Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi ihmiset ostaa kirjoja

Vierailija
15.12.2013 |

Niin. Miksi maksaa 20-30e kirjasta jonka lukee kerran. Sen saa kirjastosta kuitenkin. Uusimmissa kirjoissa voi olla pitkät jonot, mut usein näitä voi lainata kavereilta. Tai sit lukee kirjastosta niitä vähemmän suosittuja klassikoita ja niitä uusimpia myöhemmin.

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjoja kannattaisi julkaistakaan, jos vain kirjastot ostaisivat niitä. Ja valitettavasti kirjaston kirjat ovat nykyään likaisempia kuin ennen, ainakin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
22/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuja ootte. Tottakai ihmettelen miksi kaverit ostaa ne kirjat, esimerkkinä nää fiftyshadet. Mutta en jaksa heiltä kysyä, ihan sinänsä sama minulle heidän valinnat. Ja kuten sanoin niin ostin lahjakortin, en ole loinen. Kiinnostaa vaan yleisesti kuulla perusteluita että mitä esimerkiksi teette niille luetuille kirjoille. Muutama antanutkin asiallisia vastauksia, kiitos. Tottakai toi alotus oli vähän tollanen provokatiivinen, kukaan tähän muuten ois vastannu. Ja noi itsestäänselvät "no joku ostaa klassikoita ja lukee ne usein" ei hirveesti anna mitään, toki tiedän. Oletukseni on että ihmiset jotka lukee harvoin niin ostaa ne kirjat, en oo törmänny arkielämässäni vielä muuhun. Ihmettelen vaan miksei hyödynnetä enempää kirjastoja. Itselläni tossa 6 kirjaston kirjaa odottamassa lukemista. Kun oon lukenu niin uudet tilalle, kätevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin enemmän (uusia) kirjoja jos olisi varaa. Nyt siis ostan lähinnä ne suosikkikirjailijoiden uutuudet ja jos heidän vanhoja kirjojaan tulee vastaan jossain niin tietenkin ostan. Ostan paljon myös kirjastojen poistomyynneistä, niistä löytää (jos on ajoissa liikkeellä) välillä todellisia helmiä.

Mutta yleisesti ottaen pitäisi olla tyytyväinen, että ihmiset ostavat kirjoja. Jos niitä ei myytäisi kuin kirjastoihin, kustannusala hiipuisi ja lopulta katoaisi kokonaan. Kamala ajatuskin.

Vierailija
24/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirjat siksi, että kirjoittaja saisi niistä palkkionsa. Varsinkin suomalaiset, nuoret ja uudet nimet saavat kannatukseni. Lisäksi haluan koota parhaat ja nauttittavimmat teokset käden ulottuville, jotta voin palata niihin uudelleen. Kirjat ovat kauniita, pidän niiden tunnelmasta. Pitääkö keksiä lisää syitä?

Vierailija
25/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tarkoituksellisesti ja röyhkeästi yrittäny määritellä mikä kirjallisuus on tärkeää ja mikä ei. Vähän helpommin menee vaan ei-klassikoista noi annaleenat kuin joku Dostojevski. Ja saahan niitä klassikoita lainattua kirjastosta yhä uudestaan? Kyllä ite luen annaleenoja ja klassikoita, ei siinä mitään. Mutta en ite ainakaan rikosjännäreitä lukis toista kertaa kun ratkaisun tiedän. Ja tosiaan maailma täynnä kirjoja ja tarinoita, mielummin etsin uusia lemppareita kuin palaan aina vanhoihin. Mielipidekysymys tietenkin. Jotkut kirjanvaihtobileet vois olla hyvä ratkasu, järkkääkö kukaan tällasia? Ap

Vierailija
26/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kirjoja lahjaksi tutulta joka puolestaan saa ne työpaikaltaan kustantajalta lähes ilmaiseksi. Olen kyllä myös kirjaston suurkuluttaja. Lainaamisessa on aina se ongelma, että uutuuksiin on pitkät varausjonot enkä välttämättä saa kirjaa luetuksi sen kuukauden aikana (joo, mulla on aina monta kirjaa kesken). Meillä on kyllä tosi paljon kirjoja mutta annetaan niitä poiskin.

Vierailija
27/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kultturelli kirjallisuudenharrastaja, kaukana siitä. Tykkään lukea viihdekirjallisuutta ja samoja kirjoja aina uudelleen. Lapsuudenkirjanikin pyörivät ohjelmistossa edelleen. Talvisin luen melkein aina Anna-sarjan uudelleen, keväisin yhden tietyn kirjan, osaan sen pian jo ulkoa. En ole vuosiin enää lukenut mitään uutta. Pyörin vain niissä samoissa kolmessasadassa kirjassa, jotka ovat hyllyssäni. Sama koskee elokuvia. Minulla on aika iso kokoelma dvd:tä ja ne katson niin usein, että voisin mennä kilpailemaan jonnekin ohjelmaan vuorosanoista ;-D

Vierailija
28/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan joitakin kirjoja koska olen äärimmäisen hidas lukija...siis niin,että aikaa ei riitä sille lukemiselle. Olen pitänyt lähikirjastoa sakkomaksuilla pystyssä aika pitkään... :/ En osta itselleni koskaan normaalihintaisia kirjoja vaan pokkareita tarjouksella. Niitä on helppo kuljettaa mukana.

Vierailija
29/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuivasta kirjasta mitään tauteja tartu.

Vierailija
30/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan joka kesä n 50 kirjaa kirppikseltä euron kpl. Max määrä mitä siis maksan, on 1 e kpl. Vuoden sisällä luen ne, n kirjan per viikko ja sitten seuraavana kesänä myyn lähes kaikki. Kun randomina ostaa, harvoin niin hyviä tulee vastaan että niitä haluais uudestaan lukea.

Sama homma, unohdan palauttaa kirjaston kirjat ajoissa ja sakkomaksuilla saa uusia kirjoja. Kirppis tulee halvemmaksi.

Vierailija
31/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:22"]

Ihmettelen vaan miksei hyödynnetä enempää kirjastoja. 

[/quote]

Ei sitä taida tietää tutkijatkaan kovin tarkkaan.

http://www.tilastokeskus.fi/artikkelit/2011/art_2011-06-30_001.html

Suomalaiset ovat kylläkin olleet ahkeria kirjaston käyttäjiä. Mutta totta on, että jos ihmiset lakkaavat ostamasta kirjoja, ei niitä kirjastoihinkaan lopulta tule. Kirjakaupat kautta maailman ovat sitäpaitsi (käsittääkseni) vaikeuksissa, kun ihmiset siirtyvät sähköisiin kirjoihin. Työttömyys lisääntyy samalla.

Vierailija
32/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston kirjoissa on se hankaluus, että ainakaan mulla ei tahdo riittää se laina-aika kirjan lukemiseen, tai sitten menee "pakkolukemiseksi", että saa luettua vaikka 400-sivuisen romskun ennen kuin pitää mennä kirjastoon palauttamaan. Haluan lukea kirjaa silloin kun on sopiva hetki ja fiilis ja siksi mieluummin ostan. Mukavaa myös, ettei tarvitse nähdä erikseen vaivaa kirjastokäynneistä tai nettiuusinnoista (kirjakauppa ja nettikauppojen osalta posti osuvat paremmin ruokakauppareitille). Lisäksi haluan tukea kirjojen kustantamista, koska ala on Suomessa vaikeuksissa. Haluan jatkossakin suomalaisia kirjoja, myös uusia.

Vierailija
33/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen pääasiassa kakkosammattiini liittyvää kirjallisuutta, ja palaan noihin samoihin kirjoihin useamman kerran kuukaudessa. Se lisäksi luen muita kirjoja pitkään ja hartaasti. Aloitin Game of Thrones:n kesällä, ja se on edelleen kesken. Mun mies on vielä pahempi kirjarohmu kuin minä.

Vierailija
34/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jostain syystä saanut jo lapsuudenkodista päähäni ajatuksen, että kodin tekee kodiksi kirjat.

TIEDÄN, että näin ei ole, mutta TUNNEN, että niin on. Ja niinpä meillä on kirjoja.

Yritän vain pitää tarkan rajan siinä, mitä kirjoja meillä on. Löytyy siis klassikoita, kuten Tolstoit ynnä muut.

Sitten on ne pari kirjailijaa, joiden kirjat jaksaa lukea monta kertaa.

Ja sitten tiettyjä yksittäisiä kirjoja, jotka on tehneet suuren vaikutuksen ja jotka varmasti tulen lukemaan vielä uudelleenkin.

Kirjastosta en lainaa, koska en muista palauttaa kirjoja. 

Matkalukemiset ynnä muut ostan e-kirjoina, mutta yksinkertaisesti vain rakastan kirjojen ulkonäköä ja tuoksua ja sitä, miltä ne tuntuu kädessä. Ja niinpä omistan niitä.

Kirjahyllyni on ylpeyteni, voi kai sanoa, että kerään kirjoja. Ei kai keräily koskaan ole varsinaisesti älykästä toimintaa, mutta harrastus muiden joukossa.

Vierailija
35/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:13"]

7 siis ap. No tossa joku vastaskin että kirjaston kirjat on likasia, tällasta vastausta odotinkin. Itse luen ehkä 30-50 kirjaa vuodessa. Todella paljon siis. Ei kävis mielessäkään ostaa näitä kirjoja kotiin. Vältän muutenkin kailen ylimääräsen hankkimista kotiin/rahan tuhlausta. Toki jos kirja klassikko/muuten tärkeä niin sen ostaa kotiin. Mutta joku perus rikosromaani vaikka, lukeeko niitä joku monesti? Maailma täynnä klassikkoja ja uusia kirjoja, miksei niitä lue vaan aina samoja. Ja tietenkin ymmärrän jos joku kerää kirjoja tietosesti, mutta en ymmärrä jos kirjahylly täynnä jotain annaleenahärkösiä. Mutta kai ne rahat voi niihinkin laittaa. Ap

[/quote]

Komppi tälle!Avaus oli (tarkoituksella?)provosoiva,mutta en itsekään himolukijana juuri osta kirjoja.Yleensä lainaan kirjastosta,ja jos joku kirja on niin hyvä että tosiaan tulee luettua enemmän kuin kerran,ostan omaksi,muuten vastustan turhaa materialismia(vrt.ystäväni joka ostelee kirjoja ja "lukee ne sitten joskus").Yhden ystävän kanssa lainailemme kirjoja toisillemme.Kerrostaloni rapussa on myös kierrätyspiste,johom asukkaat tuovat vanhoja kirjojaan,sieltä on myös löytynyt paljon luettevaa. En silti sanoisi että en "ymmärrä"miksi joku ostaa kirjoja,sama se minulle on mitä muut tekevät :)

Vierailija
36/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Hyviä huomioita. Mutta tosiaan aika sellaisia kuten oletinkin. Ihmiset jotka eivät lue paljon ostavat ne kirjat kaupasta. Muut kirjastosta tai lainaavat. Osa sitten yhdistelee ja ostaa ne klassikot. Yllättävän moni perustelee sillä että haluaa tukea kirjailijoita. Ihailtavaa, ellei vain kätevä perustelu tähän kysymykseen. ;) Kiinnostais kyllä kuulla lukuja, että paljon kirjailijan pitää myydä, että se on kannattavaa, ja paljon sitten voi tulla kirjaston maksuista. Pitää ottaa selvää. Joskus olen maksun per kirja kirjailijalle kuullutkin, oisko ollut noin 10 senttiä? Mutta tosiaan, kaipa sitten "uskon etten ymmärrä". :) ap joka edelleen laittaa ne rahat mielummin muualle ja jatkaa kirjastosta lainaamista ja yhä uusien klassikoiden etsimistä

Vierailija
37/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirjoja aivan yksinkertaisesta syystä: jos kukaan ei ostaisi kirjoja, niitä ei olisi olemassakaan. Kirjailijan palkan ja kustantamolle koituneet paino- ja muut kustannukset maksavat kirjanostajat.

Olen todella onnellinen, että meitä kirjallisuuden maksajia vielä löytyy. (Kevyessä) musiikissahan alkaa jo olla se tilanne, että kuluttajat kopioivat/varastavat tuotteet netistä ilmaiseksi. Sillä menolla ei pian enää ole musiikintekijöitä ollenkaan. 

Vierailija
39/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:13"]

Ja tietenkin ymmärrän jos joku kerää kirjoja tietosesti, mutta en ymmärrä jos kirjahylly täynnä jotain annaleenahärkösiä. Mutta kai ne rahat voi niihinkin laittaa. Ap

[/quote]

Tästä tuli vielä mieleen: jos pokkari maksaa keskimäärin 7 euroa, se ei ole kovin suuri summa, vaikka kirja luettaisiin vain kerran. Samalla summalla saa hädin tuskin hampurilaisaterian tai pizzan ravintolasta. Minusta 7 euron kirjassa on ihan hyvä hinta/laatusuhde, vaikka se jäisikin vain kertanautinnoksi. Siinä olen kyllä samoilla linjoilla, että itselleni merkityksettömien "annaleenahärkösten" ostaminen täysihintaisina kovakantisina kirjoina tuntuu turhalta tuhlaamiselta.

Vierailija
40/139 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten huomanneet että kirjaston pienten lasten kirjoista tosi useat haisee oksennukselle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän