Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studio: mellakoivat kiekkovieraat

Vierailija
12.12.2013 |

Mitä mieltä olitte ohjelmasta?

Vaikka tuomitsenkin mellakan, olen sitä mieltä, että ohjelman anarkistit olivat älyllisesti huimasti korkeammalla kuin kaksi keskustelukumppaniaan, jotka vaikuttivat olevan aivan pihalla koko jutusta.

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:57"]

Enkä usko, että kukaan täällä voi väittää, että Suomessa on kaikki hyvin. Ei todellakaan ole. Suomessa on kuitenkin paljon hyvää ja heikommistakin pidetään huolta (ainakin johonkin rajaan asti) ja kaikilla halukkailla on mahdollisuus kouluttautua ja sitä myöten päästä parempaan elämään kiinni. Kaikista ei toki tule rikkaita tai kauniita silti.[/quote]

Mutta kun tätä meidän tilannettamme ollaan koko ajan heikentämässä. Monikaan teistä ei ymmärrä nykynuorison tilaa - opiskelupaikkoja ja töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ei kuka tahansa voi enää päästä parempaan elämään kiinni tuosta vaan, kun töitä ei yksinkertaisesti ole. Mikä tässä on niin hankalaa tajuta?

Lisäksi Kiakkovierasjuhlien jälkipuinti on osoittanut, kuinka heikoimmasta ei todellakaan enää välitetä. Tuo Koprakin leimasi kaikki mukana olleet alkoholisteiksi ja pilvenpolttajiksi ihan asiaa sen kummemmin perustelematta tai miettimättä. Samalla tavalla kuin lehtien palstoilla on viime viikon aikana tehty, vaikka kukaan ei ole ollut paikalla näkemässä, mitä siellä todella tapahtui ja ketä siellä todella oli.

Vierailija
142/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mieleen kovinkaan montaa mellakkaa tai vallankumousta, joiden tuloksena taloudellinen tasa-arvoisuus ja yhteiskunnan yleinen hyvinvointi olisi lisääntynyt. Sen sijaan esimerkiksi Suomessa on sotien jälkeen saatu todella paljon aikaan rauhanomaisin keinoin, pääasiassa poliittisen järjestelmän kautta vaikuttamalla.

Anarkisteja en ymmärrä ollenkaan. Jos ei kannata demokratiaa, niin mikä sen vaihtoehto on? Anarkiahan johtaa vahvimman oikeuteen ja sellaisessa yhteiskunnassa heikot tallautuvat jalkoihin. Ja jos halveksii ja vihaa suomalaista yhteiskuntaa, niin kannattaisi minusta aloittaa sillä, että itse lakkaa siihen osallistumasta eikä esim nosta enää sosiaalitukia eikä käytä hyväksi julkisia palveluita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, typerää leimata tuntematta. Minun yksi kaverini oli siellä, hän on yliopisto-opiskelija kuten minäkin ja hän pyysikin minua mukaan. Olin kuitenkin eri kaupungissa itsenäisyyspäivän vietossa. Melkein kaduttaa etten mennyt mukaan. Kaverini muuten on sellainen naapurintyttömäinen, kaikkea muuta mitä te luulette kiakkovierailijoiden olevan.

Vierailija
144/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppo marista kun tukia leikataan mutta kun RAHAA EI OLE, mitä tehdä? Ja vanhan väestön osuus vain kasvaa ja meitä työssäkäyviä on suhteessa koko ajan vähemmän. Oletteko tietoisia velan määrästä, jolla Suomi jo nyt elää, ja joista niitä tukia jo nyt maksetaan?

Ei voi ummistaa silmiään syrjäytymiseltä ym ja olisi mahtavaa saada pidettyä kaikki mukana ja mielenterveydeltään kunnossa. En vain tiedä, onko lisärahan saaminen se ratkaisu kun hyvin monella se menee viinaan ja huumeisiin jo nyt. Näkihin sen videoistakin, kuinka sekaisin juuri ne pahimmat rettelöitsijät olivat. Pitäisi keksi monia muita ratkaisuja ja niitä voisi nämä mellakoitsijatkin ehdottaa, että miten saataisiin pidettyä toinen toisistamme paremmin huolta, miten saataisiin vähennettyä päihteiden käyttöä esim. ihan ensimmäisten asioiden joukossa. Ilman sitä muutosta ei moni muukaan asia ole mahdollinen ja vain pahentaa ongelmia.

