Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hintoja olette maksaneet muutosta? Kaverilla maksoi yksiön muutto kaupungin sisällä n. 400€, minusta tämä on kova hinta ja mielummin maksaisin vaikka kavereille käteen tuon summan.
Mitähän v*ttua nyt taas luin?
Eli sinun mielestä on ok siirtyä käyttämään Suomessa pimeää työvoimaa, veronsa maksavien yritysten sijasta? Paljonkos muuten saat palkkaa töissä? Mielestäni sinut voisi potkia sieltä h*lvettiin ja ottaa tilalle jonkun joka ottaa palkan pimeänä käteisellä puoleen hintaan verrattuna sinun kalliiseen palkkaasi.
Ja muutenkin, miksi sanot että 400€ on paljon, mutta sitten olet valmis kuitenkin maksamaan saman summan pimeänä? Ei v*ttu näitä riemuidiootteja.
No oletpa aggressiivinen. Ei tietenkään pimeää työvoimaa, vaan omia kavereita talkoomuutossa, joille sitten tarjoaa raflaillasen tai vaikka kaveriporukan illanvieton tarjoiluineen kiitokseksi.
Ostan mielellään palveluita, mutta en kylve rahassa, ja 400€ kahden tunnin muutosta on vaan liikaa.
Eli maksat kuitenkin kavereille saman hinnan siitä työstä. Miksi haluat vaivata heitä heikolla tuntipalkalla?
Itselleni talkootyö on tärkeiden ihmisten auttamista, oli se sitten muutto, pihatalkoot, remonttiapu, koiran hoito matkan ajan tai vaikka kaupassa käynti kun kaveri tai sukulainen on sairaana. Olen luonnollisesti itsekin aina valmis auttamaan muita tarvittaessa. Ymmärrän kuitenkin myös sinun kantasi, jos sairaalle sukulaiselle kaupassakäynnistä saa kahvipaketin palkkioksi niin kyllähän siinä rahassa laskien todella huonolle tuntipalkalle jää. Mutta lienemme kasvaneet vain erilaisessa kulttuurissa, itselleni tällaisesta tuntipalkkojen laskeminen on kovin vierasta.
Avainsana tässä on vastavuoroisuus. On mukava lähteä toiselle avuksi, jos tietää itse saavansa apua tarvitessaan.
Lähden itse avuksi myös sellaisille, joilta tiedän etten tule saamaan vastavuoroisuutta. Ajattelen että hyvä kiertää, olen saanut myös itse apua vaikeassa elämäntilanteessa niin etten ole pystynyt sitä korvaamaan takaisin.
Joo, ei se vastavuoroisuus välttämättä mene yksi yhteen eri ihmisyksilöiden välillä tai niiden vastapalvelusten välillä voi olla paljon aikaakin. Esimerkiksi ihan mielelläni autan isoäitiäni nyt koska tiedän hänen olleen suureksi avuksi minulle ja monille muille aikoinaan kun oli nuorempi ja paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hintoja olette maksaneet muutosta? Kaverilla maksoi yksiön muutto kaupungin sisällä n. 400€, minusta tämä on kova hinta ja mielummin maksaisin vaikka kavereille käteen tuon summan.
Mitähän v*ttua nyt taas luin?
Eli sinun mielestä on ok siirtyä käyttämään Suomessa pimeää työvoimaa, veronsa maksavien yritysten sijasta? Paljonkos muuten saat palkkaa töissä? Mielestäni sinut voisi potkia sieltä h*lvettiin ja ottaa tilalle jonkun joka ottaa palkan pimeänä käteisellä puoleen hintaan verrattuna sinun kalliiseen palkkaasi.
Ja muutenkin, miksi sanot että 400€ on paljon, mutta sitten olet valmis kuitenkin maksamaan saman summan pimeänä? Ei v*ttu näitä riemuidiootteja.
No oletpa aggressiivinen. Ei tietenkään pimeää työvoimaa, vaan omia kavereita talkoomuutossa, joille sitten tarjoaa raflaillasen tai vaikka kaveriporukan illanvieton tarjoiluineen kiitokseksi.
Ostan mielellään palveluita, mutta en kylve rahassa, ja 400€ kahden tunnin muutosta on vaan liikaa.
Eli maksat kuitenkin kavereille saman hinnan siitä työstä. Miksi haluat vaivata heitä heikolla tuntipalkalla?
Itselleni talkootyö on tärkeiden ihmisten auttamista, oli se sitten muutto, pihatalkoot, remonttiapu, koiran hoito matkan ajan tai vaikka kaupassa käynti kun kaveri tai sukulainen on sairaana. Olen luonnollisesti itsekin aina valmis auttamaan muita tarvittaessa. Ymmärrän kuitenkin myös sinun kantasi, jos sairaalle sukulaiselle kaupassakäynnistä saa kahvipaketin palkkioksi niin kyllähän siinä rahassa laskien todella huonolle tuntipalkalle jää. Mutta lienemme kasvaneet vain erilaisessa kulttuurissa, itselleni tällaisesta tuntipalkkojen laskeminen on kovin vierasta.
Avainsana tässä on vastavuoroisuus. On mukava lähteä toiselle avuksi, jos tietää itse saavansa apua tarvitessaan.
Lähden itse avuksi myös sellaisille, joilta tiedän etten tule saamaan vastavuoroisuutta. Ajattelen että hyvä kiertää, olen saanut myös itse apua vaikeassa elämäntilanteessa niin etten ole pystynyt sitä korvaamaan takaisin.
Onhan se kaksi eri asiaa lähdet sä auttaamaan vanhaa sairasta mummelia vai laiskaa äijää joka makaa sohvalla.
Hamsterin muuton nähneenä mikään ei enää yllätä. Tosin, jonkun sortin sairaushan se hamstraaminenkin on, mutta silti... oh my god.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.
Etkö tiedä jo viikkoja ennen milloin muuttosi tapahtuu? Silloinhan on koko tuo aika käytettävissä pakkaamisen ja kaikki muut, harrasteet yms., pannaan syrjään ja keskitytään pakkaamaan.
Juuri niin olen tehnytkin, mutta aika on silti loppunut kesken.
Kuulostaa uskomattomalta. Miten on voinut aika loppua kesken? Ei silloin katsella telsua iltaisin tai touhuta muuta jos muutto tulossa ja tavarat levällään. Uskomatonta todellakin!
En puhunut mitään telkkarin katselusta tai muun touhuamisesta. Tiedät varmaan itsekin, että pakkaamisessa on todella paljon tekemistä, eikä etukäteen voi edes tietää tarkalleen miten paljon aikaa siihen kuluu. Mutta et ymmärrä tätä, koska et halua ymmärtää.
En todellakaan halua ymmärtää ajatuksenjuoksuasi. Sinä olet se jolle ei nyt kellot oikein soi. Sulla on aikajana jona aikana muutto pitää suorittaa niin siinä ajassa homman on hoiduttava. Kun muutto varmistuu niin valmistelut alkavat sillä hetkellä. Jos on paljon tavaraa niin pakkaaminen aloitetaan heti. Muuton takia tehtäviin pakkaushommiin on Suomessa kaikilla aikaa ainakin kuukausi.
Mistä olet tämän kuukauden keksinyt? Todellakaan ei ole kuukautta tai kahta viikkoakaan aina, ehkä jollain vuokra-asukkailla voi olla mutta omistusasasunnoissa tuo ei todellakaan pidä paikkaansa.
Siis oikeastiko? Kun Suomessa myyt asuntosi, sovitaan ostajan haltuunottopäivä vain muutaman päivän päähän siitä kun kaupat on lyöty lukkoon?
Jos todella näin on, luulisi että kämppiä esitellään ja myydään kutakuinkin tyhjänä ja valmiiksi siivottuna ja kaikki kamat on jo jossain säilytyksessä. Korkeintaan kahvinkeintin keittössä ja telttasänky makkarissa.
Ei hyvää päivää... Kyllä se kauppakirjan allekirjoitus sovitaan pikkasen pidemmälle. Ja muuttoa kuunvaihteeseen en ole ikinä sopinut! Et tainnut ehtiä lukea tuota omistusasunnon myyntijuttua ?
No sitähän minäkin ajattelin. Olen myynyt kaksi taloa täällä ja molemmissa oli tämä siirtymäaika kaksi kuukautta. Sen verran siis aikaa pakata kamoja, että kyllä hitaampikin ehtii sen tehdä.
"Short closing" on täällä 30 päivää, sen pikaisemmin ei yleensä kukaan halua/pysty hommaa hoitamaan, paitsi jos asunto on jo myyntivaiheessa tyhjä.
Siis kauppakirjan allekirjoittaessaanhan saa avaimet ja se kauppakirjan allekirjoitus voi olla vaikka viikon päästä ensimmäisestä näytöstä, ihan miten sovitaan. Eihän sillä, jos ostettava asunto on tyhjä, ole merkitystä siihen että sen ostajan on kuitenkin muutettava omat tavaransa asuntoon ja silloin voi olla tosiaan vain joitain päiviä aikaa pakkaamiseen. Itselläni esimerkiksi oli runsas viikko.
Uskon sinua, mutta meillä ei homma toimi noin. Kyllä siinä on aikaa tarpeeksi, jotta jos ei ole pakkaaminen tehtynä siihen mennessä kun uudet omistajat ilmestyvät ovelle, ihan oma moka.
Kun sinä puolestasi laitoit asuntosi myyntiin ja tiesit varmasti että voi tulla kiire kun kiinnostunut ostaja löytyy, pakkasit takuulla fiksuna ihmisenä siis jo suuren osan pienempiä tavaroita ja vaatteita etukäteen ja veit muualle varastoon - vaikkapa sitten vuokrasit varastotilaa tilapäisesti. Eli jos on suunnitelmallinen ja ottaa tämän huomioon, ei aika sittenkään lopu. Jos homma toimii noin jotta on vain pari päivää korjata luunsa, ja se on hyvin tiedossa, on sittenkin oma moka jos ei saa kamoja alta pois.
Ja jos noin käy, onko se sitten niitten avuksi hälytettyjen ongelma että asunnon omistaja ei ole saanut mitään pakattua? Koska heidänhän näissä tapauksissa on ollut pakko huhkia hikipäässä yötä myöten jotta "kaveri" ei joudu kuseen.
Ei ihan noinkaan, vaan laitoin asuntoni myyntiin vasta siitä pois muutettuani. Eikö niin yleensä tehdä? Valtaosa niistä mitä olen käynyt katsomassa on ollut tyhjiä. Tuskinpa se siis on kovinkaan epätavallista että muutetaan silloin kun sopiva asunto löytyy, eikä niin että ensin etsittäisi ja pakattaisi kuukausia ja myytäisi omaa samalla? Siinähän on vaara jäädä kokonaan kodittomaksi jos oman saisi myytyä eikä löytäisikään uutta kivaa itselleen.
No tuohan on ihan fiksua, eikä tule kauhea kiire, koska vanhaan asuntoon ei ole joku paukkaamassa heti sisään. Aikataulu on tuossa tapauksessa kokonaan omassa harkinnassa.
Tuo kahden asunnon loukkuhan se vasta fiksua onkin? Yleensä omistusasuntojen myynnit/ostot ketjuttuneet. Ekan ostaja ei pääse muuttamaan ennenkuin asunnon myyjä pääsee muuttamaan toiseen, jonka myyjä ei pääse muuttamaan ostamaansa asuntoon, kun sen asunnon myyjä ei pääse muuttamaan, ennenkuin sen asunnon myyjä pääsee muuttamaan... Nämä ketjut voivat olla pitkiä.
Kaupunkikämpät (paitsi muuttotappiopaikkakunnilla), joita olen katsellut, ovat kyllä olleet kalustettuja, joka asukkaiden huonekaluilla tai välittäjien stailaamia...
Palataan alkuperäiseen aiheeseen! Mutta tuohon oli pakko vastata.
Näitä on nähty.
Älä enään koskaan suostu tämän tyylin muuttajien avuksi tai saat tehdä sitä loppuelämäsi ajan.
Sano suoraan, että sun täytyy nyt lähteä muihin hommiin ja pidetään yhteyttä.
Kenenkään siviilin velvollisuus ei ole huolehtia hamstraajien kämppien tyhjennyksestä.
"Paras" kokemus oli kun oltiin muuttamassa vaimoni vanhempia heidän elämäntyötalostaan rivitaloon vanhoilla päivillään. Asutaan siis ulkomailla, ja tultiin tietenkin vaimoni vanhempia auttamaan tässä merkittävässä asiassa kuukaudeksi (eli tekemään kaiken).
Siis sitä tavaran ja lähinnä jätteen (p*skan) määrää ei voi käsittää. Kuukausi kuskattiin kaikkea sontaa eri kierrätypaikkoihin ja myytiin torissa av-mammoille kaikkea turhaa rojua aivan järkyttävät määrät. Sitä turhan tavaran määrää ei voi edes sanoin kuvailla.
Onneksi itse muutamme niin usein että kaikki vähänkin turha on karsittu pois jo vuosia sitten. Takuulla ei tarvitse kenenkään siivota minun sotkuja kun tulen vanhaksi tai kuolen.
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Näitä on nähty.
Älä enään koskaan suostu tämän tyylin muuttajien avuksi tai saat tehdä sitä loppuelämäsi ajan.
Sano suoraan, että sun täytyy nyt lähteä muihin hommiin ja pidetään yhteyttä.
Kenenkään siviilin velvollisuus ei ole huolehtia hamstraajien kämppien tyhjennyksestä.
Joka sanoo "enään" saa luunapin nenään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi itsellä noin. En vaan saanut pakattua.
Ja hirrrtveesti opiskelijan papereita.Ei se oo kaikille niin helppo juttu.
Sitten vaan muuttajat kantoi tavarat. Oli aika alaston oli itsellä, kun en ollut pakannut.
Tossa ne nyt menee, ne mun kipot.
Mutta sait kirjoiteltua nettiin, juhlittua, shoppailtua sekä opiskeltua.
Juu, näitä on kuultu.
Paras oppi olisi ollit, että auttajaksi olisivat jättäneet sinut täysin yksin muuttosi kanssa. Et enää koskaan jättäisi asioita toisten kontolle.
Mulle on käynyt samoin. No me mun miehen kans sit autettiin kyllä pakkaamisessa ja katseltiin sitä pähkäilyä, että mihinkähän laatikkoon mikäkin pitäisi laittaa. Oli kyllä harvinaisen typerää ajankäyttöä.
Kuuden tunnin jälkeen pakkaaminen oli vielä kesken ja me lähdettiin, kun sen verran oltiin arvioitu menevän muuttoon aikaa. Sinne jäi 😃
Aikoinaan autoin ihmisiä muutoissa, kun itse tarvitsin apua niin ei löytynyt kuin yksi, joka auttoi. Hän onkin sitten oikea ystävä. En ole muita sen jälkeen auttanut, vaikka ovat kyselleet.
Mulla onnistuu muutto 3pv urakkana, kun muutin yksiöstä kaksioon, perjantaina töiden jälkeen hain muuttolaatikoita ja pakkasin tavarat laatikoihin, lauantaina aamulla siivosin tyhjänä olevan kaksion, muuttoapu tuli iltapäivällä, tavarat kannettiin kaksioon, aikaa meni ehkä 2h, illan siivoilin ja tyhjensin osan laatikoista. Sunnuntaiaamuna siivosin sen tyhjän yksiön ja purin loput laatikot kaksiossa ja vein muuttolaatikot pahvinkeräykseen.
Mutta mulla on tavaraa sen verran, että kaikki mahtui kerralla siihen yhteen pakuun, ka siivoan säännöllisesti niin se muuttosiivous ei ollut mitään jynssäämistä.
Miten kehdataan edes pyytää ystäviä muuttoavuksi olettaen että nämä pakkaavat ja kantavat suurimman osan ja vielä ilmaiseksi. Ei se ole mitään avun pyytämistä vaan törkeää hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi muutossa auttamista vihataan niin paljon. Itse voisin tehdä sitä vaikka joka päivä, kivaa puuhaa. Ihan vilpittömästi kysyn, että mikä siinä niin kovasti ottaa päähän?
N 50 v kaverini, jolla on yli 10 000 euron kuukausipalkka, muutti jättiasunnosta jättiasuntoon ja ruinasi muuttoavuksi kavereita. En mennyt. Jollain köyhällä opiskelijalla sellaiseen talkooapuun on ehkä tarvetta, mutta aikuiset ja hyvätuloiset varsinkin muuttakoot ihan itse. Muuttofirmat ovat sitä varten, että ne voi palkata hommaan.
Tämä niin totta. Harva tuntitaksalla pakun vuokraaja tajuaa että muuttoauton ja kuskin palkkaaminen ei välttämättä hirveän paljon kalliimmaksi tule, jos vaan se tavaroiden pakkaus ja kantaminen järjestyy itse. Yhdellä muuttoautolla hoituu useimmat muutot melkeimpä yhdellä kyydillä jos hyvin suunniteltu, sen sijaan että pitäisi ajella joku 10 vajaata keikkaa pakulla ja panikoida lähestyvää palautusaikaa :D
Tässä on semmoinenkin pointti, että jos ei ole kokemusta auton lastaamisesta, menee paljon aikaa siihen, kun koettaa täyttää autoa mahdollisimman täyteen. Varsinkin, jos tavaroita ei ole pakattu laatikoihin vaan on kaikenlaista epämääräistä säkkiä ja nyssäkkää. Vaihtoehtoisesti auto täytetään vajaaksi ja sitten ajellaan tarpeettomasti edestakaisin. Ja kello raksuttaa...
Suosittelen omatoimimuuttoja vain tarmokkaille ihmisille, joilla on järjestelykykyä. Muiden kannattaa palkata ammattilaiset. Tulee loppujen lopuksi halvemmaksi eikä mene kaveri- tai sukulaissuhteet - eikä hermot :)
Miksi jäätte tuollaisten vetelysten palvelijoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.
Etkö tiedä jo viikkoja ennen milloin muuttosi tapahtuu? Silloinhan on koko tuo aika käytettävissä pakkaamisen ja kaikki muut, harrasteet yms., pannaan syrjään ja keskitytään pakkaamaan.
Juuri niin olen tehnytkin, mutta aika on silti loppunut kesken.
Kuulostaa uskomattomalta. Miten on voinut aika loppua kesken? Ei silloin katsella telsua iltaisin tai touhuta muuta jos muutto tulossa ja tavarat levällään. Uskomatonta todellakin!
En puhunut mitään telkkarin katselusta tai muun touhuamisesta. Tiedät varmaan itsekin, että pakkaamisessa on todella paljon tekemistä, eikä etukäteen voi edes tietää tarkalleen miten paljon aikaa siihen kuluu. Mutta et ymmärrä tätä, koska et halua ymmärtää.
En todellakaan halua ymmärtää ajatuksenjuoksuasi. Sinä olet se jolle ei nyt kellot oikein soi. Sulla on aikajana jona aikana muutto pitää suorittaa niin siinä ajassa homman on hoiduttava. Kun muutto varmistuu niin valmistelut alkavat sillä hetkellä. Jos on paljon tavaraa niin pakkaaminen aloitetaan heti. Muuton takia tehtäviin pakkaushommiin on Suomessa kaikilla aikaa ainakin kuukausi.
Mistä olet tämän kuukauden keksinyt? Todellakaan ei ole kuukautta tai kahta viikkoakaan aina, ehkä jollain vuokra-asukkailla voi olla mutta omistusasasunnoissa tuo ei todellakaan pidä paikkaansa.
Kun omistusasunnon pistää myyntiin, tietää muuttavansa ! Voi aloittaa esim. kausikamojen pakkaamisen jo silloin, samoin astioiden, joita ei joka päivä käytetä. Kirjat, yms. pikkusälän, joita ei todellakaan tarvitse, liiat koriste-esineet jne., jne..... Pakkausaikaa jopa enemmän, kuin vuokra-asunnon muutossa !
Liiat kamat kannatta muutenkin pakata jo ennen myyntikuvia !
Asunnon myynnissähän voi mennä puolesta vuodesta vuoteen, ei silloin aleta vielä mitään astioita pakkaamaan.
Vanhemmalla väellä on kyllä jopa kokonaisia astiastoja, joita käytetään esim. vain jouluna/muina juhlapäivinä...ja nuoremmillakin, kuten minulla, esim. vanhemmilta/isovanhemmilta perittyjä, joita en tunnearvon vuoksi pistä kiertoon!
Asunnonvälittäjä kyllä osaa sanoa ( jos ei itse osaa guuglettaa), mikä on k.o. alueen asuntojen keskimääräinen myyntiaika... Muuttotappiokunnissa voi myyntiajat olla pitkiäkin, mutta vähemmälläkin tavaramäärällä pärjää.
Eihän asunnon myyntiajalla ole mitään tekemistä sen kanssa, milloin asunto vapautuu. On hyvin tyypillistä että asunnon vapautuminen on 30-60 päivää kaupanteosta. En ole koskaan kuullut että asuttu asunto luovutettaisiin välittömästi tai parin päivän sisään - kyllä sopimukseen kirjataan aina sopiva aika tyhjentää asunto.
Ja voi pyhä yksinkertaisuus - jos on isoisän perintöastioita, niin sen kun pakkaa ne vaikka ennen kuin asunnon edes laittaa myyntiin. Eihän niitä ole pakko joka päivä käyttää!
Jotenkin uskomattoman uusavutonta touhua.
Ymmärrä lukemasi, OLETETULLA myyntiajalla on tekemistä sen kanssa, kuinka kauan mahd. ON AIKAA pakata ne kausivaatteet ja isoÄIDIN perintöastiat.
Lueppa ketjua (lainaukset ) ylöspäin... jos laittaa asunnon myyntiin, pakataan KAIKKI turhat koriste-esineet yms. turha JO ennen myyntikuvien ottamista. Mitä vähemmän krääsää on esillä, sitä paremman käsityksen asunnosta saa kuvien perusteella. Tämä pitäisi uusavuttomankin ymmärtää... ai niin, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia ;-)
Niinkuin itse sanot, kaikki ylimääräinen pakataan jo silloin kun asunto laitetaan myyntiin. Vaikka asunto menisi kaupaksi heti ilmoituksen julkaisun jälkeen, tyypillisesti sovitaan asunnon luovutus noin 30-60 päivän päähän. Aikaa pakata ne loput tavarat on siis tyypillisesti vähintään kuukausi. Miksi ja millaiselle ihmiselle tämä ei muka riitä?!?!
Appivanhemmat myivät asuntoa 3 v. Ei tullut mieleenikään alkaa pakkaamaan etukäteen .
Turhista rojuista luopuminen ja vanhojen tarpeettomuen papereiden tuhoamisen voisi aloittaa välittömästi, kun päätetty siirtyä omakotitalosta kaksioon. Tai oikeastaan heti kun on jääty eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Me on muutettu omakotitalon tavarat kolmeen tuntiin.
Muuttofirman mies naureskeli partaansa, kun varasin. Mutta joutui hyväksymään, kun kamat oli oikeasti pakattu valmiiksi ja sai vaan ladata tavarat kyytiin. Siskon muuttoa on kyllä tehty sitten tuolla hammasta purren v-käyrä piikissä vaatekasoja jätesäkkiin - periaatteella.
Me ollaan vissiin harvinaisuuksia. Meilläkin muuttoautoa varatessa epäili puhelimen toisessa päässä ollut ihminen suuresti, että aivan oikeesti meinaat, että 3 tuntia riittää? Riitti se. Kaikki oli valmiiksi pakattu ja työpöytä yms purettu osiin. Sen ku vaan liukuhihnameiningillä kanteli autoon laatikot ja toisessa päässä sisälle. Mä en kehtais edes pyytää ketään muuta pakkaamaan. Aina on muuttoa edeltävänä iltana kaikki muu paitsi seuraavan päivän vaatteet, hammasharja, laturit ja lautanen että saa syötyä aamupalan pakattuna, että kun muuttoapu/firma tulee niin ei tarvi muuta ku ottaa kamat kantoon ja sen jälkeen vielä luututa lattia.
Ei muuttaja voi olettaa että sun kaverit tekee kaiken ja itse vaan viheltelet. Siinä tulee äkkiä entisiä kavereita. Kuulostaa ihan sellaisilta ihmisiltä, joiden lapsuudessa on ehkä käytetty muuttofirmaa niiden pakkauspalvelusta lähtien ->" ai näin muutto tehdään?" ja terve järki ja äly on lisäksi hukkunut jonnekin......luullaan että talkooapu on sitä että mun ei tartte tehdä mitään.....
Ovelta pois vaan, jos muuttajan kamat on vielä pakkaamatta ilman järkevää syytä. Sen ymmärrän, jos muuttaja/perheessä joku on sairastunut pahasti tai on muuta kunnon yllätysestettä, mutta luulisi nyt edes muuttolaatikoita ja muuta olevan silloinkin hommatun, kunnon satsi ja ihmisen pystyvän pyytämään apua siihen pakkaamiseen jo aikaisemmin.
Meillä on yksi kaksio (kävi pieneksi, toinen lapsi tulossa) mennyt kaupaksi siten, että ilmoitus julkaistiin tiistaina, ja kolme tarjousta tuli sunnuntaina, lisäksi yksi yli hintapyynnön oleva tarjous maanantain yksityisnäytön jälkeen. Sen ehtona oli että muutamme kahden viikon päästä kaupanteosta. Ei sellaista tarjousta voinut oikein hylätä.
->Uusi asuntokin oli jo katsottuna ja siitä meidän tarjous oli hyväksytty meidän ehdolla, että oma menee kaupaksi. Mutta uusi asunto tarvitsi jättirempan, oli järkyssä -70 luvun kunnossa ja likainen.... tarjouksemme siitä oli vissiin ainoa ja hinnasta tosiaan tingittiin viisinumeroinen luku. Mä olin 6 kk raskaana ja alkuperäinen ajatus oli että rempataan uudesta kylppäri ja keittiö rauhassa kun entinen kaksio on vielä käytössä, ja sitten makkarit ja viimeisenä olkkari. Vaan nyt piti muuttaakin rempan keskelle.
Kun yli pyynnin menevä tarjous oli hyväksytty tiistaina, haettiin muuttolaatikoita heti keskiviikkona ja varattiin paku, mies rekrytoi kavereitaan. Minun ei annettu kantaa, olin ovivahtina ja siivoilin nurkkia.
Kaupat saatiin sovittua kummastakin kämpästä samalle päivälle samaan pankkiin viikon päähän perjantaille. Uuden asunnon vapautuminen perjantaille klo 10 meille ja meidän kaksion vapautuminen lauantaina kello 13 uusille.
Kiirettä pukkasi. Alettiin pakata.
Muuttopäivä koitti. Siellä ne vielä pakkasi tavaroitaan, käsittämätöntä! Niinpä me odottelimme 6 tuntia, ennenkuin pääsimme tuomaan omia kamoja sisälle. Ja pakun vuokra juoksi. Kun päästiin sisälle, soitettiin hätiin isä, äiti ja anoppi ja kaikki kuskasi henkilöautoilla pienempää kamaa ja vaatesäkkejä.
Uutta kämppää ei ollut edes siivottu......"kun te teette kuitenkin remonttia" mutta olis nyt voinut edes paskat vetää lähtiessä pöntöstä!
Kaikki kamat lyötiin yhteen huoneeseen, nukuttiin olkkarissa. Remppa valmistui 2 päivää ennenkuin pääsin sairaalasta vauvan kanssa jouluksi kotiin ja neliön joka huone käytiin lattiasta kattoon läpi. Oli se melkoinen syksy...vauva oli onneksi sitten helppo tapaus.
Muuttaja on varmaan joku nuori eläkeläinen tai sellainen jolla ei ole elämänhallinta kunnossa? Nämä kyllä tiedetään.