Maaliskuisia?
Olen jo jonkun aikaa kurkkinut ja odotellut, että joku aloittaisi meille maaliskuisille oman pinon. Vai eikö muita ole?! Itse olen jo liittynyt tuonne odotuspuolen maalismasuihin, mutta siellä porukkaa on kuin pipoa ja tekstiä tulee sivu tolkulla joka päivä, en minä niitä jaksa lukea, jotta pysyisin kärryillä. Ajattelin jospa meitä täällä olisi vähemmän.
Kerronpa nyt jotain meidän taustoista, jäinpä nyt sitten yksin pinooni tai en :). Eli meillä yritystä tuli kesäkuussa kolme vuotta täyteen, ilman ensimmäistäkään plussaa tai häivähdystäkään haamusta. Vuosi sitten mies kävi simppatestissä ja multa otettiin verikokeita ja mulle tehtiin myös laparoskopia. Mitään vikaa ei löytynyt. Viime maaliskuussa mulle tehtiin eka inseminaatio luonnolliseen kiertoon, mutta eipä tuottanut tulosta. Monta kiertoa meni hukkaan ovista tikutellessa, kun aina sattui viikonlopulle tai pyhäpäiville tms. Tuntui jo tosi turhauttavalta leikkiä niiden tikkujen kanssa.
Kesäkuun alussa arvailin oviksen sattuvan juhannusviikolle, mutta samalla heräsi epäilys polin kesälomista. Ja niinhän siinä kävi, että lomat pukkasi päälle ja hoidot olisi jatkuneet elokuussa. Päätettiin sitten ottaa rennosti ja unohtaa lapsettomuus pariksi kuukaudeksi. Ovistikut jäi kaapin kätköihin ja kiertopäivien laskemiset sai jäädä. Ja juuri silloin, kun vähiten osasin odottaa aloin epäillä raskautta. Tuhrua tuli parina päivänä, kuten mun menkat aina alkaa. Sitten on yksi vuodoton päivä, kunnes alkaa kunnon vuoto. Nyt oli vuodottomia päivä tuhrun jälkeen useampi ja testi näyttikin ilokseni kahta viivaa. Eihän sitä kerrasta uskonut, vaan testejä kului vissiin viisi.
Nyt on rv 6+5. Vähitellen olen alkanut sisäistää, että sitä tosiaan saattaisi olla raskaana ja ilman mitään hoitoja. Ensi viikolla olisi eka neuvolakäynti ja parin viikon päästä ultra.
Niin, eli onkos täällä muita vai jääkö tämä yksinpuheluksi :(? Tänne kuitenkin tunnen kuuluvani, vaikka ilman hoitoja raskaus saatiinkin lopulta alulle, mutta menihän siihen kolme pitkää vuotta.
Kommentit (292)
Tänään tipahdin maaliskuisista,sillä rv 8+2 todettin tuulimunaraskaus ja lääkkeellinen tyhjennys edessä keskiviikkona.Jatkossa yritän ensi töikseni saada clomi reseptin kun tätäkin raskautta yritettiin tosiaan edellisen keskenmenon jälkeen 9kk ennen tärppiä ja sit vielä tuli tuulimuna.Mutta paljon onnea teille raskausaikaan ja kiitos seurasta.
Pahoitteluni Tarille :(! Toivottavasti pian tärppää uudestaan ja kaikki menisi hyvin.
Toivottavasti pääset pian taas " mukaan" !
Tänään käytiin toisessa ultrassa (rv10+0) ja siellä vauvanalku jumppaili! Pahaaoloa on ollut, etenkin iltaisin. Päivät on vähän parempia. Jaksamista kaikille!
Pahoittelut Tarille. Toivottavasti pian onnistaisi uudelleen!
ON: Kävin toisessa alkuraskauden ultrassa 9+3 ja oli ihanaa todeta, että siihen asti kaikki oli kunnossa. En olekaan koskaan päässyt näin pitkälle! Alkio oli 27 mm ja vastasi viikkoja. Syke näkyi ja alkio sätki :D Onni ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä samana iltana alkoi pieni vuoto. Se on jatkunut vähäisenä tuhrutteluna kolme päivää. Vuoto on ollut todella vähäistä, lähinnä vain paperiin jää tuskin havaittavia tummia läiskiä, mutta jonkun kerran myös hieman selkeämmin ja yhden kerran vuotoa riitti alushousuihin asti. Ensin olin loputtoman hermostunut ja soittelin ympäriinsä. Minua rauhoiteltiin odottamaan ja tarkkailemaan tilannetta. Vuotoa kuulemma esiintyy usein ja se voisi olla seurausta ultrasta. Onneksi kuvotus, oksentaminen tai muut oireet eivät ole vähentyneet ja ne ovat hiljalleen saaneet minut luottamaan raskauden jatkumiseen. Huomenna on ensimmäinen neuvola.
Pinja & Peikko 9+6
pahoittelut tarille. ja eikun uuteen yritykseen.
kävin pinossa viikkoja sitten, enkä ole sen jälkeen selviytynyt mihinkän järkevään toimintaan. nyt aion valittaa ihan täysillä: olo on ollut aivan kamala. olen tosi uupunut, ihan hirveä kuvotus ja turvotus (lähes kipua), pyörryttää, päähän koskee ja hermot tosi kireällä. makaan sängyssä kaikki mahdolliset ajat kenellekkään puhumatta. syöminen on yhtä tuskaa kun kaikki kuvottaa. ihan kuin olisin myrkytetty. tuntuu hirveältä valittaa ja voida näin huonosti, kun tätä on toivottu niin kovasti ja niin moni muu ei ole onnistunut. onko kenelläkään tällaista?
valittava eliane ja vauva 10+3
eliane:
pahoittelut tarille. ja eikun uuteen yritykseen.kävin pinossa viikkoja sitten, enkä ole sen jälkeen selviytynyt mihinkän järkevään toimintaan. nyt aion valittaa ihan täysillä: olo on ollut aivan kamala. olen tosi uupunut, ihan hirveä kuvotus ja turvotus (lähes kipua), pyörryttää, päähän koskee ja hermot tosi kireällä. makaan sängyssä kaikki mahdolliset ajat kenellekkään puhumatta. syöminen on yhtä tuskaa kun kaikki kuvottaa. ihan kuin olisin myrkytetty. tuntuu hirveältä valittaa ja voida näin huonosti, kun tätä on toivottu niin kovasti ja niin moni muu ei ole onnistunut. onko kenelläkään tällaista?
valittava eliane ja vauva 10+3
Ihanaa kuulla, että jollain muulla on samanlaisia fiiliksiä kuin itsellä, vaikkakaan en tietysti näitä kellekään muulle toivo!
Mulla oli 2 helpompaa viikkoa ja nyt kuvotus on tullut takas-sitä jatkuu iltapäivästä vielä nukkumaan mennessäkin. Mikään " syöminen useasti" ei todellakaan auta. Koko viikon on särkenyt päätä joka vitsin päivä. Ihan kun ei olis riittäny kuvotus, yöllä vessassa ravaaminen, hermon kiristys ja iskiaskipu pakarassa..
Olen ihan masentuneen oloinen-en kestä juuri ketään lähelläni, vaan makaisin mielelläni yksin hiljaisuudessa. Sit tuntuu, että pää räjähtää, kun saa duunipäivän jälkeen vielä siivota kaikkien muiden sotkut täällä himassa! Ajattelinkin just, että mun täytyy varmaan mennä äitiysneuvolan lisäksi myös mielenterveystoimiston asiakkaaksi!
Sit on tietty huono omatunto siitä kun kohtelen kaikkia tällä tavalla, kun pitäis iloita siitä että vihdoin odotan vauvaa:)
Inhottavaa valittaa tälleen, mutta oli pakko vastata Eliane sun viestiin:)
Odotellaan " kultaista" keskiraskausaikaa, jolloin kuulema pitäisi voida hienosti..Nyt on vähän vaikea uskoa..
Parempia kuulumisia odotellessa,
Lumi 10+2
ja samantapaisia tuntemuksia myöskin! Joten valitan nyt minäkin sitten vähän... ;)
Siis en todellakaan muista esikoisen odotuksesta, että olisi ollut näin tukala olo. Ei riitä se, että etenkin iltaisin on ollut tosi paha olo, vaan olo on kuin viimeisillään raskaana! Ihme turvotusta ylävatsassa asti, ei pysty istumaankaan yhtään kumarassa! Lisäksi närästää ja välillä on vatsa tosi täynnä ilmaa, ei kiva. :-/ Noloa, mutta musta olisi kauheaa, jos tämä raskaus ei onnistuisi jo ihan vain siksi, etten millään jaksaisi tätä alkua enää uudestaan...
Lisäksi olen myös melko kärsimätön. Esikoisen kanssa olin ihan super-rauhallinen. Musta aika kului juuri sopivaa vauhtia, ehti rauhassa ajatella vauvantuloa ja pikkuhiljaa valmistautua. Nyt toivoisin, että olisi jo maaliskuu ja HETI! Miksi ihmeessä jotkut ihmiset ikävöivät raskausaikaa?!
No, itseasiassa nyt tuntuu, että olo olisi ollut hiukka helpompi ehkä vajaan viikon, joten ehkä tämä tästä... Jaksamista!
Leenis 10+5
joo mullakin oireet pahenee iltapäivää ja iltaa kohti. illalla ei oikein enää pysty syömään. vatsa on varsinkin iltaisin kuin jalkapallo. ei ollut mullakaan tällaista esikoista odottaessa.
onko muilla muuten vielä luget menossa. mulla loppui eilen.
eliane + masuasukki 10+6
Ihanaa kun olette olemassa! Heti helpottaa oma fiilis, kun kuulee, että muilla on samanlaista:) Mä en kans tajua, miten joku voi nauttia olostaan raskaana. Vaikka esikoista odottaessa ei ollutkaan tällaisia vaivoja, niin ei mulle siitäkään raskaudesta mitään ruusunpunaisia ajatuksia jääny. Mun maha on jo niin turvonnu(just siis ylävatsa), että lähes kaikki on jo kyselly että olenko raskaana.. Pakko on ollu myöntaa vaikka nolottaa sanoa, että tän mahan kans viikot on vasta 10+5.. Mä lopetin luget jo heti kun sain kuulla että olen raskaana. Väestöliitosta neuvottiin niin. Mua ahdistaa ehkä eniten fiiliksissä se, että en saa miestäni kohtaan tunteita normaaliksi. Välillä tulee paniikki, että mitä jos musta jää tällainen tunnevammainen hermoheikko skitsoilija.. No, sit mä todella hakeudun psykiatrin juttusille!
Tsemppiä ja voimahalauksia(((()))) teille:)
Valittaako muuten teidän miehet siitä, kun olette huonovointisia/huonotuulisia?
Lumi
Ihanaa kun olette olemassa! Heti helpottaa oma fiilis, kun kuulee, että muilla on samanlaista:) Mä en kans tajua, miten joku voi nauttia olostaan raskaana. Vaikka esikoista odottaessa ei ollutkaan tällaisia vaivoja, niin ei mulle siitäkään raskaudesta mitään ruusunpunaisia ajatuksia jääny. Mun maha on jo niin turvonnu(just siis ylävatsa), että lähes kaikki on jo kyselly että olenko raskaana.. Pakko on ollu myöntaa vaikka nolottaa sanoa, että tän mahan kans viikot on vasta 10+5.. Mä lopetin luget jo heti kun sain kuulla että olen raskaana. Väestöliitosta neuvottiin niin. Mua ahdistaa ehkä eniten fiiliksissä se, että en saa miestäni kohtaan tunteita normaaliksi. Välillä tulee paniikki, että mitä jos musta jää tällainen tunnevammainen hermoheikko skitsoilija.. No, sit mä todella hakeudun psykiatrin juttusille!
Tsemppiä ja voimahalauksia(((()))) teille:)
Valittaako muuten teidän miehet siitä, kun olette huonovointisia/huonotuulisia?
Lumi
Kiva kun viesti tuli kahteen kertaan. Kone ilmoitti että " viestiä ei vastaanotettu" ja nyt se on täällä 2 kertaa..
joo, mä olen nimenomaan myös nykyään hermoheikko skitsoilija. kaikki ärsyttää aivan älyttömästi ja olen ruennut nipottamaan ihan mitättömistä asioita. lapsilta (joista siis mun on yksi ja loput miehen) tekisi mieli vaatia täysin nuhteetonta käyttäytymistä ja mielellään täyttä hiljaisuutta 24 h, ja auta armias, jos joku menee syömään minun mehujääni.
mies on kyllä ymmärtäväinen, mutta kyllä tilanne selvästi alkaa rassata häntäkin.
tosi vaikeaa hyväksyä itseltä tällaista käyttäytymistä, vaikka se jääkin isolta osin ajatusten tasolle.
oletteko muuten lukeneet sellaisen amerikkalaisen kirjan, nimeä en muista tarkkaan, mutta jotain tällaista se lähentelee: Tyttökavereiden opas odotukseen. siinä kerrotaan ei niin ruusuisista raskausajan fiiliksistä.
eliane rv 11
se unohtui mainita, että mullakin vatsa herättää jo todella huomiota. kun plussasin, haaveilin että ihanaa, kun maha alkaa kasvaa ja saa pitää äitiysvaatteita. mutta en minä niitä nyt vielä näin aikaisin olisi halunnut ottaa käyttöön. tähän asti olen sinnitellyt parilla aikaisemmin liian isolla vaatekerralla, mutta en meinaa enää vatsan kohdalta mahtua niihin.
välillä olen varma, että ultrassa jäi toinen alkio huomaamatta (kaksi siirrettiin ja yksi näkyi ultrassa), mutta ei se oikein ole mahdollista, kun niita ultria tehtiin silloin viikolla 7 kaksi ihan sen takia että asia varmistuisi.
onko muilla jo isoja vatsoja? mä vähän epäilen, että tämä on mulla suurimmaksi osaksi turvotusta. vaikka kyllähän ne sanoo, että toinen raskaus näkyy aikaisemmin.
eliane rv 11
Luget lopetin rv5+, kun pakkaus oli tyhjä. Mulla ei ole vatsa kasvanut vielä oikeastaan ollenkaan. Ennen raskautta ostetut housut mahtuu hyvin päälle eikä painokaan ole juuri noussut. Kuvotuksen alkaessa se laski, mutta on nyt hitaasti palannut takaisin.
Viime viikolla oli ensimmäinen neuvolakäynti, rv 10+0. Kuulin sydänäänet ja olin haljeta onnesta. Sitten viime maanantaina 10+3 illalla alkoi runsas verinen vuoto, joka onneksi aika nopeasti rupesi laantumaan. Seuraavana päivänä kävin päivystyksessä ja siellä todettiin " raskauden voivan hyvin" . Ultrassa näkyi liikkuva sikiö ja syke. Koko viikon on tuhruttanut ja se on rasittavaa. Tänään oli neuvolalääkäri ja kuulin taas sydänäänet, joten kai siellä asiat on kunnossa, mutta vuoto on hermoja raastavaa. Siksi pahoinvointi on suorastaan taivaanlahja ja pitää minut terveiden kirjoissa. Tänään kuvotus on ollut vähäisempää ja heti minulla on kauheat epäilyt, ettei asiat ole enää kunnossa. Pitää vain yrittää uskoa, että ovat, kun kerta aamulla sikiön sydän sykki.
Minua ärsyttää, kun joka kerta papereihin raskausviikoiksi tulee vähän mitä sattuu. Klinikalla laskettiin rv minusta aluksi parhaiten. Se laskettiin hedelmöityspäivästä, koska se on tiedossa. Oli turha itse tyrkyttää neuvolalle hedelmöityspäivää rv:n laskennan pohjaksi, rv:t laskettiin kuukautisista. Jostakin syystä klinikan lääkäri merkitsi lasketuksi ajaksi päivän 40+1 (kun hedelmöityspäivää pidetään rv:n laskemisen pohjana) ja seuraavaksi se siirtyi nevolassa pohjaksi raskausviikoille (mikä on kyllä ymmärrettävää). Näillä eri tavoilla päivystysultran päivä olisi (samassa järjestyksessä) 10+4, 10+2, 10+3, mutta varmasti siksi, ettei koskaan yksikään kerta antaisi samaa tulosta raskausviikoille, ultraava lääkäri laittoi papereihin rv 10+1. Tiedän, ettei tuolla ole mitään väliä ja ehkä puran kaiken hermostuneisuuteni ja ärtyneisyyteni tuohon pikkuseikkaan. Itse pidän ainakin toistaiseksi kiinni hedelmöityspäivästä, kun se on vastannut ultrien tuloksiakin. Muuten saan kaikesta päätellen vaihtaa joka viikko lukuja edestakaisin.
Pinja 10+6
pinjaana, vuoto on varmasti säikäyttänyt pahasti. onneksi kaikki on hyvin. onhan se kuitenkin ilmeisesti melko yleistä. kumma, ettei ne pääse yhteisymmärrykseen raskausviikoista. mun neuvolatäti soitti heti ensimmäisellä käynnillä sairaalaan polille ja varmisti laskutavan. eli mun tapauksessa (icsi) lasketaan hedelmöityspäivästä eli punktiopäivästä, ei esimerkiksi alkionsiirtopäivästä. Sanoikin, että ihan turhaa laskea kuukautisista, kun kerran tiedetään kellon tarkkuudella hedelmöitys ja kiertohan on muutenkin keinotekoinen hoitojen takia.
Pinjaana: Varmasti todella säikähdit tuosta vuodosta, mutta onneksi vauvalla on kaikki hyvin! Mun ystävällä tuli rv 15 ihan kunnon menkkavuoto ja kestikin yhtä kauan kuin menkat. Kuitenkin vauva voi hyvin ja syntyi ihan terveenä.Olisiko sulla nyt normaalisti menkkojen aika? Toivotaan, että tuhruttelukin loppuisi!
Mulla on kyllä kanssa laskettu myös neuvolassa viikot punktio-(eli hedelmöittymis-)päivän mukaan. Viimeisiä menkkoja en edes viitsiny ilmoittaa, kun kierto oli mitä sattui johtuen synarelasta ja puregonista.
Laskettu aikakin pysyi samana, vaikka sikiön koko rv7+6 vastasi viikkoja 7+2. Huono olo on taas alkanu täällä helpottaan(toivottavasti nyt vähän pidemmaks aikaa), mutta päänsärkyä ja iskiaskipua ollut joka päivä. Mulla ei sydänäänet kuulunu viel 9+6, joten kyllä välillä mietityttää, että onkohan kavru enää edes elossa masussa..
Ei ole kutsua ultriin kuulunut-mites teillä? Mä en muutenkaan tiedä menisinkö edes np-ultraan, mutta rakenneultraan kyllä menen. Neuvolalääkäri on 28pvä ja silloin pitäis sydänäänien kyllä jo kuulua..
Sitä odotellessa:)
Voimia kaikille!
Lumi ja kavru 11+2
Toivottavasti saisit nyt odottaa rauhassa loppuajan! Tuollainen olisi ihan kamala stressi! Nämä meidän pahanolon valitukset ovat ihan toista oikeaan pelkoon verrattuna. :(
Lasketusta ajasta: mulle lääkärimme ei laskenut mitään tarkkaa aikaa, neuvolassa katsottiin, mikä se olisi siirron mukaan (PAS:ssa siirto plus kaksi päivää, kun kahden päivän ikäinen alkio). Saatiin tulokseksi 6.3., vaikka itse omalla raskauskiekollani olen kyllä saanut 7.3. Mutta eihän noilla niin väliä, kun ovat lähekkäin. Voidaanhan sitä vielä np-ultrassa muuttaa.
Minäkin muuten lopetin luget heti veritestin jälkeen kuudessa päivässä. Se taitaa kai nykyisin usein olla normaalikäytäntö, ellei niitä jatketa jonkun tietyn syyn takia. Mulla oli muutenkin pienempi annostus tässä PAS:ssa kuin tuoresiirrossa.
Olo on vähän parempi. Kuvotusta voi olla vähän pitkin päivääkin ja illalla eniten, mutta se on kyllä lievempää kuin parisen viikkoa sitten vielä. Nyt on alkanut jännittää np- ja rakenneultrat! Mulla on np 29.8. Mites muilla? Mulle muuten lääkäri sanoi, että hän voisi vielä ultrata n.viikolla 28, ellen nyt ole jostain muusta syystä joutunut ä-polilla käymään.
Leenis 11+4
Mulla alkoi viime yönä alavatsa ja nivuskivut. Aika kovaa jomotusta alavatsalla häpyluun yläpuolella(menkkakivutkin yleensä siinä).
Kävely on vaikeeta ja ihan paniikki päällä:(
Onko teillä ollut tällaista? Tekis mieli mennä lääkäriin, mutta kun ei ole mitään vuotoa kuitenkaan..
Luin tosta neuvolan oppaasta, että 12.sta rv:lla kohtu nousee lantiosta ja aiheuttaa painetta häpyluun yläpuolella,mutta onko se muka tällaista.
Enemmänkin kipua kuin painetta!
Kertokaa jos teillä on ollu näitä tuntemuksia ja oliko kaikki ok?
Lumi
kuin esim. sohvalta nopeasti ylös noustessa joskus repäisee inhasti nivusista. Välillä sitten ihan mietoja jomotuksia alavatsalla, muttei kipuja. Voisihan nuo kuitenkin olla jotain kasvukipuja tms? Soita ihmeessä vaikka neuvolaan ja kysy asiasta, jos huoli painaa (ja painaahan se kaikenlaisista asioista aina...)!
Tervehdys!
Täälläpä on ihanan paljon porukkaa:)
Ilmottadun minäkin tänne palstalle, jos vaikka saisi kirjoiteltua.
Minulla luomusti alkunsa saanut 10v. lapsi ja nyt tämä kakkonen on IVFllä alkunsa saanut(siirtopäivä 16.6). Laskettu aika 7.3.
Alkuraskauden ultra oli rv7+6, mutta sikiön koko vastasi 7+2.
Siitä ei kuulema pidä huolestua, kun mittaa on vaikea saada ja kyse on milleistä..silti vähän huolestuttaa..
Eka neuvola on tiistaina ja toivon, että kokeilisi jos vaikka sydänäänet löytyisivät-en tiedä onko mahdollista?
Oletteko muut käyneet alku-ultrassa? Onko teillä sikiön koko vastannut viikkoja ja päiviä justiin oikein?
Viikoilla 6 ja 7 oli koko päivän kuvotusta ja sairas väsymys, mutta nyt on väsymys hävinny ja kuvotus pysyy poissa, kunhan muistaa syödä jotain 2n tunnin välein.
Olen alkuraskaudesta asti ollut todella äkäinen ja tyly miestäni kohtaan, enkä tajua mistä se johtuu..ekhä hormoonit tekee tota? Onko muilla? Ajatuskin pussailusta tai seksistä saa huono olon aikaan..
Ei ole juhlaa miehellä tällä hetkellä elää mun kanssa..
Ehkä tää helpottaa..
Jaksuja kaikille!
L:)