Lapset sai anopilta joululahjat
7 ja 4 vuotiaat lapset meillä, anoppi oli eilen jouluvierailulla, aaton viettää jonkun ystävänsä kanssa eikä ehdi meitä nähdä. No meillä muita sukulaisia eikä anopin puuttuminen haittaa lainkaan.
vaihdettiin lahjoja. Lapset saivat kumpikin paketin jossa oli
- suklaapatukka (mars/snickers)
- 4x6cm kokoinen pieni vihko
- värikynäpaketti, jossa muutama pikkusormenpituinen vahaliitu
- 2 euron kokoinen jojo jotaei kyllä saatu toimimaan, oli niin kevyt ja rihkamainen.
Aika kehnoja lahjoja aiemminkin mutta tämä oli pohjanoteeraus.
Kommentit (107)
Itse muistan lapsuudesta kun täti antoi lahjaksi jostain poistomyynnistä löytämiään leluja ja minä ja veljeni leikittiin aina noilla saamillamme leluilla mutisematta. Äiti taas jaksoi joka vuosi rutista noista parin euron lahjoista jotka eivät edes hänelle olleet osoitettu;)
Mun mielestä noloa... Mut anopit vaan aika usein tuntuu olevan vaikeita. Omani kysyy pitkän listan mitä lapset toivovat ja aina tasan varmasti ostaa jotain muuta kuin listalla on. Eikä edes ole mitään kalliita juttuja edes, yksi lapsi toivoi pilailuvälineitä ja anoppi ilmoitti että oli ostanut taikurivälineitä... hmmm... Elämä olis vaan niin paljon helpompaa kun hankittais vaan niitä juttuja mitä oikeesti toivotaan. Tai jos ei löydy niin vaikka 5e kirjekuoreen ja lapsi on tyytyväinen, voi käydä itse ostamassa sen mitä tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 10:35"]
No kerroppa mitä sieltä paketista olis sun mielestä pitäny löytyä?
[/quote]
Minusta olisi voinut jättää lahjan kokonaan antamatta tai antaa vaikka vanhemmille vitoset ja niillä osallistua johonkin jo ostettuun lahjaan..
Vähän aiheen sivuun, mutta oma äitini sanoi minulle pari viikkoa sitten, ettei hänelle ole varaa ostaa lahjoja (tarkoitti lapsenlapsia, muille ei ole ostanutkaan) tänä vuonna. Oli tullut yllättäviä menoja joita muutenkin pienestä eläkkeestä vaikea maksaa. Minusta oli hienoa, että hän kertoi tilanteestaan ja olenkin nyt antamassa hänelle rahallista tukea "joululahjana" koska minulla on siihen varaa (ainakin tällä hetkellä ;)
Nää joulukeskustelut vituttaa suuresti. Ihanko oikeasti on muka ihan kiva lahja rikkinäinen jojo ja kynä/vihko ja patukka lapselle? Tollasta krääsää antaa lapset toisillee, aikuisen ihmisen kuvittelisi välittävän ja tuntuvan lapsen vähän paremmin. Mielummin ei lahjaa ollenkaan kuin turhaa p*skaa joka jää vituttamaan. Mun mielestä tollaset "lahjat" tuntuu vähän haistatukselta. Että "hyvää joulua ::):):):):);))) Kannattaa olla kiitollinen siitä mitä saa"
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:40"]
Eiköhän ajatus lieni tärkein? Saitte kuitenkin edes lahjat.
[/quote]
Minusta tuosta nimenomaan puuttui ajatus :)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 14:24"]
Musta surkeat lahjat. Yleensä isovanhemmat antaa parempi lahjoja. No meidän toinen kummi antaa monen sadan euro lahjoja ja toinen ei anna mitään. Kummankin kanssa ollaan väleissä. Nyt saadaan toiselta kummilta 300 euron lahja.
[/quote]
Yleistystä.. Isovanhemmat/kummit voivat antaa arvokkaammat lahjat jos näin haluavat ja varaa on, mutta minusta on käsittämätöntä olettaa että näin heidän tulee toimia. Vaikka olenkin sitä mieltä ap:n anopin kaltaiset lahjat ei oikeasti kenenkään mieltä lämmitä ellei ne ole saatu tyyliin pikkujouluista lahjana tai kuten joku sanoi, että esim lapsen kaverilta. Edullisestikin voi saada ihan kelpo muistamisen, siihen vain pitäisi hieman käyttää viitseliäisyyttä ja tietää ja tuntea lahjansaaja. Värikynätkin voi olla hyvä lahja, mutta kuka oikeasti värittää jollain parinsentin pätkillä, joista ei edes kunnolla irtoa väriä..
niin ja tuollaisista halpiskynistä harvemmin irtoaa edes tarpeeksi pikmenttiä, että niillä ihan koosta riippumatta voisi edes tyydyttävästi värittää... nimenomaan krääsää johon ollaan turhaan käytetty luonnonvaroja ja energiaa.
Mielestäni nuo lahjat ovat krääsää. Värikynät ja vihko ovat ok-lahjoja, JOS ne ovat KUNNOLLISIA. Niillä minikokoisilla vihkoilla ja kynillä ei tee mitään, normaalikokoisilla kyllä
tekee paljonkin.
Lahjat eivät ole sinulle, ap! Anna lastesi iloita lahjoita, vaikka ne olisivat mitä. Tiedätkö mikä on oman lapseni rakkain lahja isoisältä? Kivi! Pappa löysi sen kerran tieltä, kun he kävelivät yhdessä. Miten ihmiset ovat nykyään niin materialistisia ja ahneita? :(
Mä muistan, kun sain alle kouluikäisenä isoäidiltäni sellaisen aivan jättimäisen kynän.
Ei sillä mitään pystynyt tekemään, ei saanut oikein veitselläkään teroitettua ja lyijykin oli niin kovaa ettei se oikein edes piirtänyt.
Äitini pyöritteli silmiään ja haukkui kynän turhana krääsänä.
Mä esittelin sitä iloisena ja ylpeänä kaikille. Epäilen, että se on jossain tallessa vieläkin lapsuudenkodissani.
Äiti halusi aina vain fiksuja lahjoja lapsille. Kaikki oli aina niin hiton käytännöllistä ja pirun kestävää ja suorastaan helvetin laadukasta.
Tuo kynä on eräs parhaista lahjoista, joita olen koskaan saanut.
Mun anoppi antoi lapselle viime vuonna lahjaksi kulahtaneen muovisen joulusukan, jonka sisällä oli rusina-askeja. Askit olivat hyvä juttu ja lapsi tykkäsi, mutta anoppi sanoi minulle että joulusukka oli paketissa sen takin, että voisin heittää sen roskiin. Huvitti vähän, mutta anoppi on oikeasti niin pihi ettei pysty itse heittämään mitään pois, näin se kävi paljon kätevämmin :D
Mutta ap:n anopin lahjassa kynät, vihko ja suklaa olivat mielestäni ihan ok. Ei niille lapsille nyt niin ihmeellisiä lahjoja tarvitse olla, varsinkaan jos ei ole kauheasti rahaa käytössä ja lahjoja tulee muualtakin.
Kuulostaa, ettei asia ole tärkeä anopille. Hän on laittanut pakettiin vain jotain ihan päästäkseen asiasta. Parilla eurolla voi saada jotain kivaa. Jotain missä näkyy, että ajatus on mukana.
en jaksanut lukea ketjua,mutta jos sillä anopilla ei ole rahaa? tässä taannoin kuuntelin yhden mummelin puhelinkeskustelua jossa sanoi,että ei pysty laittamaan kymppiä lapsen lahjaan :(
Mä sain parivuotta sitten mummolta villasukat jouluna. Taisi olla ensimmäinen kerta kun jotakin antoi. Oli itse tehnyt kuulema huolimatta kivuistaan. Olin todella otettu, mummolla ilmennyt reuman oireita, joten ei varmasti ollut helppo homma.
Joulun jälkeen menin prismaan. Siellä niitä halpoja villasukkia oli läjäpäin korissa. Meni fiilikset, miksi piti huijata?
Voi että. Minä myös olen ajatellut että pyytäisin miestä sanomaan äidilleen, että ei tarvitse lahjoa.
Kun ei selvästikään tee sitä hyvästä sydämestään ja antamisen ilosta vaan joka vuosi ala-arvoisempaa juttua. Kai hänen mielestään nykylapsilla on liikaa kaikkea joten haluaa osoittaa jotain, en osaa sanoa.
En kehtaa enää katsoa kun lapset avaavat hänen silmien alla paketit, joissa on liian pienet pyjamat, vaikka on soittanut kaupasta ja on kerrottu oikea koko. Jotain ihmemielenosoitusta, mutta en tiedä mistä.
Anoppi ei ole köyhä, usein käydessään miettii mihin kannattaa sijoittaa. Ja ovatko tuottaneet.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:59"]
Omat todella köyhät vanhenpani antoivat meille 200e (minä +2 lasta) ja lisäksi minulla on 4 sisarusta joille antanevat suunnilleen saman verran, eli n 1000e! Joka vuosi yritän sanoa, että ei tarvitsis antaa niin paljon kun heillä vaan pieni eläke ja isot sairaus ym kulut.
EX apelta lapset saivat 100e per nenä, hänellä kun ei ole muita "lahjottavia".EX anoppi antaa joinain vuosina 100e per nenä ja joinain ei mitään, eli en tiedä miten tänä vuonna käy. (He ovat varakkaampia kuin omat vanhenpani ja muita "lahjottavia" heillä ei ole kuin nämä 2 lapsen lasta). Mutta siis en kyllä tajua miten jotkut on noin pihejä että joku alle 10e lahja? Noloa.
[/quote]
MIKSI TÄTÄ VASTAUSTA ON ALAPEUKUTETTU, en ymmärrä? Siis oletteko kateellisia tälle vastaajalle vai mitä?
Mietin tässä juuri, kun moni vetoaa siihen, ettei mummolla ehkä ollut rahaa ostaa parempaa lahjaa että kuinkahan paljon enemmän / vähemmän olisi tullut maksamaan vaikka ihan tavallinen väritys- tai tehtäväkirja. Siis pelkästään se, eikä noita pikkuvärikyniä, minivihkoa ja rimpula-jojoa. Suklaa ihan ok lahjana, mutta ehkä tuon ikäisille lapsille ei nuo mainitut suklaat maistu.
Samaa mieltä AP:n ja joidenkin muiden vastaajien kanssa, että lahjan ei ikinä tarvitse olla kallis tai uusi tai ostettu vaan sellainen, minkä kanssa on ajateltu, kuka on lahjan saaja.
Me kerran pyydettiin anopilta (jolla oli ylimääräisiä kankaanpaloja, ompelutaitoa ja -halua sekä aikaa) lapselle synttärilahjaksi nukensänkyyn petivaatteita. Anoppi tuli joskus ennen synttäreitä käymään, toi ne petivaatteet (ei lahjana) ja lahjaksi osti sitten jotain ihan älytöntä krääsää. En edes muista mitä, ei tainnut olla pitkäikäinen lahja. Siis teki kyllä ne petivaatteet, mutta ei voinut antaa niitä lahjaksi, koska ne eivät olleet ostettua... Ja juuri sen takia pyydettiin, kun tiedettiin anopin olevan vähissä varoissa, noihin kun ei kulunut kuin pieni määrä ompelulankaa ja toki niitä jämäkankaita jostain äitinsä jäämistöistä.
Aina ei voi ymmärtää, mutta pitää silti ymmärtää :-)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:59"]
Omat todella köyhät vanhenpani antoivat meille 200e (minä +2 lasta) ja lisäksi minulla on 4 sisarusta joille antanevat suunnilleen saman verran, eli n 1000e! Joka vuosi yritän sanoa, että ei tarvitsis antaa niin paljon kun heillä vaan pieni eläke ja isot sairaus ym kulut.
EX apelta lapset saivat 100e per nenä, hänellä kun ei ole muita "lahjottavia".EX anoppi antaa joinain vuosina 100e per nenä ja joinain ei mitään, eli en tiedä miten tänä vuonna käy. (He ovat varakkaampia kuin omat vanhenpani ja muita "lahjottavia" heillä ei ole kuin nämä 2 lapsen lasta). Mutta siis en kyllä tajua miten jotkut on noin pihejä että joku alle 10e lahja? Noloa.
[/quote]
MIKSI TÄTÄ VASTAUSTA ON ALAPEUKUTETTU, en ymmärrä? Siis oletteko kateellisia tälle vastaajalle vai mitä?
[/quote]
alapeukutin tuon viimeisen lauseen takia; Mutta siis en kyllä tajua miten jotkut on noin pihejä että joku alle 10e lahja? Noloa.
jopa alle 10 eurolla voisi saada jotain ihan fiksuakin -voi olla järkevästi pihi, tai köyhä.
Mitä mieltä, siitä, jos mummolla on muutaman sadan euron eläke, lastenlapsia yli 20, joista tosin osa aikuisia ja sen päälle toistakymmentä lastenlastenlasta? Luulisi, että kaikki ymmärtävät, että ei ole mahdollista mitään ihmeellistä laittaa, eikä edes niitä sukkia jaksa kaikille, mutta osa ei ymmärrä silti. Esikoinen syntynyt mummon ollessa 19, nuorin lähes nelikymppisenä, siksi on pieniä lastenlapsia ja lastenlapsenlapsia yhtä aikaa.
63: Itse köyhyydessä eläneille on lapsena se ostolahja ollut jotain niin luksusta, että he eivät osaa ajatella, että tänä krääsän aikakautena joku voisi arvostaa jotain muuta. Olisiko anoppisi kohdalla kyse tällaisesta?
Jo vain. Pihtarit on kyllä todella ärsyttäviä. Itselleni lahjan antaminen on ilo. Ajattelen yleensä lahjan saajaa, tarvitseeko hän tälläistä ..ilahtuisiko hän tästä yms. Lahjoja on kiva ostaa/tehdä ihan vaan antamisen ilosta, mutta harkiten. Mielestäni tarpeellisen lahjan antaminen lapsiperheen arkeen on todellakin lahja. Se että ostaa jotain huonoa, laadutonta on kulutusjuhlaa ja typerää.
Oma anoppini on pihtari. Me olemme olleet aika tiukoilla. Ennen se harmitti. Nyt ymmärrän että hän ei voi itselleen mitään, enkä minäkään.