Vierailija
145/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:18"]

Ei tule mieleen kovinkaan montaa mellakkaa tai vallankumousta, joiden tuloksena taloudellinen tasa-arvoisuus ja yhteiskunnan yleinen hyvinvointi olisi lisääntynyt. Sen sijaan esimerkiksi Suomessa on sotien jälkeen saatu todella paljon aikaan rauhanomaisin keinoin, pääasiassa poliittisen järjestelmän kautta vaikuttamalla.[/quote]

Vastaatko sitten aiemmin esittämääni kysymykseen: mitä keinoja Kuusamossa, jossa tälläkin hetkellä käytetään näitä rauhanomaisia keinoja taistelussa puhtaan luonnon ja olemassa olevien työpaikkojen puolesta kaivosjättiä vastaan, on enää käytettävissä kun mikään laillinen ei ole toiminut? Mitä keinoja tavallisilla ihmisillä on nykyisessä järjestelmässä suuryhtiöitä vastaan?

Vierailija
146/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:22"]

On niin helppo marista kun tukia leikataan mutta kun RAHAA EI OLE, mitä tehdä? Oletteko tietoisia velan määrästä, jolla Suomi jo nyt elää, ja joista niitä tukia jo nyt maksetaan?[/quote]

Miksi sitten puhutaan hyvinvointiyhteiskunnasta ja siitä, että Suomessa on kaikki hyvin kun ei selvästikään ole ja sen tajuaa jopa Kokoomuksen kansanedustaja, vaikkei kehdannut tv:ssä sitä näyttää?

Ja jos meiltä viedään palvelut niin miksi ihmisten sitten pitää maksaa vielä veroja? Jotta voitaisiin tukea valtionyhtiöiden ja malmivarojen myymistä ulkomaille? Luuletteko, että se raha kilahtaa todella valtion kassaan? Miksi verorahoin tulisi tukea poliittista järjestelmää joka on selvästi tehoton, koska se on ajanut Suomen tähän ahdinkoon?

Vierailija
147/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:31"]

On niin helppo marista kun tukia leikataan mutta kun RAHAA EI OLE, mitä tehdä? Oletteko tietoisia velan määrästä, jolla Suomi jo nyt elää, ja joista niitä tukia jo nyt maksetaan?[/quote]

Miksi sitten puhutaan hyvinvointiyhteiskunnasta ja siitä, että Suomessa on kaikki hyvin kun ei selvästikään ole ja sen tajuaa jopa Kokoomuksen kansanedustaja, vaikkei kehdannut tv:ssä sitä näyttää?

Ja jos meiltä viedään palvelut niin miksi ihmisten sitten pitää maksaa vielä veroja? Jotta voitaisiin tukea valtionyhtiöiden ja malmivarojen myymistä ulkomaille? Luuletteko, että se raha kilahtaa todella valtion kassaan? Miksi verorahoin tulisi tukea poliittista järjestelmää joka on selvästi tehoton, koska se on ajanut Suomen tähän ahdinkoon?

[/quote]

Miten sinne Kreikkaan riitti sitä massia?

Vierailija
148/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan tässä ei ole mitään järkeä, kun nämä tyypit eivät voi esittää keinoja tai edes ehdotuksia miten asiat voisi hoitaa paremmin. Siihen asti kyse on pullikoinnista ja populismista. Olisi tosin hienoa jos niitä ratkaisuja löytyisi, mutta tuskin löytyy iskulauseita huutelemalla ja kaaosta aiheuttamalla. 

Kyllä itänaapurista löytyy hyvä esimerkki siitä miten kävi tavalliselle kansalaiselle kun kommunismin tasa-arvoa edistävät rattaat pistettiin pyörimään. Lukekaa historiaa, oppikaa ja olkaa hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa. Sitävastoin olisi hienoa kuulla vaihteeksi jotain järkeviäkin argumentteja näiltä valtion vastustajilta, eikä ainaista "kaikki on perseestä"-ulinaa.

Vierailija
149/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti köyhät ryöstävät teidät av-mammat. Ehkä sitten heräisitte todellisuuteen.

Vierailija
150/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

SeKIN oli lainarahaa! Suomi elää pahasti velaksi tänään, nyt, joka päivä.

Vierailija
151/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:43"]

Niin kauan tässä ei ole mitään järkeä, kun nämä tyypit eivät voi esittää keinoja tai edes ehdotuksia miten asiat voisi hoitaa paremmin.[/quote]

Sano sinä samalla minulle, että miten tavallinen ihminen voi vaikuttaa mihinkään, jos äänestäminen ei auta, mielenosoitukset (lailliset) eivät auta, kansalaisaloitteet eivät auta? Mitä muuta jää enää jäljelle?

Valitettavasti suomalainen, herrapelkoinen ja masentunut kansa valitsee alistumisen. Teidän puolestanne Suomi saa antaa p*rsettä EU:lle, sijoittaa ihmisten eläkevarat aseteollisuuteen ja myydä maan meidän jalkojemme alta ja veden pohjavesivarastoista ulkomaisille suuryhtiöille. Ja sitten väitätte, että tätä hyväksikäyttösysteemiä vastustavat mellakoitsijat vastustaisivat Suomen itsenäisyyttä, kun te samalla hyväksytte Suomen itsenäisyyden myymisen ulkomaille pala palalta.

Vierailija
152/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:54"]

Itse asiassa siellä oli poliittisiin aatteisiin sitoutumatontakin porukkaa. Joiden ainoa päämäärä oli päästä riehumaan. Harmi että pieni porukka koulupudokkaita tai mitä lie vesittivät koko mielenosoituksen, nythän kaikki mielenosoituksessa olleet on leimattu ikkunanhajoittajiksi ja vasemmisto ja vihreät nimenomaan.[/quote]

Suomalaiset ovat täysiä idiootteja, jos eivät ymmärrä että "paremman väen tavarataloksi" profiloituneen suuryhtiö Stockmannin sekä pankin ikkunoiden rikkomisella on kenties jokin symbolinen merkitys. Mutta ei hätää, kyllä tekin sen syvemmän merkityksen tajuatte jos oikein yritätte asiaa ajatella.

Samaten "ihmisten" eli tässä tapauksessa poliisin kimppuun käyminen oli ilmiselvää, koska poliisi on kapitalistisen järjestelmän käyttämä väkivaltakoneisto, jolla hallitsevan luokan valtaa ylläpidetään. Poliisit olivat jo valmiiksi paikalla mellakkavarusteissa, eivät he olleet siellä viattomina työtään tekemässä vaan valmistautuneena puolustamaan juhlia väkivallan keinoin "roskaväeltä". Hevoset olivat ikävänä välikappaleena, niiden paikka ei olisi ollut siellä.

[/quote]

Siis mitä? Siis voitko kertoa minulle mikä oikeuttaa hajoittamaan kauppojen ja pankkien ikkunoita koska niillä "on syvempi merkitys"? Eli kärjistettynä voin mennä hajoittamaan naapurin auton ikkunat koska hän ajaa Mersulla ja minä ajan Fordilla? Voin myös kenties repiä jonkun sivullisen takin koska hänen takkinsa on kallimpi kuin minun? Voin myös potkia naapurin ikkunat koska on hienonpi/kalliimpi talo kuin minulla?

Voitko selventää mihin tämän vadalismin raja vedetään? Samalla voit etsiä myös näille teoille "syvemmän merkityksen".

Vierailija
153/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:54"]

Itse asiassa siellä oli poliittisiin aatteisiin sitoutumatontakin porukkaa. Joiden ainoa päämäärä oli päästä riehumaan. Harmi että pieni porukka koulupudokkaita tai mitä lie vesittivät koko mielenosoituksen, nythän kaikki mielenosoituksessa olleet on leimattu ikkunanhajoittajiksi ja vasemmisto ja vihreät nimenomaan.[/quote]

Suomalaiset ovat täysiä idiootteja, jos eivät ymmärrä että "paremman väen tavarataloksi" profiloituneen suuryhtiö Stockmannin sekä pankin ikkunoiden rikkomisella on kenties jokin symbolinen merkitys. Mutta ei hätää, kyllä tekin sen syvemmän merkityksen tajuatte jos oikein yritätte asiaa ajatella.

Samaten "ihmisten" eli tässä tapauksessa poliisin kimppuun käyminen oli ilmiselvää, koska poliisi on kapitalistisen järjestelmän käyttämä väkivaltakoneisto, jolla hallitsevan luokan valtaa ylläpidetään. Poliisit olivat jo valmiiksi paikalla mellakkavarusteissa, eivät he olleet siellä viattomina työtään tekemässä vaan valmistautuneena puolustamaan juhlia väkivallan keinoin "roskaväeltä". Hevoset olivat ikävänä välikappaleena, niiden paikka ei olisi ollut siellä.

[/quote]

Siis mitä? Siis voitko kertoa minulle mikä oikeuttaa hajoittamaan kauppojen ja pankkien ikkunoita koska niillä "on syvempi merkitys"? Eli kärjistettynä voin mennä hajoittamaan naapurin auton ikkunat koska hän ajaa Mersulla ja minä ajan Fordilla? Voin myös kenties repiä jonkun sivullisen takin koska hänen takkinsa on kallimpi kuin minun? Voin myös potkia naapurin ikkunat koska on hienonpi/kalliimpi talo kuin minulla?

Voitko selventää mihin tämän vadalismin raja vedetään? Samalla voit etsiä myös näille teoille "syvemmän merkityksen".

[/quote]

Ei näin... Kai sinä tiedät, että globaali talouskriisi on vain ja ainoastaan pankkien aiheuttama? Että juuri pankit (luottoluokitussysteemi) penäävät Suomeltakin säästöjä ja julkisten palveluiden alasajoa? Ja että Stockmannin kaltaiset tavaratalot ylläpitävät, jopa lietsovat, ihmisten tavaranpalvontaa ja siten kuluttamista, joka ylläpitää kapitalistista järjestelmää joka puolestaan riistää monien maiden kansalaisia halpatyöllä sekä maailman luontoa kestämättämöllä tuotantotavalla?

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mistä raha tulee, mistä talouskriisi tulee, mitä ovat suuryhtiöt, mitä on halpatyö, mitä on materialismi ja turha kulutus? Jotkut toiset ovat.

Kiakkovieraista puhuttaessa jätetään hienosti kertomatta se, että 400-päinen kulkue kulki myös Tampereen joulutorin läpi, ja pidettiin huoli siitä ettei yksityisyrittäjien kojuihin kosketa. Jos tarkoituksena olisi ollut vain riehua ja rikkoa niin torista ei olisi ollut kulkueen jäljiltä mitään jäljellä. Mutta niiden annettiin olla rauhassa, enkä aio nyt vääntää rautalangasta että mitä se kenties symboloi.

Vierailija
154/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetytti, miksi se likkalapsi oli sinne raahattu. Hänhän sanoi olleensa Tukholmassa opiskelemassa silloin mellakkailtana eli hänen tietonsa tapahtumista ovat toisen tai kolmannen käden tietoja. Vai onko hän yksi sylttytehtaan johdosta?

Eikös se ollut joku Yrttiaho? Onko kukaan tutkinut, onko samaa sukua ja perhettä kuin Vasemmistoliiton härikkökansanedustaja Jyrki Yrttiaho. Jos on, niin täytyy sanoa, että ei ole päärynä kauas pudonnut omenapuusta. Jaa niin, tyttö sanoi pönkineensä yliopistoon työläisperheestä. Niinhän meistä suuri osa korkeakoulututkinnon suorittaneistakin. Jo kansakoulunjälkeinen koulutus oli maksullista. Emmekä ole sen tähden lähteneet mellakoimaan turuille ja torille. Mutta ennen olikin suuri etuoikeus saada opiskella - velaksi. Nyt pitäisi kaikki tuoda eteen kultalautasella.

Vierailija
155/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 71. Ei minun täydy miettiä, että mistä raha tulee. Minulle tulee rahaa työtä tekemällä ei harjoittamalla vandalismia. Elätän itse itseni ja olen itse huolehtinut opiskelustani. En ole koskaan olettanut/odottanut, että yhteiskunnan täytyisi tarjota minulle kaikki kultatarjoittimelta.

Vierailija
156/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

SeKIN oli lainarahaa! Suomi elää pahasti velaksi tänään, nyt, joka päivä.

[/quote]

Niin. Käsi pystyyn kuka ostaisi kaverille läppärin omalla visalla jos kaveri lupaa maksaa takaisin sitten joskus jos pystyy? Ihan sama asia mun mielestä. Suomi ottaa velkaa omiin nimiinsä jotta voi lainata uppoavalle laivalle joka on ryssinyt asiansa niin ettei omiin nimiin velkaa saa. Ja siten Suomi pahentaa omaa velkaansa ja liittyy uppoavien laivojen luottoluokituspohjasakkaan.

Vierailija
157/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 13:07"]

Numerolle 71. Ei minun täydy miettiä, että mistä raha tulee. Minulle tulee rahaa työtä tekemällä ei harjoittamalla vandalismia. Elätän itse itseni ja olen itse huolehtinut opiskelustani. En ole koskaan olettanut/odottanut, että yhteiskunnan täytyisi tarjota minulle kaikki kultatarjoittimelta.

[/quote]

Oliko Kiakkovierasjuhlissa banderolleina kenties että "Meille kaikki heti nyt!"? Ei ollut. Paikalla oli opiskelijoita, yrittäjiä ja duunareita sekä myös työttömiä. Ihan samassa asemassa ovat kaikki kuten sinäkin olet, paitsi sillä erotuksella että työttömien tai lähivuosina valmistuvien ei ole yhtä helppo saada töitä kuin ennen oli.

Mutta kiitos viestistäsi, nyt ymmärrän mistä ihmisten viha Kiakkovieraita kohtaan oikein kumpuaa. Kenelläkään ei ole oikeutta valittaa politiikasta, ei kyseenalaistaa poliisin voimakeinoja eikä vastustaa kapitalistista riistojärjestelmää, koska kaikkien elämän tarkoitus on vaan käydä töissä ja maksaa veroja, jotta saadaan rahavirrat jatkumaan veroparatiiseihin.

Vierailija
158/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaa saa, mutta oikeasti, kenelläkään ei ole oikeutta rääkätä eläimiä, pahoinpidellä ihmisiä, eikä hajottaa toisen omaisuutta. Alkeellisia elämänarvoja joita luulisi olevan jokaisella.

Vierailija
159/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 14:34"]

Valittaa saa, mutta oikeasti, kenelläkään ei ole oikeutta rääkätä eläimiä, pahoinpidellä ihmisiä, eikä hajottaa toisen omaisuutta. Alkeellisia elämänarvoja joita luulisi olevan jokaisella.

[/quote]

Elintarviketeollisuudella on oikeus rääkätä eläimiä, poliisilla on oikeus pahoinpidellä ihmisiä. Mutta kummastakaan ei ilmeisesti ole tavallisella ihmisellä oikeutta puhua.

Vierailija
160/189 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 14:34"]

[/quote]

Elintarviketeollisuudella on oikeus rääkätä eläimiä, poliisilla on oikeus pahoinpidellä ihmisiä. Mutta kummastakaan ei ilmeisesti ole tavallisella ihmisellä oikeutta puhua.

[/quote]

Lainaan vielä toisesta ketjusta:

"Entä viikonloppuisin ikkunoita ja autoja muuten vaan kännipäissään rikkovat ihmiset? Entä koiriaan, lapsiaan, puolistoitaan hakkaavat ihmiset? Entä tuotantoeläimiä kiduttava elintarvike- ja turkistuotanto? Entä ihmisten päälle hevosilla ratsastavat poliisit? Tai aktivisteja pamputtavat poliisit? Entä vanhuksia paskavaipoissa makuuttavat kunnallispoliitikot? Onko heidän väkivaltansa sitten oikeutettua? Miksi siitä ei puhuta ja sitä ei tuomita?"

Kylläpä suomalaisista on tosiaan kuoriutunut kukkahattutätejä, kun muutama punkkari huitoo jääkiekkomailalla poliiseja. Muulla väkivallalla ei ole niin väliä, ollaanhan tällä palstalla sitä mieltä että omaa lastaankin saa kohtuullisissa määrin kurittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi