Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kokemusta muutamasta muutosta, joissa ei ole etukäteen tehty oikeestaan mitään. Juuri joku jätesäkkirulla lattialla, ”ei tarvii ottaa kenkiä pois”-huuto kuuluu kylppäristä, kun ollaan vielä suihkussa, ”otatko jotain syömistä siihen pöydälle ja laitatko kahvit tulemaan” on toinen huudeltu kommentti kylppäristä. Siinä sitten kaverin vaimon menkkatahrasia petivaatteita rullalle kääriessä ja säkkiin tunkiessa tuli väkisin mieleen, että nää ei kyllä tästä tänään selviä.. Ei edes vuodevaatteita oltu voitu ottaa pois ja pesuun, vaan ne siirrettiin semmosenaan uuteen kämppään ja takasin sänkyyn?
Seuraavana päivänä toivottiin, että olisin mennyt siivoamaan vanhaa asuntoa, mutta sitten tulikin pulma kun heillä oli vaan yhdet siivousvälineet? Voi voi sentään, mitäs nyt, kun uusi kotikin pitäisi siivota? Ehdottivat, että vien sinne omat välineeni ja aineeni ja tarjosivat avainta valmiiksi mukaan ”niin pääset heti aamulla eikä tartte heitä odottaa”. En v...ssa mennyt. Auttamaan jäin, kun iski sellainen epätoivo, että nää ei pärjää ilman mua.
On kyllä pokkaa toisilla 😄😬 Ei tulisi mieleenkään pyytää siivoamaan vanhaa/uutta kämppää. Huh, huh. Onneksi et suostunut.
oma apu paras apu.Varaa siihen muuttoonsa niin kauan aikaa että ehtii kaikki pikkusälän mikä henkilöautoon mahtuu jo itse viedä ja vain suurimmat ja painavimmat jää siihen viimeiseen kaikkaan.
Pitäähän se asunto/talo mihin muuttaa ensin jotenkin rempatakin, mikäli on vanhana ostettu.Ei siinä samana päivänä mihinkään muuteta kun kauppakirja tehdään.
Vie hiljakseen autolasti kerrallaan irtaintaan, vuodevaatteita, tauluja, astioita kirjoja, työkaluja, lamppuja voi sitämukaa viedä vanhasta pois, kun huoneet tyhjenee ja laittaa uuteen asuntoon.Mattoja, pienempiä laatikostoja voi viedä laatikkokerrallaan sisältöineen, niitäkin mahtuu auton takapenkille muutama päällekkäin.Vaatteet menee hengareissaan nippuina myöskin autolla.
Vintissä kannattaa käydä alkuvaiheessa , tuppaa unohtumaan jos jättää viimeiseksi.
Sitä voi asua molemmissa, kun vähän järjestelee, mitä milloinkin vie. Ainakin kk aika pitää varata jos aikoo rauhassa asian hoitaa.
Toki on hankalaa jollei kumpikaan asunnoista ole oma, silloin joutuu molemmista maksamaan vuokraa, mutta taitaa jäädä sekin halvemmaksi kuin huonosti hoidettu yhden päivän aika tehty muutto, kaikkine kolhuineen ja naarmuineen huonekaluihin.
Kun myy asunnon, on hyvä olla se seuraava valmiina tietenkin, johon sitten muuttaa kaikessa rauhassa ja sopii sen ostajan kanssa asian niin että sitä aikaa on siihen rauhalliseen muuttoon.
Aloitan muuttopakkaamisen noin kuukautta ennen, koska kotona on paljon tavaroita, joita ei päivittäin tarvitse. Olen kerännyt banaanilaatikoita tarpeeksi tätä ennen. Pikku hiljaa koti muuttuu laatikkovarastoksi. Laatikoihin kirjoitan, mitä niissä on suunnilleen ja mihin huoneeseen ne uudessa kodissa kannetaan.
En vaivaa ketään muutollani, tavarat siirtää muuttofirma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni kolmisen tonnia kun muutettiin vuosi sitten. Muutettiin 83-neliöisestä kämpästä 97-neliöiseen. Hinnassa oli mukana laatikot, jotka tais olla meillä vuokralla muutaman viikon.
Apinaa koijataan, apinaa pumpataan! Nimim. 90-neliöinen kämppä muutettiin maasta toiseen 3 tonnilla, ihan kuitillisena työnä. Tosin taisi teillä olla huijari-Niemi asialla, mekin saatiin heiltä 9000 euron tarjous em. hommasta...
En tiedä koijattiinko vai ei, muuttoon meni koko päivä ja sekin vähän pitkäksi. Arvostin kovasti, että hoitivat homman loppuun sen sijaan että olisivat todenneet, että meiltä loppui nyt työaika.
Edellisestä muutosta oli 12 vuotta ja seuraavaan vähintään yhtä pitkä aika. Ei minua haittaa maksaa vähän ylimääräistä siitä, että saan luotettavaa ja ammattimaista palvelua. Maksan muistakin palveluista ammattilaisille ihan mielelläni. Jotkut jutut mitä itse harvoin tekee, kuten esim. ikkunoiden pesu, sujuu ammattilaisilta ihan eri tavalla ja sellaisesta kyllä kannattaa maksaa ennemmin kuin ruveta tuhraamaan itse.
Helsingissä asuessani käytin muuttopalveluihin Viktor Ekiä. Tiedän, että se oli kallis, mutta muutto itsessään on niin stressaava projekti, että en halua yhtä epävarmuustekijää lisää sen takia, että olen halunnut säästää muuttofirmassa.
Hienoa, että jotkut ovat reippaita ja luottavaisia ja sässätävät näin rahaa. Itse en ole ja maksan siis palvelun lisäksi mielenrauhasta, enkä näin ollen koe tulevani mitenkään huijatuksi korkeammalla hinnalla.
Ihan on oma moka jos ettei kysy että kauanko tarvii tehdä ja mitä tarvii tehdä. Ei pidä antaa toisten hyväksikäyttää tuollain. Miten ihmeessä meette vaan "muuttoavuksi" ilman mitään kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä että miten voi elämänhallinta olla sitä tasoa, että muuttoa edeltävän iltana tai kesken muuton aletaan vetämään kännejä niin, että ollaan oksennuskunnossa seuraavana aamuna?
Sitä voisit kysyä entiseltä mieheltäni, se oli tuota jokaisen sovitun asian kohdalla. Ai niin et sä voikaan kysyä, koska se on kuollut juurikin nimenomaan siihen alkoholiin. Tosin eron jälkeen vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hintoja olette maksaneet muutosta? Kaverilla maksoi yksiön muutto kaupungin sisällä n. 400€, minusta tämä on kova hinta ja mielummin maksaisin vaikka kavereille käteen tuon summan.
No ei ole kova hinta, jos sisältää auton+kuskin, muuttajat ja varmaan jotain pakkausmateriaalejakin. Itselläni on muutto viikon päästä ja urakkana hinta on 1200 €. Kyseessä on kolmion muutto ja saman kaupungin sisällä. Se, mikä itseäni ärsyttää, että miksi ei edelleenkään muuttofirman tekemästä muutosta saa kotiltalousvähennystä. Minusta tuo on ihan johonkin kotona tehtävään pikkuremppaan tai siivoukseen verrattava palvelu. Noin 6 vuotta sitten ihan kysyin verottajalta asiaa ja vastasivat silloin, että "joo on tätä mietitty".
Tää on muuten ihan mahtava ketju tällaiselle, joka parasta aikaa tekee muuttopakkausta. Tulee hyvin motia, kun lukee näitä juttuja. Ja pakkaan siis ihan oikeasti, enkä vaan lue ketjua :) Tänä aamuna 16 laatikkoa eli päivätavoite on täynnä ja nyt hyvin anasaittu lounastauko.
Onpas jäätävä hinta :O
Meillä muutto ensi viikolla ja kolmio myös kyseessä. Hinta viikon laatikkovuokran (50kpl) kanssa tasan 400e.
Kantaminen on yleensä hauskaa verrattaessa pakkaamiseen.
Mulla yks facebook-kaveri (nainen) joka jostain syystä muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisällä kun "asunto menee alta". Sitten edellisenä päivänä alkaa facessa kyselemään seinällään että nyt "tarvittais huomiseksi paku ja pari salskeaa miestä kantoavuksi", sitten perään apinannaamahymiö jolla kädet silmillä. Siis JOKA kerta sama juttu.
Jos mulle olisi vastaavaa lorvikatarria osoittanut niin partsin ovi auki ja kamat sitäkautta VIUUUH ja aloha suckers..
Meillä muutto toiselle paikkakunnalle. Uuteen asuntoon tuli remontti, joten vietiin osa tavaroista pikkuhiljaa "välivarastointiin" sukulaisille ja osa uuteen asuntoon. Isäni piti tulla pakettiauton kanssa muuttamaan, mutta ei sitten tullutkaan. Veljeni ja mummoni auttoi muutossa mieheni lisäksi isompien tavaroiden kanssa. Itse en raskauden takia ole voinut kantaa paljoa. Vieläkin on tavaraa vanhassa asunnossa, vaikka seitsemän kertaa ollaan, henkilöauton verran viety tavaraa sekä yhden ison kuomukärryllisen kanssa. Huh huh..
Olen muuttanut kolme kertaa noin parin vuoden aikana. Kolmiosta kaksioon ja sitten toiseen kaksioon. En käytä banaanilaatikoita, vaan oikeita muuttolaatikoita, jotka ostin ensimmäiseen muuttoon. Ovat vahvoja ja koottavia, joten helpot säilyttää varastossa seuraavaan muuttoon. Aloitan tavaroiden pakkaamisen 1-2 viikkoa ennen muuttoa. Kaikki pitää olla valmiiksi pakattuina. Joka kerta olen kilpailuttanut ja tilannut muuttofirman siirtämään laatikot ja kalusteet. Itse puran tavarat pikkuhiljaa. Muuttofirmojen veloitukset olleet 350-400€/ muutto. Ei paha summa mielestäni sen sijaan, että maanittelisi muuttoapua ystävistä tai sukulaisista.
Kamalin muutto on ollut oma muutto, kun lapset olivat pieniä. Toinen 10 kk ja toinen 2-vuotias. Oltiin jo siirretty osa tavaroista uuteen kotiin, mm kaikki liinavaatteet paitsi ne käytössä olevat ja jokunylimääräinen. Pari päivää ennen muuttopäivää lapset sai vatsataudin, ja jokainen pienten lasten äiti tietää missä ne oksennukset on., sängyssä. Siinä sitten pesin niitä muutamaa lakanaa ja pyyhettä, kun muut olivat muuttolaatikoissa toisella puolella kaupunkia. Muuttopäivänä mä sain sen vatsataudin, oksensin ja paskoin kun muut kantoi tavaraa autoon. Kiitoksena muutosta sukulaiset sai vatsataudin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yks facebook-kaveri (nainen) joka jostain syystä muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisällä kun "asunto menee alta". Sitten edellisenä päivänä alkaa facessa kyselemään seinällään että nyt "tarvittais huomiseksi paku ja pari salskeaa miestä kantoavuksi", sitten perään apinannaamahymiö jolla kädet silmillä. Siis JOKA kerta sama juttu.
Naisilta tämäkin onnistuu, miehiltä ei. Naisille tämäkin sallitaan, miehelle ei. Miestä haukuttaisiin saamattomaksi lapamadoksi.
Ollaan muutettu vain kaksioista kolmioihin ja kolmioista toiseen. Kerran aloimme pakata jo edellisenä iltana. Oli sitten mukava pyöritellä peukaloita tyhjässä kämpässä ilta ja aamulla nukkua pitkään. Muuttoapu oli sovittu kolmeksi, kun yleensä tosiaan pakataan vasta aamulla. Saatiinkin avaimet jo 1,5h ennen tätä, joten tyhjennettiin kahdestaan illalla täytetty paku ja iso kuomukärri. Muuttoavusta peruttiin puolet ja loput pari kaveria tuli sitten ripustamaan verhoja, pyyhkäisemään vanhan asunnon alakerta ja syömään pitsaa.
Minäkin kerran lupauduin auttamaan muutossa, ystävä oli asunut asunnossa toistakymmentä vuotta, joten tavaraa oli kertynyt. Juuri mitään ei oltu pakattu. Asunnosta katkesi sähköt kesken muuton. Piti taskulampun valossa pakata tavaroita. Ei mitään tolkkua koko hommassa.
Tämä nyt ei ole muuttotarina, mutta tuli mieleen. Tarjouduin muutamaa päivää ennen kaverini kotihäitä auttamaan eli pari menisi todistajien kanssa maistraattiin vihille ja tulisivat sieltä muiden vieraiden kanssa viettämään hääjuhlaa parin kotiin. Koristeluista ja tarjoiluista olin kuullut viikkotolkulla puhuttavan, eli olivat tärkeitä. Kuvittelin tehtäväni olevan nostaa tarjottavat esille ennen muiden tuloa. Tullessani kaverilleni, mitään ei ollut laitettu. Ikinä en ole touhunnut niin kuin tuon parin tunnin aikana: laitoin pöytäliinat, koristelin, kattasin, laitoin tarjoilut esille, tein boolin jne Vaikka olin vihainen en halunnut pilata toisten 'elämän päivää'. Ystäväni on muuten touhukas, tarkka ja auttavainen, mikä lie jännitys oli iskenyt päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä pakkaamattomuuden psykologinen puoli.
Kun muuttopäivä lähestyy, itse tulisin hulluksi jos tavarat ei olisi pakattu. En pystyisi nukkumaan jos homma olisi kuin Elmerin eväät levällään.
Millaisella hermorakenteella on varustettu nämä ei-pakkaajat, ja eikö heitä häiritse, että toiset penkovat ja käpelöivät heidän vaatteitaan ja astioitaan, ruokiaan...?
Mä tulen hulluksi, jos voin pakata vain osan ja joudun etsimään tavaroita ennen muuttoa jo niistä laatikoista. On helpompaa pakata kerralla koko keittiö laatikoihin ja kantaa pois. Näin myös purkaminen on helpompaa. Laatikot kerralla oikeaan huoneeseen ja huone kerralla purkaa. Vaatteet saa nostaa pienoista suoraan hyllyille ilman lajittelua yms. Me kannetaan ensin kuitenkin huonekalut aina suoraan paikoilleen, joten purkamisessakaan ei kauaa nokka tuhise. En kestäisi sitä stressiä mikä tulee siitä, että turaa muuttoa päiväkausia.
Ketju on pitkä, enkä jaksa kaikkea nyt lukea, joten pahoittelen, jos joku muukin on jo kertonut tähän toimivan niksinsä. Mä olen muuttanut koko aikuisen ikäni keskimäärin kolmen vuoden välein. Lyhimmillään olen asunut jossain vuoden ja pisimmillään 5 vuotta. Olen kohta 50 eli siitä voi jokainen laskea, että melkoisen monta muuttoa on takana :)
Viimeiset 3 muuttoa on hoitanut muuttofirma ja ne on menneet jo niin rutiinilla, että lähipiiri kyselee multa muuttoneuvoja, mutta ei apua varsinaiseen muuttoon, koska tietävät, etten tule. Sillä, että olen ostanut muuttopalvelun, olen samalla saanut vapautuksen kavereiden muutoista ja hyvä niin.
Pari vinkkiä sitten pakkaamiseen. Ensinnäkin kannattaa ihan oikeasti vuokrata ne muuttolattikot, vaikkei koko muuttoa olisikaan varaa ostaa. Ja niitä laatikoita pitää olla riittävästi, mielellään vähintään se määrä, mitä on neliöitä siinä asunnossa, mistä muutat pois. Tämä sääntö ei tietenkään päde, jos olet hamsteri tai vastaavasti konmarittanut kaikki kamasi. Itse olen ottanut vielä muutaman ylimääräisen eli esim. viimeksi, kun muutin pois 68 m2 asunnosta, vuokrasin laatikoita 75.
Laatikoiden pohjalle pakataan painavampaa tai särkyvää, päälle sitten tekstiileitä. Kun laatikoita on riittävästi, voi myös vaatteita ym. pakata laatikoihin suojaamaan siellä olevia kamoja sen sijaan, että muutossa kannellaan jätesäkkejä.
Kannattaa hyödyntää esim. pöytätabletit lamppujen suojina jne. eli vähän miettiä, miten on järkevää pakata särkyviä kamoja, niin ei tarvitse täyttää laatikoita sanomalehtisuojilla. Mulla ei ole viimeisten muuttojen yhteydessä hajonnut yhtään ainutta astiaa, huonekalua, peiliä tms., ei siis mitään.
Yhden muuttolaatikon varaan niille keittiötarvikkeille, joita tarvitsen vielä muuttoa edeltävänä iltana ja muuttoaamuna eli kahvikeitin, ilta- ja aamupala-astiat jne., Ne, joilla on lemmikkejä, muistavat tietysti myös eläinten lelut, ruuat jne. vasta viimeiseen laatikkoon.
Pakkaamisen aloitan viikkoa ennen muuttoa, jolloin tilaamani laatikot tulee. Mietin ensin, että lähden pariksi viikoksi reissuun. Mitä vaatteita, lääkkeitä, kosmetiikka jne. tarvitsen viikon aikana ja pakkaan ne matkalaukkuun, putkikassiin tms. Toiseen laukkuun puhtaat lakanat ja pyyhkeet, niin pääsee heti halutessaan pesulle ja nukkumaan uudessa kodissa. Kaiken muun voi pakata.
Jos on tullut kiire pakkaamisten kanssa, olen ostanut tuntihinnalla muuttofirmasta kaverin pakkaamaan muutoa edeltävänä päivänä mun kanssa ne kamat, mitä on jäljellä, irrottamaan lamput, pesukoneen ym. ja suojaamaan muuttofirman pahveila tms. ne huonekalut, taulut ym. mitä haluan suojattavan eli seuraavana aamuna, kun muuttofirma kaartaa pihaan, rupeavat suoraan kuskaamaan laatikoita autoon. Minä syön rauhassa aamupalan, otan sängystä lakanat, pistän kissat koppaan ja lähden pois jaloista.
Kun ei itse tarvi kantaa muuttopäivänä mitään yms. jaksan purkaa kaikki laatikot saman tien eli voin soittaa seuraavana päivänä muuttofirmaan, että tulevat halemaan laatikot pois. Näin ollen ei tarvitse maksaa vuokraa laatikoista kuin sen viikon tai pari päivää päälle.
Siivoukset tilaan siivousfirmoista, niin saan uudessa kodissa laittaa kamat heti suoraan puhtaisiin kaappeihin, eikä tarvi kuin imuroida ja mopata muuttomiesten jäljiltä. Siivousfirma hoitaa myös vanhan asunnon loppusiivouksen, niin ei tarvitse murehtia onko jälki vuokranantajaa tyydyttävä ja voi pakata kaikki siivouskamat muuttokuorman mukaan myös.
Rahaa tietysti vaatii jonkin verran, mutta siivouskuluthan saa kotitalousvähennykseen. Itse koen niin, että ostamalla muuttoon liittyvää palvelua sijoitan omaan hyvinvointiini ihan samoin kuin maksamalla jostain lomamatkasta, hemmotteluhoidosta tms.
Hyvät neuvot! Lisään vielä, että jokaisen laatikon päälle kirjoitetaan, minkä huoneen tavaroita se sisältää: Liisan huone, eteinen, kylpyhuone jne. Siten ne löytävät heti oikeaan hilneeseen, jos on vieraita ihmisiä mukana muuttamassa. Ja se yksi laatikko, mitä tarvitaan viimeisenä ja ensimmäisenä: minulla lukee Rescue/keittiö ja sieltä löytyy lääkkeet, kahvia, teetä, kaurahiutaleita, kahvinkeitin, kattila ja tarpeelliset astiat ensimmäistä aamua varten.
Meillä muuttofirma on myös purkanut laatikot, toki heidän jäljiltään on joutunut välillä vaihtelemaan esim. vaatteiden sijoitusta kaapissa, mutta se on pieni vaiva. Muutoin vain seisoo mahdollisimmannkeskeisellä paikalla ja osoittelee tavaroiden paikkoja.Nimim. 8 muuttoa maasta toiseen.
Pakkaaminen kannattaa tehdä huone kerrallaan, mukana laatikot, roskapussi ja siivouskamat jne. Muuttolaatikot voi jättää huoneeseen jos ei muualle mahdu, me purettiin keittiönpöytä ja pinottiin siihen, koska se oli lähellä ulko-ovea. Sen lisäksi että merkkaa mihin laatikot on menossa, kannattaa ohjeistaa jättämään ne keskelle huonetta. Saa sitten huonekalut kannettua suoraan paikoilleen. Nopeuttaa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hintoja olette maksaneet muutosta? Kaverilla maksoi yksiön muutto kaupungin sisällä n. 400€, minusta tämä on kova hinta ja mielummin maksaisin vaikka kavereille käteen tuon summan.
No ei ole kova hinta, jos sisältää auton+kuskin, muuttajat ja varmaan jotain pakkausmateriaalejakin. Itselläni on muutto viikon päästä ja urakkana hinta on 1200 €. Kyseessä on kolmion muutto ja saman kaupungin sisällä. Se, mikä itseäni ärsyttää, että miksi ei edelleenkään muuttofirman tekemästä muutosta saa kotiltalousvähennystä. Minusta tuo on ihan johonkin kotona tehtävään pikkuremppaan tai siivoukseen verrattava palvelu. Noin 6 vuotta sitten ihan kysyin verottajalta asiaa ja vastasivat silloin, että "joo on tätä mietitty".
Tää on muuten ihan mahtava ketju tällaiselle, joka parasta aikaa tekee muuttopakkausta. Tulee hyvin motia, kun lukee näitä juttuja. Ja pakkaan siis ihan oikeasti, enkä vaan lue ketjua :) Tänä aamuna 16 laatikkoa eli päivätavoite on täynnä ja nyt hyvin anasaittu lounastauko.
Onpas jäätävä hinta :O
Meillä muutto ensi viikolla ja kolmio myös kyseessä. Hinta viikon laatikkovuokran (50kpl) kanssa tasan 400e.
No ensinnäkin, missähän päin mahdat muuttaa? Minä muutan Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa. Toisekseen 50 muuttolaatikkoa kolmion muutossa? Suositus on laatikko/m2 ja sen mukaan mä otin 75 laatikkoa. Otin myös tauluille ja telkkarille suojalaatikot, käsikiristekalvoa, lattioiden suojauksen jne. Muuttajia on 3 ja lisäksi auto + kuski. Muuttolaatikot ja muut materiaalit tuotiin mulle viikko ennen muuttopäivää ja saan pitää laatikot niin kauan kuin on tarve, tuonti ja poishaku kuuluu myös hintaan. Ja vielä viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä, muuttofirmasta tuli muuttoa edeltävänä päivänä 2 miestä irrottamaan lamput, suojaamaan peilit, lasipöydät jne.
Mitä tuo teidän 400 euron muutto sisältää? Olisin itse myös saanut muuton tuolla rahalla, mutta en samoilla palveluilla ja materiaaleilla.
Vuonna 2014 muutin Helsingissä Kalliosta Kannelmäkeen, yksiöstä kaksioon. Muutto maksoi tasan 2000 €, eikä tosiaan sisältänyt siivouksia, pakkaamisia tai muitakaan yllä luettelemiasi asioita. Muuttoa edeltävänä päivänä muuttofirmasta tuli mies irrottamaan valaisimet katosta (itselläni ei ollut tikkaita), irrotti pesukoneen ja kiinnitti siihen kuljetustuen ja suojasi telkkarin ja muutamat huonekalut. Työaikaa kului pari tuntia.
Hinta nousi noin korkeaksi sen takia, että kaikki taloon muuttavat saivat avaimet samana päivänä, joka tietysti oli vielä kuun viimeinen päivä. Alakerrokset heti aamusta ja puolesta välistä alkaen klo 12. Järjetön systeemi, koska sehän tarkoitti sitä, että kaikki muuttivat samaan aikaan. Siis 7-kerroksinen ja jokainen asunto varattu. Rappuset oli täynnä porukkaa ja hissi varattu koko ajan. Kirpaisi yksin pienituloisena maksaa, mutta ajattelin kyllä moneen kertaan muuton aikana, että luojan kiitos on ammattilaiset hoitamassa. Itselläni ei olisi hermo riittänyt ollenkaan.
Että joo, kyllä voi muutto helpostikin maksaa pari tonnia. Parin viikon päästä on itselläni edessä seuraava muutto ja se maksaa urakkana 1500 (viisastuin tuosta yo. tapauksesta niin, että en enää ota tuntihinnalla). Muutan kaksiosta kolmioon ja välimatkaa on 5 km. Hinta sisältää laatikot, 3 muuttomiestä, auton ja kuskin sekä parin tunnin valmistelut muuttoa edeltävänä päivänä. Ei ole mielestäni paha hinta.