla huonosti lypsävän kantturan kera jossain susirajan takana. Kaupungit olivat paheiden pesiä, missä riettaus ja laiskuus ja kaikenlainen synti kukoisti. Raikas maalaiselämä se piti ihmiset kaidalla tiellä.
Lopuksi kansa ryntäsi isoihin kaupunkeihin ja Ruotsiin 60-luvulla. Maaseutu autioitui. Tunnetuin seurauksin: piti rakentaa niitä oikeiston inhoamia vuokrakasarmeja. Palvelut eivät riittäneet alkuunsakaan. Asuntopula syntyi ja vuokrat lähtivät nousukiitoon.
Suomessa on muodostunut melkein perinne tästä asioiden hoitamisesta päin prinkkalaa :D
Erno Paasilinnansa lukenut on ymmärtänyt vihan, jota nuoriso koki joutuessaan puurtamaan hulluna elinkelvottoman metsätilan eteen. Mutta sillä ikäluokalla oli vaihtoehtoja, ja elintasokuilu houkutteli porukkaa kaupunkeihin ja Ruotsiin kuin uudisraivaajia villiin länteen.
Ei taitaisi omavaraisuus toteutua niillä, jotka väkisin laitetaan minnekään, mutta edes innostuneilta se ei onnistu. Ruuan tuottaminen vaatii jonkinverran taitoa ja kokemusta ja ennen kaikkea oikea-aikaisuutta ja myös pääomia. Tuohon aikaan noita kaikkia oli enemmän tai vähemmän olemassa.
Nykyisin elintasokuilu ei ole niin syvä, että se toimisi sopulilauman liikuttajana maasta ulos. Elintaso suurilla paikkakunnilla alkaa olla kyseenalainen alemmalle keskiluokallekin.
Nyt voitaisiin toki kynnelle kykeneviä päästää etätöihin maakuntiin ja järjestää heille apua, jotta pystyisivät leventämään leipäänsä ja kehittämään pääomaa kattoremontteihinsa. Mutta ihan pienillä satsauksilla ei maaseudun rappeutuvaa rakennuskantaa pelasteta. On kuitenkin aika surullista, jos helpon etätyön ja suppenevan työvoimantarpeen aikoina sitä ei edes yritetä. Keppivaltiot pitäisi vaihtaa porkkanavaltioihin samaan aikaan kun avustusjärjestelmät luodaan sellaisiksi, että avun saajan kukkarossa näkyy suoraan oma aktiivisuus tulotason nousuna, eikä heikkenemisenä kuten nyt niin helposti käy. Ihmisen pitää voida uskaltaa luottaa tulevaisuuteensa, jos hänen halutaan olevan kelvollinen yhteiskunnan jäsen.
Asumistukeen pitäisi olla oikeutettuja ainoastaan työssäkäyvät, ei muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan ostaa sijoitusasuntoja. Kun lapset kasvavat ja lähtevät opiskelemaan on heillä opiskeluboxit valmiina jost aon helppo hypätä omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkina säätelee vuokran, ympäri suomea löytyy edullisia asuntoja niille joilla ei ole enää varaa nykyiseen.
Kun tällä hetkellä nimenomaan se säätele eikä sanele, koska nämä käsittämättömät tuet vääristävät tilanteen. Ilman asumistukea markkinat sanelisivat vuokrat ja omistusasuntojenkin hinnat.
Aivan älytön korttitalo koko tukisysteemi.
Ah tulipas se "köyhä sairaanhoitaja" trollikin haaskalle, henkilö joka kadehtii köyhien tukia. Mistä v*tusta sinäkin tiedät miten paljon tukia muut saavat. Vieläkin joku ihme käsitys että kaikki saavat tukia monta tonnia OOOOH normaali ihmisten elämä ei ole samanlaista kuin niiden some pummien.