Fungorin-sienilääke vei ruokahalun! Laihdutin sen avulla jo 8kg
Olen ylipainoinen 53-vuotias nainen, joka sain terbinafiinikuurin sieneen. Se vei minulta kaiken herkkujenmussuttamishimon. Painoin kuurin alussa 80kg (pituus 163cm) ja ensin ekat 2kk vain söin herkkujakin vanhasta tottumuksesta (jäätelö, sipsit, keksit yms). Sitten tulin ajatelleeksi, että miksi mätän näitä, kun ei edes "ole pakko"? Pää ei siis enää "vaadi" tekemään niin.
Ratkaisevaa oli lisäksi se, että löysin sivuston nimeltä kilokalori.net. Se näyttää lahjomattomasti, paljonko kaloreita syöt päivän aikana ja myös sen, saatko niistä kaikki tarvittavat makrot, vitamiinit ja hivenaineet!
Päätin kokeilla syödä vähemmän.
Sivustolle voi asettaa itselleen painonpudotustavoitteen ja se laskee, että minkälaisella kalorimäärällä per päivä saavutat sen ja missä ajassa, kun tavoite on pudottaa terveellisesti se noin 0,5kg viikossa.
Aloitin heinäkuun lopussa ja olen nyt pudottanut painoani jo 8kg!
Se sienilääke jatkui minulla vielä noin 2kk sen jälkeenkin. Pelkäsin, että sen loputtua vanha herkkuhimo, "ruokahäly", valtaa minut taas. Sen takia päätin, että samalla kun lopetan lääkkeen, siirryn ketogeeniselle ruokavaliolle. Tein tutkimusta saadakseni käsityksen, miten senkin voi toteuttaa mahdollisimman terveellisesti (omat mieltymykset huomioiden, olen toki sekasyöjä) ja missään ei esim. sanottu, että olisi mentävä mukaan näihin höpötyksiin "puhtaasta (täysin lisäaineettomasta) ruoasta, vältellä kasviöljyä (sen tulehdusta aiheuttava vaikutus on täysi myytti, joka ei pidä paikkaansa!) ja syödä vain punaista ja prosessoitua lihaa!
Esim. pekoni EI kuulu lautaselleni yhtään sen enempää kuin aiemminkaan.
Suosittelen kokeilemaan, varsinkin, jos teillä on terbinafiinilla hoidettavissa oleva kynsisieni tms, niin jos saatte saman "haittavaikutuksen" kuin minäkin, niin tämä on ollut tosi helppoa!
Löysin myös jo vähän tätä ennen voihapon, eli butyraatin, joka on Ozempicin vaikuttavaa ainetta GLP-1 hormonia luontaisesti suolistoon tuottava aine ja aloin käyttää sitä noin 1kk ennen lääkkeen lopetusta. Ainakaan vielä ei ole mieliteko-ongelma palannut, vaikka lääkkeen lopetuksesta on jo noin 2 viikkoa.
Kotimaassa sitä sisältävä valmiste on Butipron, mutta lopulta tilasin butyraattia iHerbistä edullisemmin (NutriCology ButyrAid).
Tavoite on päästä 60 kiloon ja se pitäisi saavuttua huhtikuussa.
Kommentit (5)
Hieno juttu, mutta tuo prosessi on kyllä vähän erilainen. Voihappo (butyraatti) ei itse ole Ozempicin vaikuttava aine (semaglutidi), mutta se stimuloi kehon omaa luonnollista GLP-1-hormonin tuotantoa.
Semaglutidi matkii kehon oman GLP-1-suolistohormonin vaikutusta.
Voihappo stimuloi suolen L-soluja erittämään omaa luonnollista GLP-1-hormonia. Voihappoa syntyy luonnollisesti paksusuolessa, kun hyvät suolistobakteerit sulattavat syömääsi ravintokuitua. Prosessi menee näin: Kun syöt kuitua, suolistobakteerit tuottavat voihappoa. > Voihappo sitoutuu suoliston soluissa oleviin vastaanottajiin. > Tämä käynnistää signaalin, joka saa suolen vapauttamaan elimistöön sen omaa, luonnollista GLP-1-hormonia.
Toki voihappoa voi syödä ravintolisänäkin, mutta samaan vaikutukseen pääsee, kun muuttaa ruokavalion kuitupitoiseksi.
Ei Ozempicin vaikuttava aine ole GLP-1 hormoni. Vaikuttava aine on semaglutidi. Se jäljittelee elimistön omaa GLP-1 hormonia. Erona on että se pysyy elimistössä paljon pitempään kuin oma GLP-1 hormoni, joten riittää kun sitä pistää kerran viikossa. Jos pistämisen lopettaa, niin vaikutus kuitenkin loppuu.
Hyvä alku. Kannattaa kuitenkin mieluummin muuttaa ruokavalioa kuin käyttää lääkkeitä ja luontaistuotteita. Paras voihapon lähde on resistentti tärkkelys. Sitä saa mm. hiukan raa'asta vihreästä banaanista, palkokasveista ja keitetystä ja jäähdytetystä hiilihydraatista. Kun keität perunoita, riisiä tai pastaa ja annat niiden jäähtyä jääkaapissa (esimerkiksi seuraavaan päivään), osasta niiden tärkkelystä muuttuu resistentiksi tärkkelykseksi. Rakenne säilyy, vaikka lämmittäisit ruuan uudelleen kevyesti.
Voihapon lisäksi GLP-1:n tuotantoa edistävät inuliini ja ologofruktoosi (sipulit, maa-artisokka, parsa, sikurijuuri), beta-glukaani (kaura ja ohra) ja suoraan butyraattia sisältävä voi tai ravintolisä. Voissa on voihappoa noin 3-4 % rasvoista. Suurin osa butyraatista syntyy kuitenkin elimistön itsensä tuottamana, joten kuidut on tehokkaampi tapa nostaa tasoja kuin voin tai ravintolisän syöminen.
Onko sun maksa-arvoja seurattu terbinafiinin kanssa, ei ole välttämättä terveellistä laihtumista tuo.
Kuulostaa hyvältä. Itse olen pudotellut painoa kesästä lähtien noin 6 kg, pääasiassa lisäämällä ruokavalioon kuituja ja proteiinia. Eikä proteiinin lisääminen tosiaan minunkaan kohdalla tarkoita pelkkää eläinproteiinia tai varsinkaan punaista lihaa.
Mielitekoja kyllä tulee silloin tällöin, mutta missään sokerikoukussa tms. en ole koskaan ollut, joten silloin kun tulee mieliteko, niin syön vähän herkkuja ihan hyvällä omallatunnolla. Se vähän hidastaa laihtumista, mutta eikös se olekin niin, että hitaasti hyvä tulee?