Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi ihmiset ostaa kirjoja

Vierailija
15.12.2013 |

Niin. Miksi maksaa 20-30e kirjasta jonka lukee kerran. Sen saa kirjastosta kuitenkin. Uusimmissa kirjoissa voi olla pitkät jonot, mut usein näitä voi lainata kavereilta. Tai sit lukee kirjastosta niitä vähemmän suosittuja klassikoita ja niitä uusimpia myöhemmin.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:08"]

Oletteko muuten huomanneet että kirjaston pienten lasten kirjoista tosi useat haisee oksennukselle?

[/quote]

En.

Vierailija
42/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:04"]

Olen todella onnellinen, että meitä kirjallisuuden maksajia vielä löytyy. (Kevyessä) musiikissahan alkaa jo olla se tilanne, että kuluttajat kopioivat/varastavat tuotteet netistä ilmaiseksi. Sillä menolla ei pian enää ole musiikintekijöitä ollenkaan. 

[/quote]

Ihme kyllä, musiikkia ja muusikoita on ollut aina, myös ennen nykymuotoista levyteollisuutta. Tulevaisuudessa muusikoiden pitää ehkä tienata muilla keinoilla kuin levymyynnillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva omistaa lukemattomia kirjoja, joita voi sitten napata mukaan reissuun, lomalle tai muuhun sopivaan hetkeen. Kirjastosta lainaaminen vie vapauden pois tuosta lukemisesta.

Kirjoitat, että kirjoja voi lainata kavereilta, mutta eihän sekään onnistu ellei kaverisi ole ensin moista ostanut/saanut lahjaksi. Yhtälailla itse voi olla se henkilö, joka lainaa ostamansa kirjan ystävilleen.

Vierailija
44/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette osta kirjoja: miten ajattelette, että kirjailija saa palkkansa, jos kukaan ei maksa hänen työstään? Kuinka kauan kustantamo pysyisi pystyssä, jos kukaan ei ostaisi sen tuotteita?

Kyllä, kirjastot hankkivat kirjoja hyllyihinsä, mutta kirjastoja on vain rajallinen määrä ja niilläkin rajalliset hankintamäärärahat. Kirjastot eivät mitenkään kykene yksinään turvaamaan kirjojen ja kirjallisuuden saatavuutta.

Kulttuurin ystävänä sanon: jos sinulla suinkin on varaa, osta kirja, osta levy, osta teatterilippu, osta konserttilippu!

Vierailija
45/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:57"]

Yllättävän moni perustelee sillä että haluaa tukea kirjailijoita. Ihailtavaa, ellei vain kätevä perustelu tähän kysymykseen. ;) Kiinnostais kyllä kuulla lukuja, että paljon kirjailijan pitää myydä, että se on kannattavaa, ja paljon sitten voi tulla kirjaston maksuista. Pitää ottaa selvää. Joskus olen maksun per kirja kirjailijalle kuullutkin, oisko ollut noin 10 senttiä?

[/quote]

Muistelisin, että kirjailija tienaa yhdestä kirjastaan keskimäärin 2000 euroa (poislukien Lehtolainen, Hirvisaari, Oksanen, Tuuri ym. jotka pystyvät elättämään itsensä kirjoittamalla). Lisäksi kirjastojen lainauskorvaukset, jotka ovat aivan mitättömät, muutamia kymppejä vuodessa. Käytännössä siis suurin osa kirjoittaa jonkun muun työn ohessa tai apurahojen turvin.

Vierailija
46/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:57"]

Kiitos vastauksista! Hyviä huomioita. Mutta tosiaan aika sellaisia kuten oletinkin. Ihmiset jotka eivät lue paljon ostavat ne kirjat kaupasta. Muut kirjastosta tai lainaavat. Osa sitten yhdistelee ja ostaa ne klassikot. Yllättävän moni perustelee sillä että haluaa tukea kirjailijoita. Ihailtavaa, ellei vain kätevä perustelu tähän kysymykseen. ;) Kiinnostais kyllä kuulla lukuja, että paljon kirjailijan pitää myydä, että se on kannattavaa, ja paljon sitten voi tulla kirjaston maksuista. Pitää ottaa selvää. Joskus olen maksun per kirja kirjailijalle kuullutkin, oisko ollut noin 10 senttiä? Mutta tosiaan, kaipa sitten "uskon etten ymmärrä". :) ap joka edelleen laittaa ne rahat mielummin muualle ja jatkaa kirjastosta lainaamista ja yhä uusien klassikoiden etsimistä

[/quote]

Se tuli tästä vastauksesta mieleen, että miksi kirjojen ostamiselle pitäisi olla jotkut erityiset perustelut...

Vierailija
47/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:13"]

Te, jotka ette osta kirjoja: miten ajattelette, että kirjailija saa palkkansa, jos kukaan ei maksa hänen työstään?

[/quote]

Uskon, että suurin osa innokkaista lukijoista ostaa kirjoja. Itselläni ei olisi yksinkertaisesti varaa ostaa kaikkia lukemiani kirjoja ainakaan täysihintaisina. Käytän siis kirjastoa ja ostan kirjoja. Jos kukaan ei käyttäisi kirjastoa, ei sitäkään olisi pian olemassa, ja sekin olisi melkoinen menetys. Luulen, että ne jotka lainaavat ihan kaiken kirjastosta, ovat poikkeuksellisen pihejä tai vähävaraisia. Kyllä minä myös heille suon lukemisen nautinnon.

Vierailija
48/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä ihmisiä, jotka lukevat paljon, mutta eivät koskaan käytä kirjoihin yhtään rahaa, vaikka varaa olisi. Musta olisi noloa toimia niin. Voihan hyväksi tietämänsä kirjan ostaa vaikka lahjaksi läheiselleen ja kannustaa näin muitakin nauttimaan kirjoista, jos ei halua kirjoja pysyvästi omaan kotiinsa.

Vierailija
49/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:04"]

Olen todella onnellinen, että meitä kirjallisuuden maksajia vielä löytyy. (Kevyessä) musiikissahan alkaa jo olla se tilanne, että kuluttajat kopioivat/varastavat tuotteet netistä ilmaiseksi. Sillä menolla ei pian enää ole musiikintekijöitä ollenkaan. 

[/quote]

Ihme kyllä, musiikkia ja muusikoita on ollut aina, myös ennen nykymuotoista levyteollisuutta. Tulevaisuudessa muusikoiden pitää ehkä tienata muilla keinoilla kuin levymyynnillä.

[/quote]

Millähän keinoilla? Monille esimerkiksi kiertueet ovat tappiollisia tai nollatuloksisia. Verovaroillako pitäisi musiikin tekoa rahoittaa? Aiemmin ammattimuusikot saivat usein palkkansa ruhtinailta, jotka puolestaan nyhtivät rahat kansalta. Siihenkö pitäisi palata?

Vierailija
50/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto on omasta mielestäni hienoimpia suomalaisen yhteiskunnan tarjoamia palveluja. Käyn kirjastossa ahkerasti, kaikkia hyviä kirjojahan ei kukaan pysty hankkimaan omaan hyllyynsä. Kiitos kirjastoista!

Omassakin hyllyssäni minulla on silti kolmisentuhatta kirjaa, ne rakkaimmat ja tärkeimmät. Enkä suinkaan ole rikas, kaukana siitä, vaan kyse on priorisoinnista. Asun halvasti, en omista autoa, en tupakoi enkä käytä alkoholia en ostele huonekaluja, vaatteita tai mitään kulutustavaraa ennen kuin edellinen hajoaa. Kirjat ovat minun sydäntäni lähinnä ja luen, niin lainakirjoja kuin omianikin, noin yhden kirjan päivätahtia.

Lainatkaa kirjoja ja ostakaa niitä myös, niin kirjallisuus elää ja kukoistaa tulevaisuudessakin!

Vierailija
51/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakkainasettelu on tässä ihan keinotekoinen, koska tutkitusti paljon kirjoja ostavat ja kirjastojen suurkuluttajat ovat samaa porukkaa. Pikemminkin olisin huolissani siitä, että yhä enemmän on heitä, jotka eivät lue mitään. 

Vierailija
52/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:26"]

Millähän keinoilla? Monille esimerkiksi kiertueet ovat tappiollisia tai nollatuloksisia. Verovaroillako pitäisi musiikin tekoa rahoittaa? Aiemmin ammattimuusikot saivat usein palkkansa ruhtinailta, jotka puolestaan nyhtivät rahat kansalta. Siihenkö pitäisi palata?

[/quote]

En minä tiedä. En vain jaksa uskoa, että musiikki on katoamassa maailmasta. Monet muutkin ammatit käyvät turhiksi tai niiden sisältö muuttuu tekniikan kehityksen myötä, joten en tiedä, miksi (kevyttä musiikkia tekevä) muusikko kaipaa jotain erityissuojelua.

Vierailija
53/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa hiukan ylempänä joku sanoikin hienon vertauksen pokkarin ja halvan ravintola-ateria/pizzan/hamppariaterian hinnasta. N. 7-10 euroa maksaa pokkarit ja usein ovat kertaluontoista lukemista. Tosin perheessä voi useampi lukaista saman kirjan, meillä mies, minä ja 13v. poika luemme dekkareita.

Mutta onhan se halpisateriakin varsin kertakäyttöinen nautinto. Siitä ei saa myöhemmin euroakaan kirppiksellä. Sinne kiikutan osan pokkareista ja kyllä niistä aina sen euron pari saa.

Lapsille ostamme paljon kirjoja, mutta aika usein tarjouksesta ja kirppiksiltä siistejä. Lapsethan lukevat varsinkin kuvakirjoja kerta toisensa perään uudestaan ja uudestaan niitä suosikkejaan. Ensin selailevat ja osoittelevat kuvia, sitten myöhemmin jaksavat kuunnella sadunkin. Meillä on varmaan 300 lastenkirjaa ja ihan oikeasti kaikki ovat moneen kertaan luettuja. Kirjastostakin joskus lainataan pikkulapsille, mutta niitä on rasittava muistaa palautella ajoissa, kontrolloida etteivät häviä ja että etteivät vaan hajoa. Ei meillä kirjat normalisti tietysti hajoa, mutta kyllä annan omia kirjoja taaperonkin aivan vapaasti lukea ja kyllähän niihin käytön jälkeä tulee. Isommat lapset (8v. ja 13v.) käyttävät kirjastoa ahkerasti ja lukevat joka päivä.

Olen iloinen,että lapsemme ovat löytäneet kirjojen maailman ja se näkyy myös koulumenestyksessä erityisesti äidinkielen ja kaikissa aineissa kirjoittamisen osalta. En koe euronkaan menneen hukkaan, vaikka onhan meillä kirjoihin palanut hurjasti rahaa. Maksna ilomielin hyvästä harrastuksesta :)! Ja tosiaan osan myymme ja osan säilön. Lastenkirjat lähtevät osittain kiertoon ja osan säästän mahdollisten lastenlasten iloksi mummulaan.

Vierailija
54/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirjoja, jotta niitä olisi saatavana myös tulevaisuudessa. Jos ei olisi kysyntää, loppuisi tarjontakin.

Vierailija
55/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut aina, siis siitä asti kun opin 6-vuotispäivän alla lukemaan, muuten sarjakuvista, joita ei vielä silloin tuomittu 'huonoksi kirjallisuudeksi', kuten sitten myöhemmin tehtiin. Sain myös kirjoja lahjaksi ja vähän isompana aloin myös ostella niitä. Vuosien varrella kirjoja on kertynyt epälukuinen määrä. En ole koskaan laskenut, montako niitä on, mutta paljon on.

Olen myös ollut pienestä asti kirjaston ahkera käyttäjä. Nyt parina viime vuonna on lainaus jäänyt vähemmälle, kun monesti tuntuu, ettei sieltä löydy mitään kiinnostavaa. Pahinta on, kun on kerännyt listan haluamistaan kirjoista, mutta käy ilmi, että joitakin ei ole ollenkaan varastossa ja joihinkin on niin pitkä varauslista, että en jaksa jäädä odottamaan. Jos kirja on minulle merkityksellinen, niin ostan sen.

Kerran töissä keskustelimme sisustuslehtien ja television sisustusohjelmien kodeista. Tulin sitten lausahtaneeksi ääneen, että minua ihmetyttää, että nykyisin ihmisillä on harvoin edes kirjahyllyä kirjoista puhumattakaan. Nuoremmat kolleegat tuijottivat minua kuin ufoa, kun jatkoin vielä, että kyllä sivistyneellä ihmisellä on jonkinmoinen määrä kirjallisuutta. Monissa uusissakin taloissa on piirustusten mukaan kirjastohuone, mutta ei siellä todellisuudessa yleensä kirjoja ole, työpöytä ja tietokone kenties.

Aika moni on jo todennut, että on kirjoja, joihin palaa aina uudelleen. Olen täysin samaa mieltä. Monesti kun saan uuden kirjan käteeni, hotkaisen sen ensimmäisellä kerralla melkein yhtenä suupalana, eli luen sen pintakertomuksen. Sen jälkeen alan lukea kirjaa ajatuksella ja löytää siitä pintaa syvempiä tasoja. Joihinkin kirjoihin palaan uudelleen ja uudelleen ja joka kerta löydän niistä jotain uutta. Monesti kysytään, mihin kirjoihin palaan tai onko minulla suosikkeja. En ole koskaan halunnut mainita mitään kirjaa tai kirjailijaa, sillä se, mitä kulloinkin luen, riippuu paljon mielialasta ja tunnelmasta, välillä kevyttä hömppääkin, vaikka muunlainen kirjallisuus puhutteleekin enemmän.

Vierailija
56/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osta enää kirjoja ja yritän välttää muutakin ostamista. Olen myynyt lähes kaikki vanhat kirjani, joita yhdessä vaiheessa oli paljon. Nyt omistan alle 40 kirjaa. 

Vierailija
57/139 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:00"]

En kuitenkaan usko, että perinteiset kustantamot ovat loppujen lopuksi katoamassa mihinkään. Itse asiassa e-kirjojen myötä on syntynyt paljon uusia pieniä kustantamoja. En ole nimittäin ainoa lukija maailmassa, joka ei halua itse tonkia muutamia lukemisen arvoisia kirjoja miljoonien omakustanteiden joukosta.

[/quote]

No juuri tuotahan minä olen yrittänyt sanoa. Isot perinteiset kustantamot ovat pulassa ainakin lehtijuttujen mukaan. Ilmeisesti muuttuvassa tilanteessa pieni ja joustava kustantamo pärjää isoa paremmin ja se on aika lähellä ehdottamaani mallia. Pienessä kustantamossa kirjailijalla on enemmän sananvaltaa kuin isossa.

Jos kirjailija ei kestä rakentavaa kritiikkiä edes itse sitä pyytäessään, se kertoo aika paljon kirjailijasta. Toisenlaistakin suhtautumista on. Pistin itse kymmenisen vuotta sitten ulkomaiselle kirjailijalle palautetta eräässä romaanissa olleen suomenkielisen fraasin oikeinkirjoituksesta. Hän kiitti palautteesta ja lupasi ottaa sen huomioon, jos kirjasta joskus julkaistaan korjattu versio. Äskettäin huomasin, että kirjasta on tosiaan ilmestynyt tänä vuonna toinen laitos ja siinä oikeinkirjoitus on kohdallaan.

En minäkään halua kahlata läpi läjää omakustanteita. Mutta ei ole pakkokaan. Kustantamoiden kitinästä huolimatta aina löytyy joku, joka keksii toimivan tavan tienata kirjoijen julkaisemisella. Vanhat kustantamot voivat muuttaa toimintatapojaan tai sitten syntyy uusia kustantamoja, jotka vievät markkinat vanhoilta. Se vaatii sopeutumista ja valmiutta muuttaa toimintatapoja kitinän sijasta. Ekirjat ovat tulleet jäädäkseen, samoin netti.

Vierailija
58/139 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:07"]

Ja tähän heti, uskoakseni se minkä kirjailija kirjastaan saa on aina vakiosumma, se paljon kauppa vetää välistä vaihtelee. 

[/quote]

Ei ole vakiosumma, vaan tietty prosentti siitä summasta, jolla kustantamo on saanut kirjan myytyä kirjakaupalle.

[/quote]

Näin on, ja tuo prosentti tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli kirjakaupassa myydään romaani vaikkapa hintaan 32 euroa, tuosta summasta kirjailijalle irtoaa sen 2-4 euroa. Jos on oikein nimekäs ja menestynyt, prosenttiosuus on hivenen suurempi, mutta 99 prosenttia kirjailijoista saa lähinnä taskurahan verran yksittäisestä kirjasta.

Kun tähän otetaan huomioon, että useimpia kirjoja myydään karkeasti ottaen seuraavasti - runokirjaa 1-100 kpl, novellikokoelmia 200-400, romaaneja 800-1000 kpl - voi tuosta laskea, että vaikkapa keskimääräinen romaanikirjailija saa yhdestä kirjasta 3000 euroa, josta sivuprosentilla vaikkapa 60 prosenttia veroihin. Käteen jää tonnin verran. Tyypillisellä runoilijalla 100 euroa.

Mm. tästä syystä ostan kirjoja: ilman myyntiä ei ole suomalaista kirjalllisuuttakaan. Ja uskokaa tai älkää, monille meistä on tärkeää säilyttää suomalainen taide.

Vierailija
59/139 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luetaan enimmäkseen miehen kanssa fantasiaa ja scifiä. Niistä on usein sarjoja, joten ostetaan sitten yksi sarja kerrallaan, että saa lukea sitä mukaa pois. Kirjastosta ei löydy useinkaan koko sarjaa kerrallaan ja/tai sitten pitäisi odotella varauksia kuukausiakin. Ei kiitos.

Sarjat saa yleensä myytyäkin näppärästi pätevään hintaan. Osa jätetään hyllyynkin. Nyt on muksutkin alkaneet lukea omasta hyllystä (on kirjastokin opetettu perusteellisesti!).

Vierailija
60/139 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain pieni määrä suosikkikirjoja kotona, joita ei saa varmaan enää mistään. Sen sijaan en millään pystyisi/haluaisi säilyttää kotona vuorellista hyviä kirjoja, mieluummin lainaan ne joskus uudestaan kun mieli tekee tai luen jotain uutta. Sama se minulle on kuinka paljon ihmiset lukevat ja miten lukevat ja mitä lukevat, mutta hassua kyllä miten jotkut ihmiset kuvittelevat että jos kotona ei ole näkyvissä kirjoja, ei niitä silloin lueta. Itse kun pidän ne kaapissa pölyltä paremmassa suojassa (eivätkä ne ole sellaisia kirjoja joita haluaisin sisustuselementiksi) ja lainaan kirjastosta jatkuvasti kasan kirjoja... En vaan tykkää että kotona olisi kaapit täynnä kirjoja, helpompaa hakea kirjastosta:) Suurinta osaa ei kuitenkaan tule uudestaan luettua ainakaan usein, joten en näe oikein järkeä isoa määrää sellaisia säilytelläkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi