Lapset sai anopilta joululahjat
7 ja 4 vuotiaat lapset meillä, anoppi oli eilen jouluvierailulla, aaton viettää jonkun ystävänsä kanssa eikä ehdi meitä nähdä. No meillä muita sukulaisia eikä anopin puuttuminen haittaa lainkaan.
vaihdettiin lahjoja. Lapset saivat kumpikin paketin jossa oli
- suklaapatukka (mars/snickers)
- 4x6cm kokoinen pieni vihko
- värikynäpaketti, jossa muutama pikkusormenpituinen vahaliitu
- 2 euron kokoinen jojo jotaei kyllä saatu toimimaan, oli niin kevyt ja rihkamainen.
Aika kehnoja lahjoja aiemminkin mutta tämä oli pohjanoteeraus.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 10:21"]
7 ja 4 vuotiaat lapset meillä, anoppi oli eilen jouluvierailulla, aaton viettää jonkun ystävänsä kanssa eikä ehdi meitä nähdä. No meillä muita sukulaisia eikä anopin puuttuminen haittaa lainkaan.
vaihdettiin lahjoja. Lapset saivat kumpikin paketin jossa oli
- suklaapatukka (mars/snickers)
- 4x6cm kokoinen pieni vihko
- värikynäpaketti, jossa muutama pikkusormenpituinen vahaliitu
- 2 euron kokoinen jojo jotaei kyllä saatu toimimaan, oli niin kevyt ja rihkamainen.
Aika kehnoja lahjoja aiemminkin mutta tämä oli pohjanoteeraus.
[/quote]
hassu juttu, mun 11v poikani olisi ollut tyytyväinen noihin lahjoihin: suklaata + piirustusvälineet. Jojosta tuskin olisi välittänyt, mutta muutenhan nuo ovat ihan ok lahjoja -- käyttöön ja kulutukseen.
Ehkä ap:n kannattaisi hieman tarkastella asennettaan. Suklaa, vihko ja väriliitupaketti on ihan hyvä lahja, mitä ihmettä paketissa pitäisi olla, jotta ap olisi tyytyväinen?
[/quote]
Monelta jäi lukematta kynien ja vihkosen koko. Mitä tekee jollain 5cm pitkällä kynällä ja ehkä lähes postimerkin kokoisella vihkolla? Ei yhtään mitään
En siis ole ap, kunhan auon päätäni
olisi ollut parempi jos anoppisi olisi unohtanut sinut kokonaan, mennä nyt pilaamaan ap:n joulunalusviikot tuollasella lahjalla.
Mitä sieltä olisi pitänyt löytyä, älypuhelinta, tablettia jne? Kummaa kitinää kun lapsellesi ei tuotu "äidin" odottamaa, voi voi, hanki elämä!
Musta surkeat lahjat. Yleensä isovanhemmat antaa parempi lahjoja. No meidän toinen kummi antaa monen sadan euro lahjoja ja toinen ei anna mitään. Kummankin kanssa ollaan väleissä. Nyt saadaan toiselta kummilta 300 euron lahja.
Täällä myös yksi kiittämätön miniä. Ei vaan naurattanut kun 2-vuotiaan lapsen lahjapaketista putkahti vaarin nuuskarasia. Sen sisälle oli kylläkin laitettu jotain suklaapapanoita, mutta silti...Kun lapsi oli kuulemma niin söpösti joskus pyytänyt vaarilta nuuskaa. Ja vaari sitten "vitsinä" lupasi että hän kyllä opettaa tytön käyttämään nuuskaa ja antaa omasta purkistaan. Ihan kuin lapsi voisi ymmärtää vitsiä! Kyllä vitutti, ja edelleenkin ottaa päähän kun puhuu tytölle että "X kyllä alkaa käyttämään nuuskaa kunhan vähän kasvaa, vaari opettaa" ja tyttö ihan tosissaan mukana jutussa. Ja vaimonsa hirnuu hyvälle vitsille...Ei kyllä näiden idioottien päätä paljon pakota! Sen jälkeen päätin, että avaan jokaikisen paketin mikä sieltä tulee, ennenkuin annan lapsille. Paskamaista tai ei!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 18:10"]
Minkä lahjan te annoitte anopille?
[/quote]
Eiköhän ne joululahjat ole lapsille vähän tärkeämpiä kuin aikuisille.
mun äitini ja siis lasteni mummo ei ole ostanut ikinä yhtään mitään lahjaa kenellekään neljästä lapsestani. Tullut ristiäisiin ja synttäreille ja jouluksi aivan tyhjin käsin. Olen yrittänyt ymmärtää, mutta lapset ei. Puhuvat aina silloin tällöin, ettei heidän mummo anna ikinä mitään vaikka toiset lapset saavat vaikka mitä. Olen sanonutkin, ettei mummolla varmaan ole rahaa, mutta siitä huolimatta jaksavat miettiä etteikö olisi liiennyt edes vitosta joskus kun on käynyt. Eihän sille mitään voi, että lapsi ajattelee jutussa olevan jotain mätää ja mummo taas varmaankaan ei tajua yhtään mitä lapset hänestä puhuvat.
Todella kehnoja lahjoja. Tiedätkö mitä anoppi saa elälettä? Vai onko työelämässä?
Täällä aika moni ihminen on (muka) sitä mieltä, että "kyllä pitäisi olla kiitollinen vaikka saisi lahjaksi käytetyn kakkavaipan". Omasta mielestäni on huomaavaista, että sen lahjan eteen olisi tehty edes jonkinlaista ajatustyötä, eikä vain ostettu heti ensimmäisenä eteen sattunutta rihkamaa. Pienelläkin rahamäärällä voi ostaa jotain mukavaa ja hyödyllistä, jos edes vähän tietää mistä lahjan saaja pitää ja mistä on kiinnostunut. Ja jos hankkii lahjan jollekin jota ei niin hyvin tunne, niin kyllä aina voi keksiä jotain parempaa kuin nyt tämän ap:n anopin surkuhupaisan suklaapatukan tai minivihon. Esim. itsetehdyt jutut ovat yleensä ihan kivoja. Vaikka ne klassiset villasukat.
Ja vaikka itse olisikin aikoinaan saanut joululahjaksi jonkun yhden rusinan, niin voi muita silti ilahduttaa kivoilla lahjoilla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:12"]Niin ja viikot olivat siis oikeasti niin pieniä ettei niihin voi kirjoittaa jakynät niin pieniä että vaikea pitää kädessä. tosiaan villasukat olisi olleet todella mieluista! Noista lahjoista suklaa syödään, muu menee roskikseen parin päivän jälkeen, kun ei niitä voi käyttää. Normaalikokoisetvihkot ja kynät olisikin tulleet tarpeeseen!
-ap
[/quote]
ei ihme jos anoppi ei halua törsätä rahaa lahjoihin, jos roskiin joutuvat. Eivät ole ilmeisesti ennenkään miniän makuun. Itse tekisin anoppina saman, jotain ihan pientä kivaa vain että lapset tietävät mummin muistavan.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:12"]Niin ja viikot olivat siis oikeasti niin pieniä ettei niihin voi kirjoittaa jakynät niin pieniä että vaikea pitää kädessä. tosiaan villasukat olisi olleet todella mieluista! Noista lahjoista suklaa syödään, muu menee roskikseen parin päivän jälkeen, kun ei niitä voi käyttää. Normaalikokoisetvihkot ja kynät olisikin tulleet tarpeeseen!
-ap
[/quote]
ei ihme jos anoppi ei halua törsätä rahaa lahjoihin, jos roskiin joutuvat. Eivät ole ilmeisesti ennenkään miniän makuun. Itse tekisin anoppina saman, jotain ihan pientä kivaa vain että lapset tietävät mummin muistavan.
Ap tässä jälleen.
Jopas on keskustelua kertynyt. Yritän pikaisesti joihinkin kysymyksiin vastata.
Edelleen, joulua vietettiin etukäteen anopin kanssa siksi että ei ole aaton tienoilla meitä näkemässä. Eli me annoimme anopille lahjat ja anoppi meille (tonttu oli jättänyt oven taakse), syötiin jouluisia ruokia (ei kinkkuja laatikoita vielä). Varsinaista joulua vietetään siis 24. päivä.
Anoppi eläkkeellä, en tiedä paljonko eläkettä saa, isossa firmassa ollut sihteeri-tyyppisissä hommissa.
Meiltä anoppi sai lahjaksi lempikirjailijansa uusimman kirjan, lasten päiväkotikuvat kehyksissä ja lasten kanssa rakennetun piparkakkutalon sekä vihreitä kuulia.
Me aikuiset saimme anopilta konvehtirasian kumpainenkin. Tämä minusta ok!
En pidä itseäni todellakaan ahneena, kiittämättömänä tms. Lasten lahjat olivat vaan mielestäni aika kurjat, ihan täyttä rihkamaa. Se ajatus puuttuu! Viidelläkin eurolla saa jo kivan lahjan, jos yhtään uhraa ajatusta asialle.
Itse en pysty ymmärtämään tuon ikäisenä tehtyjä mukavuusabortteja. No, ainakin joudut kantamaan mukanasi sitä ristiä että tapoit tulevan lapsesi isosisaren urakehityksen vuoksi. Todella kylmää, hrr..
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:24"]
Ap tässä jälleen.
Edelleen, joulua vietettiin etukäteen anopin kanssa siksi että ei ole aaton tienoilla meitä näkemässä. Eli me annoimme anopille lahjat ja anoppi meille (tonttu oli jättänyt oven taakse), syötiin jouluisia ruokia (ei kinkkuja laatikoita vielä). Varsinaista joulua vietetään siis 24. päivä.
Anoppi eläkkeellä, en tiedä paljonko eläkettä saa, isossa firmassa ollut sihteeri-tyyppisissä hommissa.
Meiltä anoppi sai lahjaksi lempikirjailijansa uusimman kirjan, lasten päiväkotikuvat kehyksissä ja lasten kanssa rakennetun piparkakkutalon sekä vihreitä kuulia.
En pidä itseäni todellakaan ahneena, kiittämättömänä tms. Lasten lahjat olivat vaan mielestäni aika kurjat, ihan täyttä rihkamaa. Se ajatus puuttuu! Viidelläkin eurolla saa jo kivan lahjan, jos yhtään uhraa ajatusta asialle.
[/quote]
No teillä ainakin kivat lahjat anopille eli ei niitä tarvi hävetä.
Voi ihme tätä saatanan nykyaikaa... Lahjojen pitäisi olla kalliita. MUTTA ei liian kalliita, silloin vaan vittuillaan varakkuudellaan. Ja pitäisi olla isoa. Mutta ei liian isoa! Silloin se on pelkkää oman varakkuuden esittelyä.
Ihan sama mitä antaa, paskaa se on kuitenkin. Jos jättää antamatta (kun kyllästyy näihin ruikutuksiin), niin se on pahin rikos heti murhan jälkeen.
Ja sitten vielä lahjoja revitään auki ennen joulua, eli tässä taas esittellään hienosti koko nykyaikainen joulu: järjetön himo vaan saada ilmaista roinaa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:24"]
Ap tässä jälleen.
[/quote]
No teillä ainakin kivat lahjat anopille eli ei niitä tarvi hävetä.
[/quote]
No on! Tosi hyvät lahjat. Olis anoppikin voinut vähän panostaa. Niihin lasten lahjoihin ainakin.
- ei AP.
Minusta ap:n lahjat myös ok. Anopin lahjat lapsille tosi huonot.
Ja ymmärrän kivan ajatuksen siinä, että viettivät etukäteisjoulua anopin kanssa, jota lapset eivät näe jouluna. Siinähän otettiin anoppi huomioon, eiköhän kaikki olisi niitä lahjoja jaksaneet odottaa aattoonkin, mutta nyt sai anoppi joulun tuntua yhdessä lasten kanssa. En noita ihmettelijöitä ymmärrä...
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:23"]
-ap
[/quote]
[/quote]
Ongelmahan onkin se ettei nuo mummin pienet ole lainkaan kivoja...
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:12"]Mä muistan, kun sain alle kouluikäisenä isoäidiltäni sellaisen aivan jättimäisen kynän.
Ei sillä mitään pystynyt tekemään, ei saanut oikein veitselläkään teroitettua ja lyijykin oli niin kovaa ettei se oikein edes piirtänyt.
Äitini pyöritteli silmiään ja haukkui kynän turhana krääsänä.
Mä esittelin sitä iloisena ja ylpeänä kaikille. Epäilen, että se on jossain tallessa vieläkin lapsuudenkodissani.
Äiti halusi aina vain fiksuja lahjoja lapsille. Kaikki oli aina niin hiton käytännöllistä ja pirun kestävää ja suorastaan helvetin laadukasta.
Tuo kynä on eräs parhaista lahjoista, joita olen koskaan saanut.
[/quote]
No joo, kyllähän minunkin lapseni haluaa säästää jokaisen tavaransa ja lahjoistaan pitää, mutta missä ihmeessä niitä säilytetään kun kaikki ihqut aarteet pitää säilyttää, tyyliin joulukalenterin paperiset numeroluukutkin pitäisi säilyttää. Joku raja kuitenkin krääsällä.. Ja kyllä nuo paperisilput meiltä ainakin häviää jossain välissä uusien "aarteiden" tieltä :D
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:12"]Mä muistan, kun sain alle kouluikäisenä isoäidiltäni sellaisen aivan jättimäisen kynän.
Ei sillä mitään pystynyt tekemään, ei saanut oikein veitselläkään teroitettua ja lyijykin oli niin kovaa ettei se oikein edes piirtänyt.
Äitini pyöritteli silmiään ja haukkui kynän turhana krääsänä.
Mä esittelin sitä iloisena ja ylpeänä kaikille. Epäilen, että se on jossain tallessa vieläkin lapsuudenkodissani.
Äiti halusi aina vain fiksuja lahjoja lapsille. Kaikki oli aina niin hiton käytännöllistä ja pirun kestävää ja suorastaan helvetin laadukasta.
Tuo kynä on eräs parhaista lahjoista, joita olen koskaan saanut.
[/quote]
No joo, kyllähän minunkin lapseni haluaa säästää jokaisen tavaransa ja lahjoistaan pitää, mutta missä ihmeessä niitä säilytetään kun kaikki ihqut aarteet pitää säilyttää, tyyliin joulukalenterin paperiset numeroluukutkin pitäisi säilyttää. Joku raja kuitenkin krääsällä.. Ja kyllä nuo paperisilput meiltä ainakin häviää jossain välissä uusien "aarteiden" tieltä :D
[/quote]
Ei kaikkea tietenkään tarvitse säilyttää, mutta voi kuitenkin yrittää myös muistaa, että lapsille aarteet on usein ihan eri asia kuin aikuisille. Ja jos aina vaan nyrpistellään naamaa, kun on krääsää ja turhaa, niin mun mielestä myös menettää lapsuudesta jotain olennaista.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 10:50"]Ettekö lukeneet, viestissäni luki TAI suklaalevy. Ei niitä sukkia joka vuosi tullut. Ja olin lahjasta aina iloinen.
Miten niin ap:n lasten saamat lahjat ovat turhaa krääsää? Vihko ja kynät ovat kulutustavaraa ja ekologisiat vieläpä, samoin suklaa. Ainoa krääsä oli jojo. Eli lahja oli ihan hyvä.
Eikö AP:lla itsellään ole rahaa ostaa omille lapsille lahjoja vaan olettaa että muilta tulee ne kalleimmat lahjat? Minusta on surullista, että lapsen "arvoa" lahjan antajalle määritellään annetun lahjan arvokkuuden kautta.
[/quote]
Mä en ymmärrä, miksi moni kuten sinä et ymmärrä, että krääsän ja monen sadan euron välimaastosta löytyy myös lahjoja
Kyllä toi on minunkin mielestä vähän nolo lahja