Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Yksi tuollainen oli yhtä avuton kaikissa muissakin asioissa.
Yhden kerran muutto oli juuri tätä aletaan etsimään muuttopäivänä laatikoita.
Etukäteen kysyin montako laatikkoa tulee. Pokkana sanoi hidasta on. Kysyin suoraan oletko pakannut yli/alle 10 laatikkoa. Kerkee sitä.
Sillä hetkellä ilmoitin mä tulen sitten vasta, kun kaikki laatikot ovat täynnä ja asunto tyhjä.
Soitteli edellisenä päivänä aikataulusta. Takana näkyi kirjahylly oli täynnä. Kerroin mielipiteeni
Vierailija kirjoitti:
Voiko jostain nokkakärryjä vuokrata???
varmasti niitä vuokratakin voi, mutta miksi vuokraisit kun niitä voi ostaa tyyliin 19,90 euron hintaan. JOs vuokraisit, se maksaisi varmasti enemmän.
Sama kai se on mitä sinne avuksi menee muutamaksi tunniksi tekemään. Jos on pakattu, niin sitten kannetaan, jos ei ole pakattu, niin sitten pakataan ja kannetaan. Ja jos on pakattu ja kannettu, niin sitten mennään purkamaan ja pesemään astioita. Minä ainakin ihan jo oman mielenterveyteni vuoksi sanon aina, että joo olen käytettävissä kello 11-18 (tai minkä kellonajan nyt milloinkin). Jos sitten kokevat, että musta on eniten hyötyä keittiönkaappeja pestessä tai posliinikissoja pakatessa, niin sitten teen sitä, sama se mulle on.
Sano kiintiöaika, jonka ehdit olla. Jos se menee pakkamiseen, sitten menee. Hoitakoon muuttaja itse loput. Lähdet sitten, kun se 3-8h (mitä nyt olit suunnitellutkaan...) on kulunut. Jos lypsää sinua myös huomiselle, sano, että olet lupautunut muualle/sinulla on muuta tekemistä.
Mahtavia tarinoita, ääneen näitä saa nauraa!
Itse olen muuttanut max 4 vuoden välein, välillä yksin, välillä kumppanin kanssa. Yleensä kolmiosta toiseen.
Aika harvoin mulla on ollu muuttoapua, tosin yksin en kyllä olisi saanut niitä muuttoja tehtyä joissa kodinkoneita.
Muuttaminen on helppoa, pakkaaminen v'ttumaista mutta sekin sujuu kun huone kerrallaan päättäväisesti pakkaa etukäteen. Itse vedän tekstiilit jätesäkkeihin, kirjat (joita paljon) sen kokoisiin laatikoihin/kasseihin joita yksi ihminen jaksaa kantaa, ja loput laatikoihin. Käytän pyyhkeitä/käsipyyhkeitä ja esim pipoja/huiveja särkyvien pakkaamiseen, ei tartte mitään paperisuttua ja tulee nuokin pakattua samalla. Helppo karsia tässä vaiheessa tarpeeton sälä pois, joka sitten kierrätykseen/roskiin yms.
Itse muutto menee sitten muuttopäivänä parilla pakukuormalla (vuokrapakulla), riippuen tietysti siitä miten kauas muuttaa, mutta yleensä olen muuttanut max n 50km säteellä joten ei ole tarvinnut harkita sellaista jolla kaikki tulisi kerralla.
Sit kun kamat on sisällä (ja miel oikeissa huoneissa) niitä voi sitten rauhassa pari päivää purkaa.
En ymmärrä miten tämä tuntuu olevan niin ylivoimaista. Pariin otteeseen mulla olis oikeesti ollut pari viikkoakin muuttaa ns "kaikessa rauhassa", silloinkin on pääsääntöisesti pakattu päivässä, ja muutettu toisessa.
Sanoisin että muuttoapua saat minulta 40e tunti, 50e etukäteen ekatunti ja maksu etukäteen.
Mä olin lupautunut kyllä ihan tietoisesti myös pakkaamaan kuin myös muuttamaan kaveriani, mutta en ihan arvannut, että millainen show se olisi. Siinä samalla karsittiin jätesäkkikaupalla kamaa pois, itse olen tehnyt yleensä sen kuukausikaupalla etukäteen (kuten tämäkin muutto oli tiedossa), esim. vaatehuone oli yksi todella iso vaatekasa, josta nakeltiin yksi kerrallaan joko pakattavaksi tai roskiin. Itse pakkasin keittiötä ja se oli toki täynnä likaisia astioita ja mystisiä kippoja joissa on jotain tahmaa ja kaapeissa vohvelirauta joka on laitettu sinne likaisena ja valuttanut öljyä koko hyllyn täyteen jne jne... En oikein tiennyt miten suhtautua.
Mitään tarjottavaa en saanut koko aikana, olin ottanut energiajuomaa mukaani ja sillä ja hanavedellä selvisin pakkauspätkät (kävin useampana päivänä). Sitten varsinaisena muuttopäivänä toinen avuksi tullut ja kaveri olivat ilmeisesti tilanneet itselleen pitsat (en tiedä kuka maksoi) mutta olin odottanut edes limsaa tai muuta juotavaa, muttei vieläkään mitään, ja pitkälle yöhön asti muutettiin. On joo läheinen kaveri mutta olin ajatellut että jonkinlainen muuttoavun ajatteleminen edes kuuluisi asiaan enkä hölmistyksissäni sitten sanonut mitään asiasta.
Itse muuttaessani olen kyllä pyytänyt läheisiäni apuun lähinnä särkyvän kaman ja viime hetken romujen sekä lemmikkien takia mutta käyttänyt myös muuttofirmaa isompien esineiden kanssa, aina kunnioittaen heidän aikataulutoiveitaan ja myös esim. viime muutossa sanoin että voin hakea kaupasta mitä tahansa haluatte tai saatte woltata mun laskuun, jääkaappi oli valmiiksi jo kylmänä ja siellä oli juotavaa. Roskat on viety itse, turha kama on karsittu jo hyvissä ajoin ja viety pois, tavarat on pakattu järkevän painoisesti ja kokoisesti ja hyvin suojatusti sekä merkitty selkeästi. Maksoin korvauksen myös sille kenen auto oli lainassa vaikkei sellaista edes pyytänyt missään vaiheessa.
Näin saa kaverit myös muulloin auttamaan ja aina saa tehdä myös vastapalveluksia, mutta aivan turha yhden muuton takia pilata toisen päivä ja pahimmillaan ihmissuhteita. Itselläni on ADHD-diagnoosi, mutta ei se toisten ihmisten huomioonottamiseen vaikuta kuin korkeintaan positiivisesti!
569 jatkaa vielä, että perheen lapsista (ikää ehkä 9, 11 ja 15) ei ollut piirun vertaa apua missään vaiheessa.
Jos tunnistat perheesi tekstistä, niin sori, mutta en usko että voit olla toistakaan mieltä.
Tämmönen on vissiin tavallista, sillä viime muutossani kaikki ihmettelivät ja kiittelivät sitä kun kaikki OLI jo pakattu :D
Vierailija kirjoitti:
Kauheinta on omistaa pakettiauto.
Lupaat lähteä kuskiksi kaverin muuttoon. Menee siihen yksi lauantai mutta mitäpä tuosta. Ajattelet että heitetään muutama keikka siihen tapaan, että vahdit alaovella autoa ja tavaroita kun muuttoporukka lastaa valmiiksi pakatut kamat autoon, sitten pärtsätään kohteeseen ja tehdään sama käänteisesti, ja toistetaan homma tarpeeksi monesti. Välillä syödään luvatut safkat jossain huoltsikalla muuttajan piikkiin. Ja paskat.
Todellisuudessa peruuttelet pakun sinne alaovelle ja soitat kaverille, että saa alkaa kantamaan. Tämä käskee tulla ylös odottelemaan kun puoliso on vielä jossain kaupoilla hakemassa laatikoita ja teippiä. Kaveri on siemaillut jo muutaman muuttokaljan ja katsoo mäkihyppyä tai jotain painia telkkarista puoliksi pakattujen laatikoiden keskellä. Yrität jouduttaa pakkaamalla avuksi, mutta ei voi tuota vielä laittaa ja tämä vasta sitten, katsotaan odotellessa tää kisa loppuun.
Kohta tulee joku naapurikyylä valittamaan pelastustielle pysäköinnistä.
Ajat pakun kauas kadunvarteen, koska vieraspaikat täynnä jotain mopoja.Joudut pakkaamaan pitkän odottelun jälkeen ja kantamaan melkein kaiken kun puoliso samalla lajittelee koriste-esineitä ja hopeita perimysjärjestyksessä laatikoihin käörien ne yksilöllisesti kuplamuoviin = h I d a s t a. Kaljaveikkokaveri katselee nyt formula-aika-ajoja. Klo 14 mennessä olet ihan yksin lastannut autokuormallisen. Kotiväki ei ehtinyt sua auttaa eikä muuta talkooporukkaa ollutkaan. Ihme ettei mitään kai pöllitty, kun kaikki oli auki ilman vartijaa alhaalla.
Koska kotiväki vielä pakkaa, ajat ekan kuorman yksin kohteeseen. Lupaavat tulla perässä. Saat osoitteen paperilapulla sekä avaimen, voit halutessasi jo aloittaa kantamisen odotellessa. Eksyt koska osoite on väärä. On nälkä jano ja hiki. Vituttaa. Muuttajat soittelevat vihaisena uudelta asunnolta. Viimein löydät perille. Muuttajat tukkivat ovenedustan sedan-autollaan, koska viherkasvit piti saada nopeasti paleltumatta lämpimään. Niillä on kuulemma kylmä ja ovat vihaisia kun sulla oli ainut avain. Mies on tuhannen jurrissa nyt jo. Säätää enemmän kuin tekee. Kannat siis melkein kaiken taas yksin ylös. Helppoa sinänsä mutta suututtaa. Seuraavassa kuormassa vasta on huonekaluja ja hankalia tavaroita. Juot vettä hanasta, koska astiat on pakattu ”johonkin” tai vanhalla kämpällä. Ruokaa tai muuta juomaa ei ole, paitsi isännän kaljat, mutta sinähän olet kuski.
Kun sitten pitäisi raahata joku saatanan käärmeterraario asukkaineen kolmannen kerroksen kierreportaikosta alas jo lähes jalattomaksi juopuneen kaverin kanssa, kellon ollessa yli kahdeksan, koko päivänä mitään syömättä paitsi kioskilta itse ostamasi pari suklaapatukkaa, loppuu huumori. Auto olisi helpompi myydä kuin hävittää ruumis, mutta et ole vielä päättänyt.
Apua! Vedet valuu silmistä kun nauran. 🤣😂🤣😂.
Kerran olen ollut tämän tyyppisessä muutossa apuna. Toista kertaa en mene.
Lisäksi uudessa kämpässä alkoi vatvominen, että mihin huoneeseen mikäkin esine tulee, hyvä etteivät alkaneet paikalleen asettelemaan.
Se olisi ollut parin tunnin homma, jos olisi valmiiksi pakatut tavarat kannettu autoon ja perillä nostettu vain johonkin nurkkaan ne laatikot. Mutta koko päivän siihen sai tärvättyä.
Ystäväni muuttaa jouluksi.
Kauppakirjat allekirjoitettiin heti vapun jälkeen.
Alkoi samantien käymään kotia läpi, 2,5 kk myöhemmin on karsinta tehty.
Lapset ovat muuttaneet pois kotoa, toisessa huoneessa on jo nyt hommattuja banaanilaatikoita yli 50 ja jo pakattuja laatikoita 30.
Toisessa huoneessa on iso kasa kaikkea, joka on myynnissä, tai menossa myyntiin.
Ylimääräiset huonekalutkin on myyty ja pakettiauto vuokrattu, 2 nokkakärryt ostettu.
Joulukuussa alkaa nostamaan laatikoita alakertaan, muuttopäivänä veikkaan aikaa menee yht alle 10 h. Ajamiseen menee 4 h, jos tehdään 2 keikkaa.
Meillä on muutto nyt. Muuttofirma tekee koko muuton. Ilmeisesti ihmiset joilla on vähän tavaraa ja kaikki järjestyksessä hankkivat muuttofirman tekemään homman vaikka iisisti vois tehdä myös ystävien apua pyytäen. Tästä ketjusta tulee sellainen olo ja ajatus.
Meille kävi myös. Oltiin vuokrattu peräkärry avuksi ja kun tulimme kantamaan tavaroita, tyhjät pahvilaatikot odottivat. Lisäksi uudessa kodissa ei purkanut mitään vaan me laitoimme tavarat kaappeihin ym. Oli täysin käsittämätöntä.
Meni aamusta seitsemästä ilta kymmeneen. Pikkasenkö tuli jo nälkäkin. Ei tullut edes tuparikutsua jälkeenpäin.
Minä lähtisin menemään. Muistaisinkin yllättäen, että kohtahan minulla onkin se kauan sitten sovittu lääkärin aika, sori. Pahus kun pääsi unohtumaan. Heippa!
On näitä nähty ja enää en mene suin päin suostumaan vaan, kerron tulevani kantamaan ainoastaan valmiiksi pakatut tavarat. Lisäksi selvitän miten muutto on suunniteltu sillä, jos vastausta ei tähän yksinkertaiseen kysymykseen saa, on varmaa ettei suunnitelmaa ole. Kerran muuttokohteeseen saavuttuani eronnut pari alkoi ensitöikseen jakamaan kauhoja ja vispilöitä keskenään. Talkooporukka siinä sitten tuijotti ihmeissään tumput suorina. Ilmoitin välittömästi, että nyt kannetaan huonekalut pakettiautoon! "Hopeat" yms. muun sälän voitte keskenänne setviä myöhemmin. Kukaan ei halua käyttää vapaa-aikaa muuttokaaoksen keskellä lonnimiseen.
Toisella ehkä vakavaa ongelmaa toiminnanohjauksessa. Tai onko ihan teini, jolla harvinaisen taukit vanhemmat? Sano, että no niin, olin varannut kolme tuntia tähän ja mä voin auttaa sua kolme tuntia, sitten lähden. Autan siis sua nyt pakkaamaan tai hakemaan muuttolaatikot, jos niitä ei ole, mutta loppu on sun vastuulla.
Mulle on köynyt joskus niin, etten ole ehtinyt pakata aivan valmiiksi, vaikka aikataulutus oli kuitenkin fiksunpuoleinen, niin siinä on frendit auttaneet pakkaamaan ne viimeiset kolme laatikkoa astioita. Näin kävi, kun oli pieni lapsi enkä ihan tajunnut, kuinka paljon enemmän tavaraa on ja myös mies oli ihanasti jättänyt, jolloin sekä lapsenhoito että kaikki suunnittelu ja pakkaaminen oli yksin mun vastuulla = pakattu yöllä univelkaisena, sillä lapsi niin pieni, ettei onnistu samaan aikaan pakkaaminen ja peräänkatsominen. Muuton aikana hän oli päiväkodissa, mutta muina päivinähän olin itse töissä. Pienen lapsen yksinhuoltajalla ei ole yhtään aikaa. (niille, jotka ei ole pientä hoitaneet: tietyssä iässä lapsi ei voi aidosti hetkeäkään olla omillaan, vaan satuttaa itsensä tai tuhoaa jotain heti, siis tauotta ja myls itkee heti, jos on yksin vaikkapa sängyssä.n hereillä.)
Jos siis elämäntilanne on haastava, ole ystävällinen, mutta ei se haastavuus ole sun syy eli siis käytä Varaamasi aika auttamiseen. Jos taas tyyppi on vain laiska ja olettaa muiden hoitavan kaiken, saa pettymyksensä ilmaista, eihän se muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
On näitä nähty ja enää en mene suin päin suostumaan vaan, kerron tulevani kantamaan ainoastaan valmiiksi pakatut tavarat. Lisäksi selvitän miten muutto on suunniteltu sillä, jos vastausta ei tähän yksinkertaiseen kysymykseen saa, on varmaa ettei suunnitelmaa ole. Kerran muuttokohteeseen saavuttuani eronnut pari alkoi ensitöikseen jakamaan kauhoja ja vispilöitä keskenään. Talkooporukka siinä sitten tuijotti ihmeissään tumput suorina. Ilmoitin välittömästi, että nyt kannetaan huonekalut pakettiautoon! "Hopeat" yms. muun sälän voitte keskenänne setviä myöhemmin. Kukaan ei halua käyttää vapaa-aikaa muuttokaaoksen keskellä lonnimiseen.
Itse olen ollut apuna muuttopakkauksessa. Kivempaa hommaa se on kuin kantaminen tai vuokrapakettiauton parkkeeraaminen ahtaassa jossain sidäpihassa tai kaupungissa muuten. Sama kai se on, mitä muutissa tekee.
Voiko jostain nokkakärryjä vuokrata???